Nee dat beweer ik niet. Ik wil alleen stellen dat dit soort fenomenen ervoor zorgen dat mensen meer en meer ongevoelig raken voor het onderwerp "racisme". En je raakt er ook de mensen mee die aan jouw kant staan en niet de echte racisten: die houden zich namelijk niet bezig met het dragen van dreads, het spelen (of beluisteren) van "zwarte" muziek of het schrijven van boeken waarin het lot van iemand met een andere huidskleur besproken wordt. Iedereen die zich (terecht) druk maakt over het probleem van racisme zou niet blij moeten zijn met zoiets als "Cultural appropriation".quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:20 schreef Ludachrist het volgende:
Poepoe, twee mensen lopen weg uit een zaaltje en TS doet of de hele policor inmiddels met cultural appropriation bezig is.
Randverschijnsel van extremisten dit, niet meer niet minder. Doet niks af aan het debat over racisme en discriminatie an sich, al gebruiken types als TS dit soort dingen wel vaak om te doen alsof iedereen die iets vindt van racisme ook direct dit soort excessen van het debat goedkeurt.
quote:Op zaterdag 17 september 2016 19:46 schreef Mortaxx het volgende:
Walgelijk dat sylvana haar haar blondeertde vuige racist
Nu is het een randverschijnsel, zoals Sinterklaasprotest dat 20 jaar geleden was. Als je niet uitkijkt wordt het mainstream.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:20 schreef Ludachrist het volgende:
Poepoe, twee mensen lopen weg uit een zaaltje en TS doet of de hele policor inmiddels met cultural appropriation bezig is.
Randverschijnsel van extremisten dit, niet meer niet minder. Doet niks af aan het debat over racisme en discriminatie an sich, al gebruiken types als TS dit soort dingen wel vaak om te doen alsof iedereen die iets vindt van racisme ook direct dit soort excessen van het debat goedkeurt.
Hear hear.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu is het een randverschijnsel, zoals Sinterklaasprotest dat 20 jaar geleden was. Als je niet uitkijkt wordt het mainstream.
https://en.wikipedia.org/wiki/Overton_window
Interessant leesvoer als je wil weten hoe aanvankelijk als ondenkbaar of radicaal beschouwde ideeën door een belangengroep tot mainstream of zelfs beleid gemaakt kunnen worden.
Maar waar leg je de grens? Kijk naar oude strips en films (uit het westen) waarin stereotype aziaten voorkomen: steevast met een glimlach afgebeeld.quote:Op zaterdag 17 september 2016 20:12 schreef zeer het volgende:
[..]
oh pls man
Dit soort ontkenningen zijn de basis van het hele probleem. Je kan wel doen alsof er geen historie bestaat van onderdrukking van ongeveer alle volken door blanke maatschappijen maar dat geeft blijk van het volledig niet kennen van je eigen historie. Bovendien is het wel een ontzettende belediging van je eigen intelligentie dat je probeert voort te doen alsof jij mag bepalen voor een andere wat diens beleving is bij dit soort woorden.
Oboema?quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:18 schreef ToT het volgende:
Blanke met dreadlocks?
http://www.vice.com/read/(...)ill-steal-everything
Exact daar waar er een minachting uitgaat naar een groep mensen op basis van hun raciale voorkomen. Die glimlachende Aziaat is niet vanuit een positieve context geschetst maar vanuit een superieure blanken die door goedlachse Aziaten wordt bediend. Snap niet wat daar onduidelijk aan zou zijn.quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar waar leg je de grens? Kijk naar oude strips en films (uit het westen) waarin stereotype aziaten voorkomen: steevast met een glimlach afgebeeld.
Nee, natuurlijk niet. Dat is echt een hele rare redenatie.quote:Als ik -als blanke- altijd glimlach, mag dat dan wel? Doe ik dan niet alsof een of ander koloniaal wereldbeeld heb? Is mijn glimlach geen uiting van racisme?
goed punt wel dit. Helemaal mee eens. Zou een hoop schelen als beide partijen dit gewoon zouden begrijpen. Ik mag uitingen doen, van achterlijk tot top en alles daartussen in, en iedereen mag daarop reageren met woorden, van achterlijk tot top. En die zwartjes mogen dus best janken als ik zwartjes zeg. Mensen mogen janken als ik dreads heb, of als ik een thema feestje met als thema 1920 wil geven. Het probleem is de aandacht die hier aan gegeven wordt. En dat snappen ze in amerika en steeds meer in engeland ook niet. Mensen hoeven zich niet aan te passen voor jankies, en als mensen een goed punt maken om iets wel of niet te doen kan je kiezen daar naar te luisteren. Of niet natuurlijk.quote:Op zaterdag 17 september 2016 20:28 schreef zeer het volgende:
[..]
Grappig dat je mij wil ontzeggen aanstoot te mogen nemen aan een woord maar dat je tegelijkertijd wel vind dat jij al het recht moet hebben om ieder woord te mogen zeggen. Iets zegt me dat je daar eigenlijk gewoon ontzettend egocentrische motivaties voor hebt.
Door dit soort uitspraken kan ik me die boosheid bij zwarten wel voorstellen...quote:Op zaterdag 17 september 2016 19:52 schreef Odaiba het volgende:
Kijk die zwartjes hebben natuurlijk niet zo'n groot cultureel of historisch verleden als zeg maar de blanken, aziaten of de arabieren. Dus alles wat ze dan wel hebben voortgebracht moet en zal van hun blijven.
is gewoon een vorm van terugschoppen.quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Door dit soort uitspraken kan ik me die boosheid bij zwarten wel voorstellen...
Wat verwacht je nou precies met dit soort onzin? Een klopje op de rug van de politiek incorrecte warriors?
Dat geloof ik dus voor geen meter.quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:59 schreef Murdera het volgende:
[..]
is gewoon een vorm van terugschoppen.
En als ik dat doe terwijl ik sushi of peking eend eet? Met stokjes?quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:36 schreef zeer het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Dat is echt een hele rare redenatie.
wat anders? Je denkt dat dit zwaar racisme is? Dit is gewoon het belachelijk maken van jankies.quote:Op zaterdag 17 september 2016 23:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat geloof ik dus voor geen meter.
Aan hun geschiedennis kan ik niets veranderen, maar als zij hun verleden en status niet kunnen accepteren, hoef ik die houding van hun ook niet te accepteren, maar daar gaat deze discussie verder ook niet over, dus ik wou het hier graag bij laten.quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Door dit soort uitspraken kan ik me die boosheid bij zwarten wel voorstellen...
Wat verwacht je nou precies met dit soort onzin? Een klopje op de rug van de politiek incorrecte warriors?
Nee, dat begrijp je niet goed.quote:Op zaterdag 17 september 2016 19:57 schreef EdvandeBerg het volgende:
Als ik het goed begrijp, mag je dus geen uiterlijkheden en uitvindingen meer mogen gebruiken die door andere rassen / culturen zijn groot gemaakt?
Nee.quote:Op zaterdag 17 september 2016 20:06 schreef Ceberut het volgende:
Zwarte Piet moet verboden worden! Ultiem voorbeeld hiervan.
Ja, dat noemen ze vooruitgang. In 1900 vond ook niemand Jim Crow-wetten racistisch, totdat een select groepje begon te zeggen dat het toch echt niet kan dat blanken en negers hun eigen drinkfonteinen hebben.quote:Op zaterdag 17 september 2016 20:06 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het gaat erom dat men de definitie probeert te wijzigen. Racisme is blijkbaar niet meer puur het zeggen of denken dat iemand van een ander ras minderwaardig is (en er naar handelen). Nee, ineens kun je ook voor racist worden uitgemaakt omdat je je niet aan bepaalde, vaak moeilijk te volgen regels houdt. Regels die worden bepaald door een hele selecte groep die geen kritiek duld.
Op de reminders na is dat toch best een redelijke flowchart?quote:Op zaterdag 17 september 2016 20:23 schreef Ali_boo het volgende:
Gelukkig is er een oplossing voor dit grote probleem
Het enige wat je hoeft toen doen is een witte armband te dragen om te laten zien dat je je bewust bent van blanke privilege
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar als iemand je uitmaakt voor racist, ga je huilen.quote:Op zaterdag 17 september 2016 20:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Als je al aanstoot neemt aan het woord 'zwartje' ben je gewoon een aansteller. Ik vind dat zulk soort woorden gewoon gezegd moeten kunnen worden.
Makkelijk spreken als je er zelf vrijwel geen last van hebt.quote:Op zaterdag 17 september 2016 20:30 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Met 'je' bedoel ik niet jij specifiek maar ik spreek gewoon in algemene zin. Mensen moeten zich eens niet zo aanstellen over allerlei vermeende uitingen van racisme.
Nee.quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:15 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd, bovendien namen de Romeinen heel veel (nuttige) dingen over van andere culturen, wat ze natuurlijk tot super racisten maakt. Hitler daarentegen was bijzonder politiek correct, hij was voor de Germaanse kunst.
Dus volgens de idioten die "cultural approriation" hebben bedacht was Hitler correct en de Romeinen waren racistisch
Negerzoenendiscussiequote:Op zaterdag 17 september 2016 19:49 schreef beantherio het volgende:
Denk "Zwarte Piet-discussie" of "negerzoenen-discussie". Men probeert de lat voor wat racisme betekend continue lager te leggen om dit te gebruiken om anderen mee te kunnen slaan. Normale dingen worden van de ene op de andere dag "fout" en "racistisch". De term "Cultural appropriation" is een naam voor dat fenomeen en we zullen hem meer gaan horen.
Zou het niet kunnen dat het mainstream wordt doordat het een redelijk idee is?quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu is het een randverschijnsel, zoals Sinterklaasprotest dat 20 jaar geleden was. Als je niet uitkijkt wordt het mainstream.
https://en.wikipedia.org/wiki/Overton_window
Interessant leesvoer als je wil weten hoe aanvankelijk als ondenkbaar of radicaal beschouwde ideeën door een belangengroep tot mainstream of zelfs beleid gemaakt kunnen worden.
De Hema heeft Pasen ook verloochend omdat ze buigen voor de moslims!quote:Op zondag 18 september 2016 08:55 schreef Copycat het volgende:
[..]
Negerzoenendiscussie
Jij bent waarschijnlijk een van de laatsten die niet weten dat dit een geslaagde marketingstunt was. Best pijnlijk, zoveel jaar na dato.
Dat was toch wel de meest stompzinnige 'discussie' hier van de laatste jaren. En dat zegt veel.quote:Op zondag 18 september 2016 08:56 schreef Ludachrist het volgende:
De Hema heeft Pasen ook verloochend omdat ze buigen voor de moslims!
Ja, de Hema is tegenwoordig wel echt het epicentrum van orgaanrovend, cultuurrelativerend, racismeroepend, allochtonenknuffelend extreemlinks.quote:Op zondag 18 september 2016 08:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De Hema heeft Pasen ook verloochend omdat ze buigen voor de moslims!
Lees de link, dan zie je hoe een idee dat eerst ondenkbaar of radicaal is, uiteindelijk als redelijk beschouwd wordt. Daar gaat het juist over.quote:Op zondag 18 september 2016 08:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen dat het mainstream wordt doordat het een redelijk idee is?
Kan nu al niet wachten op de topics van Elzies als de Hema de Sinterklaaasfolder uitbrengt zonder Zwarte Piet, of als ze het de 'feestdagenfolder' noemen ipv de 'kerstdagenfolder'.quote:Op zondag 18 september 2016 08:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, de Hema is tegenwoordig wel echt het epicentrum van orgaanrovend, cultuurrelativerend, racismeroepend, allochtonenknuffelend extreemlinks.
Redelijke ideeën kunnen ook als radicaal of ondenkbaar beschouwd worden. Vraag maar aan Copernicus, Galileo, tegenstanders van slavernij, Cantor, voorstanders van abortus, voorstanders van seksuele voorlichting, etc.quote:Op zondag 18 september 2016 08:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lees de link, dan zie je hoe een idee dat eerst ondenkbaar of radicaal is, uiteindelijk als redelijk beschouwd wordt. Daar gaat het juist over.
Nou, wat een feest. Vijftien paragrafen vol nietszeggende argumenten om half-mongoloïde stropoppen te weerleggen. Dat is echt genieten ja.quote:Op zondag 18 september 2016 09:00 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Kan nu al niet wachten op de topics van Elzies als de Hema de Sinterklaaasfolder uitbrengt zonder Zwarte Piet, of als ze het de 'feestdagenfolder' noemen ipv de 'kerstdagenfolder'.
Er zijn genoeg dingen aan de randen van het debat die nooit mainstream worden. Overton legt dan ook minder de nadruk op het idee zelf, dat als je het maar vaak genoeg herhaalt je het publiek er klaar voor maakt ofzo, maar meer op de wisselende publieke opinie. Als die schuift zijn bepaalde dingen makkelijker tot beleid te maken. Het gaat dus niet om het radicale van het idee an sich, dat dat acceptabeler wordt, maar het gaat erom dat het publiek radicalere zaken gaat accepteren.quote:Op zondag 18 september 2016 08:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lees de link, dan zie je hoe een idee dat eerst ondenkbaar of radicaal is, uiteindelijk als redelijk beschouwd wordt. Daar gaat het juist over.
Ja, je moet er ook niet te serieus instappen natuurlijk. Gewoon doen alsof het Oversight of john2406 is.quote:Op zondag 18 september 2016 09:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou, wat een feest. Vijftien paragrafen vol nietszeggende argumenten om half-mongoloïde stropoppen te weerleggen. Dat is echt genieten ja.
Pareltjes op frontpage en Facebook.quote:Op zondag 18 september 2016 09:00 schreef Ludachrist het volgende:
Kan nu al niet wachten op de topics van Elzies als de Hema de Sinterklaaasfolder uitbrengt zonder Zwarte Piet, of als ze het de 'feestdagenfolder' noemen ipv de 'kerstdagenfolder'.
Als jij dat zegt dan is het zeker minachtend bedoelt . Logisch dat mensen dan vinden dat je een racist ben. Wat je door meer postingen hier wel bevestigtquote:Op zaterdag 17 september 2016 20:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Als je al aanstoot neemt aan het woord 'zwartje' ben je gewoon een aansteller. Ik vind dat zulk soort woorden gewoon gezegd moeten kunnen worden.
Vlucht je nu weg voor de verdediging van een onfris standpunt ?quote:Op zondag 18 september 2016 01:05 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Aan hun geschiedennis kan ik niets veranderen, maar als zij hun verleden en status niet kunnen accepteren, hoef ik die houding van hun ook niet te accepteren, maar daar gaat deze discussie verder ook niet over, dus ik wou het hier graag bij laten.
Hoezo zou ik een racist zijn dan? Omdat ik de islam haat?quote:Op zondag 18 september 2016 09:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als jij dat zegt dan is het zeker minachtend bedoelt . Logisch dat mensen dan vinden dat je een racist ben. Wat je door meer postingen hier wel bevestigt
Nee joh, dat idee is nog altijd springlevend bij hele volksstammenquote:Op zondag 18 september 2016 08:55 schreef Copycat het volgende:
[..]
Negerzoenendiscussie
Jij bent waarschijnlijk een van de laatsten die niet weten dat dit een geslaagde marketingstunt was. Best pijnlijk, zoveel jaar na dato.
Racisme is niet subtiel. En jouw uitleg sluit eigenlijk (ongetwijfeld onbedoeld) voor 100% aan op wat ik al zeg. Er wordt gedaan alsof racisme een moeilijk zichtbaar iets is waarvan enkel een kleine groep kan zeggen dat het er is. Maar dat is het niet: zoals ik al zei is racisme niet subtiel maar juist keihard. Als iemand jou racistisch benaderd dan doet ie dat niet door jouw muziek over te nemen. En je kunt niet onder het mom van "racisme" proberen de wereld te reinigen van alles dat je niet zint: niemand heeft dat recht. "je beledigd voelen" is nog geen racisme. Sterker nog: "je beledigd voelen" zou (los van het racisme-vraagstuk) sowieso niets moeten betekenen, want dat is een kraantje dat je naar eigen wil kunt opendraaien.quote:Op zondag 18 september 2016 08:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat noemen ze vooruitgang. In 1900 vond ook niemand Jim Crow-wetten racistisch, totdat een select groepje begon te zeggen dat het toch echt niet kan dat blanken en negers hun eigen drinkfonteinen hebben.
De de definitie van racisme verandert ook niet. Het is slechts zo dat er racistische ondertonen in steeds meer dingen ontdekt worden. Dat komt door een stukje emancipatie - minderheden zijn steeds mondiger aan het worden, en geven dus ook eerder aan als ze zich benadeeld voelen - en een stukje door gewenning: als er segregatie plaatsvindt, zul je subtielere vormen van racisme minder snel opmerken.
Je gedrag hier is in vele topics wel kenmerkend voor racisten maar als je zelf van mening bent dat het allemaal wel meevalt is dat ook prima natuurlijkquote:Op zondag 18 september 2016 12:10 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Hoezo zou ik een racist zijn dan? Omdat ik de islam haat?
Ik herinner me toch echt een discussie. Heel veel discussie zelfs. Ondanks dat het inderdaad een marketingstunt was (wat bij mij wel bekend was).quote:Op zondag 18 september 2016 08:55 schreef Copycat het volgende:
[..]
Negerzoenendiscussie
Gelukkig is hier alles wel normaal.quote:Op zondag 18 september 2016 09:27 schreef Woestijnvos het volgende:
Tja America wat verwacht je dan. Ze zijn daar allemaal gek geworden met hun racisme onzin.
Ja, heel veel discussie om helemaal niets. Toen niet, en om het nu aan te halen is helemaal suf. Maar tuurlijk wist jij wel dat het een marketingstunt wasquote:Op zondag 18 september 2016 12:16 schreef beantherio het volgende:
Ik herinner me toch echt een discussie. Heel veel discussie zelfs. Ondanks dat het inderdaad een marketingstunt was (wat bij mij wel bekend was).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |