abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165461910
Hi allemaal,

Ik weet niet waarom er in de titel staat "stuucwerk verzetten" ik bedoelde "stuucwerk verstevigen" maar k kan dit niet aanpassen :P *voelt zich een newbie*

Omdat ik in een verhuizing zit en radeloos ben heb ik een account gemaakt op dit forum.
Misschien dat er mensen zijn met tips en tricks. En als ik het verkeerd heb geplaatst op dit forum hoor ik het ook graag!

Twee weken terug hebben mijn vriend en ik de slaapkamers en gangen laten stucen. De woonkamer is al enige tijd geleden in orde gemaakt.

De stucadoor zou het sausklaar maken. Na het drogen zijn wij enthousiast begonnen met verven. Wat er op het eerste oog eigenlijk best prima uitzag, maar er komen super snel beschadigingen op en de afwerking was ook niet top.

Om de afwerking maken we ons niet druk, dat maken wij zelf in orde maar na een afspraak met de stucadoor zegt hij dat de beschadigingen er snel op komen doordat het niet is voorgestreken... We hebben letterlijk vijf keer gevraagd of we gelijk konden beginnen met verven en het antwoord was "ja".

Mijn vraag is of het stuucwerk nu daadwerkelijk veel harder zou zijn geweest, als we het hadden voorgestreken, of dat er nog steeds makkelijk krassen en hapjes uit het stuucwerk zou kunnen komen doordat het bijvoorbeeld slecht materiaal is. Is voorstrijk voor verf, echt zo verstevigend voor gestuucte muren?
Kunnen wij de muren het best alsnog voorstrijken en opnieuw verven voor stevigheid čn een minder zuigende werking of misschien toch beter een topcoat voor verf gebruiken?

Alvast super bedankt!

[ Bericht 8% gewijzigd door hellolizzy op 20-09-2016 22:39:41 (Foutieve titel?!) ]
pi_165466175
Voorstrijk wordt het niet veel steviger van, stucwerk is van zichzelf gewoon vrij zacht.
pi_165466274
Hoe lang zit er tussen aanbrengen en sausen?
Stucwerk hou je snel deukjes en krassen over zeker als je er tegenaanstoot met meubels.

Voorstrijken moet altijd bij nieuwe stutmuren. Anders droogt de verf te snel en kan gaan bladeren en is de hechting niet goed.

Als je wat meer stevigheid wil is een glasvliesbehangetje aan te bevelen.
En die sausen.
pi_165466300
Je kunt proberen om fixeer te gebruiken maar dan moet het wel door de verf heen de stuc intrekken. Als latex zou je een acrylaatdispersie kunnen nemen dat is een stuk sterker maar wel duurder.
pi_165466378
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:26 schreef DonJames het volgende:
Voorstrijk wordt het niet veel steviger van, stucwerk is van zichzelf gewoon vrij zacht.
Dat is dus 100% het punt. Je kan nog een afwerklaag spachtelputz (Brander) aanbrengen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165466406
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is dus 100% het punt. Je kan nog een afwerklaag spachtelputz (Brander) aanbrengen
Natuurlijk, maar dat is geen voorstrijk.
pi_165466444
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:46 schreef DonJames het volgende:
Natuurlijk, maar dat is geen voorstrijk.
Nee, maar voorstrijk is toch geen "harde" laag? Ik zie eigenlijk het nut van voorstrijken niet als je stuclaag nog vers is en al vast zit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165468803
Met voorstrijk sluit je de stuclaag af en zorg je dat het minder je verf op 'zuigt', het heeft niet zo zeer een versterkende functie. ben wel benieuwd wat je bedoeld met beschadigen?
  PR/Manusje van alles woensdag 21 september 2016 @ 16:14:23 #9
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_165473196
Foto van een beschadiging?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 10 oktober 2016 @ 12:42:35 #10
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165870833
De stucadoor zou het sausklaar maken. Na het drogen zijn wij enthousiast begonnen met verven. Wat er op het eerste oog eigenlijk best prima uitzag, maar er komen super snel beschadigingen op en de afwerking was ook niet top.

• Hoeveel tijd zat er tussen het moment dat de stucadoor zijn laatste handelingen heeft verricht en jullie de eerste kwast/roller erop hebben gezet ?

• hoe dik is de stuclaag die de stucadoor erop heeft gezet?

Wat je je moet realiseren is dat je stukwerk pas op kwaliteit kunt beoordelen als het helemaal droog is. Daarvoor kan het er prima uit zien maar het niet zijn...

We hebben letterlijk vijf keer gevraagd of we gelijk konden beginnen met verven en het antwoord was "ja".

Dit vind ik een vreemde, Eerder geef je aan na het drogen en hier gaat het om gelijk beginnen met schilderen... vandaar mijn vraag , hoeveel tijd is er overheen gegaan voordat je bent begonnen.

Van voorstrijk word je stuukwerk niet sterker, maaarrr, de toplaag kan er wel iets meer door hebben.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:38:14 #11
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_165889517
Sausklaar betekend spiegelglad afgepleisterd, en er zijn dus geen oneffenheden meer te bekennen. That's it.

Voorstrijken is onderdeel van het sauzen, de allereerste stap. Dit staat ook bij de instructies van de verf. Dus jouw stucadoor heeft naar mijn idee niks verkeerd gezegd. Dit klinkt als een vervelende miscommunicatie veroorzaakt door verschillende kennisniveaus.

• De beschadigingen: spiegelglad stucwerk is wel het minst kras -en stootbestendige soort stucwerk en is niet te vergelijken met granol of spachtelputz. Is het stucwerk zelf beschadigd of hebben we het over het schilderwerk? Beschadigd schilderwerk kan zeer zeker wel aan het niet voorstrijken liggen.
• De oneffendheden kan je de stucadoor wel aanrekenen. Foto's zouden handig zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Redcoon op 11-10-2016 09:50:31 ]
  Moderator dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:13:45 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')