Sterker.. ik spar met een aantal boeren (waarvan een aantal eko/natuurlijk en regulier) vaak over teelten en wijze van dieren houden.. Ze staan allemaal open voor ideen.. ook als ze niet uit te voeren zijn op hun bedrijf..quote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Idd, daarop letten zet aardig wat zoden aan de dijk. En geeft een win-win voor ons als consument, je betaald wel wat meer dan voor goedkoop supermarktvlees, maar betaald een hele mooie prijs voor erg goede kwaliteit. Je bent dus goedkoper uit dan wanneer je biologisch supermarktvlees zou kopen en krijgt veel meer kwaliteit.
Je kan ook boeren uitkiezen die passen bij jouw visie van hoe de dieren gehouden moeten worden en die ondersteunen, vind ik ook een fijn idee.
Waarom zou het erg zijn om een plant te doden?quote:Op woensdag 21 september 2016 15:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wel als je het ene zo verschrikkelijk vind en het ander je niets kan schelen...
quote:Op woensdag 21 september 2016 15:09 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen voor dieren te kunnen bepalen wat een goed leven is? Als we het met mensen zouden doen zou dat toch ook niet opgaan? Iemand opsluiten, verkrachten (kunstmatig insemineren bedoel ik natuurlijk) en vermoorden, maar WEL met iets meer ruimte dan de reguliere bio-industrie, want dat is beter voor het dier... ? Wat?! Kom op zeg. Een goed leven heeft NIETS te maken met gebruikt worden. Dat slaat nergens op.
Het grootste gedeelte van de intensieve plantaardige teelt gaat toch echt naar de bio-industrie. Het grootste verlies van bio-diversiteit is te danken aan de oerwoudkap waar sojaplantages neergezet worden voor veevoer. Dus als jij zegt "te veel plantaardig" bedoel je dat we minder planten moeten eten en meer dierlijk? Dierlijk eten drukt een veel grotere stempel op landbouw vanwege al het veevoer dat nodig is.
quote:
Waarom zou het erg zijn om een dier te doden?quote:Op woensdag 21 september 2016 15:18 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Waarom zou het erg zijn om een plant te doden?
Wat heeft de plant eraan?quote:Op woensdag 21 september 2016 15:19 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Tja, beantwoord die vragen maar. Wat heeft het dier er aan?
Het plants-though argument slaat nergens op. Ik denk dat je hierin niet serieus genomen zal worden.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:19 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Waarom zou het erg zijn om een dier te doden?
Nee, deze reeks ging over "een goed leven", niet over dieren vs planten. Dat is onze andere discussie. Dus deze vragen:quote:
Beide hebben elkaar nodig om de wereldbevolking van voldoende voedsel te voorzien..quote:Op woensdag 21 september 2016 15:20 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Het plants-though argument slaat nergens op. Ik denk dat je hierin niet serieus genomen zal worden.
Een belangrijk verschil lijkt me het centrale zenuwstelsel, het bewustzijn en de capaciteit stres te ervaren.
Daarnaast is het om te overleven niet nodig dieren te doden en wel nodig planten te doden.
Dat denk ik omdat er erg veel tijd en moeite is gestoken in gedragswetenschappen, er meer bekend is over dieren dan jij denkt.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:09 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen voor dieren te kunnen bepalen wat een goed leven is? Als we het met mensen zouden doen zou dat toch ook niet opgaan? Iemand opsluiten, verkrachten (kunstmatig insemineren bedoel ik natuurlijk) en vermoorden, maar WEL met iets meer ruimte dan de reguliere bio-industrie, want dat is beter voor het dier... ? Wat?! Kom op zeg. Een goed leven heeft NIETS te maken met gebruikt worden. Dat slaat nergens op.
Het grootste gedeelte van de intensieve plantaardige teelt gaat toch echt naar de bio-industrie. Het grootste verlies van bio-diversiteit is te danken aan de oerwoudkap waar sojaplantages neergezet worden voor veevoer. Dus als jij zegt "te veel plantaardig" bedoel je dat we minder planten moeten eten en meer dierlijk? Dierlijk eten drukt een veel grotere stempel op landbouw vanwege al het veevoer dat nodig is.
Planten hebben geen leven?quote:Op woensdag 21 september 2016 15:21 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Nee, deze reeks ging over "een goed leven", niet over dieren vs planten. Dat is onze andere discussie. Dus deze vragen:
Waarom denkt iedereen voor dieren te kunnen bepalen wat een goed leven is? Als we het met mensen zouden doen zou dat toch ook niet opgaan? Iemand opsluiten, verkrachten (kunstmatig insemineren bedoel ik natuurlijk) en vermoorden, maar WEL met iets meer ruimte dan de reguliere bio-industrie, want dat is beter voor het dier... ?
Helemaal eens met dat laatste. Was echt teleurgesteld toen ik op een bio varkensbedrijf ging kijken. Ja ze zagen daglicht, maar het was een betonnen hok met amper wat te doen en weinig ruimte.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:14 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Sterker.. ik spar met een aantal boeren (waarvan een aantal eko/natuurlijk en regulier) vaak over teelten en wijze van dieren houden.. Ze staan allemaal open voor ideen.. ook als ze niet uit te voeren zijn op hun bedrijf..
Ik wil niet zeggen dat het een echt studieclubje is.. maar we reizen allemaal en kijken dan automatisch ook even hoe het in andere delen van de wereld werkt..
Betalen doe ik soms met geld en soms met ruilhandel.. (meestal is het niet veel duurder maar dat ligt aan de hoeveelheid en het zelf in pasklare stukken maken en verpakken)
Eko/bio/demeter is ook vaak (niet altijd) een wassen neus die je met een grote korrel zout moet nemen, die boeren wel een hoop geld kost, maar soms geen verschil geeft in het uiteindelijke product (daar zijn hele discussies en gedachtengangen over)
Waarom niet, is dat geen leven dan?quote:Op woensdag 21 september 2016 15:18 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Waarom zou het erg zijn om een plant te doden?
Ik kan alle kanten op met wat je zegt... Als je met dierlijke inbreng bedoelt dat in "het wilt" de dieren en planten met elkaar in symbiose leven ben ik het met je eens. Als je bedoelt dat we de mest uit de bio-industrie nodig hebben om de wereldbevolking van voldoende voedsel te voorzien ben ik het niet met je eens en wil ik graag een bron zien voor die bewering.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:24 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Beide hebben elkaar nodig om de wereldbevolking van voldoende voedsel te voorzien..
Planten groeien niet in voldoende hoeveelheid zonder dierlijke inbreng..
Ik denk dat als we het niet bij mensen zouden doen we het ook niet bij dieren zouden moeten doen. Sterker nog: we zouden het onze huisdieren ook niet aandoen...quote:Op woensdag 21 september 2016 15:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat denk ik omdat er erg veel tijd en moeite is gestoken in gedragswetenschappen, er meer bekend is over dieren dan jij denkt.
Er zijn bedrijven die niet werken met kunstmatige inseminatie, alhoewel ik dieren heb gezien die vruchtbaar waren die het maar al te best vonden.
Opsluiten, tja, voldoende ruimte, ruimte voor natuurlijk gedrag en veiligheid, veel dieren in het wild zouden er een moord voor doen.
Ja, de natuur is erg wreed... Maar dat betekent niet dat we daar aan bij moeten dragen. Ik zeg niet dat we alle koeien uit de bio-industrie op een savanne moeten pleuren en door de leeuwen moeten laten verslinden. Ik zeg dat we moeten stoppen met fokken. Dat wat wij die dieren aandoen nergens voor nodig is.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:24 schreef erodome het volgende:
Het idee dat "vrij" zo geweldig is is veel, maar niet waar. "Vrij" is keihard, brengt best veel leed met zich mee en de meeste dieren halen hun oude dag gewoonweg niet en dat op zeer nare wijze niet.
Denk dat de meeste "vrije" dieren gaarne een nette en snelle dood zouden willen hebben, maar vooral, ze hebben geen idee. Ze leven (prettig) en dan is het over, er zitten geen gedachten van oh dan ga ik dood en wat kut is dat, ze hebben werkelijk geen idee. En dood hoort bij het leven, dat komt of ze nu willen of niet. De enige vraag is hoe.
Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. We zijn het dus met elkaar eens dat de wereld meer schade ondervind aan dierlijke producten dan aan plantaardige producten? Bio of niet bio trouwens...quote:Op woensdag 21 september 2016 15:24 schreef erodome het volgende:
Nee, ik zeg niet minder plantaardig eten, dat zou raar zijn aangezien meer dierlijk meer gebruik van plantaardig betekend. Ik zeg dat plantaardig ook niet heilig is, ook niet als je niet dierlijk eet.
Ik ben een groot tegenstander van de bio-industrie, ik ben een groot voorstander van minderen met vlees eten (een max van 3 keer per week met mate), maar ik denk we na, ook over wat plantaardige teelt de wereld kost.
Ok, ik lees wat ik zeg. In de eerste alinea onderscheid ik onze twee verschillende discussies. In de tweede herhaal ik wat vragen die ik aan erodome stelde (En waar jij op reageerde met wat emoji's).quote:Op woensdag 21 september 2016 15:27 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Planten hebben geen leven?
Lees nou eens wat je zegt.. je hebt het over verkrachten, vermoorden etc..
Je plaatst jezelf telkens buiten de discussie..
Af en toe denk ik dat het even gaat.. maar kom toch telkens weer tot de conclusie: met jou is niet normaal te praten..
Nee, dat neem ik niet mee. Dat is een uit z'n verband getrokken wetenschappelijk onderzoek waarbij je het woord "vaak" argeloos gebruikt.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom niet, is dat geen leven dan?
Neem even mee dat we inmiddels dus weten dat planten het (vaak) opmerken dat ze aangevreten worden e.d. en "anderen" waarschuwen.
Anthropomorphic? Leuk scrabble woord dat je gebruikte, maar zelf doe je er meer aan dan ik doe.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:21 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Nee, deze reeks ging over "een goed leven", niet over dieren vs planten. Dat is onze andere discussie. Dus deze vragen:
Waarom denkt iedereen voor dieren te kunnen bepalen wat een goed leven is? Als we het met mensen zouden doen zou dat toch ook niet opgaan? Iemand opsluiten, verkrachten (kunstmatig insemineren bedoel ik natuurlijk) en vermoorden, maar WEL met iets meer ruimte dan de reguliere bio-industrie, want dat is beter voor het dier... ?
Ik ontken juist te kunnen aangeven wanneer een dier een goed leven heeft. Ik zeg dat wij ons daar niet mee moeten bemoeien.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Anthropomorphic? Leuk scrabble woord dat je gebruikte, maar zelf doe je er meer aan dan ik doe.
Klopt.. het is vaak blind voldoen aan de opgestelde regels (soms ook omdat het de enige oplossing is) terwijl het niets beter is dan de reguliere manier..quote:Op woensdag 21 september 2016 15:27 schreef erodome het volgende:
[..]
Helemaal eens met dat laatste. Was echt teleurgesteld toen ik op een bio varkensbedrijf ging kijken. Ja ze zagen daglicht, maar het was een betonnen hok met amper wat te doen en weinig ruimte.
Heb dan ook een aantal boeren die geen enkel keurmerk dragen, maar waar de dieren wel echt buiten lopen, ruimte hebben, wat te doen hebben. De jongen lekker bij ze mogen blijven, voedsel wat ze krijgen goed en verantwoord is en ga zo maar door.
Maar daarvoor moet je gewoon gaan kijken.
Euhm, jawel... Kunstmatige inseminatie gebeurd ook bij mensen en bij huisdieren. Levensbeeindiging ook, nadenken over behoeften ook, zelfs opsluiten terwijl we weten dat het afdoet aan wat de behoeftes zijn.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:33 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Ik denk dat als we het niet bij mensen zouden doen we het ook niet bij dieren zouden moeten doen. Sterker nog: we zouden het onze huisdieren ook niet aandoen...
Hoe draagt een bewuste boer daar dan aan bij? Leg het eens goed uit, zie bovenstaande als vb en leg eens uit waarom dat zo wreed is volgens jou?quote:Ja, de natuur is erg wreed... Maar dat betekent niet dat we daar aan bij moeten dragen. Ik zeg niet dat we alle koeien uit de bio-industrie op een savanne moeten pleuren en door de leeuwen moeten laten verslinden. Ik zeg dat we moeten stoppen met fokken. Dat wat wij die dieren aandoen nergens voor nodig is.
Yep. Maar als kanttekening daarbij dat als we vleesproductie netjes en met mate aanpakken die schade amper aanwezig is. En dat als we net zo met plantaardig omgaan als nu met dieren (wat dus ook gebeurd) dat dat ook zeer schadelijk is.quote:Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. We zijn het dus met elkaar eens dat de wereld meer schade ondervind aan dierlijke producten dan aan plantaardige producten? Bio of niet bio trouwens...
Zolder is een bewust vleeseter zover ik kan lezen. Denk dat hij weinig tot geen dieren eet die netaan kunnen staan of liggen.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:35 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Ok, ik lees wat ik zeg. In de eerste alinea onderscheid ik onze twee verschillende discussies. In de tweede herhaal ik wat vragen die ik aan erodome stelde (En waar jij op reageerde met wat emoji's).
Die vragen, die jij extreem zult vinden, plaatsen mij niet buiten de discussie. Die plaatsen mij in de discussie over ethiek. Een dier opsluiten vind ik namelijk net zo slecht als een mens opsluiten en zodra je je in kunt denken dat je het daar niet mee eens bent (mensen opsluiten), kun je je ook indenken dat je ertegen zou kunnen zijn bij dieren. Ze hun hele leven zoveel ruimte geven dat ze net kunnen staan of liggen is iets wat tegen alle mensenrechten in zou gaan. Waarom dan niet bij dieren? Kun je dat beargumenteren? Je betaalt er immers voor...
Dat leg je naast je neer omdat het je niet zo goed uitkomt dus?quote:Op woensdag 21 september 2016 15:38 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Nee, dat neem ik niet mee. Dat is een uit z'n verband getrokken wetenschappelijk onderzoek waarbij je het woord "vaak" argeloos gebruikt.
Nogmaals: planten doden is nodig om te overleven, planten hebben geen centraal zenuwstelsel en voelen geen pijn zoals wij (zoog)dieren dat doen. Binnen de discussie over ethiek is het opnoemen van doden van planten een rare afleiding die geen hout snijdt als het aankomt op het verdedigen van het doden van dieren.
Je ontkent het om in dezelfde adem het te hebben over verkrachting en vrijheidsberoving en hoe dat zo ongelovelijk wreed zou zijn. Alsof een koe het als verkrachting ziet als iemand tot zijn elleboog in de kont gaat, dat is puur vermenselijken.quote:Op woensdag 21 september 2016 15:39 schreef Qternocq het volgende:
[..]
Ik ontken juist te kunnen aangeven wanneer een dier een goed leven heeft. Ik zeg dat wij ons daar niet mee moeten bemoeien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |