abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 september 2016 @ 11:42:06 #276
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165490854
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 11:41 schreef FANN het volgende:

[..]

Ik ben bang van niet, maar een biefstuk helpt dat ook weet niks...
Weet je ook welke vitaminen goed zijn voor je toetsenbord? :6
pi_165490861
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2016 11:42 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Weet je ook welke vitaminen goed zijn voor je toetsenbord? :6
nee... -O-
pi_165490892
Maar ik neem sraks wel een Smoothie met avocado en aardbeitjes O+

Krijg ik tenminste geen stress van een beetje gammel toetsenbord...

In avocado’s zit veel kalium. Dit is een stof die je hersenen op een positieve manier beïnvloedt. Kalium voorkomt onder andere stress. Je kunt kalium in mindere mate ook vinden in sinaasappels, aardappelen, bananen, tomaten, broccoli, sojabonen en abrikozen.
  donderdag 22 september 2016 @ 12:02:03 #279
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165491224
quote:
17s.gif Op donderdag 22 september 2016 11:44 schreef FANN het volgende:
Maar ik neem sraks wel een Smoothie met avocado en aardbeitjes O+

Krijg ik tenminste geen stress van een beetje gammel toetsenbord...

In avocado’s zit veel kalium. Dit is een stof die je hersenen op een positieve manier beïnvloedt. Kalium voorkomt onder andere stress. Je kunt kalium in mindere mate ook vinden in sinaasappels, aardappelen, bananen, tomaten, broccoli, sojabonen en abrikozen.
Ik eet gewoon een bammetje.. Heb nooit last van stress en ik presteer beter onder druk, vooral als andere mensen de pan uit stressen.. Anders ben ik een lamstraal die niets uitvoert..

Ik hoor net trouwens op stubru dat we meer vette vis moeten eten, terwijl ik in een makreel hap..
pi_165491813
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 21:37 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja er komt wel melk uit.. maar een boer word betaald naar de hoeveelheid vet en eiwit.. dat zal bij een koe met stress en pijn zo tegenvallen dat het de opbrengst onderuit haalt..

Hier in NL heb je praktisch geen intensieve bedrijven qua rundvee.. de grootste melkveehouder is een boer met 700 koeien.. dat is echt niet intensief als je kijkt naar Amerika waar 7000 heel normaal is en er hele andere omgangsvormen met dieren zijn.. En met 70 koeien kun je het net zo slecht of goed maken dan met 700...
De benoeming "intensief" vind ik in NL helemaal niet thuishoren

De koeien in Afrika (waar alle NL supermarkten hun vlees vandaan halen) zijn zo mager omdat ze daar veel moeten lopen (gewoon buiten) voor weinig voer.. Vandaar het magere vlees, wat de huisvrouwen hier zo graag hebben..
Doe mij maar gewoon een stuk melkkoe.. daar zit tenminste smaak aan doordat ze wat vetter zijn.. (en niet te vergeten, het dier geheel benut)
Toch zal het je verbazen hoeveel problemen ook de melkkoeien hier in Nederland hebben, ze geven gewoon teveel melk, fok en voeding hebben dat teveel overdreven. De melkkoeien hier van de "bio-industrie" (tussen haalkjes omdat we hier qua runderen niet de zwaardere vormen van kennen) zijn ook echt graatmager, geen vet meer om de organen zelfs. De prestatie ligt te hoog daarvoor. Gaan ze van de melk af dan komt het hard weer aan. Maar de runderen in afrika komen ook de laatste 3 maanden in feedlots waar ze wel voer hebben, alleen is dat voornamelijk mais dan en daar kunnen runderen helemaal niet zo goed tegen eigenlijk, niet in die mate.

Al met al ben ik het met je eens dat de runderen hier het zo slecht nog niet hebben, er is wel wat ruimte voor verbetering hier en daar, maar algemeen genomen zijn het de prinsen en prinsessen van de vee-industrie. Alleen het wit klafsvlees blijf ik moeite mee hebben. Het is minder erg dan vroeger, maar het gaat nogsteeds over zorgen dat de dieren bloedarmoede hebben.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 29 september 2016 @ 21:33:52 #281
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_165656919
Ik wil toch even de discussie weer aanwakkeren, dat moet uiteraard want ik ben vegan dus ik heb zendingsdrang enzo.

Vitamine B12 is oprecht het ENIGE wat je niet via je dieet binnen kan krijgen als veganist. Tenzij je je eigen poep opeet natuurlijk.

Dan kan je roepen 'zie nou wel kutdieet want je mist iets', weet je hoe jullie dierlijke producten aan b12 komen? Juist, supplementen :+

Verder kan ik onderbouwen waarom veganistisch eten beter is voor je gezondheid en waarom het beter is voor het milieu (dat laatste wordt zelfs door de meeste vleeseters intussen geaccepteerd geloof ik).

Ethisch wil ik ook best discussieren, ik vind namelijk niet dat wij het recht moeten nemen om te bepalen of en hoe dieren leven. En ik vind dat er een heel gekke discrepantie zit tussen huisdieren en eetdieren.
WFPB!
  donderdag 29 september 2016 @ 22:12:53 #282
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_165658715
Ik zou best vegetariër willen worden maar kan dat door gezondheidsproblemen helaas niet, Ik mag veel groente, fruit en noten niet hebben dus dan houdt het al snel op. Dus soms is de wil er wel maar kan het niet.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_165658796
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:12 schreef LPFAN het volgende:
Ik zou best vegetariër willen worden maar kan dat door gezondheidsproblemen helaas niet, Ik mag veel groente, fruit en noten niet hebben dus dan houdt het al snel op. Misschien ooit :P
Je moet altijd doen wat de dokter zegt, maar gewoon uit nieuwgierigheid ...

wat heeft hij als reden opgegeven dan dat je vlees MOET eten? :o
pi_165658824
o jah, omdat je veel groente fruit en noten niet mag eten, niet goed gelezen, sorry :@
  donderdag 29 september 2016 @ 22:17:35 #285
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_165658879
\
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:15 schreef FANN het volgende:
o jah, omdat je veel groente fruit en noten niet mag eten, niet goed gelezen, sorry :@
Haha klopt, ik moet kalium arm eten, en dat zit echt overal in. Heel irritant af en toe :P
pi_165658903
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:17 schreef LPFAN het volgende:
\

[..]

Haha klopt, ik moet kalium arm eten, en dat zit echt overal in. Heel irritant af en toe :P
ah oké ik was een beetje te snel met mijn vraag :D
  donderdag 29 september 2016 @ 22:19:26 #287
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_165658947
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:18 schreef FANN het volgende:

[..]

ah oké ik was een beetje te snel met mijn vraag :D
Geen probleem :P

Maar ik wou ook alleen maar ff er mee zeggen is dat het niet voor iedereen is weggelegd helaas.
pi_165658961
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:19 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Geen probleem :P

Maar ik wou ook alleen maar ff er mee zeggen is dat het niet voor iedereen is weggelegd helaas.
snap ik :Y
  donderdag 29 september 2016 @ 22:21:44 #289
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_165659019
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:20 schreef FANN het volgende:

[..]

snap ik :Y
^O^
  donderdag 29 september 2016 @ 22:47:56 #290
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165659934
Als gezond eten je doel is kun je beter & makkelijker wel vlees en vis enzo eten. Veel hoeft dat niet te zijn, om het gezond te laten zijn. Ik geloof dat een onsje of twee per week al genoeg/gezond is.

Als je uit ideeele overwegingen niks dierlijks wilt eten, prima. Dan wordt het al een stuk ingewikkelder om toch gezond te blijven eten. Maar het kan wel. Als je dus perse wilt.

Feit blijft dat zonder die beperking je beter en makkelijker gezond kunt eten.

Als je het gaat vergelijken met een dieet van 3 frikandellen en 1 pizza per dag, dan is elk ander dieet wel gezonder ja. Duhuh.
  vrijdag 30 september 2016 @ 06:29:06 #291
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_165663183
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:47 schreef RobinOok het volgende:
Als gezond eten je doel is kun je beter & makkelijker wel vlees en vis enzo eten. Veel hoeft dat niet te zijn, om het gezond te laten zijn. Ik geloof dat een onsje of twee per week al genoeg/gezond is.
http://nutritionfacts.org/topics/fish/

Vis zit vol met troep (dankzij mensen). De nuttige stoffen (DHA, EPA) kan je plantaardig halen.

http://nutritionfacts.org/topics/meat/

Zit niets essentieels in vlees. Je kan hoogstens met je b12 verhaal aan komen zetten, maar ook dat heeft niets met vlees an sich te maken.

Tenzij je een bron kan laten zien waarom vlees/vis eten gezond zou zijn moet je dit soort statements niet maken.
WFPB!
  vrijdag 30 september 2016 @ 07:21:37 #292
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165663319
Een website die claimt dat je een veganistisch dieet de effecten van een hele reeks ernstige ziektes kan voorkomen, terugdraaien en genezen, en beter werkt dan medicatie, operatie of geneeskunde in t algemeen kan ik niet serieus nemen als bron.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_165663339
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:47 schreef RobinOok het volgende:
Dit vind ik wel een heftige uitspraak, gezien de kwaliteit van vlees en vis op de markt. Heb je een bron?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  vrijdag 30 september 2016 @ 07:40:07 #294
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165663418
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 06:29 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Tenzij je een bron kan laten zien waarom vlees/vis eten gezond zou zijn moet je dit soort statements niet maken.
Dat maak ik zelf wel uit.
  vrijdag 30 september 2016 @ 07:41:22 #295
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165663429
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 07:24 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Dit vind ik wel een heftige uitspraak, gezien de kwaliteit van vlees en vis op de markt. Heb je een bron?
Niks mis met de kwaliteit van vlees en vis.
  vrijdag 30 september 2016 @ 07:48:37 #296
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_165663476
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 07:21 schreef MutedFaith het volgende:
Een website die claimt dat je een veganistisch dieet de effecten van een hele reeks ernstige ziektes kan voorkomen, terugdraaien en genezen, en beter werkt dan medicatie, operatie of geneeskunde in t algemeen kan ik niet serieus nemen als bron.
Waarom? Omdat het tegen je eigen overtuiging ingaat kan het niet waar zijn? Er wordt in elk filmpje gelinkt naar meerdere wetenschappelijke bronnen uit o.a. PudMed.
WFPB!
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:19:18 #297
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165663734
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 07:48 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Waarom? Omdat het tegen je eigen overtuiging ingaat kan het niet waar zijn? Er wordt in elk filmpje gelinkt naar meerdere wetenschappelijke bronnen uit o.a. PudMed.
Omdat ze selectief quoten uit die bronnen, en er onder meer hun 'food is a package deal', waarop ze hun claim voor 'plantbased food can cure cancer' baseren biased vergelijken. Ze maken dezelfde fout als hier ook vaker gemaakt wordt: Een bewust etende vegan vergelijken met een dieet van burger king en chickenwings.
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:33:44 #298
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_165663887
Er zijn genoeg studies die enkel het effect van vlees, vis, melk, ei etc. onderzoeken. Daar zullen ongetwijfeld een paar studies tussen zitten die gezonde vegans vs ongezonde vleeseters afzetten, maar het meerendeel sowieso niet. Al is het alleen al omdat er zo weinig gezond-etende vegans zijn.

Vergeet ook niet dat een hele grote groep vegans totaal niet gezond eet. De mensen die puur uit ethische overweging vegan zijn (en dat zijn er veel, vegan is tegenwoordig niet een "dieet" maar een "overtuiging" dus dan maakt het in principe geen kut uit als je de hele dag chips eet want vegan), zijn niet per definitie gezond aan het eten of bewust aan het eten.

Als je naar hele populaties kijkt (zoals o.a. the China study en the Adventist studies) zie je dat mensen die plant-based eten gemiddeld genomen veel gezonder zijn en veel langer leven. Je moet de informatie ook niet opvatten als "oh iemand heeft kanker, nou snel stop er een broccoli in en hij zal genezen".

Echter is er voor hart-vaatproblemen daadwerkelijk aangetoond dat plant-based eten het ziekte-proces kan tegenhouden en terugdraaien. Dat is uiteraard waarmee ze "verkopen", want dat is het beste effect wat je kan bereiken. Zeggen dat je met plant-based "je risico op kanker met x% kan verlagen" klinkt minder cool.

Uiteraard kan je ook gigantische gezondheidswinst maken als je van burgerking en chickenwings naar bewust veel fruit/groente en daarbij vlees/vis/melk/ei. Alleen is er ook voor die laatste groep dierlijke producten niet veel positiefs te zeggen. Er zitten 0,0 voedingsstoffen in die je per se nodig hebt, en wel stoffen in die slecht voor je (kunnen) zijn.
WFPB!
  vrijdag 30 september 2016 @ 09:13:30 #299
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165664342
Juist hun verhaal over plantbased voeding en hartziektes is gebaseerd op N=1 onderzoek en diverse dieetboeken. Er wordt vooral verwezen naar Ornish, die in zijn boeken gebruik maakt van misleidende statistieken (bijvoorbeeld: Amerikanen aten meer vet, suiker en vlees in 2000, vergeleken met 1950.Wat niet fout is, maar hij vergeet te melden dat Amerikanen vooral veel meer zijn gaan eten en ook veel meer fruit en groente aten dan 50 jaar eerder), zijn boeken baseert op studies die correlatie aantonen, en niet oorzaak-gevolg en voorbij gaat aan studies (waaronder diverse clinicil trials) die andere uitkomsten laten zien en zelfs aantonen dat vet en proteine zouden kunnen beschermen tegen deze ziektes. Hij cherrypicked observational studies (hij negeert zelfs hele onderdelen van studies waar hij wel naar verwijst die hem minder goed uitkomen, bijvoorbeeld dat 65+ers die vlees eten juist minder kans op kanker en plotselinge dood hebben) die zijn uitgangspunten ondersteunen. En ook hij kijkt bij t interpreteren van die studies niet verder dan eetgewoontes van de deelnemers en vergeet te kijken naar de verdere levensstijl van deelnemers, waarbij de levensstijl van de gemiddelde vegan toch ernstig afwijkt van die van de gemiddelde vleeseter. En bij die laatste groep gooit ook hij hotdogs en kipnuggets op dezelfde hoop als vers, onbewerkt vlees. Dat is alsof je een broccoli vergelijkt met geperste, in olijfolie gefrituurde sojanuggets.

Zijn eigen onderzoek bevatte 48 patiënten, waarvan er 20 de reguliere zorg kregen en 28 zijn dieet volgden. De 28 met zijn dieet hadden na een jaar betere resultaten, maar waren na aanvang van de trial ook gestopt met roken, begonnen met sporten en volgden stress-management trainingen. De 20 in de reguliere groep was gezegd dat ze al deze dingen niet mochten doen.

Het punt is niet dat vegan eten per se slecht voor je is. Het is vast beter dan wat de gemiddelde nederlander op een dag eet. Het punt dat ik wil maken is dat je niet kunt zeggen dat hele voedselgroepen (vis/vlees/zuivel, bijvoorbeeld) per definitie slecht zijn en vermeden moeten worden om gezond te kunnen eten.
  vrijdag 30 september 2016 @ 12:08:27 #300
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_165666975
quote:
11s.gif Op woensdag 21 september 2016 21:20 schreef FANN het volgende:

[..]

Hoi!

Hoe is het nu met je nadat je dit allemaal gelezen hebt?

Zit je alweer aan de biefstuk? :D
Nee, ik eet juist veganistisch nu. Ik heb het idee dat mijn lichaam daar rustiger van is geworden, en dat is ook precies waarom ik deze stap heb genomen :)
With love :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')