Dat is niet wat er gebeurt als je muziek illegaal downloadt. Om jouw vergelijking door te trekken als we uitgaan van een doodgewone huis tuin en keuken kantoorbaan: je krijgt gewoon wat je normaal zou krijgen, alleen heb je nu ook nog de kans dat mensen geïnteresseerd zijn in je linkedin-profiel en je misschien wel een losse klus aanbieden.quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:08 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Haha, dus als jouw werkgever besluit je loon niet meer te betalen, verlies je ook geen geld? Want dan gaat er tenslotte geen geld van je rekening af! En dat jouw persoonlijke budget eindig is, praat illegaal downloaden nog steeds niet goed.
Maar het is wel aannemelijk dat, als downloaden niet bestond, je meer muziek zou kopen.quote:Op vrijdag 23 september 2016 15:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Jij bent degene die non-argumenten aanvoert in deze discussie
[..]
Dit argument klopt gewoon totaal niet. Als ik iets download ziet een artiest geen geld verdwijnen uit zijn bankrekening. Mijn geld is verder eindig en mijn interesse in muziek ontdekken voorlopig niet.
Kromme vergelijking maar ik verlies dan inderdaad geen geld dat klopt. Wel heeft die man contractbreuk gepleegd en heb ik gewerkt voor niks. In het geval van muziek is het natuurlijk anders. Ik vraag geen artiesten om muziek voor mij te maken met de belofte dat ik ze geld geef.quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:08 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Haha, dus als jouw werkgever besluit je loon niet meer te betalen, verlies je ook geen geld? Want dan gaat er tenslotte geen geld van je rekening af! En dat jouw persoonlijke budget eindig is, praat illegaal downloaden nog steeds niet goed.
Deze moet je me even uitleggen, LR. Stel een meubelmaker maakt een stoel en zet 'm in de vitrine. Ik loop toevallig langs, vind de stoel wel mooi; nu mag ik 'm gratis meenemen omdat ik hem niet heb gevraagd die stoel te maken (dan wel de belofte heb gedaan dat ik geld zou geven)?quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In het geval van muziek is het natuurlijk anders. Ik vraag geen artiesten om muziek voor mij te maken met de belofte dat ik ze geld geef.
Nee je mag hem niet meenemen. Want dan steel je een fysiek object van degene die de stoel heeft gemaakt. Als je hem echter zelf namaakt is het geen probleem.quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:58 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Deze moet je me even uitleggen, LR. Stel een meubelmaker maakt een stoel en zet 'm in de vitrine. Ik loop toevallig langs, vind de stoel wel mooi; nu mag ik 'm gratis meenemen omdat ik hem niet heb gevraagd die stoel te maken (dan wel de belofte heb gedaan dat ik geld zou geven)?
Onderwijs is een collectief goed. Dat is een muziekalbum volgens mij niet. Die universiteitspapers gratis/vrijwel kosteloos aanbieden ben ik bijvoorbeeld wel met je eens, omdat het grotendeels wordt mogelijk gemaakt door publiek geld, maar bij een muziekalbum zie ik het punt gewoon niet echt.quote:Op vrijdag 23 september 2016 17:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je mag hem niet meenemen. Want dan steel je een fysiek object van degene die de stoel heeft gemaakt. Als je hem echter zelf namaakt is het geen probleem.
Er zit een verschil tussen virtuele objecten en reële objecten. Een leraar maakt toch ook niet al onze kennis minder waard omdat hij hem deelt met kinderen die nu die kennis nog niet hebben.
Sorry, ik zie niet in wat dit met een muziekalbum heeft te maken. Maar of ik vind dat zulk soort kennis zo gedeeld moet worden: idealiter wel, ja.quote:Aan jou de vraag, stel ik weet een oplossing tegen verouderen. Moet ik die dan voor mezelf houden en alleen voor miljarden aan de miljardairs op de wereld verkopen, zodat ik er zelf maximale geld en macht aan overhoud. Of zou ik die oplossing gewoon in de cloud moeten brengen zodat iedereen kan profiteren ook al brengt dat voor mijzelf minder geld en macht op?
Waarom is onderwijs een collectief goed en muziek niet.quote:Op vrijdag 23 september 2016 17:25 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Onderwijs is een collectief goed. Dat is een muziekalbum volgens mij niet. Die universiteitspapers gratis/vrijwel kosteloos aanbieden ben ik bijvoorbeeld wel met je eens, omdat het grotendeels wordt mogelijk gemaakt door publiek geld, maar bij een muziekalbum zie ik het punt gewoon niet echt.
Het lijkt me dat dit perfect opgaat voor muziek. Kopiëren stoppen lijkt al minimaal 30 jaar onmogelijk en consumptie van de een gaat niet ten koste van consumptie van de ander.quote:De oorspronkelijke economische definitie van een collectief goed (meervoud collectieve goederen) is een goed waarbij het onmogelijk is om mensen die niet betalen van gebruik van het goed uit te sluiten, en waarbij de consumptie door de een niet ten koste gaat van de consumptie door de ander.
Ja wat heeft jouw quote over stoelen met muziek te maken. Het hele idee van een vergelijking is toch dat het anders is dan het onderwerp waar je over discussiert maar dat er wel veel parallellen inzitten.quote:Sorry, ik zie niet in wat dit met een muziekalbum heeft te maken. Maar of ik vind dat zulk soort kennis zo gedeeld moet worden: idealiter wel, ja.
Dat is niet het collectieve goed waar wij het over hebben. In ons geval gaat het over onderwijs mogelijk gemaakt door overheidsgeld. In muziekalbums zit (vaak) geen overheidsgeld. Maar eerlijk gezegd is dit allemaal niet mijn terrein, en als ik het zo een beetje bekijk, die oorspronkelijke definitie, valt er wel iets voor te zeggen wat je aangeeft (het niet-uitsluitbare). Ik vind het persoonlijk eerder een geval van dat mensen hun morele kompas (ik ook) rustig hebben opgeborgen, aangezien ze dat nu wel goed uitkomt. Anderzijds, het blijft dweilen met de kraan open, en dat downloaden en kopiëren ga je toch niet stoppen.quote:Op vrijdag 23 september 2016 17:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is onderwijs een collectief goed en muziek niet.
Een snelle google leert mij
[..]
Het lijkt me dat dit perfect opgaat voor muziek. Kopiëren stoppen lijkt al minimaal 30 jaar onmogelijk en consumptie van de een gaat niet ten koste van consumptie van de ander.
Oké, laat ik het anders zeggen: ik snapte je vergelijking niet. En dat doe ik nog steeds niet. De ouderdomsoplossing waar je het over hebt, zou volgens mij in dit geval gelijk staan aan muziektabulatuur die je zou aanbieden, open source, en dat mensen dan zelf de instrumenten + opname-apparatuur mogen oppakken en het gaan produceren.quote:Ja wat heeft jouw quote over stoelen met muziek te maken. Het hele idee van een vergelijking is toch dat het anders is dan het onderwerp waar je over discussiert maar dat er wel veel parallellen inzitten.
quote:Deluxe edition with white scratch off ink cover
Cover is made entirely of lottery paper
United States Quarter comes with purchase
Mass Gothicquote:Op donderdag 22 september 2016 17:25 schreef Tchock het volgende:
Ik ben door een crash alle muziek kwijt sinds december. Wat mag ik absoluut niet missen?
Heb al:
Nick Cave
Daugther
Wild Beasts
Bon Iver
David Bowie
Dave Harrington Group
De Staat
Deftones
The Field
James Blake
Kevin Morby
Last Shadow Puppets
M83
Mark Pritchard
Massive Attack
Moderat
Radiohead
Tim Hecker
Weezer
Yeasayer
Wat een goed jaar eigenlijk. Enfin, wat mis ik?
Dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Ik denk dat tegenstanders van downloaden juist hun morele kompas makkelijk even uitzetten. Vervolgens gewoon komen met een standaardverhaal dat ze van jongs af is aangeleerd waarbij ze geen vraagtekens willen zetten. Ik kan best voordelen van een marktsysteem zien in de reële wereld waar goederen eindig zijn. Ook al zijn er genoeg problemen mee is het nog de beste oplossing die we hebben.quote:Op vrijdag 23 september 2016 18:13 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik vind het persoonlijk eerder een geval van dat mensen hun morele kompas (ik ook) rustig hebben opgeborgen, aangezien ze dat nu wel goed uitkomt.
Wat ik bedoelde is veel meer in de zin van een persoon heeft een geweldig idee. Verliest die persoon iets als een ander op datzelfde idee komt? Ik zou zeggen nee, maar het lijkt erop dat veel hier daar ja op zouden antwoorden. Immers zijn idee is minder waard nu een ander dat ook heeft. In mijn wereld is zo'n virtueel idee geen zero-sum game, als meer mensen ditzelfde idee hebben is er gewoon meerwaarde gecreëerd die niet ten koste gaat van de persoon die als eerste het idee had.quote:Oké, laat ik het anders zeggen: ik snapte je vergelijking niet. En dat doe ik nog steeds niet.
Maar misschien begrijp ik het allemaal verkeerd. Anyway, weekend, dus ik laat het hier liever bij.
https://thecaretaker.band(...)e-at-the-end-of-timequote:THE CARETAKER IS RELEASING SIX NEW WORKS.
'Everywhere at the end of time' is a new and finite
series exploring dementia, its advance and its totality.
Featuring the sounds from the journey The Caretaker
will make after being diagnosed as having early
onset dementia.
Each stage will reveal new points of progression,
loss and disintegration. Progressively falling further
and further towards the abyss of complete memory
loss and nothingness.
Viewing dementia as a series of stages can be
a useful way to understand the illness, but it is
important to realise that this only provides a rough
guide to the progress of the condition.
Drawing on a recorded history of 20 years of
recollected memories this is one final journey
and study into recreating the progression of
dementia through sound.
Was jij nou degene hier die fan van Jan Swerts was? Zo ja (en zo nee), vandaag is zijn nieuwe album uitgekomen. Ik heb het nu voor de tweede keer opstaan en vind 't tot nu toe weer behoorlijk fantastisch.quote:
Ik download ook niet wat die artiest te koop zet. Of denk je soms dat ik in een kamer vol met gedownloade LP's zitquote:Op vrijdag 23 september 2016 20:09 schreef Xrenity het volgende:
Een artiest zet iets te koop voor een bedrag, jij download het voor niets. Hoe kun je zeggen dat dat goed is om te doen?
Het is helemaal niet aan jou om te bepalen of dat werkt of niet.
Fan is een groot woord. Maar zijn vorige album kon ik zeer goed hebben.quote:Op vrijdag 23 september 2016 20:31 schreef takkfyrir het volgende:
[..]
Was jij nou degene hier die fan van Jan Swerts was? Zo ja (en zo nee), vandaag is zijn nieuwe album uitgekomen. Ik heb het nu voor de tweede keer opstaan en vind 't tot nu toe weer behoorlijk fantastisch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Moody op 23-09-2016 22:46:00 ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |