abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165376256
Beste F0kkers!

Inmiddels ben ik afgestudeerd voor mijn bachelor Accountancy aan de HAN (Arnhem) en ben ik aangenomen als beginnend registeraccountant bij de belastingdienst. Hiernaast volg ik de deeltijd opleiding tot registeraccountant bij Nyenrode.

Nu zit ik eraan te denken om te emigreren naar de VS/Canada om daar mijn master/post-master (chartered accountant (registeraccountant)) te behalen. Dit omwille van de Engelse taal. Ik heb het gevoel dat ik weleens spijt zou kunnen krijgen om nog eens 8 jaar vanaf nu in een studie te steken die voornamelijk gericht is op Nederland en de Nederlandse taal.

Onlangs ben ik een kleine maand naar het buitenland geweest, en je merkt gelijk dat de Nederlandse taal bijna niets voorstelt buiten de grens. Mijn gedachtegang komt mogelijk ook voort uit het feit dat ik nu 12 jaar in Nederland woon (kom uit Afganistan). Met de Engelse taal heb ik daar ook meer kans (mocht ik ooit terugkeren).

Ik wil graag van weten wat jullie van mijn gedachtegang/patroon denken? Laten we voor het de discussie enkel stellen op de gedachtegang om in een Engelse talige land de chartered accountant titel te behalen en daar ook werkervaring op te doen, en niet zozeer op de vraag hoe ik denk in VS/Canada binnen te komen.
pi_165376531
Ik zou goed uitzoeken of dat soort opleidingen in andere landen ook waarde hebben. Dus stel je wil daarna weer naar Nederland, accepteert de Nederlandse vakvereniging (of hoe dat ding ook heet) dat diploma, of zul je dan alsnog in Nederland examens moeten doen?
pi_165376671
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 23:52 schreef Operc het volgende:
Ik zou goed uitzoeken of dat soort opleidingen in andere landen ook waarde hebben. Dus stel je wil daarna weer naar Nederland, accepteert de Nederlandse vakvereniging (of hoe dat ding ook heet) dat diploma, of zul je dan alsnog in Nederland examens moeten doen?
VS/Canada hebben ook een BaMa (Bachelor/Master) structuur. Bij terugkomst in NL moet je bijscholen voor de Nederlandse registeraccountant titel.
  zaterdag 17 september 2016 @ 06:38:22 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_165378598
Volgens mij is de vraag: waar zie jij je toekomst?
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 17 september 2016 @ 10:32:13 #5
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165379803
Dus de eerste twee alinea moeten een beeld geven over hoe goed je het doet. Vervolgens is je vraag als je naar het buitenland moet om een taal goed te leren?
pi_165380332
Wat is belangerijker voor je ?
De taal of het avontuur.

Ik vind mensen die emigreren of hun grenzen verleggen bijna ltijd helden.
Hell To The Liars
pi_165380409
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 23:57 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

VS/Canada hebben ook een BaMa (Bachelor/Master) structuur. Bij terugkomst in NL moet je bijscholen voor de Nederlandse registeraccountant titel.
Haal eerst die titel, in de VS onbetaalbaar.

Haal daarnaast dan een paar levels in het Engels. Die certificaten helpen je om daar werk te vinden en als je een greencard wilt ook.

Dus. Hier alles afmaken, daarna eens kiezen lijkt me verstandig.
Whatever...
pi_165380539
Engels kun je hier ook wel leren.
pi_165386122
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 11:30 schreef Droopie het volgende:
Wat is belangerijker voor je ?
De taal of het avontuur.

Ik vind mensen die emigreren of hun grenzen verleggen bijna ltijd helden.
De taal is belangrijker. Eens met wat je zegt:P
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2016 11:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Haal eerst die titel, in de VS onbetaalbaar.

Haal daarnaast dan een paar levels in het Engels. Die certificaten helpen je om daar werk te vinden en als je een greencard wilt ook.

Dus. Hier alles afmaken, daarna eens kiezen lijkt me verstandig.
Wordt betaald door de accounting firm als het goed is? En je moet na je RA-titel in VS/Canada worden omgeschoold (x aantal jaar).
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 11:48 schreef Wespensteek het volgende:
Engels kun je hier ook wel leren.
Ja, maar je kan een persoon die hier Engels leert niet vergelijken met een professional die in die omgeving leeft en werkt.
pi_165386191
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 18:06 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

[..]

Wordt betaald door de accounting firm als het goed is? En je moet na je RA-titel in VS/Canada worden omgeschoold (x aantal jaar).

[..]

Ja, maar je kan een persoon die hier Engels leert niet vergelijken met een professional die in die omgeving leeft en werkt.
Als de taal belangerijker is dan het avontuur zou je misschien naar de nonnen kunnen of een hogere opleiding.

Maakt het je niet uit zou ik gaan naar Amerika.

Wil je liever hier blijven dan voldoet de nederlandse school/ hogere opleiding genoeg kansen.

Vergeet niet, in Amerika praten ze anders engels dan jij op je werk moet gaan praten. (denk ik)
Hell To The Liars
pi_165386198
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 18:06 schreef registeraccountant het volgende:
Volgens mij zijn er vrij veel opleidingen in het Engels, ik kan me niet voorstellen dat dat er voor deze opleiding niet is.
pi_165386759
Als RA kan je prima naar het buitenland en je kan je in NL ook richten op US klanten, dan komt het met je taal sowieso goed.
Je blemmering is meer dat je bij de belastingdienst werkt en niet bij een internationaal kantoor.
pi_165387564
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 18:11 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er vrij veel opleidingen in het Engels, ik kan me niet voorstellen dat dat er voor deze opleiding niet is.
Nee, die is er niet. Omdat de Nederlandse wet- en regelgeving aan de orde komen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2016 18:51 schreef Underdoggy het volgende:
Als RA kan je prima naar het buitenland en je kan je in NL ook richten op US klanten, dan komt het met je taal sowieso goed.
Je blemmering is meer dat je bij de belastingdienst werkt en niet bij een internationaal kantoor.
Strategische keuze in eerste instantie: sneller (door meer dan voldoende tijd) door je studie en dan de overstap naar de BIG4.
pi_165388051
Zie eerst maar ergens binnen te komen. Dat is zo gemakkelijk nog niet. Om op te geven wat je nu hebt, moet je wel zeker zijn van je zaak.
pi_165388131
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 19:37 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

Nee, die is er niet. Omdat de Nederlandse wet- en regelgeving aan de orde komen.

[..]

Strategische keuze in eerste instantie: sneller (door meer dan voldoende tijd) door je studie en dan de overstap naar de BIG4.
Als je echt weg wilt is makkelijkste weg m.i. overstappen naar big4, richten op US klanten en over 3 jaar oid op secondment gaan en vervolgens nooit meer terugkomen. Je CPA heb je pas nodig als je partner wordt
pi_165388455
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 23:41 schreef registeraccountant het volgende:
kom uit Afganistan).
niet zozeer op de vraag hoe ik denk in VS/Canada binnen te komen.
Succes. Die teringyanks denken dat iedereen een neef van een terrorist is. Dat is als ie er zelf geen is dan. :X
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_165414127
quote:

[..]

[..]

[..]

Trouwens, je zou natuurlijk ook kunnen blijven en er hier wat van maken. Een land waar je blijkbaar niet vandaan komt maar waar je toch de kans hebt gekregen te studeren en te worden wat je wilt zijn.

Misschien is een jaar of tien bijdragen aan deze samenleving ook wel iets om terug te doen.
Whatever...
  zondag 18 september 2016 @ 21:25:44 #18
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_165415298
ga bij het nivra na of het erkend wordt in NL
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_165421486
Zoals de rest ook zegt: ga eerst maar eens in NL wat werkervaring opdoen. Vind het ook niet netjes naar je werkgever dat je nu al praat over weggaan als je er nog maar net begonnen bent :')... Zolang je hier geen fatsoenlijke werkervaring opdoet zal je in het buitenland ook niet aantrekkelijk zijn om aan te nemen.
pi_165421828
Waar wil je over 10 jaar wonen? En over 20 jaar?

Je kan allerlei prachtige middelen gebruiken, maar als je die niet nodig hebt om je doel te bereiken, dan schiet je er weinig mee op en kost het vooral bakken met geld.

Bedenk eerst wat je doel is, en kijk aan de hand daarvan welke middelen je nodig hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')