Hierbij een oproep aan de techneuten die degelijk verstand hebben over waterleiding werk.
Met mijn aannemer heb ik een dispuut over de aangelegde badkamer en de wateropbrengst. In een andere subgroep heb ik het gehad over nu wel of niet de rekening voldoen maar dit gaat even over de techniek;
voor alles had ik een nefit ketel cw3 die op zolder hing welke is vervangen door een Nefit trendline cw5 30Kw zonder boilers. Zowel de oude als de nieuwe kreeg 18 liter koud water aangeleverd vanaf de voordeur op de begane grondDe zolder is eigenlijk de 3e etage.
Na plaatsing van de nieuwe ketel heb ik nergens moeten inboeten op wat dan ook, ik ben er juist op vooruit gegaan, logischerwijs. Dus nog steeds de zelfde wateropbrengsten koud water overal.
Toen kwam de nieuwe badkamer. Vanaf de voordeur is er toen een uponor leidinggelegd met een buitendiamter van 20 welke op de 2e etage op de oude koperpijp is gekoppeld om naar zolder verder te gaan voor de ketel.
Op dat koppelpunt is ook de aftap gemaakt voor de badkamer en de keuken een verdieping lager. Die ruimtes worden nu echter voorzien met een uponor leiding die 16 mm buitendiamter heeft en die uitkomen op een iBox en een gewone wastafel kraan.
Op zolder haal ik geen 18 liter meer, in de badkamer kom ik maximaal bij de douches tot 11 en de wastafelkraan met de perlator(?) verwijderd tot 12. Dit laatste is gemeten door de aannemer.
Ik heb steeds mijn metingen gedaan met koud water. Waarom, omdat ik van het punt uitga dat wat er bij een kraan niet aankomt er ook niet uit kan komen. Kortom, de douche met de oude leidingen die me in de oude badkamer 18 liter koud met kracht opleverde geeft me nu in de nieuwe opstelling nog maar 11.
Vandaag dus een gesprek met de aannemer gehad en waar hij destijds begon over de thermostaat kraan, een Highflow van Hansgrohe die met 2 bar nog steeds een 35 liter per minuut kan geven, begon hij nu over de ketel.
Zijn stelling is nu dat je niet met koud water moet meten maar met gemengd water daarom wil hij ook de specificaties van de ketel.
Liters per minuut van 60 °C 10
Liters per minuut van 40 °C 17
bron:
https://www.welkombijnefit.nl/nl/producten/cv-ketels/trendlineIk krijg erg het gevoel dat er een nieuwe mogelijke zondebok wordt gezocht.
Mijn stelling is dat als je met koud water meet je duidelijk krijgt hoeveel water er ergens uberhaupt aankomt.
De 60 graden opbrengst van 10 liter is wat de ketel max op die temp kan geven. daaronder douche je echt niet
De 17 liter van 40 is wat wel kan met douchen maar dan moet de ketel wel minimaal 17 liter aangeleverd krijgen ( dat krijgt hij niet meer na het nieuwe leiding werk)
Kortom, kan iemand met kennis en verstand van zaken me aangeven of die nieuwe insteek ergens op slaat ? De nul metingen heb ik met koud water gedaan vandaar dat ik dat nu weer doe. Hoeveel water is er op welke plek beschikbaar....
Hoe moet ik dit nu zien, is mijn