Ja vast. Maar is het beter? Zijn mensen daar gelukkiger?quote:Op dinsdag 6 september 2016 01:35 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dat zou ik niet één, twee, drie kunnen zeggen. Er zijn een hoop Westerse culturen die redelijk gelijk opgaan, maar zo zijn er ook een hoop ver ontwikkelde Oost-Aziatische culturen die bepaalde voordelen hebben.
Geen woord teveel. Als de hele wereld, laten we zeggen 500 jaar geleden moslim was geworden, zou het nu een shithole van de bovenste plank zijn geweest. Islam=achteruitgang.quote:
Je kan beter spreken over een Europese cultuur, de Nederlander verschilt niet zoveel met de Duitser, of de Brit, hooguit wat andere gebruiken, maar niks schokkends. Het verschil ga je pas zien als je meer naar het zuiden of het oosten gaat, maar zelfs dan is het geen gigantische verschuiving in cultuur, die tref je pas aan aan de overkant van de Middellandse zee.quote:Op dinsdag 6 september 2016 01:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nou, kom maar op met je lijstje van wat dan Nederlandse cultuur is.
Want inderdaad is aan de uit de zogenaamde ontwikkelingslanden afkomstige suiker het een en ander toegevoegd. Niet in ons land, en ook niet in een of ander hoekje van de wereldmarkt, maar in die ontwikkelingslanden zelf. Wat streven die bruintjes namelijk na, wat willen die rumbonen eigenlijk van ons? Ze willen van ons alles, wat wij door eigen ijver, vlijt en plichtsbetrachting hebben vergaard, opgebouwd en tot stand gebracht. Ze willen zich in onze prachtige flats nestelen, na ons er met geweld uit te hebben gedreven; hun begeerte is gewekt door onze schitterende automobielen die ze ons willen afnemen om er, zonder rijbewijs, bril of enige kennis der verkeersregels mede langs de wegen te knetteren. Ze willen - waarom nog langer doekjes er om winden? - onze roomblanke dochters voor onze ogen de kleren van het lijf scheuren, dat willen ze! En hoe dom ze ook mogen zijn, ze weten drommels goed, dat zolang wij waakzaam blijven en het christelijk geloof toegedaan, er voor hen niet de geringste kans is om hun boze dromen in vervulling te doen gaan.quote:Op maandag 5 september 2016 21:50 schreef LXIV het volgende:
niet de smaakpupillen van de Nederlandse jeugd vergiftigen met rommel en rietsuiker uit verre landen
Duizenden jaren geplunderdquote:Op dinsdag 6 september 2016 05:32 schreef Donnis het volgende:
Het denken in 'superieur' en 'inferieur' is nou net wat het meeste van de ellende veroorzaakt. Vooral Amerika heeft er een handje van hun cultuur met bommen op te willen leggen aan andere landen, en wat heeft dat geholpen?
Oh en dat wij ons hier bezig houden met gelijke rechten komt ook alleen maar nadat we duizenden jaren geplunderd hebben en daardoor een economische voorsprong hadden.
Deze man weetquote:Op dinsdag 6 september 2016 05:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Want inderdaad is aan de uit de zogenaamde ontwikkelingslanden afkomstige suiker het een en ander toegevoegd. Niet in ons land, en ook niet in een of ander hoekje van de wereldmarkt, maar in die ontwikkelingslanden zelf. Wat streven die bruintjes namelijk na, wat willen die rumbonen eigenlijk van ons? Ze willen van ons alles, wat wij door eigen ijver, vlijt en plichtsbetrachting hebben vergaard, opgebouwd en tot stand gebracht. Ze willen zich in onze prachtige flats nestelen, na ons er met geweld uit te hebben gedreven; hun begeerte is gewekt door onze schitterende automobielen die ze ons willen afnemen om er, zonder rijbewijs, bril of enige kennis der verkeersregels mede langs de wegen te knetteren. Ze willen - waarom nog langer doekjes er om winden? - onze roomblanke dochters voor onze ogen de kleren van het lijf scheuren, dat willen ze! En hoe dom ze ook mogen zijn, ze weten drommels goed, dat zolang wij waakzaam blijven en het christelijk geloof toegedaan, er voor hen niet de geringste kans is om hun boze dromen in vervulling te doen gaan.
Wanneer dat jouw criterium voor "cultuur" is dan heeft niemand een cultuur in de huidige geglobaliseerde wereld. Je kan tegenwoordig alles overal vinden, behalve extremen zoals vrouwenbesnijdenis misschien. Al wordt zelfs dat geëxporteerd.quote:Op dinsdag 6 september 2016 02:01 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik heb wel een cultuur. Maar wat maakt die Nederlands?
Het enige wat ik ergens anders niet zou kunnen vinden is mijn taal. Hoewel....ik heb getwijfeld over België.
We verschillen niet veel met Duitsers en Scandinaviërs. Maar bijvoorbeeld eigenlijk al wel heel veel met de Belgen. En de Britten zijn dan ook weer een minder voorbeeld. Dat we graag hun pop-cultuur consumeren en imiteren maakt ons nog niet gelijk. De uiterlijke verschillen zijn niet zo groot, maar de fundamenten achter de maatschappij zijn toch echt flink anders. Het Anglosaksische maatschappelijke model is echt wezenlijk verschillend met het onze.quote:Op dinsdag 6 september 2016 04:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je kan beter spreken over een Europese cultuur, de Nederlander verschilt niet zoveel met de Duitser, of de Brit, hooguit wat andere gebruiken, maar niks schokkends. Het verschil ga je pas zien als je meer naar het zuiden of het oosten gaat, maar zelfs dan is het geen gigantische verschuiving in cultuur, die tref je pas aan aan de overkant van de Middellandse zee.
Zelfde laatje waar ie na maart 2017 weer voor 4 jaar in verdwijnt, ongetwijfeld.quote:Op dinsdag 6 september 2016 09:21 schreef Braindead2000 het volgende:
Potjandorie, blijken we toch een eigen cultuur te hebben.Wat een mazzel dat ze die bij de VVD vlak voor de verkiezingen net weer teruggevonden hebben. Wastie zoekgeraakt? Ergens in een laatje?
Taal is niet mijn enige criterium voor "cultuur". Ik heb wel moeite met een cultuur binden aan een land.quote:Op dinsdag 6 september 2016 09:04 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Wanneer dat jouw criterium voor "cultuur" is dan heeft niemand een cultuur in de huidige geglobaliseerde wereld. Je kan tegenwoordig alles overal vinden, behalve extremen zoals vrouwenbesnijdenis misschien. Al wordt zelfs dat geëxporteerd.
Kan me ook echt niet voorstellen waarom er zoiets gezegd wordt idd.quote:Op dinsdag 6 september 2016 00:13 schreef Homey het volgende:
Dit is pure verkiezingsretoriek om de pvv stemmer te verleiden. Zelfde als met de pleurt op van rutte. Hier is over nagedacht.
Één van de Nederlandse cultuurtrekjes is juist het gebrek hoogmoed en trots. Afgezien misschien van wat we internationaal op het gebied van waterbeheersing kunnen. En dan nóg zeggen Nederlanders: "dat kunnen ZE (de bedrijven) goed", zonder de hand in eigen boezem te steken.quote:Op dinsdag 6 september 2016 08:52 schreef Villas__Rubin het volgende:
Nederland is één van de allerbeste landen ter wereld.Daar mogen we ons echt wel eens wat meer van bewust zijn idd. Beetje nationaal trots hebben we genoeg reden toe. Mensen die dat ontkennen beseffen een aantal dingen niet helemaal.
Het maakte indertijd wel veel meer los dan nu... Zoveel is zeker.quote:
Wat ik geleerd hen in al die jaren dat ik in het buitenland bivakeer is dat Nederland nog steeds een goed land is met een uitstekende organisatie maar dat dit erg snel wordt afgebroken omdat er teveel geld nodig is om het hoofd boven water te houden.quote:Op dinsdag 6 september 2016 09:28 schreef detaris het volgende:
Ga eens een aantal jaar in het buitenland wonen. Dan krijg je vanzelf een heel duidelijk beeld van de Nederlandse cultuur.
De calvinistische denkwijze is iets wat ik in ieder geval reken tot typische Nederlandse cultuur.
Selectief PVV-er spelen tijdens verkiezingstijd. Nee, daar trappen we niet meer in. De Nederlandse stem gaat naar de PVV.quote:Op maandag 5 september 2016 23:30 schreef Tja..1986 het volgende:
Ah, ze zetten schippers in om de PVV-kiezer te trekken. Kansloos..
Je weet dat de generatie van je ouders hetzelfde riep? De generatie van je grootouders ook? De generatie van je overgrootouders ook?quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:34 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Wat ik geleerd hen in al die jaren dat ik in het buitenland bivakeer is dat Nederland nog steeds een goed land is met een uitstekende organisatie maar dat dit erg snel wordt afgebroken omdat er teveel geld nodig is om het hoofd boven water te houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |