Dat is nogal een open deurquote:
De reden dat we financiele crisa hebben en zeker de laatste hebben te maken met de geldcreatie. De manier waarop geld in ons systeem komt. Niet zozeer met ons kapitalistische (wat we trouwens niet meer hebben anders hadden we een heleboel banken om moeten laten vallen) systeem.quote:Op dinsdag 13 september 2016 14:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is nogal een open deur
Een kapitalistisch stelsel beweegt zich altijd van de ene naar de volgende crisis...
wisselt tussen periodes van hoogconjunctuur en laagconjunctuur de omslagmomenten..
Financiele crisissen uit de laatste paar tiental jaren
- Russische financiele crisis 2014
- Zuideuropese schuldencrisis van 2009-2011
- Kredietcrisis 2007-2008
- IJsland bankencrisis 2008
- Argentijnse crisis 2002
- Turkse financiele crisis 2001
- Dotcom bubble barst 2001
- Russische financiele crisis 1998
- Aziatische crisis 1997
- EMU-crisis 1992
- Japanse huizenmarkt crisis 1992
- USA Savings & Loans crisis 1989
- Beurscrash van zwarte maandag in 1987
...etc
Een kapitalistisch vrije markt systeem kan niet bestaan zonder regelmatig optredende crissen en crashes
het heeft te maken met het maken van winst; investeringen doen om winst te maken en het gegeven dat het altijd mogelijk is dat verwacht winsten uitblijven en dan ook de investeringen 'verloren' gaan...quote:Op dinsdag 13 september 2016 14:40 schreef Japie77 het volgende:
De reden dat we financiele crisa hebben en zeker de laatste hebben te maken met de geldcreatie.
?? Het maken van winst?quote:Op dinsdag 13 september 2016 14:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het heeft te maken met het maken van winst; investeringen doen om winst te maken en het gegeven dat het altijd mogelijk is dat verwacht winsten uitblijven en dan ook de investeringen 'verloren' gaan...
Ieder systeem gebasseerd op deze zinstverwachting loopt dat risico
Daarover hebben al Karl Marx, Stuart Mills en Adam Smith veel en interssante dingen geschreven...
pogingen een economisch systeem op te zetten zonder een bepaald 'winst-streven' zijn altijd fout-gelopen
Mooi plaatje. Maar ben niet de enige hoor. Er zijn en komen er steeds meer.quote:Op dinsdag 13 september 2016 15:05 schreef zuchtje het volgende:
En dapper trok Jappie77 weer ten strijde tegen het huidige monetaire stelsel.
[ afbeelding ]
Ook als aandelen dalen kun je winst maken.quote:Op dinsdag 13 september 2016 22:29 schreef justarandomdude het volgende:
TS, waar kan ik het beste mijn spaargeld aan besteden: een woning (zonder hypotheek), goud/zilver of beide? Ik wil rijker uit de crisis komen.
Gewoon in aandelen, crisis of niet..quote:Op dinsdag 13 september 2016 22:29 schreef justarandomdude het volgende:
TS, waar kan ik het beste mijn spaargeld aan besteden: een woning (zonder hypotheek), goud/zilver of beide? Ik wil rijker uit de crisis komen.
Haha, dezelfde vraag als altijd..quote:
Waarom wil je het niet over geldcreatie hebben maar wel over andere problemen mbt de economie? Geldcreatie staat aan de basis van onze economie. Lijkt me belangrijk genoeg om over te discussieren.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:21 schreef nikao het volgende:
Gaan we weer...oversimplificatie en misinterpretatie van (zeer) complexe systemen. Alleen maar weer ongenuanceerd (en vaak niet helemaal correct) te hebben over die geldcreatie is eigenlijk gewoon heel zonde; het staat een interessante discussie in de weg.
Geef mij maar iemand als Paul Mason en discussies met hem over de economy, ons economisch model en waarom het aan het falen is en wat de volgende stap zou kunnen zijn..
Dat soort dingen moet je mij niet vragen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 22:29 schreef justarandomdude het volgende:
Oh we kunnen het best over geldcreatie hebben, maar niet als DE boosdoener of het kwaad of weet ik veel welke hyperbool en simplificatie ik vaak tegen kom...quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:53 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom wil je het niet over geldcreatie hebben maar wel over andere problemen mbt de economie? Geldcreatie staat aan de basis van onze economie. Lijkt me belangrijk genoeg om over te discussieren.
Ik ga je filmpje kijken. Dank voor de bijdrage.
Je kunt inderdaad niks los zien van het hele systeem maar ik denk dat geldcreatie wel een heel belangrijk onderdeel is van het gehele systeem. Als je de geldstromen controleert bezit je een onwijs grote macht.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:56 schreef nikao het volgende:
[..]
Oh we kunnen het best over geldcreatie hebben, maar niet als DE boosdoener of het kwaad of weet ik veel welke hyperbool en simplificatie ik vaak tegen kom...
Volgens mij kan je het niet geisoleerd zien van het hele systeem..
Leg uit..quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:15 schreef Japie77 het volgende:
Het is tegenwoordig zo dat je 40% van je uitgaven betaald aan rente.
Ik ben zeer nieuwsgierig hoe je dit weet te onderbouwenquote:Op zaterdag 17 september 2016 21:15 schreef Japie77 het volgende:
Het is tegenwoordig zo dat je 40% van je uitgaven betaald aan rente.
Vast zoiets als dat je de investeringen van bedrijven betaalt omdat dit in de prijs van producten verrekend wordt. oid..quote:Op zondag 18 september 2016 14:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik ben zeer nieuwsgierig hoe je dit weet te onderbouwen
We wachtten af, maar het zal iets moois wordenquote:Op zondag 18 september 2016 14:42 schreef nikao het volgende:
[..]
Vast zoiets als dat je de investeringen van bedrijven betaalt omdat dit in de prijs van producten verrekend wordt. oid..
Dit komt doordat je enorm veel rente indirect betaald doordat bedrijven leningen aangaan voor investeringen en dit door berekenen in de prijs die jij als consument betaald.quote:
quote:Op zondag 18 september 2016 10:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Geldcreatie, zover je het geld kan noemen want het is en blijft krediet op het moment dat het niet langer contant is, staat inderdaad aan de basis.
Maar vanuit die basis heb je natuurlijk tig, vooral nieuwe ook wel, systemen die samenlopen.
Het helpt ook niet dat met name de beurzen wereldwijd praktisch gezien sychroon lopen, dat was voor 2000 nog niet het geval.
Als de een instort storten ze allemaal in.
Maar meestal gebeuren dit soort dingen niet doordat bijv. een land failliet gaat, maar vaak is het een relatief klein iets.
Kijk naar Lehman brothers, op wereldschaal, niet zo heel bijzonder maar bracht bijna het einde van de welvaart zoals wij die kennen.
En eigenlijk zitten we nog steeds in de crisis want het zijn nu de centrale banken die het draaiende houden en daarmee ook niet meer kunnen stoppen want er is teveel afhankelijk van geworden.
Rentes verhogen kan dan ook niet meer, Amerika alleen al heeft dan een gigantisch probleem.
20 biljard officiele schuld, de werkelijke schuld ligt meer rond de 200 biljard. (Amerika hoeft als enige entiteit zijn liabilities niet op te geven, tel die bij de officiele schuld op en voila)
De enige reden waarom de FED in principe niet "failliet" is, dat wil zeggen hun eigen betaalverplichtingen mocht het er op aan komen, is vanwege het goldcontract wat nog stamt uit 1913.
Dat contract houdt zoveel in als "all your gold belongs to us", die die 8k ton van Amerika, is zo'n 300miljard waard, en daardoor blijven ze nog solvent.
En nee centrale banken kunnen niet eeuwig printen, uiteindelijk ondermijnt dat wat fiat waarde geeft, namelijk vertrouwen.
Het is allemaal zeer complex en zo moet je het ook zien en berekenen, ik ben het op dit punt eens met Jim Rickards die het economisch stelsel benadert als een complex systeem.
De meeste economen hanteren een verkeerd stelsel.
Anyway, hier kun je uren over lullen, feit is zolang men doet alsof het monetaire stelsel / de economie, een soort vliegtuig is wat je kan bijsturen, in plaats van een vliegtuig dat ineens in een vlinder kan veranderen, hou je dit gezeik en zal het alleen maar erger gaan worden.
Beste manier is dan ook voorbereiding, hou hard assets aan, niet teveel spaargeld alleen wat je nodig hebt, wat aandelen die dividend uitkeren, uiteraard een voorraad eten voor wanneer het spelletje in Derivaten eindelijk klapt.. en dat gaat pas de echte crisis worden.
En dat is ook zo.quote:Op zondag 18 september 2016 14:42 schreef nikao het volgende:
[..]
Vast zoiets als dat je de investeringen van bedrijven betaalt omdat dit in de prijs van producten verrekend wordt. oid..
En dus? Ik betaal ALLE kosten die gemaakt worden in de product prijs, lijkt me toch logisch?quote:Op zondag 18 september 2016 15:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
En dat is ook zo.
Of wil jij gaan beweren van niet? Of dat het niet uitmaakt of iets in die geest?
En dus?quote:Op zondag 18 september 2016 15:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als je elke euro terug volgt komt het uiteindelijk uit een schuld vandaan, en die schuld zal nog steeds rente hebben lopen die vervolgens niet in het systeem erbij komt.'
in welke zin is dat een voorbereiding en waarvoor?quote:Op zondag 18 september 2016 10:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Beste manier is dan ook voorbereiding, hou hard assets aan, niet teveel spaargeld alleen wat je nodig hebt, wat aandelen die dividend uitkeren, uiteraard een voorraad eten voor wanneer het spelletje in Derivaten eindelijk klapt.. en dat gaat pas de echte crisis worden.
Het zou dus veel goedkoper kunnen. De enige reden dat je die extra 40% betaald is door het soort systeem dat we hebben waarbij in feite die 40% terecht komt bij de superrijken en daar hoeven ze helemaal niks voor te doen.quote:Op zondag 18 september 2016 16:53 schreef nikao het volgende:
[..]
En dus? Ik betaal ALLE kosten die gemaakt worden in de product prijs, lijkt me toch logisch?
[..]
En dus?
Right. Ik denk dat jij de gevolgen van een totale crash niet goed door ziet. Als een supermarkt geen toegang heeft tot haar geld en dus ook geen nieuwe voorraad kan kopen is deze met een dag leeg. Zeker als iedereen dat door krijgt.quote:Op zondag 18 september 2016 17:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
in welke zin is dat een voorbereiding en waarvoor?
een voorraard eten is best leuk, maar wat heb je verder aan blikvoer voor een paar maanden en wat denk je dat daarna gebeurt?
En wat heeft in godsnaam een etensvoorraad met een financiele crisis te maken, nog nooit heeft het ook mar enig nut gehad om bij een financiele crisis blikvoer in je keukenkast te hebben, omdat dat juist verdomd weinig invloed op infrastructuur of bv voedselvoorziening heeft..
Alle beursen kunnen volledig crashen, zekere bij de meer risicovolle kunnen honderden miljarden opees *poef* verloren gaan (bv nadat het volkswagen-schandaal) bekend werd 'verdampte' in korte tijd iets van 175 miljard dollar, bv vele malen wat er aan risico's bij de griekenland-crisis uitstaan).. zelfs bv de handel in voedsel en enegrie-grondstoffen (koffie, graan of bv olie) kan crashen.. zonder dat dat werkelijk veel veranderd aan de hoeveelheid voedsel ter wereld, juist dat maakt het veelal speculatie.
Aan de andere kant, een belegging in aandelen "die dividend uitkeren" is volledig nutteloos, te bezitten in een crisis en als je het mogelijk op de zeer korte termijn als hanteerbaar vermogen nodig zou kunnen hebben, juist die zullen vermoedelijk en stevige daling in waarde kennen in bv een fikse beurscrisis (tijdelijk meestal wel , en deze herstellen zich evengoed op de langere termijn wel weer, maar bij een crisis helpt juist een belegging in aandelen je verdomd weinig)
geld is hooguit een ruilmiddel...quote:Op zondag 18 september 2016 18:07 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Right. Ik denk dat jij de gevolgen van een totale crash niet goed door ziet. Als een supermarkt geen toegang heeft tot haar geld en dus ook geen nieuwe voorraad kan kopen is deze met een dag leeg. Zeker als iedereen dat door krijgt.
Wat is je voorstel?quote:Op zondag 18 september 2016 18:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het zou dus veel goedkoper kunnen. De enige reden dat je die extra 40% betaald is door het soort systeem dat we hebben waarbij in feite die 40% terecht komt bij de superrijken en daar hoeven ze helemaal niks voor te doen.
Tuurlijk niet. Ons complete systeem is ingericht op geld. Hoe zie je het voor je dat supermarkten dan gaan betalen? Met goud?quote:Op zondag 18 september 2016 18:22 schreef RM-rf het volgende:
[..]
geld is hooguit een ruilmiddel...
als tijdelijk bv geldautomaten niet werken of banken niet werken vind men wel andere wegen om bv kredieten te verstrekken en goederen daarvoor te verkopen, of in te kopen...
En supermarkten moeten gewoon omzet draaien.
het is nogal kortzichtig te draaien dat de hele maatschappij 'stil' zou vallen, enkel als er een financiele crisis is...
ngmaals, er is helemaal niks nieuws of unieks aan financiele crissen, ongeveer een paar maal per decenia vinden financiele crissen plaats... van staatsfaillisiementen zoals bv in Argentinie 2002 (toen oo tijdelijk de valuta Peso waardeloos werd) of bankencrissen of economische crissisen
Dat is een conclusie die je niet kunt trekken omdat we niet zouden weten hoe we er nu voor zouden staan als we een ander systeem gehad zouden hebben.quote:Op zondag 18 september 2016 18:22 schreef nikao het volgende:
[..]
Wat is je voorstel?
Bedenk wel dat je dit 'soort systeem' te danken hebt voor al je luxe en vrije tijd en welvaart in het algemeent
Natuurlijk kan je wel heel goede inschattingen maken wat de gevolgen van verschillende systemen zijn.quote:Op zondag 18 september 2016 18:43 schreef Japie77 het volgende:
Dat is een conclusie die je niet kunt trekken omdat we niet zouden weten hoe we er nu voor zouden staan als we een ander systeem gehad zouden hebben.
kan je een voorbeeld geven van een voorstel waarbij je geen rente hebt ?quote:Op zondag 18 september 2016 18:43 schreef Japie77 het volgende:
Maar we moeten voorruit kijken. Er zijn genoeg goeie voorstellen om bepaalde delen van het systeem te veranderen. Alleen gebeurt dit niet omdat de mensen die nu aan de macht zijn het huidige systeem prima vinden omdat zij er enorm van profiteren.
quote:Op zondag 18 september 2016 18:41 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Ons complete systeem is ingericht op geld. Hoe zie je het voor je dat supermarkten dan gaan betalen? Met goud?
Dit is waarschijnlijk een realiteit die jij niet voor je kunt zien omdat het zo'n enorm verschil is met wat we gewend zijn maar geloof me maar dat dit een heel realistisch scenario is bij een grote crash. En dat geld ook voor een crash van het internet bv. In 2008 tijdens de financiele crisis waren we op een haar na weer terug bij de ruilhandel geweest.
Die crisa die jij noemt zijn op geen enkele manier te vergelijken met wat wij in 2007/8 hebben meegemaakt en wat wij gaan meemaken als we weer een banken of financiele crisis hier krijgen. De luchtbel is alleen nog maar veel en veel groter geworden door de enorme bedragen die de laatste jaren in het systeem zijn gepompt.
geld is vooral een ruilmiddel ..quote:Op zondag 18 september 2016 18:41 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Ons complete systeem is ingericht op geld. Hoe zie je het voor je dat supermarkten dan gaan betalen? Met goud?
Ga je dit nog toelichten of is het een hoop gebral in de ruimte?quote:Op zaterdag 17 september 2016 21:15 schreef Japie77 het volgende:
Laten we dan 1 onderdeel van het geldsysteem eruit pikken. Het is tegenwoordig zo dat je 40% van je uitgaven betaald aan rente.
Het zijn voorbereidingen voor na een crisis, die aandelen gaan vanzelf wel weer omhoog, een economische meltdown betekent niet perse einde van de wereld of iets dergelijks.quote:Op zondag 18 september 2016 17:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
in welke zin is dat een voorbereiding en waarvoor?
een voorraard eten is best leuk, maar wat heb je verder aan blikvoer voor een paar maanden en wat denk je dat daarna gebeurt?
En wat heeft in godsnaam een etensvoorraad met een financiele crisis te maken, nog nooit heeft het ook mar enig nut gehad om bij een financiele crisis blikvoer in je keukenkast te hebben, omdat dat juist verdomd weinig invloed op infrastructuur of bv voedselvoorziening heeft..
Alle beursen kunnen volledig crashen, zekere bij de meer risicovolle kunnen honderden miljarden opees *poef* verloren gaan (bv nadat het volkswagen-schandaal) bekend werd 'verdampte' in korte tijd iets van 175 miljard dollar, bv vele malen wat er aan risico's bij de griekenland-crisis uitstaan).. zelfs bv de handel in voedsel en enegrie-grondstoffen (koffie, graan of bv olie) kan crashen.. zonder dat dat werkelijk veel veranderd aan de hoeveelheid voedsel ter wereld, juist dat maakt het veelal speculatie.
Aan de andere kant, een belegging in aandelen "die dividend uitkeren" is volledig nutteloos, te bezitten in een crisis en als je het mogelijk op de zeer korte termijn als hanteerbaar vermogen nodig zou kunnen hebben, juist die zullen vermoedelijk en stevige daling in waarde kennen in bv een fikse beurscrisis (tijdelijk meestal wel , en deze herstellen zich evengoed op de langere termijn wel weer, maar bij een crisis helpt juist een belegging in aandelen je verdomd weinig)
Vertel dat maar aan de cyprioten en de grieken.quote:Op zondag 18 september 2016 18:22 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als tijdelijk bv geldautomaten niet werken of banken niet werken vind men wel andere wegen om bv kredieten te verstrekken en goederen daarvoor te verkopen, of in te kopen...
het is nogal kortzichtig te draaien dat de hele maatschappij 'stil' zou vallen, enkel als er een financiele crisis is...
ngmaals, er is helemaal niks nieuws of unieks aan financiele crissen, ongeveer een paar maal per decenia vinden financiele crissen plaats... van staatsfaillisiementen zoals bv in Argentinie 2002 (toen oo tijdelijk de valuta Peso waardeloos werd) of bankencrissen of economische crissisen
Dat je daar niets van hebt gemerkt ligt met name, wederom, aan de centrale banken.quote:Op zondag 18 september 2016 18:56 schreef nikao het volgende:
[..]Hij noemt als voorbeeld banken- en economische crisissen en jij zegt dat het niet te vergelijken is met 2007/8? lijkt me dat hij die toch onder z'n voorbeelden schaarde. En wat hebben we daar gezien qua niet meer kunnen betalen of uberhaupt goederen krijgen?
Wat zouden die aan voedselvoorraden gehad hebben of nu hebben ?quote:Op zondag 18 september 2016 20:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de cyprioten en de grieken.
En wou zou dat uberhaupt inhouden?quote:Op zondag 18 september 2016 20:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er waren al gesprekken in de achterkamertjes, met name bij besprekingen die destijds gehouden werden in Londen, dat het einde oefening was qua welvaart zoals wij die de afgelopen 50 jaar kende.
Ik zou niet zeggen totaal nergens op gebaseerd, tussen 1971 en 1995 is de dollar bijv. Van 50 tot 95% in waarde gezakt, meerdere malen zelfs.quote:Op maandag 19 september 2016 09:17 schreef nikao het volgende:
[..]
En wou zou dat uberhaupt inhouden?
Men doet altijd alsof er van de een op andere dag een omslag komt waarmee je geld waardeloos is. Maar dat is totaal nergens op gebaseerd.
En dan claimen dat dit onhoudbaar is en alleen maar wordt verlengt door het beleid van centrale banken etc. Wie zegt dat dit niet de nieuwe standaard is? Wie zegt dat er weet ik veel welke oplossing er komt? Waar is de voorspelde hyperinflatie? ...
Pretenderen te weten wat de toekomst brengt is imho het domste wat er is.
Daarom inderdaad beetje goud aanhouden, maar net zo goed cash (voor deflatie) en aandelen en bonds...
Precies. Ik zei dus ook; 'van de een op andere dag'.quote:Op maandag 19 september 2016 09:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
971 en 1995 is de dollar bijv. Van 50 tot 95% in waarde gezakt, meerdere malen zelfs.
Maar dat stel ik toch ook voor?quote:Op maandag 19 september 2016 09:58 schreef nikao het volgende:
[..]
Precies. Ik zei dus ook; 'van de een op andere dag'.
En waarom vergelijk je eerst met de dollar om vervolgens het Rusland schrikbeeld aan te houden? Te weinig lege supermarkten door een zwakke dollar (over jaren en jaren...)?
Nogmaals; imho weet niemand wat de toekomst brengt, daarom ben je beter af om je voor te breiden op alle mogelijke scenarios.
2 dingen;quote:Op maandag 19 september 2016 10:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Maar dat stel ik toch ook voor?
Iedere vorm van fiat eindigde overdag of binnen 24 uur dus.. nee zo raar is het niet.
Je hoeft alleen maar naar de geschiedenis te kijken om te weten hoe dit gaat aflopen dus ook dat is niet zo moeilijk.
Nee totale instorting is een mogelijkheid, ik verwacht het niet 100% ofzo, laat ik dat voorop stellen.quote:Op maandag 19 september 2016 10:12 schreef nikao het volgende:
[..]
2 dingen;
1. je weet niet wanneer
2. je weet eigenlijk ook niet of, en zeker niet hoe. (iets met verleden en garanties en toekomst.)
Ik kan je verkeerd begrepen hebben, maar je lijkt vooral voor te bereiden op (total) collapse door goud aan te houden.
Ik heb het meer over de permanent portfolio manier van kijken waarbij je accepteert de toekomst niet te kennen en daarmee op alle statussen van de economie voorbereidt.
quote:Op maandag 19 september 2016 10:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
dat is een zekerheid, wiskundige zekerheid.
?quote:Op maandag 19 september 2016 10:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
op vertrouwen gebaseerd en vertrouwen kan plots verdwijnen
en wat heeft het voor zin om 'cash' aan te houden ?quote:Op maandag 19 september 2016 10:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik hou overigens niet alleen goud aan, hard assets in z'n algemeen maar inderdaad ook gewoon cash hoor ...
De oplossingen die je noemt, denk je dat deze gelijk de eerste of tweede dag al tot stand zullen komen?quote:Op zondag 18 september 2016 18:22 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je even terug bladert zie je dat ik hier al uitleg over heb gegeven.quote:Op zondag 18 september 2016 19:33 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ga je dit nog toelichten of is het een hoop gebral in de ruimte?
Omdat de crisis in 2007/8 veel erger was dan het leek. We waren op een haar na weer terug geweest bij ruilhandel. De enige reden dat we nu nog steeds zo verder leven op hetzelfde niveau van welvaart is omdat centrale banken een bepaald beleid zijn gaan uitvoeren wat een paar jaar voor die tijd nog als ondenkbaar werd gezien door het pompen van enorme bedragen in de economie. De (schulden) luchtbel is dus alleen nog maar veel groter geworden.quote:Op zondag 18 september 2016 18:56 schreef nikao het volgende:
[..]Hij noemt als voorbeeld banken- en economische crisissen en jij zegt dat het niet te vergelijken is met 2007/8? lijkt me dat hij die toch onder z'n voorbeelden schaarde. En wat hebben we daar gezien qua niet meer kunnen betalen of uberhaupt goederen krijgen?
Welke "oplossingen" ... ik stel helemaal geen oplossing die en crisis opeens 'oplost'... hooguit dat mensen nu eenmaal altijd snel genoeg wegen vinden om bepaalde situaties heen te werken en ja, die worden gewoon toegepast direkt zodra deze hoognodig zijn...quote:Op maandag 19 september 2016 11:18 schreef Japie77 het volgende:
[..]
De oplossingen die je noemt, denk je dat deze gelijk de eerste of tweede dag al tot stand zullen komen?
Kan je deze voorbeelden staven dan? Er zijn in ieder geval heel veel voorbeelden bekend van lege supermarkten tijdens crisa.quote:Op maandag 19 september 2016 11:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Welke "oplossingen" ... ik stel helemaal geen oplossing die en crisis opeens 'oplost'... hooguit dat mensen nu eenmaal altijd snel genoeg wegen vinden om bepaalde situaties heen te werken en ja, die worden gewoon toegepast direkt zodra deze hoognodig zijn...
Als er bv een probleem is met betaal-middelen kan een supermarkt wel de helewinkel lange tijd dichtgooien, en bv hun voedselvoorraden tijdelijk opsluiten.. enkel, daaraan heeft ook de winkelier hooguit een fikse verliespost..
een deel van het verkoopwaar zal mogelijk bederven en ook gedurende de tijd dat de winkel geen omzet kan halen lopen enkel de kosten op.
Nogmaals, we hebben het niet ens over enkel fantastie-situaties ,aar er zijn volop eerdere voorbeelden van landen met een tijdelijk wegvalen van bv betalingsverkeerd of andere valuta-crissen en laat in zulke landen altijd heel snel de lokale economieen met lokale oplsosingen komen.
Het kan best altijd een idee zijn thuis een zekere voorraad aan te houden.. niet enkel wegens een theoretische crisis, maar gewoon uit praktische overwegingen (als je eens een keertje geen tijd hebt om in te kopen, is het handig ook wat in voorraad te hebben.. ikzelf ken nog de tijd dat de winkels op zaterdag om 1400 uur dichtgingen en ook doordeweeks alles om 6 uur sloot).
Maar te denken dat je dat door een theoretische 'financiele crisis' zou brengen is ronduit nonsens
net zo goed als jij dat zelf kan...quote:Op maandag 19 september 2016 11:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Kan je deze voorbeelden staven dan? Er zijn in ieder geval heel veel voorbeelden bekend van lege supermarkten tijdens crisa.
Dan koop je zilver, misschien nog een betere belegging zelfs dan goud op de lange duur naast dat het een hedge is tegen inflatie of crisis etc.quote:Op maandag 19 september 2016 10:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en wat heeft het voor zin om 'cash' aan te houden ?
Of denk je dqat zomaar iedereen 'eventjes' een hoop geld in Goud kan beleggen?
Ik krijg van die redenatie een beetje een idee van zoals ooit Marie Antoinette gezegd zou hebben: "Qu'ils mangent de la brioche"; "Dan moeten ze maar Cake eten", over mensen waarvan ze hoorde dat die niet genoeg brood te eten hadden...
Natuurlijk is het een uitstekende bescherming tegen financiele crississen om een groot vermogen gespreid te beleggen in redelijk risico-zekere belegingsvormen... enkel, dan moet je dus dat vermogen wel eerst hebben en de financiele ruimte om een grote hoeveelheid terzijde te schuiven.
Juist een breed deel van de bevolking heeft helemaal niet die bestedingsruimte om 'eventjes' een groot vermogen in goud te gaan belegen of terzijde te schuiven..
zeker niet 'de man van de straat' waaraan je lijkt te referen.
In die zin is juist je oproep ook een vorm van elitairisme... een leuke raad voor een kleine vermogende Elite die het ook nu niet slecht heeft en uiteindelijk ook bij een eventuele crash zich zo kan voorbereiden en indekken dat ze uiteindelijk er nog rijker uitkomen
Het is zeker, ik kan je alleen niet voorspellen wanneer.quote:Op maandag 19 september 2016 10:28 schreef nikao het volgende:
[..]
[..]
?
Komt mij nog veel te zeker en eenzijdig over.
heb je mn vergelijking met Marie Antoinette's citaat: "Dan eten die mensen toch gewoon Cake?" niet begrepen of gewoon niet gelezen...?quote:
Zat voorbeelden van local currencies die gelijk oppoppenquote:Op maandag 19 september 2016 11:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Kan je deze voorbeelden staven dan? Er zijn in ieder geval heel veel voorbeelden bekend van lege supermarkten tijdens crisa.
Je hebt geen groot vermogen nodig.quote:Op maandag 19 september 2016 11:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
heb je mn vergelijking met Marie Antoinette's citaat: "Dan eten die mensen toch gewoon Cake?" niet begrepen of gewoon niet gelezen...?
Natuurlijk kun je je indekken tegen een crisis als je een groot vermogen hebt om te beleggen, welke je kunt spreiden en bewust bepaalde risico's kunt vermijden (of juist andere risico's aangaat, omdat evengoed de prijzen van waardevaste lbeleggingsvormen sterk kunnen dalen, bv Goud is momenteel naar ik meen ongeveer met 30% in waarde gedaald tov iets meer dan een jaar terug).
Enkel hebben juist brede gedeeltes van de bevolking die misschien dat vermogen niet hebben, daar verdomd weinig aan.
en wil jij nu dat een bijstandsmoeder of een gezin dat van een minimum-inkomen moet rondkomen, aanraden...?quote:Op maandag 19 september 2016 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je hebt geen groot vermogen nodig.
Als jij 1x 600 euro op dit moment uitgeeft aan pak em beet 25 ounce aan zilver, heb je al meer dan 75% van de bevolking op dit moment wat betreft edelmetaal in huis.
Hehe... zijn we het eindelijk eens. Dat is dus precies het punt wat ik de hele tijd probeer te maken; je kunt de toekomst niet voorspellen, ook al denk je het heden nog zo goed te begrijpen.quote:Op maandag 19 september 2016 11:22 schreef Japie77 het volgende:
De enige reden dat we nu nog steeds zo verder leven op hetzelfde niveau van welvaart is omdat centrale banken een bepaald beleid zijn gaan uitvoeren wat een paar jaar voor die tijd nog als ondenkbaar werd gezien
Wat wil je nou dat ik daarop zeg?quote:Op maandag 19 september 2016 12:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en wil jij nu dat een bijstandsmoeder of een gezin dat van een minimum-inkomen moet rondkomen, aanraden...?
Of vind je dat die mensen sowieso tot de 'verliezers' behoren?
Waarom zouden de supermarkten mensen onder druk willen zetten?quote:Op maandag 19 september 2016 11:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
net zo goed als jij dat zelf kan...
Lege supermarkten betekenen dus dat de producten verkocht zijn,maar kenneijk de distributie van voorraden naar verkooppunten stopt... (of winkeleigenaren de voorraden 'achterhouden' om ze ergens anders beter te verkopen)
meestal komt dat door stakingen of doordat de leverenaciers meer kunnen verdienen aan v illegale verkoop...
Dat treedt enkel op in staten die een gereguleerde maximale verkoopprpijs aanhouden (bepaalde socialistisch geregeerde landen, bv in zuid-amerika komt dat nog voor, specifiek venezuela bv)
In Griekenland kwam het voor rondom het Bailout referendum; maar dat kun je eerder ook als propaganda maatregel zien om de bevolking onder druk te zetten in de aanloop; direkt erna bleken de supermarkten gewoon weer vol ..
het was hooguit een politiek spelletje en juist geen reactie op een daadwerkelijke crisis, tijdens de hoogtepunten van de crisis is de voedselvoorziening juist nooit in enige mate gehinderd...
Overigens is overall het effect van de Nee-stem daar heel tjdelijk en nietszeggend geweest, het heeft hooguit de grieken eventjes een onderhandelingsvoordeel gegeven, maar verder niets veranderd
Local currencies zijn voornamelijk in opkomst omdat dat soort initiatieven komen van mensen die doorhebben hoe fout het huidige financiele stelsel is en het proberen te reformen door grassroots initiatieven. Kijk bv naar de Florijn.quote:Op maandag 19 september 2016 11:50 schreef nikao het volgende:
[..]
Zat voorbeelden van local currencies die gelijk oppoppen
voornamelijk? Geen idee of dat wel klopt.quote:Op maandag 19 september 2016 13:21 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Local currencies zijn voornamelijk in opkomst omdat dat soort initiatieven komen van mensen die doorhebben hoe fout het huidige financiele stelsel is en het proberen te reformen door grassroots initiatieven. Kijk bv naar de Florijn.
https://realcurrencies.wordpress.com/2016/09/07/game-on/
quote:So 25 basis points (which is now "anticipated") is good for a ~300 point DOW selloff?
No. What's good for the selloff is the recognition that is slowly seeping into people's minds that 40 years of generally declining interest rates are over.
Here's why it matters.
Let's say the rate of interest is 10% (and it was not all that long ago -- the 1980s.)
You borrow $1 million. Your interest payments are $100,000 a year.
Now the rate of interest drops to 5%. Your interest payment is now $50,000 a year, which sounds great. But what sounds even better is borrowing another million dollars for the same $100,000 a year, and so that's what you do.
The additional "money" (actually credit) chases prices (houses, stocks, cars, etc) higher -- this is simple supply and demand.
In point of fact we have gone from almost 16% on the 10 Year Treasury rate (9/1981) to 1.54% today, a reduction of a literal 90%. This in turn has resulted in ten times as much leverage in the financial system and every product and service that is priced based on debt -- which is damn near everything in some form or fashion.
This in turn means that the same $100,000 in interest now allows you borrow not $1 million (in fact in 1981 you could only borrow $650,000 for $100k in interest) but almost $6.5 million.
Get this through your head folks: The DOW traded at about 1,000 in 1981 and the S&P 500 traded at roughly 120. It is not even close to fanciful to believe that since a very large percentage of this price appreciation -- roughly half -- has come from ever-increasing leverage in the system when the continuation of that trend stops being possible a large percentage, perhaps as much as 80% of it, is likely to come right back out of the price of all of these items in the economy -- whether The Fed, the Government or anyone else likes it or not.
This is basic math, not politics.
Interessant en ook waar ik het over had mbt de rente in de prijs van goederen.quote:
Dat alles wat nu overgewaardeerd is, huizen, auto,s, aandelen, goud, obligaties, die overwaarde weer net zo makkelijk kan kwijtraken als de jarenlange trend van dalende rentes ten einde komt.quote:Op maandag 19 september 2016 22:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Interessant en ook waar ik het over had mbt de rente in de prijs van goederen.
Vraagje: Wat word er nou precies bedoeld met dit stukje?
a large percentage, perhaps as much as 80% of it, is likely to come right back out of the price of all of these items in the economy -- whether The Fed, the Government or anyone else likes it or not.
Leg eens uit, hoe zou mijn huis haar waarde verliezen wegens Financiële crisissen?quote:Op woensdag 21 september 2016 18:43 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Dat alles wat nu overgewaardeerd is, huizen, auto,s, aandelen, goud, obligaties, die overwaarde weer net zo makkelijk kan kwijtraken als de jarenlange trend van dalende rentes ten einde komt.
Waarom denk je dat de huizen sinds 1980 drie keer over de kop zijn gegaan?quote:Op woensdag 21 september 2016 18:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Leg eens uit, hoe zou mijn huis haar waarde verliezen wegens Financiële crisissen?
Heb ik dan opeens een kamer minder, of verdwijnt het dak ofzo?
Nogmaals, wat zou er veranderen aan mijn huis, waar ik graag woon en geen enkele behoefte heb te verhuizen, als er een crisis uitbreekt?quote:Op woensdag 21 september 2016 19:07 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de huizen sinds 1980 drie keer over de kop zijn gegaan?
Het wordt meer of minder waardquote:Op woensdag 21 september 2016 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nogmaals, wat zou er veranderen aan mijn huis, waar ik graag woon en geen enkele behoefte heb te verhuizen, als er een crisis uitbreekt?
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat de hypotheek leningen zwaar overgewaardeerd zijn en banken hierdoor dus in de problemen gaan komen.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nogmaals, wat zou er veranderen aan mijn huis, waar ik graag woon en geen enkele behoefte heb te verhuizen, als er een crisis uitbreekt?
Gezien de enorme hoeveelheid hypotheken zouden een hoop mensen plots in diepe schulden zitten en dus ook zonder huis.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, de waarde verandert niet.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat is het verschil?quote:Op woensdag 21 september 2016 20:05 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, de waarde verandert niet.
Het enige wat kan veranderen is de prijs die mensen voor jouw stapeltje stenen willen betalen.
Dat de prijs omhoog of omlaag kan gaan afhankelijk van de sterkte van de munt, maar dat de waarde van het huis (uitgedrukt in... ja wat eigenlijk?) constant is.quote:
AH zo, dus de waarde van je huis in dollars is de dag later anders als je dan op dat moment uitdrukt in euros?quote:Op donderdag 22 september 2016 20:01 schreef nikao het volgende:
[..]
Dat de prijs omhoog of omlaag kan gaan afhankelijk van de sterkte van de munt, maar dat de waarde van het huis (uitgedrukt in... ja wat eigenlijk?) constant is.
Tenminste, zo praat men hier nogal eens over goud(de waarde van goud fluctueert niet, maar de currencies )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |