abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165204285
Beste FOK!ers,

Ik heb mijn profielwerkstuk (pws) over de soevereiniteit van lidstaten van de EU. Het grootste gedeelte van het pws gaat over de politieke unie, maar er gaat ook een gedeelte over de monetaire unie.

Ik heb al veel bronnen, ik heb namelijk al veel boeken gelezen:
-Boris Johnson, De Churchill Factor (nu in bezig)
-Yanis Varoufakis, En de zwakken ondergaan wat ze moeten ondergaan?
-Henk Wesseling, de man die nee zei

En ik wil de volgende boeken nog lezen:
-Thierry Baudet, Aanval op de natiestaat
-Margaret Thatcher, Mijn jaren op Downing Street 10

Maar ik heb nog geen bron (op het boek van Yanis Varoufakis na) over de monetaire unie. Hebben jullie, medeFOK!ers, daar tips voor? Welk boek, welke website? Ik hoop dat jullie begrijpen dat mijn voorkeur ligt op een boek als bron, maar ik heb er niets op tegen om een website als bron te gebruiken, zolang het maar betrouwbaar is.

Dank, medeFOK!ers.
pi_165205568
Die vodden zijn geen bronnen.
  vrijdag 9 september 2016 @ 19:07:52 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_165205595
De twitterpagina van Jan Roos.
pi_165206038
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 19:06 schreef Kaas- het volgende:
Die vodden zijn geen bronnen.
Boris Johnson, voormalig burgermeester van een wereldstad en nu minBuZa.

Thierry Baudet is gepromoveerd op 'Aanval op de natiestaat'.

Henk Wesseling was 29 jaar hoogleraar Algemene Geschiedenis in Leiden.

Yanis Varoufakis is niet alleen voormalig Griekse MinFin, maar ook voormalig professor Economie aan de universiteit van Cambridge, je weet wel, de beste uni van Europa.

Maar leg uit, wat bedoel je?
pi_165206072
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 19:07 schreef Nibb-it het volgende:
De twitterpagina van Jan Roos.
Ik neem aan dat dit een slechte grap is.
pi_165206230
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 19:27 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Boris Johnson, voormalig burgermeester van een wereldstad en nu minBuZa.

Thierry Baudet is gepromoveerd op 'Aanval op de natiestaat'.

Henk Wesseling was 29 jaar hoogleraar Algemene Geschiedenis in Leiden.

Yanis Varoufakis is niet alleen voormalig Griekse MinFin, maar ook voormalig professor Economie aan de universiteit van Cambridge, je weet wel, de beste uni van Europa.

Maar leg uit, wat bedoel je?
Man als je dat zelf niet stapt wordt het drie keer niks. Dit zijn geen bronnen, maar inspiratiemateriaal voor dwazen die geen profielwerkstuk maar een anti-EU betoog willen schrijven.
pi_165206248
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 19:28 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit een slechte grap is.
Ligt perfect in je straatje anders.
pi_165206891
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 19:34 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Man als je dat zelf niet stapt wordt het drie keer niks. Dit zijn geen bronnen, maar inspiratiemateriaal voor dwazen die geen profielwerkstuk maar een anti-EU betoog willen schrijven.
Een anti-EU betoog? Hoe kom je d'r bij?

Heb je überhaupt mijn username gezien?
pi_165206902
FOK!ers die ot willen reageren?
pi_165207049
Moet een profielwerkstuk een goed onderbouwd objectief verhaal zijn of juist jouw gekleurde mening bevestigen?
pi_165207094
Waarom je PWS doen over iets wat je liever weg hebt?

Daarbuiten, dit soort boeken zijn imo niet bepaald goede bronnen. Beter zoek je een meer informatief boek, of nog beter een meer wetenschappelijke bron (maar dat is mss wat hoog gegrepen voor een scholier.. Doe je havo of vwo?)
  vrijdag 9 september 2016 @ 20:25:57 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_165207449
Wat is je hoofdvraag?
En welke inslag? Economisch of politiek bijvoorbeeld?

Je begrijpt dat zulke boeken subjectief zijn en geen objectieve bron?
pi_165207621
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 20:10 schreef DoubleDip het volgende:
Waarom je PWS doen over iets wat je liever weg hebt?

Daarbuiten, dit soort boeken zijn imo niet bepaald goede bronnen. Beter zoek je een meer informatief boek, of nog beter een meer wetenschappelijke bron (maar dat is mss wat hoog gegrepen voor een scholier.. Doe je havo of vwo?)
Joh, ik ben eurosceptisch, dat klopt. Maar ik ben niet op voorhand tegen de EU. Ik heb de (politieke) EU het liefst hervormd, vanwege soevereiniteit.

Ik doe havo
pi_165207761
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 20:25 schreef BasEnAad het volgende:
Wat is je hoofdvraag?
En welke inslag? Economisch of politiek bijvoorbeeld?

Je begrijpt dat zulke boeken subjectief zijn en geen objectieve bron?
Hoofdvraag: In hoeverre zijn lidstaten van de EU soeverein?

Inslag is dus politiek, maar ook een stukje economisch. De economische hoofdstukken zijn bedoeld om soevereiniteit in het eurobeleid te onderzoeken.
pi_165207816
quote:
5s.gif Op vrijdag 9 september 2016 17:59 schreef wegmetdeEU het volgende:
zolang het maar betrouwbaar is
Dat vind ik een interessant onderwerp. Hoe bepaal je of een bron betrouwbaar is, zonder zelf 'de waarheid' al te kennen? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze op school het doen voorkomen dat dit vrij gemakkelijk is vast te stellen. Maar dat betwijfel ik ten zeerste.
The view from nowhere.
pi_165210880
quote:
Beste FOK!ers,

En ik wil de volgende boeken nog lezen:
-Thierry Baudet, Aanval op de natiestaat
-Margaret Thatcher, Mijn jaren op Downing Street 10
Lees AUB ook:

• van de klokkenluider uit 1999: Paul van Buitenen - Strijd voor Europa (1999)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_van_Buitenen
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Anti-fraud_Office

• Joep Dohmen - Europese idealisten (1999)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joep_Dohmen_(journalist)

en eventueel
• Andreas Oldag and Hans-Martin Tillack - Raumschiff Brüssel. Wie die Demokratie in Europa scheitert (2003). Vooral hoe de EU met Hans-Martin Tillack omging, was behoorlijk confronterend, al is er nu niet meer zoveel over te vinden. https://en.wikipedia.org/wiki/Hans-Martin_Tillack

En dan dat dingetje wat geenstijl deed een paar jaar geleden met Tom Staal en Daniel van der Stoep. Dat was een herhaling van vele nieuwszenders zoals de de BCC die dat volgens mij al in 1979 deed.
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 20:31 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Joh, ik ben eurosceptisch, dat klopt. Maar ik ben niet op voorhand tegen de EU. Ik heb de (politieke) EU het liefst hervormd, vanwege soevereiniteit.

Ik doe havo
Na het lezen van die boeken, weet je dat er 'heel wat meer hervormingen' nodig zijn. Die boeken zijn namelijk niet zomaar 'meningen'.

[ Bericht 7% gewijzigd door CynicusRomanticusRob op 09-09-2016 22:45:54 ]
pi_165211584
Nu verwacht niemand dat een havo profielwerkstuk een academisch onderbouwd betoog moet worden, maar toch. Zou je niet het idee hebben jezelf een beetje voor de gek te houden als je enkel meningen leest, en dan ook nog meningen die in jouw straatje passen?
pi_165211730
Volgens mij beginnen in oktober de colleges Europees recht weer aan de EUR. Ze gaan helaas nu wel over op alles in het Engels, dus wellicht wijzigt het programma, maar vorig jaar ging er wel een college over de monetaire unie.

Je zou naar binnen kunnen glippen en op de collegebanken kunnen zitten.
pi_165211809
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 22:40 schreef Pokkelmans het volgende:
Nu verwacht niemand dat een havo profielwerkstuk een academisch onderbouwd betoog moet worden, maar toch. Zou je niet het idee hebben jezelf een beetje voor de gek te houden als je enkel meningen leest, en dan ook nog meningen die in jouw straatje passen?
:')

Dat wat Thatcher te zeggen heeft is even wat meer dan enkel een mening (vooral vergeleken met de mening van een FOK'er).
pi_165212144
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 22:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

:')

Dat wat Thatcher te zeggen heeft is even wat meer dan enkel een mening (vooral vergeleken met de mening van een FOK'er).
Om het even hoe jij het zou karakteriseren. Het gaat er om dat het niet eens een poging is om een objectief verhaal op te zetten.
pi_165212442
quote:
Maar ik heb nog geen bron (op het boek van Yanis Varoufakis na) over de monetaire unie.
Misschien een beetje ambitieus voor een HAVO-leerling, maar kijk hier eens naar om te zien hoever de geschiedenis zich wel of niet herhaalt :) :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Latijnse_muntunie
https://en.wikipedia.org/wiki/Latin_Monetary_Union

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scandinavische_Monetaire_Unie

Maar anders heb je iig dit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_en_Monetaire_Unie

En is het altijd interessant om te kijken wat er in het verleden is geschreven:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rden-7538476-a626621

Maar ik zoek nog voor je (en voor mij) en vind iets wat ik nog niet ken:
https://www.bol.com/nl/p/(...)an/9200000026888693/
Jammer dat het nog niet zo oud is...
Maar daardoor luister ik wel iets heel interessants
Lekker Orwelliaans allemaal. Hoor de parallellen, zelfs met de FOK'ers hier die lekker bekrompen/zuur op jou reageren.

[ Bericht 9% gewijzigd door CynicusRomanticusRob op 09-09-2016 23:26:48 ]
pi_165213375
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 22:59 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Om het even hoe jij het zou karakteriseren. Het gaat er om dat het niet eens een poging is om een objectief verhaal op te zetten.
Totaal niet mee eens, want jij maakt een te snelle conclusie. Alleen omdat TS gaat voor een euro-kritische houding, kan je niet automatisch beweren dat het dan niet eens een poging is om een objectief verhaal te schrijven. Dat jij (en anderen) dat doen, is behoorlijk kortzichtig (en bevooroordeeld). Euro-kritiek kan namelijk ook heel goed objectief zijn. Alle FOK'ers hier weten te weinig over TS om te weten of hij wel/niet objectief gaat zijn. TS gaat zelf onderzoeken en dat zou men moeten stimuleren, ipv wat de meesten nu hier doen.
pi_165214473
quote:
Welk boek, welke website? Ik hoop dat jullie begrijpen dat mijn voorkeur ligt op een boek als bron, maar ik heb er niets op tegen om een website als bron te gebruiken, zolang het maar betrouwbaar is.
Waarom geen video's?
pi_165214581
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 23:36 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Totaal niet mee eens, want jij maakt een te snelle conclusie. Alleen omdat TS gaat voor een euro-kritische houding, kan je niet automatisch beweren dat het dan niet eens een poging is om een objectief verhaal te schrijven. Dat jij (en anderen) dat doen, is behoorlijk kortzichtig (en bevooroordeeld). Euro-kritiek kan namelijk ook heel goed objectief zijn. Alle FOK'ers hier weten te weinig over TS om te weten of hij wel/niet objectief gaat zijn. TS gaat zelf onderzoeken en dat zou men moeten stimuleren, ipv wat de meesten nu hier doen.
Ik heb het over het boek van Thatcher, mafkees.
  zaterdag 10 september 2016 @ 09:01:30 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_165218208
Probeer deze eens

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')