abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165631572
Ik ben uitgenodigd door een OCW-commissielid om mee te komen praten over een bepaald onderwerp tijdens een rondetafelbijeenkomst. Voor mij een hele eer, vind het erg leuk! :) *O*

Nu heb ik al een uitnodiging ontvangen waar het een en ander instaat, maar wat zo'n gesprek nou precies inhoudt weet ik niet. Mijn vraag is dus of er toevallig FOK!kers onder ons zijn die wel eens een dergelijk gesprek hebben bijgewoond en of zij kunnen vertellen hoe zoiets nou verloopt in de praktijk? Ben erg benieuwd! :o

Groetjes, mij
pi_165631935
Je komt gewoon binnen en als "junior" moet je aan een hoek van tafel gaan zitten en daarna ga je meepraten.
pi_165631980
Gewoon een soort brainstorm/discussie die geleid wordt door een gespreksleider.
pi_165632010
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:18 schreef Chai het volgende:
Gewoon een soort brainstorm/discussie die geleid wordt door een gespreksleider.
Maar dat is toch wel gewoon met Kamerleden (de leden die in die commissie zitten) of niet?
pi_165632097
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:02 schreef Unites het volgende:
Nu heb ik al een uitnodiging ontvangen waar het een en ander instaat, maar wat zo'n gesprek nou precies inhoudt weet ik niet.
Ik denk dat je vooral niet te hoge verwachtingen moet hebben bij de waarde van je inbreng als je dit niet op kunt maken uit de uitnodiging om eerlijk te zijn.
pi_165632166
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:22 schreef zeer het volgende:

[..]

Ik denk dat je vooral niet te hoge verwachtingen moet hebben bij de waarde van je inbreng als je dit niet op kunt maken uit de uitnodiging om eerlijk te zijn.
Ik weet natuurlijk waar het gesprek over zal gaan en wat mijn rol is, maar ik heb het meer over de structuur van zo'n bijeenkomst in de praktijk. Daar ben ik benieuwd naar :)
pi_165632404
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:25 schreef Unites het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk waar het gesprek over zal gaan en wat mijn rol is, maar ik heb het meer over de structuur van zo'n bijeenkomst in de praktijk. Daar ben ik benieuwd naar :)
Er is iemand die zegt waar het over gaat en vervolgens gaan mensen die denken dat ze heel capabel zijn domme dingen zeggen.
  woensdag 28 september 2016 @ 20:38:15 #8
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_165632484
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:16 schreef Ulx het volgende:
Je komt gewoon binnen en als "junior" moet je aan een hoek van tafel gaan zitten en daarna ga je meepraten.
dat is wat lastig bij een ronde tafel.
pi_165632544
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:34 schreef zeer het volgende:

[..]

Er is iemand die zegt waar het over gaat en vervolgens gaan mensen die denken dat ze heel capabel zijn domme dingen zeggen.
Ah, en ik behoor dus ook tot die groep? Gaaf!
  woensdag 28 september 2016 @ 20:42:19 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165632620
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:38 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

dat is wat lastig bij een ronde tafel.
Doet me denken aan deze Dirkjan..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 28 september 2016 @ 21:51:48 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_165635101
Het is een sort vergadering met een minder formele setting en een wat vrijere opzet. Het is wat meer brainstormen over inhoud.
pi_165635478
Gezien het intellect van een gemiddeld kamerlid stellen dit soort sessies weinig voor. Ik hoop voor de ts dat er interessante andere mensen komen.
pi_165639026
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

Doet me denken aan deze Dirkjan..
[ afbeelding ]
:D
  donderdag 29 september 2016 @ 09:01:43 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_165640846
Rondetafel gesprekken / hoorzittingen worden ook via het internet uitgezonden. Dat geeft een goed beeld van wat je kan verwachten. Het is wel verstandig om er een aantal te bekijken als jezelf mee gaat doen:

https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebatten

Het gaat in dit geval om de commissievergaderingen.

Als je namens een organisatie gaat spreken (en dus een van te voren vastgesteld standpunt moet uitdragen) dan is het verstandig om van te voren ook een beetje te oefenen. Er gaat wat oefening zitten in het kort en bondig overbrengen van je punt. Tijd voor context, verdieping of verdere uitleg is er namelijk niet en dat kan nog best lastig zijn als je het voor de eerste keer doet. Als je een paar van die vergaderingen hebt bekeken dan begrijp je ook hoe die vork in de steel zit en zie je waarschijnlijk ook een aantal (voornamelijk jongeren) klungelen.

Als je gewoon als burger verdieping gaat aanbieden dan maakt het niet veel uit. Er valt dan ook weinig te oefenen. Sterker nog: het is beter om het niet te doen omdat je dan veel meer uit je eerste gevoel kan spreken. Dat hangt af van de opzet van het gesprek.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_165641452
Ik heb enkele rondetafelbijeenkomsten in de Tweede Kamer bijgewoond, altijd in commissieverband. Het was dan vaak het geval dat een van de uitgenodigde mensen als eerste het woord nam om een zegje te doen. Vervolgens reageerden de Kamerleden er een voor een op en stelden ze specifieke vragen (soms begonnen de Kamerleden ook een voor een). En ten slotte werd er dan door de uitgenodigde mensen gereageerd op die vragen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 24% gewijzigd door Kaas- op 29-09-2016 10:16:18 ]
pi_165724991
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 09:56 schreef Kaas- het volgende:
Ik heb enkele rondetafelbijeenkomsten in de Tweede Kamer bijgewoond, altijd in commissieverband. Het was dan vaak het geval dat een van de uitgenodigde mensen als eerste het woord nam om een zegje te doen. Vervolgens reageerden de Kamerleden er een voor een op en stelden ze specifieke vragen (soms begonnen de Kamerleden ook een voor een). En ten slotte werd er dan door de uitgenodigde mensen gereageerd op die vragen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stelden ze diepgaande vragen? Ik weet niet of je een position paper moest inleveren / had ingeleverd, maar zo ja; hadden ze zich ingelezen in je werk? Werd je serieus genomen (vast wel, maar ben benieuwd hoeveel "invloed" je nou uiteindelijk hebt)? :o

Was er trouwens ook nog enige vorm van contact met de Kamerleden voor en na het rondetafelgesprek? :)
pi_165725582
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 11:21 schreef Unites het volgende:

[..]

Stelden ze diepgaande vragen? Ik weet niet of je een position paper moest inleveren / had ingeleverd, maar zo ja; hadden ze zich ingelezen in je werk? Werd je serieus genomen (vast wel, maar ben benieuwd hoeveel "invloed" je nou uiteindelijk hebt)? :o

Was er trouwens ook nog enige vorm van contact met de Kamerleden voor en na het rondetafelgesprek? :)
Soms wel en soms niet. Er zijn ook wel eens rondetafelgesprekken waarbij je merkt dat de Tweede Kamerleden er ook niet veel van weten en die lui gewoon uit goed fatsoen uitnodigen en dan tijdens het gesprek het idee krijgen dat ze waarschijnlijk wel goed bezig zijn en dus weer een jaartje subsidie verdiend hebben. Had sterk dit idee bij bijvoorbeeld zo'n gesprek met een commissie die gestolen nazikunst terug probeert te krijgen op de juiste plek.

Bij een gesprek met bijvoorbeeld een Algemene Rekenkamer zijn er vaak ook niet veel diepgaande vragen, maar is het vooral veel aantekeningen maken. In andere situaties zijn ee juist wel weer veel diepgaande vragen, doorgaans van een of twee Kamerleden die het onderwerp erg belangrijk vinden en er echt iets mee willen doen (voor andere Kamerleden is het soms meer een moetje, maar dat kan je van tevoren vaak wel inschatten).

Maar je wordt hoe dan ook serieus genomen, je zit er ook niet voor niets. En de informatie die je te bieden hebt wordt bijna altijd wat mee gedaan, ook al is dat soms minder zichtbaar (indien het niet tot directe actie leidt, maar het vooral ook was om het begrip van een bepaalde situatie te vergroten).
  maandag 3 oktober 2016 @ 12:02:19 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165725751
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 20:25 schreef Unites het volgende:

[..]

Iemand bepaald waar het over gaat, iemand anders bepaald wat jouw mening moet zijn en de derde bepaald dat iedereen het eens is.

Gefeliciteerd met de nieuwe bezuinigingen!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_165725879
quote:
7s.gif Op maandag 3 oktober 2016 12:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Iemand bepaald waar het over gaat, iemand anders bepaald wat jouw mening moet zijn en de derde bepaald dat iedereen het eens is.

Gefeliciteerd met de nieuwe bezuinigingen!
Op taalonderwijs zeker?
pi_166387320
Hoe was het TS?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')