Ha cvboer, ik hoopte al op je komst.quote:Op vrijdag 2 september 2016 18:38 schreef cvboer2 het volgende:
Even kort samengevat: voor de verbouw had je op elk tappunt 18 liter per minuut. Dit is gemeten met koud water.
Na de verbouw haal je op elk tappunt geen 18 liter per minuut.
Het warme water dat door de ketel komt, even buiten beschouwing gelaten.
De leiding die voor de verbouwing vanaf de meter naar de zolder liep, was dat een 22mm koper?
dat zeg ik nergens.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:40 schreef Fer het volgende:
20mm leiding is vervangen met 15mm en nu loopt er minder water. Dat lijkt mij toch logisch?
Dit. Dring dus aan om vanaf de meter naar boven gewoon met 22mm koper te gaan; eventuele bochtenquote:Op vrijdag 2 september 2016 19:40 schreef Fer het volgende:
20mm leiding is vervangen met 15mm en nu loopt er minder water. Dat lijkt mij toch logisch?
en DAT gaat dus niet meer.....quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:47 schreef naaa het volgende:
[..]
Dit. Dring dus aan om vanaf de meter naar boven gewoon met 22mm [b]koper[/b ]te gaan; eventuele bochten
buigen met een buigijzer of roodkoperen soldeer bocht. Haakse (knel)knieën belemmeren de doorgang.
Dan ga je op de 1ste verdieping in een T-stuk over gewoon verder naar boven met 22, en aftakking naar
de 16mm Uponor (maar houd er rekening mee: 16mm Uponor is dus niet hetzelfde als 15mm koper).
whut..quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:46 schreef bouwboertje het volgende:
DAAR gaat het ergens al mis om de simpele reden dat ik helemaal boven ook die 18 haalde.
Mijn cv systeem kon ik vooraf afvullen tot 1.8 bar met koud water., dat lukt nu nog steeds. Het zegt niet direct alles over de waterdruk daar maar als die lager was zou ik met bijvullen die 1.8 niet halen op zowel de oude als de nieuwe ketel.
zeg ik ook niet. Ik heb het over de waterdruk. Aannemer begon eerst daar opmerkingen over te maken. Ja er is gewoon wat weinig druk enzo...quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:52 schreef naaa het volgende:
[..]
whut..
Ik weet niet wat of hoe je hier brainstormt; maar bijvullen van je CV heeft niks met wel of niet geen 18 liter per minuut op dat tappunt te maken..
Daar gaat het dus fout, koper 22 heeft een binnenmaat van 20mm, uponor 20 heeft een binnenmaat van 17mm. Ze hadden vanaf de meter met uponor 25 moeten werken, dan was er niks aan de hand geweest.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:37 schreef bouwboertje het volgende:
[..]
Ha cvboer, ik hoopte al op je komst.
Kort samen gevat;
begane grond: aftappunt direct na de watermeter vooraf 20 l per minuut, nu nog steeds
3e etage aftappunt bij cv ketel op zolder vooraf 18 liter per minuut, nu nog maar 13
2e etage aftappunt badkamer bad/douche kraan vooraf 18 liter per minuut en nu 11
alles gemeten met koud water en een vooraf met maatbeker gecontroleerde lijn in emmer.
voor verbouwing:
vanaf de meter horizontaal liggende lodenleiding met binnenmaat 15mm. deze ging over in een verticale koperen leiding van 22 buitenmaat rechtstreeks naar zolder op de 3e etage. en daar de laatste meter 15 mm buitendiameter naar het tapkraantje om de cv te kunnen vullen.
na verbouwing:
uponor 20mm buiten diameter. na 3 meter een knip en via perskoppeling weer verder met 20 mm buitenmaat uponor nog een meter horizontaal en dan verticaal omhoog naar de 2e etage. Hier zit de 20mm uponor gekoppeld op de 22 mm koper met een T stuk die daarna verder gaat zoals het was naar de cv ketel.
Dat T stuk is het punt waar dus de 20 mm uponor vast zit aan de 22 mm koper aan de ene kant die dan omhoog gaat en aan de andere kant 15 mm buiten dia. die dan naar de badkamer gaat.
En dat is ook exact de reden dat kunststof 1 maat groter gekozen wordt. Koper 12 wordt uponor 16, koper 15 wordt uponor 20 en koper 22 wordt uponor 25.quote:Op vrijdag 2 september 2016 20:07 schreef bouwboertje het volgende:
yep...
flexpijp is natuurlijk makkelijker en goedkoper maar alle aansluitingen vreten van de doorvoer terwijl dat bij koper aan de buitenkant zit en niet ten koste gaat van de doorvoer.
Dan is je probleem nog niet opgelost. Waarom is die koper 22 vanaf de meter eigenlijk weggehaald?quote:Op vrijdag 2 september 2016 21:34 schreef bouwboertje het volgende:
die 25 mm uponor gaat er dus niet passen. Waren ze overigens sowieso niet van plan want ze kwamen aan zetten met die 20 mm en die is met heel veel pijn en moeite door de koof gekomen....
Overigens, Cvboer, jij zegt dat, de koud water toevoer het probleem is. omdat ze van 17 naar 20 gaan qua binnenmaat.
Als ik koud water echter vraag, dan komt dat niet door die koperen pijp die naar de zolder gaat, bij de overgang op de 2e etage van uponor naar koper word het koud afgetapt.
Stel dat ze die laatste koperen pijp weghalen en door dezelfde maat uponor vervangen, zou het probleem dan zijn opgelost ?
Dit dus.quote:Op vrijdag 2 september 2016 21:48 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Fout je gast van 20 naar 17 en door een gat van 17 past minder water door, in dezelfde tijd
Dus lagere wateropbrengst
Grotere upo or is de oplossing hier
vanaf de meter was het een loden leiding. Ik heb het niet gemeten maar die instalateur zei dat dat 15 mm binnenmaat was. Die oude leiding was op een gegeven ogenblik aan koper gekoppeld dat regelrecht naar boven ging en dat was 22 koper. Die loop strak langs de standpijp met een koofje erom heen door het toilet van de onderburen.... die het net hebben laten verbouwen....quote:Op vrijdag 2 september 2016 21:47 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dan is je probleem nog niet opgelost. Waarom is die koper 22 vanaf de meter eigenlijk weggehaald?
Even los van dit verhaal, het gaat de TS erom dat hij voorheen meer koud water tot z'n beschikking had. Warmwater was en is geen probleem. Althans, dat maak ik niet uit zijn verhaal op.quote:Op vrijdag 2 september 2016 21:51 schreef Knuppel1983 het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet. Je ketel kan 10 liter water van 60 graden leveren.
Dat betekent dat hij dus nooit meer dan 10 liter gaat vragen.
In je badkamer wil je meestal niet warmer dan 40 graden. Dat betekent dat er 6(?) liter koud bijgemengd wordt.
Je kunt dus vanalles eisen (los van het feit of de aannemer zijn werk goed gedaan heeft), maar er komt niet meer water uit je douchekop.
Dat is dus wat ik bedoel met de denkfout.quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:05 schreef bouwboertje het volgende:
dat klopt, maar dan voornamelijk om de stelling dat als er helemaal boven in de zolder bij de cv ketel niet meer dan 13 liter aankomt er ook geen 18 meer de cv in kan uberhaupt.
De testen die ik vooraf ook heb gedaan waren allemaal op basis van koud water
A omdat ik boven op zolder alleen koud water had
B omdat die cv er toch uit zou gaan dus meten hoeveel die aan warm water gaf niet relavant was.
feit is dat er nu als ik de koud water kraan open draai er gewoon niet meer dan 10-12 liter uit komt....
Hij doelt er op dat je ketel maar 10 liter per minuut@60 graden aan warmwater kan leveren, dat is de max van de ketel. Er zal dus ook nooit meer dan 10 liter per minuut aangevoerd wordt Je merkt het alleen wanneer je alleen koud water wil hebben.quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:25 schreef bouwboertje het volgende:
sorry, het spijt me maar het zal wel aan mij liggen maar ik doe mijn uiterste best het verhaal van water te begrijpen maar snap niet wat je bedoelt knuppel1983.
De conclusie die je hier uit op kunt maken is dat de warmwater levering conform de specs van je cv-ketel is. Namelijk 10 liter per minuut bij 60 graden.quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:47 schreef bouwboertje het volgende:
ok, ik heb net de emmer er nog eens onder gezet bij de handdouche. douche kop er af met dit resultaat. Voor de goede orde, het is een handdocuhe aan een slang en die slang zit aan een stang waar het water uit komt.
thermostaat badkamer op maximaal met alleen slang eraan : net geen 8 liter in 60 seconden.
koudste stand thermostaat badkamer met alleen slang eraan: 9,5 liter in 60 sec.
idem maar nu zonder ook de slang: 10 in 60.
ook heb ik de thermostaat op de aanslag van warm naar het gezet, dat zou 40 graden moeten zijn en met de slang erop maar zonder de douchekop kom ik dan op 10 liter in 60 seconden.
allemaal getest in een 20 liter emmer met gecontroleerd merkteken op 10 liter.
welke conclussie kan ik hier nu uit trekken ? die 10 liter per minuut lijkt gewoon het absolute maximum te zijn dat er door het leiding werk in de badkamer wordt toegelaten...
quote:Op zaterdag 3 september 2016 00:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
8 liter op 60 graden is volgens mij nog steeds heel veel.
Tel daar nog 5-6 liter koud bij op en hebt een flinke douche.
met hoeveel 40 graden water wil je douchen?
10 liter op 40 graden is niet veel. Maar om 10 liter per minuut te bereiken zou je aannemer 12mm buisjes moeten hebben gelegd en dat lijkt me sterk.quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:47 schreef bouwboertje het volgende:
[...]
ook heb ik de thermostaat op de aanslag van warm naar het gezet, dat zou 40 graden moeten zijn en met de slang erop maar zonder de douchekop kom ik dan op 10 liter in 60 seconden.
allemaal getest in een 20 liter emmer met gecontroleerd merkteken op 10 liter
De 10 liter per minuut wordt gemeten onder het toestel. De installateur moet er voor zorgen dat je leidingen voldoende gedimensioneerd zijn om deze waarde ook op het tappunt te halen.quote:Op vrijdag 2 september 2016 23:37 schreef bouwboertje het volgende:
ik zou dan eerder zeggen dat er 2 liter te weinig uit komt.
De 30kw moet 10 liter op 60 graden kunnen doen. de 25 doet er 8,5 maar ik heb toch echt de 30 althans volgens het serie nummer op het bijgeleverde papier.
Moet je ergens in de cv ketel nog kunnen zien welke het is ?
Maar als er niet genoeg water omhoog kan dan zal de thermostaat kraan nooit volop kunnen leveren omdat de koud water vraag van de ketel en de kraan voor het bijmengen groter is dan wat de toevoer naar boven aankan, gevolg is dat je eindigt met weinig water en een waardeloze druk. Als er nu wel 18ltr per minuut koud water naar boven zou kunnen dan kan de ketel voldoende leveren en de kraan voldoende bijmengen om een fijne krachtige straal te ontwikkelen.quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:21 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Dat is dus wat ik bedoel met de denkfout.
Er gaat geen 13 liter water je ketel in want er komt maar 10 liter uit.
Maar die 10 liter zal nooit gevraagd worden bij het douchen omdat er niet voldoende aanvoer naar boven is om dit te mengen naar een gewenste douche temperatuur. Aldus word ook de warm water vraag door de mengkraan gereduceerd.quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:29 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Hij doelt er op dat je ketel maar 10 liter per minuut@60 graden aan warmwater kan leveren, dat is de max van de ketel. Er zal dus ook nooit meer dan 10 liter per minuut aangevoerd wordt Je merkt het alleen wanneer je alleen koud water wil hebben.
En dit inderdaad.quote:Op zaterdag 3 september 2016 15:59 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar als er niet genoeg water omhoog kan dan zal de thermostaat kraan nooit volop kunnen leveren omdat de koud water vraag van de ketel en de kraan voor het bijmengen groter is dan wat de toevoer naar boven aankan, gevolg is dat je eindigt met weinig water en een waardeloze druk. Als er nu wel 18ltr per minuut koud water naar boven zou kunnen dan kan de ketel voldoende leveren en de kraan voldoende bijmengen om een fijne krachtige straal te ontwikkelen.
Je kunt niet simpelweg optellen wat er bij de ketel uitkomt en wat er bij de kraan uitkomt omdat dit achter dezelfde aanvoer zit, draai je beiden open (wat je doet met een mengkraan) dan stort de boel in qua druk en kom je ook niet op de gewenste hoeveelheden.
Ja, we kunnen er lang over praten, maar dit is gewoon beunhazerij eerste klas, en omdat de boel weggewerkt is en niet even simpel is te fixen wil de aannemer dit niet toegeven.quote:Op zaterdag 3 september 2016 21:12 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
En dit inderdaad.De aannemer heeft een Uponor 20 omhoog gebracht, met op het einde een overgang naar koper 22. De overgangskoppeling is inwendig 9 mm. Knappe restrictie. Je volumestroom klapt als een kaartenhuis in elkaar.
Denken we daar gelijk over.quote:Op zaterdag 3 september 2016 21:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ja, we kunnen er lang over praten, maar dit is gewoon beunhazerij eerste klas, en omdat de boel weggewerkt is en niet even simpel is te fixen wil de aannemer dit niet toegeven.
In het ander topic heb ik TS al aangeraden om een ander bedrijf te laten komen om een offerte op te stellen om dat te fixen en dan dit geld in te houden op de nog niet betaalde rekening.
Soms zijn we een goed stelquote:
Niet iedere situatie is een op een vergelijkbaar. Ik weet niet hoe het bij jou aangelegd is.quote:Op zaterdag 3 september 2016 22:14 schreef bsure het volgende:
Moet ik het nu heel erg benauwd krijgen als er net bij mij leidingen zijn gelegd met uponor 16 en een regendouche van 30 cm? Ik heb echt geen idee van wat er lag en wat er veranderd is.
Het enige verschil is dat ik nog geen nieuwe cv heb gekocht, maar daar ligt het duidelijk niet aan.
Ik zou dat niet zomaar doen. Voor de koppeling anzich zou het niet uitmaken. De garantie daarentegen, mocht er wat mee gebeuren is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 23 september 2016 09:23 schreef bouwboertje het volgende:
kleine vraag aan cvboer. Die overigangskoppeling van 20 uponor naar 22 koper, als je die aan de binnenkant bekijkt zie je idd een vernauwing van 9mm. Dat is best een berg metaal wat daar zit, zou je die niet kunnen opboren naar bijvoorbeel 11mm ofzo ? Dan haal je er dus een schil van 1 mm uit waardoor je dus van 9 naar 11 gaat.
De TS heeft geen probleem met de druk van het water, wel met het volume wat uit de douchekop komt. Wanneer je weinig druk hebt, zou een pomp een optie zijn.quote:Op vrijdag 23 september 2016 19:10 schreef Fer het volgende:
Gekke vraag misschien, maar is een drukverhoger bij de watermeter geen optie? Zodat het water met meer druk door de buizen gepompt wordt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |