abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165054696
De Amerikaanse onderzoeksjournalist Jeremy Kryt verbleef vier weken in Panama om het verhaal te ontrafelen achter de tragische dood van Kris en Lisanne. Hij bracht onbekende feiten aan het licht, maar vond geen aanwijzing voor een misdrijf.

De Panamese regering was bepaald niet behulpzaam, maar lokaal werkten de instanties wel mee - Jeremy Kryt
Kris Kremers (21) en Lisanne Froon (22) uit Amersfoort verdwenen op 1 april 2014 tijdens een werkvakantie in Panama. Ze keerden niet terug van een wandeling in de omgeving van de plaats Boquete, zo'n 300 kilometer van de hoofdstad. Reddingswerkers zochten in de weken na hun verdwijning vergeefs naar sporen van de jonge vrouwen. Pas anderhalve maand later, op 14 juni, werd een rugzak gevonden met spullen van de twee Amersfoortse studenten.

De vondst van de rugzak met telefoon en fotocamera leidde tot speculaties over de omstandigheden waaronder de vriendinnen verdwenen. Deskundigen hielden het erop dat Kris en Lisanne verdwaalden in de Panamese jungle en daarbij wellicht gewond raakten. Anderen sloten een ontvoering of beroving met fatale afloop niet uit.

Nadat niet veel later botresten werden gevonden van de twee jonge vrouwen, sloot de Panamese justitie het onderzoek met de conclusie dat de jonge vrouwen vrijwel zeker waren verongelukt. Een forensisch team uit Nederland kwam later tot dezelfde conclusie.

Al die tijd knaagde de zaak aan de Amerikaanse onderzoeksjournalist Jeremy Kryt. Hij reisde meerdere keren naar Panama, verbleef vier weken in Boquete, en schreef voor de onlinekrant The Daily ­Beast een drieluik met een uitvoerige reconstructie. Kryt ontdekte onder meer dat Kris en Lisanne met wc-papier een SOS-teken maakten op een rotsblok en hij zag de laatste camerabeelden.

Het is de eerste vraag die de mensen hier zullen hebben: waarom is een journalist uit de Verenigde Staten zó geïnteresseerd in de verdwijning van twee jonge vrouwen uit Nederland in een land in Latijns-Amerika, dat hij op onderzoek uitgaat?
,,Als internationaal verslaggever voor internetkrant The Daily Beast ben ik altijd op zoek naar aangrijpende gebeurtenissen, ongeacht de plek op de wereld en ongeacht de herkomst van de betrokkenen. Bij Kris en Lisanne speelde mee dat het drama een universeel karakter heeft: twee jonge vrouwen, ver van huis, die verdwijnen in een donker woud. Het klinkt als een donker sprookje. Het maakt de zaak niet minder tragisch natuurlijk.''

Jouw onderzoek vond plaats twee jaar na de verdwijning en de dood van Kris en Lisanne. Waarom toen pas?
,,Ik heb de zaak vanaf het begin gevolgd en was ook al eerder in Boquete geweest. In mei van dit jaar kreeg ik via een geheime bron het officiële dossier doorgespeeld, dat de Panamese autoriteiten niet vrijgaven. Het bevatte informatie die nog niet met de buitenwereld was gedeeld. Dan weet je als onderzoeksjournalist wat je te doen staat.''

Liep je zoveel tijd later niet tegen muren op? Wilden de mensen überhaupt nog praten over de verdwijning van 'the Hollandesas', zoals Kris en Lisanne daar zijn gaan heten?
,,Het was interessant en uitdagend. Sommige mensen die ik wilde spreken,waren verdwenen zonder een adres achter te laten. De leden van de Ngobe-stam, die de resten van Kris en Lisanne vonden, leven diep in de jungle en trekken rond. De Panamese regering was bepaald niet behulpzaam, maar lokaal werkten de instanties wel mee. Ik heb heel veel meters gemaakt, om het zo maar te noemen, en veel geduld moeten betrachten. Boquette is een kleine gemeenschap en het drama ligt nog steeds heel gevoelig. Zo kreeg ik de man die Kris en Lisanne als laatste gezien heeft, niet meer spreken.''

In de eerste van drie reportages over de zaak op The Daily Beast.com werp je de vraag op of Kris en Lisanne, zoals forensisch experts vaststelden, verdwaalden en omkwamen van honger en dorst of onverhoopt toch slachtoffer werden van een misdrijf. Wat is jouw conclusie na die vier weken en het kennen van het volledige dossier?
,,Ook de onafhankelijke deskundigen die wij hebben geraadpleegd, komen uit bij het ongelukscenario. Het feit dat Kris en Lisanne hun telefoons en camera's enkele dagen na hun vermissing nog bij zich hadden, sluit een misdrijf in de eerste week vrijwel uit. De spullen die maanden later bij elkaar werden teruggevonden, ook geld en paspoorten, maken een beroving of ontvoering in mijn ogen hoogst onwaarschijnlijk.''

Jij hebt als eerste en enige buitenstaander alle foto's kunnen zien die Kris en Lisanne namen tijdens hun dramatisch verlopen wandeling over en voorbij de 'pianotrail'. Wat heeft je dat geleerd?
,,Ik sta er lang bij stil in het derde artikel. Wie er het fijne van wil weten, raad ik aan ze te lezen op het internet. Maar samengevat vielen drie zaken op. Zo maakte Kris of Lisanne een serie nachtopnames van één plek bij de rivier. Ze brachten de omgeving gedetailleerd in beeld, mogelijk om de latere vinders van de beelden duidelijk te maken waar ze zich precies bevonden. Er is ook een foto waarop te zien is dat Kris gewond is aan haar hoofd. Een ander beeld toont hoe ze met stukken toiletpapier een SOS-signaal op een rots neerlegden. Er lag ook een spiegel bij om de zonnestralen te weerkaatsen. Het waren signalen voor zoekteams in de lucht.''

In je slotartikel bespreek je de mogelijkheid dat Kris eerder overleed dan Lisanne, die nog een uiterste poging deed te overleven. Dat was hier niet bekend. Wat bracht je tot die theorie?
,,De foto van de wond op het hoofd van Kris werd volgens experts vrijwel zeker gemaakt door Lisanne. De verwonding wijst op een val, vermoedelijk in of vlakbij de Culebra-rivier. Een andere aanwijzing is de iPhone van Kris. Die werd na een paar dagen plotseling niet meer gebruikt voor noodsignalen, terwijl de batterij niet leeg was. Waarom zou ze daarmee stoppen als haar telefoon nog werkte? Ik heb ook meerdere bronnen gesproken, die suggereerden dat Kris verongelukte en Lisanne achterbleef met de iPhone waar ze de pincode of het wachtwoord niet van kende.''

Je verdiepte je uitvoerig in de wijze waarop er is gezocht naar Kris en Lisanne. Wat is jouw oordeel over de aanpak van de Panamese autoriteiten?
,,De reddingsactie was slecht voorbereid en verliep ongestructureerd. Dat valt de instanties aan te rekenen. Kris en Lisanne verdwenen op 1 april, maar na een week was er nog nauwelijks iets gebeurd. De bovenloop van de rivier, waar de vrouwen de nachtfoto's namen, werd pas na twee weken voor het eerst onderzocht. Kris en Lisanne moeten ontsteld zijn geweest en daarna steeds wanhopiger zijn geworden over het uitblijven van hulp. Ze bevonden zich op slechts twaalf kilometer van Boquete. Een snellere en beter georganiseerde zoektocht had dit enorme drama mogelijk voorkomen.''

Bron!
  zaterdag 3 september 2016 @ 12:59:49 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_165055270
Ohjee, daar gaan we weer :D
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 3 september 2016 @ 13:02:22 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165055311
Dit topic gaat vol lopen met Fok! onderzoekers, die met eigen schetsen, theorieën, en landkaarten dit mysterie gaan oplossen. :)
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_165055359
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 12:15 schreef Mr.Ping het volgende:
Ze bevonden zich op slechts twaalf kilometer van Boquete. Een snellere en beter georganiseerde zoektocht had dit enorme drama mogelijk voorkomen.''

Bron!
Tja, dat is het lullige van verdwalen, twaalf kilometer is echt wel te overbruggen. Maar als je de weg niet weet...
pi_165055368
Als Kris is overleden agv die val/hoofdwond, dan moet dat echt een drama zijn geweest voor Lisanne. Ik kan daar met mijn gedachte echt niet bij, helemaal alleen achterblijven daar tot je uiteindelijk zelf ook overlijdt. :N
pi_165055380
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Tja, dat is het lullige van verdwalen, twaalf kilometer is echt wel te overbruggen. Maar als je de weg niet weet...
Zijn ze dan van het pad afgeweken? Ik heb ook wel eens van die natuurtrails op vakantie gelopen. En er zijn dan vaak in een groot gebied vanaf een startpunt maximaal 3 verschillende paden. (vaak zelfs maar 1)
pi_165055415
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:06 schreef Physsic het volgende:
Als Kris is overleden agv die val/hoofdwond, dan moet dat echt een drama zijn geweest voor Lisanne. Ik kan daar met mijn gedachte echt niet bij, helemaal alleen achterblijven daar tot je uiteindelijk zelf ook overlijdt. :N
Maar ze zijn toch samen gevonden? Als iemand het bewustzijn verliest ga je op een gegeven moment toch terug naar het dorp om versterking te zoeken.
pi_165055433
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:09 schreef glazenbak123 het volgende:

[..]

Maar ze zijn toch samen gevonden? Als iemand het bewustzijn verliest ga je op een gegeven moment toch terug naar het dorp om versterking te zoeken.
Samen gevonden? Er is ergens een schoen gevonden met nog een voet er in, ergens anders een stuk bekken en nog ergens anders een stuk bot van een onderbeen. Daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
pi_165055600
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:07 schreef glazenbak123 het volgende:

[..]

Zijn ze dan van het pad afgeweken? Ik heb ook wel eens van die natuurtrails op vakantie gelopen. En er zijn dan vaak in een groot gebied vanaf een startpunt maximaal 3 verschillende paden. (vaak zelfs maar 1)
Ja, lijkt me goed mogelijk. Het is ook goed mogelijk dat zo'n pad niet duidelijk was.
pi_165055678
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:07 schreef glazenbak123 het volgende:

[..]

Het ging hier om een pad met een eindpunt, waarna je moet omkeren om bij het dorp terug te komen. Als je verder loopt (over een slecht pad dat echt niet voor toeristen is) ben je volgens mij dagen aan het wandelen tot je weer een dorp bereikt. Er zijn foto's dat ze het eindpunt hebben gehaald, daarna zijn ze verder gelopen.

Het is onbekend waarom. Misschien was het niet duidelijk voor ze dat ze dezelfde weg terug moesten, omdat er ook trails zijn waar je een 'rondje' loopt om uiteindelijk op dezelfde plek terug te komen. (Ik heb zelf geen ervaring met trails :P )
pi_165056015
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Het ging hier om een pad met een eindpunt, waarna je moet omkeren om bij het dorp terug te komen. Als je verder loopt (over een slecht pad dat echt niet voor toeristen is) ben je volgens mij dagen aan het wandelen tot je weer een dorp bereikt. Er zijn foto's dat ze het eindpunt hebben gehaald, daarna zijn ze verder gelopen.

Het is onbekend waarom. Misschien was het niet duidelijk voor ze dat ze dezelfde weg terug moesten, omdat er ook trails zijn waar je een 'rondje' loopt om uiteindelijk op dezelfde plek terug te komen. (Ik heb zelf geen ervaring met trails :P )
Op het eind zijn ze richting de watergeval gelopen maar daar zijn geen foto's van gemaakt wat vreemd is omdat dát juist de plek is waar je foto's van zou maken.
Dus vermoedelijk dat daar iets is gebeurd.
Maar het is al met al een heel vreemd verhaal met rare foto's die zijn gemaakt 's nachts en spullen die kilometersver uit elkaar worden gevonden.
pi_165056658
Maar die foto van een gewonde Kris wordt wel over gepraat maar wordt niet vrijgegeven.
Toch denk ik dat het voor de familie het beste is om de zaak nu te laten rusten.
pi_165056864
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 14:26 schreef glazenbak123 het volgende:
Maar die foto van een gewonde Kris wordt wel over gepraat maar wordt niet vrijgegeven.
Toch denk ik dat het voor de familie het beste is om de zaak nu te laten rusten.
Het heeft ook geen zin om die foto vrij te geven.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  zaterdag 3 september 2016 @ 14:55:55 #14
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
  zaterdag 3 september 2016 @ 14:57:47 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_165057213
en straks weer ff Holloway en dan weer McCan.

Missing white girls :')
pi_165058720
pics or it didnt happen
pi_165058966
Novum voor mij:

quote:
De foto van de wond op het hoofd van Kris werd volgens experts vrijwel zeker gemaakt door Lisanne.
I´m back.
pi_165059603
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dit was de conclusie idd. Wel sneu dat ze door z'n kleine en begrijpelijke vergissing om het leven zijn gekomen.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_165061207
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 17:33 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Dit was de conclusie idd. Wel sneu dat ze door z'n kleine en begrijpelijke vergissing om het leven zijn gekomen.
Blijf het ook een apart verhaal vinden inderdaad.
In de Alpen of andere plekken in Europa kun je ook veel trails door de natuur lopen. Als ik naar Panama of iig die jungle-hoek zou gaan zou ik sowieso een landkaart meenemen. Mocht de bewegwijzering niet meer kloppen of logisch lijken heb je nog een kaart.
Want als je écht verdwaalt.....
pi_165061317
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 18:33 schreef glazenbak123 het volgende:

[..]

In de Alpen of andere plekken in Europa kun je ook veel trails door de natuur lopen. Als ik naar Panama of iig die jungle-hoek zou gaan zou ik sowieso een landkaart meenemen. Mocht de bewegwijzering niet meer kloppen of logisch lijken heb je nog een kaart.
Ik geloof niet dat een landkaart in dit geval heel veel nut zou hebben gehad.
pi_165065129
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 18:33 schreef glazenbak123 het volgende:

[..]

Jij bent duidelijk nog nooit in de jungle geweest.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_165065503
Goed werk! ^O^ Al is het alleen maar dat hij WEL met een conclusie komt waaruit te leren valt zodat de kans op dit soort uitkomsten steeds kleiner wordt. ^O^
pi_165065571
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 20:48 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Jij bent duidelijk nog nooit in de jungle geweest.
Mwoah, ik denk dat je me hier behoorlijk mistast hoor.
In die jungle daar zijn gebaande paden, die je kan belopen. Zolang je je houdt aan deze paden hoef je niet te verdwalen. Mocht je uiteindelijk wel verdwalen, en je hebt een (goede) landkaart heb je altijd meer kans om de weg terug te vinden dan wanneer je deze niet hebt.
pi_165066517
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 21:06 schreef glazenbak123 het volgende:

[..]

Mwoah, ik denk dat je me hier behoorlijk mistast hoor.
In die jungle daar zijn gebaande paden, die je kan belopen. Zolang je je houdt aan deze paden hoef je niet te verdwalen. Mocht je uiteindelijk wel verdwalen, en je hebt een (goede) landkaart heb je altijd meer kans om de weg terug te vinden dan wanneer je deze niet hebt.
Er waren daar niet echt meer paden. De mensen die in die jungle wonen dragen niet zomaar altijd van die grote kapmessen bij zich.
Op het moment dat Kris en Lisanne verdwenen was het ook nog 'ns een probleem dat het enorm slecht weet werd. Zo slecht dat ze niet eens konden zoeken (enkele dagen uitgezonderd). Het kon op momenten ook erg mistig zijn, waardoor je geen hand voor ogen zag.
Het zat allemaal niet mee.
pi_165067456
Waar hebben ze die volle rol wc papier vandaan?
Zat er een toilet met spiegeltje in de valkloof van Frank?

:7
pi_165067587
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 september 2016 22:29 schreef ootjekatootje het volgende:

Zal wel in de rugzak hebben gezeten
pi_165067629
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 22:33 schreef Pinjewaar het volgende:

[..]

Zal wel in de rugzak hebben gezeten
En dan gebruiken ze die pas na 8 dagen?
pi_165067736
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 september 2016 22:29 schreef ootjekatootje het volgende:

Als je een hele dag gaat lopen is het wel handig om een rol wc papier mee te nemen voor het geval je moet schijten en je je eigen niet aan een bloem af wilt vegen.
pi_165067961
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 22:37 schreef glazenbak123 het volgende:

[..]

Als je een hele dag gaat lopen is het wel handig om een rol wc papier mee te nemen voor het geval je moet schijten en je je eigen niet aan een bloem af wilt vegen.
En dan heb je na 8 dagen nog een volle rol?
Heb je gezien hoeveel papier daar nog ligt?

En dat spiegeltje? Even de mascara bijwerken tijdens de pleasant day hike?
pi_165070019
Ik denk niet dat je vaak moet poepen als je 10 dagen lang geen eten hebt.
pi_165070812
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 september 2016 22:42 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

En dan heb je na 8 dagen nog een volle rol?

En dat spiegeltje? Even de mascara bijwerken tijdens de pleasant day hike?
Die spiegel meenemen vind ik idd wel wat raar
pi_165070887
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 september 2016 22:42 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Waar zie jij dit?
pi_165070948
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 23:53 schreef Pinjewaar het volgende:

[..]

Waar zie jij dit?
Op die foto, ik post hem zo even
pi_165071106
pi_165071177
Hmmm ja das wel veel papier.
pi_165071252
quote:
Stelt die bovenste sliert papier de eerste (of laatste) 'S' voor?
pi_165071265
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 00:03 schreef Pinjewaar het volgende:
Hmmm ja das wel veel papier.
Op de voorgrond zie je de band van de rugzak.
En tussen het wc papier ligt een spiegeltje.

Locatie volgens de journalist is dezelfde als Matteo had gezien, de tweede kabelbrug.
pi_165071283
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 00:06 schreef Physsic het volgende:

[..]

Stelt die bovenste sliert papier de eerste (of laatste) 'S' voor?
De eerste, dat zo betekenen dat de SOS gericht was richting de rivier.
pi_165071399
Het betekent ook dat er meer dan drie nachtfoto´s zijn, waar wat op te zien was.

Ik ga hier geen discussies aan zoals in de vorige topics hierover.
Wel bijzonder om te melden is dat er forums in Duitsland, Polen, Engeland en Rusland op dit moment actief mee bezig zijn.

Het blijft een raar verhaal.
pi_165071490
Het topic was lang gesloten, de mening van de familie Froon, is in een hele mooie docu van BNN weergegeven.

http://programma.bnn.nl/breakfree/personen/lisanne

De familie van Kris heeft niet meegewerkt aan de docu. Deze gaat over Lisanne.
pi_165071599
Dat spiegeltje lijkt mij een dop of deksel van iets.
pi_165071671
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 00:21 schreef schmebulock het volgende:
Dat zou dan imo wel een grote dop zijn in verhouding tot het wc papier
Persoonlijk vind ik er wel een rare rand omheen zitten voor een spiegel, maar volgens die Jeremy en zijn experts is het een spiegel.

Wederom een rare foto...
pi_165072127
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 00:21 schreef schmebulock het volgende:
Ja, ik dacht ook al, gewoon het uiteinde van een bus Pringles. :P
Maar die hadden ze niet bij zich.
pi_165072170
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 00:50 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, ik dacht ook al, gewoon het uiteinde van een bus Pringles. :P
Maar die hadden ze niet bij zich.
Welk scenario je ook gelooft, het blijft een rare foto.
D´r zitten van die rare kartels aan die "spiegel"
pi_165072179
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2016 00:15 schreef ootjekatootje het volgende:
Het topic was lang gesloten, de mening van de familie Froon, is in een hele mooie docu van BNN weergegeven.

http://programma.bnn.nl/breakfree/personen/lisanne

De familie van Kris heeft niet meegewerkt aan de docu. Deze gaat over Lisanne.
Het valt mij sowieso op dat de families totaal anders reageren en met de aandacht omgaan. Van de familie van Lisanne hoor en zie je heel veel, de familie van Kris lijkt veel teruggetrokkener.
Was het niet ook zo dat die Lisanne uit een wat rijker gezin kwam?
pi_165072199
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 00:55 schreef Frits_Teddy het volgende:

[..]

Het valt mij sowieso op dat de families totaal anders reageren en met de aandacht omgaan. Van de familie van Lisanne hoor en zie je heel veel, de familie van Kris lijkt veel teruggetrokkener.
Nee

Ouders van Kris waren veel actiever in de media tot 4 maart 2015.
Toen kwam de slotconclusie en verder niets van de familie Kremers.
De familie Froon heeft daarna meegewerkt met de docu van BNN Break Free.
Verder niets.
pi_165072219
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 00:55 schreef Frits_Teddy het volgende:

[..]

Andersom volgens mij.
De 'Break Free'-aflevering over Lisanne was eigenlijk het enige moment dat haar ouders iets naar buiten brachten. Tijdens en na de zoektocht zag je vooral de ouders van Kris.
pi_165072278
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 00:57 schreef Physsic het volgende:

[..]

Andersom volgens mij.
De 'Break Free'-aflevering over Lisanne was eigenlijk het enige moment dat haar ouders iets naar buiten brachten. Tijdens en na de zoektocht zag je vooral de ouders van Kris.
Klopt, broer van Kris gaf wel een flinke reactie op het artikel dat zoekteams toen heel dichtbij waren. In de nacht van de foto's. Verder niets en geef ze eens ongelijk.
pi_165072785
quote:
7s.gif Op zondag 4 september 2016 00:06 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Op de voorgrond zie je de band van de rugzak.
En tussen het wc papier ligt een spiegeltje.

Locatie volgens de journalist is dezelfde als Matteo had gezien, de tweede kabelbrug.
Ik heb alle afbeeldingen gezien van Matteo waar haal je deze foto ineens vandaan.
Er is hier toen over ook geen onderwerp over gewijd :? dat dit wel eens een SOS bericht zou zijn.
pi_165072884
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 00:57 schreef Physsic het volgende:

[..]

Andersom volgens mij.
Dan heb ik het dus door elkaar gehaald. Mijn fout! Maar heb dan wel het dat ze niet echt samen zijn opgetrokken hierin. Hoewel dat privé natuurlijk heel anders kan zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')