abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 september 2016 @ 16:12:18 #1
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165037894
Hierbij een oproep aan de techneuten die degelijk verstand hebben over waterleiding werk.

Met mijn aannemer heb ik een dispuut over de aangelegde badkamer en de wateropbrengst. In een andere subgroep heb ik het gehad over nu wel of niet de rekening voldoen maar dit gaat even over de techniek;

voor alles had ik een nefit ketel cw3 die op zolder hing welke is vervangen door een Nefit trendline cw5 30Kw zonder boilers. Zowel de oude als de nieuwe kreeg 18 liter koud water aangeleverd vanaf de voordeur op de begane grondDe zolder is eigenlijk de 3e etage.

Na plaatsing van de nieuwe ketel heb ik nergens moeten inboeten op wat dan ook, ik ben er juist op vooruit gegaan, logischerwijs. Dus nog steeds de zelfde wateropbrengsten koud water overal.

Toen kwam de nieuwe badkamer. Vanaf de voordeur is er toen een uponor leidinggelegd met een buitendiamter van 20 welke op de 2e etage op de oude koperpijp is gekoppeld om naar zolder verder te gaan voor de ketel.

Op dat koppelpunt is ook de aftap gemaakt voor de badkamer en de keuken een verdieping lager. Die ruimtes worden nu echter voorzien met een uponor leiding die 16 mm buitendiamter heeft en die uitkomen op een iBox en een gewone wastafel kraan.

Op zolder haal ik geen 18 liter meer, in de badkamer kom ik maximaal bij de douches tot 11 en de wastafelkraan met de perlator(?) verwijderd tot 12. Dit laatste is gemeten door de aannemer.

Ik heb steeds mijn metingen gedaan met koud water. Waarom, omdat ik van het punt uitga dat wat er bij een kraan niet aankomt er ook niet uit kan komen. Kortom, de douche met de oude leidingen die me in de oude badkamer 18 liter koud met kracht opleverde geeft me nu in de nieuwe opstelling nog maar 11.

Vandaag dus een gesprek met de aannemer gehad en waar hij destijds begon over de thermostaat kraan, een Highflow van Hansgrohe die met 2 bar nog steeds een 35 liter per minuut kan geven, begon hij nu over de ketel.

Zijn stelling is nu dat je niet met koud water moet meten maar met gemengd water daarom wil hij ook de specificaties van de ketel.

Liters per minuut van 60 °C 10
Liters per minuut van 40 °C 17
bron: https://www.welkombijnefit.nl/nl/producten/cv-ketels/trendline

Ik krijg erg het gevoel dat er een nieuwe mogelijke zondebok wordt gezocht.

Mijn stelling is dat als je met koud water meet je duidelijk krijgt hoeveel water er ergens uberhaupt aankomt.

De 60 graden opbrengst van 10 liter is wat de ketel max op die temp kan geven. daaronder douche je echt niet
De 17 liter van 40 is wat wel kan met douchen maar dan moet de ketel wel minimaal 17 liter aangeleverd krijgen ( dat krijgt hij niet meer na het nieuwe leiding werk)

Kortom, kan iemand met kennis en verstand van zaken me aangeven of die nieuwe insteek ergens op slaat ? De nul metingen heb ik met koud water gedaan vandaar dat ik dat nu weer doe. Hoeveel water is er op welke plek beschikbaar....

Hoe moet ik dit nu zien, is mijn
pi_165038376
Je maakt sowieso een denkfout. Je ketel levert geen 40 graden water, de thermostaatkraan mengt het 60 graden water van de ketel met koud water. (bijv. 10 warm + 6 koud)

In principe moet je qua koud water evenveel liters per minuut hebben. Mits het aftappunt niet gewijzigd is. Ga niet testen bij een douchekop, maar alleen bij kranen.

Als de diameters verkleind zijn zal er inderdaad minder water uit komen. Hoe dik is de koperen pijp naar je ketel? Als deze dikker is dan de 20mm uponor dan kan er drukverlies optreden. Denk ook aan kalk, als er aan de leidingen gewerkt is kan dit losgekomen zijn. Zeker met oude koperen leidingen. Kwestie van de zeefjes checken in de kranen / douchekoppen / s-koppelingen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Knuppel1983 op 02-09-2016 16:48:06 ]
  vrijdag 2 september 2016 @ 17:21:39 #3
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165039024
Ik weet niet of je bedoelt dat ik die denkfout maak of de aannemer.

Ik ben van gedachte dat die hele ketel niet van belang is maar om elke invloed uit te sluiten heb ik de emmer test gedaan obv enkel koud water. Voor installatie van de nieuwe ketel bij de ketel en in de badkamer en erna.

Op beide locaties kreeg ik een goede 18 liter per minuut koud water eruit. Voor mij is dus dat de wateropbrengst die ik had en ik logischerwijs terug wil zien.

Die badkamer installateur heeft het nu over testen met water van 40 graden....

Wat de douchekoppen betreft, ik heb die metingen gedaan met de douchekoppen verwijderd en de perlator uit de kraan. Overigens is 1 van de douchekoppen dezelfde als in de oude badkamer.

Wat het leidinggedeelte betreft. Vanaf de watermeter lag er een 4 meter oude loden leiding horizontaal waarna deze overging in koperen. Vanaf het koper ging het vanaf de begane grond naar de 3e etage ( de zolder) kaarsrecht omhoog naar de cv ketel waar een tapkraan zit.. Die koperen leiding was 22 buiten en 20 binnen.

Die loden en 1e deel koperen leiding is niet meer en er zit nu een uponor van 20mm buiten met 15mm binnen diameter Deze uponor stopt op de 2e etage en daar zit een T stuk. Vanuit dit messing T stuk gaat het over in de oude koperen leiding die dus naar de zolder loopt en wordt er voor de badkamer en keuken daar koud water afgetapt naar een 16 mm buitendiamter uponor ( binnen diameter van 16 weet ik niet).

Wat is er mis met het uitgangspunt dat ik vooraf obv koud water de opbrengsten heb gemeten en dit nu weer doe op basis van koud water?
Met die koud water meting haal ik daadwerkelijk nergens meer de oude waardes, maar dan ook echt niet. Hier is
zolder was koud 18 en is nu 13 l/p/m

waarom Koud ?
-omdat ik boven op zolder geen warm water kraan
- omdat ik zo zonder cv ketel bemoeienis kan zien waar hoeveel water kan komen vanf de watermeter ( dit Was en is nog steeds ruim 20 liter per minuut)

Obv die meeting met koud water is mijn conclusie daarom dat de leidingen eerst de capaciteit hadden om op het hoogste punt 18 liter aan te leveren vanaf de watermeter en idem in de badkamer.
nu krijg ik nog maar 13 op de zolder( 3e) bij de cv en 11-12 in de badkamer die notabene op de 1e etage ligt.

De kracht waarmee het uit de leiding kwam en komt is ook een enorm verschil. Zette ik de douche zonder douchkoop maar alleen de doucheslang vol open met koud water dan knalde het de slang uit en zag je die ook spartelen. Nu loopt het er heel rustig uit en geen enkele beweging van de slang zelf.

Dat laatste is niet wetenschappelijk snap ik maar het geeft wel een indruk....

[ Bericht 1% gewijzigd door bouwboertje op 02-09-2016 17:41:17 ]
pi_165039388
Ben je misschien lid van VEH?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  vrijdag 2 september 2016 @ 17:46:18 #5
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165039478
nee, maar ik vraag me ook af in welke mate de VEH me hierbij zou kunnen helpen.

Waar ik nu gewoon tegen aan loop is dat ik zeer sterk het idee heb dat de aannemer me probeert te overbluffen met een wazig verhaal.

Eerst was het absoluut de thermostaat kraan die het water blokkeerde.
Medewerker van hem geeft echter aan, aan die kraan ligt het echt niet....
Toen de technische specialist van HansGrohe aangaf dat de invloed van dit model juist nihil is en hiij het verhaal van de aannemer maar raar vond, was deze opeens partijdig.....

Nu wordt de cv ketel erbij gehaald.

Misschien dat ik maar een specialist erbij moet halen, niet direct om het op te lossen maar om er eens goed naar te kijken.
maar fok is even de kortste slag en hier lopen ook ene paar slimme jongens in dit vakgebied rond...
  vrijdag 2 september 2016 @ 18:38:45 #6
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165040489
Even kort samengevat: voor de verbouw had je op elk tappunt 18 liter per minuut. Dit is gemeten met koud water.

Na de verbouw haal je op elk tappunt geen 18 liter per minuut.

Het warme water dat door de ketel komt, even buiten beschouwing gelaten.
De leiding die voor de verbouwing vanaf de meter naar de zolder liep, was dat een 22mm koper?
Share your talent, move the world.
pi_165040611
Zit er misschien een gat in de leiding?
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:37:25 #8
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165041547
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 18:38 schreef cvboer2 het volgende:
Even kort samengevat: voor de verbouw had je op elk tappunt 18 liter per minuut. Dit is gemeten met koud water.

Na de verbouw haal je op elk tappunt geen 18 liter per minuut.

Het warme water dat door de ketel komt, even buiten beschouwing gelaten.
De leiding die voor de verbouwing vanaf de meter naar de zolder liep, was dat een 22mm koper?
Ha cvboer, ik hoopte al op je komst.

Kort samen gevat;
begane grond: aftappunt direct na de watermeter vooraf 20 l per minuut, nu nog steeds
3e etage aftappunt bij cv ketel op zolder vooraf 18 liter per minuut, nu nog maar 13
2e etage aftappunt badkamer bad/douche kraan vooraf 18 liter per minuut en nu 11

alles gemeten met koud water en een vooraf met maatbeker gecontroleerde lijn in emmer.

voor verbouwing:
vanaf de meter horizontaal liggende lodenleiding met binnenmaat 15mm. deze ging over in een verticale koperen leiding van 22 buitenmaat rechtstreeks naar zolder op de 3e etage. en daar de laatste meter 15 mm buitendiameter naar het tapkraantje om de cv te kunnen vullen.

na verbouwing:
uponor 20mm buiten diameter. na 3 meter een knip en via perskoppeling weer verder met 20 mm buitenmaat uponor nog een meter horizontaal en dan verticaal omhoog naar de 2e etage. Hier zit de 20mm uponor gekoppeld op de 22 mm koper met een T stuk die daarna verder gaat zoals het was naar de cv ketel.

Dat T stuk is het punt waar dus de 20 mm uponor vast zit aan de 22 mm koper aan de ene kant die dan omhoog gaat en aan de andere kant 15 mm buiten dia. die dan naar de badkamer gaat.
pi_165041615
20mm leiding is vervangen met 15mm en nu loopt er minder water. Dat lijkt mij toch logisch?
.
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:46:37 #10
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165041745
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:40 schreef Fer het volgende:
20mm leiding is vervangen met 15mm en nu loopt er minder water. Dat lijkt mij toch logisch?
dat zeg ik nergens.

welke maat ledingen er in de muur naar mijn oude tappunt liep in de badkamer weet ik niet. Ik weet dat daar 18 liter uitkwam.

Wat ik net voor cvboer beschrijf is hoe het van af de watermeter naar de cv ketel gaat en met welke diamter het vervolgens naar de badkamer gaat waar een ibox met inbouwkranen.
Bij die I box komen ze nu aan met 15/16 mm buitendiameter uponor. geen idee wat daar de binnenmaat van is.

DAAR gaat het ergens al mis om de simpele reden dat ik helemaal boven ook die 18 haalde.
Mijn cv systeem kon ik vooraf afvullen tot 1.8 bar met koud water., dat lukt nu nog steeds. Het zegt niet direct alles over de waterdruk daar maar als die lager was zou ik met bijvullen die 1.8 niet halen op zowel de oude als de nieuwe ketel.
pi_165041766
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:40 schreef Fer het volgende:
20mm leiding is vervangen met 15mm en nu loopt er minder water. Dat lijkt mij toch logisch?
Dit. Dring dus aan om vanaf de meter naar boven gewoon met 22mm koper te gaan; eventuele bochten
buigen met een buigijzer of roodkoperen soldeer bocht. Haakse (knel)knieën belemmeren de doorgang.

Dan ga je op de 1ste verdieping in een T-stuk over gewoon verder naar boven met 22, en aftakking naar
de 16mm Uponor (maar houd er rekening mee: 16mm Uponor is dus niet hetzelfde als 15mm koper).
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:51:00 #12
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165041843
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:47 schreef naaa het volgende:

[..]

Dit. Dring dus aan om vanaf de meter naar boven gewoon met 22mm [b]koper[/b ]te gaan; eventuele bochten
buigen met een buigijzer of roodkoperen soldeer bocht. Haakse (knel)knieën belemmeren de doorgang.

Dan ga je op de 1ste verdieping in een T-stuk over gewoon verder naar boven met 22, en aftakking naar
de 16mm Uponor (maar houd er rekening mee: 16mm Uponor is dus niet hetzelfde als 15mm koper).
en DAT gaat dus niet meer.....
Dat gaat via een koofje van de onderburen waar amper ruimte zit. de oude koper leiding weer gebruiken kan ook niet want die is ter hoogte van de badkamer afgezaagt en de rest hebben ze laten zitten...

Ik hoop nu van CVboer te weten te komen wat het nut is om nu over die cv ketel te gaan beginnen. Ik zie dat als het zoeken naar een zonde bok met een klets verhaal waar ik teveel leek voor ben om het te weerleggen.
pi_165041891
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:46 schreef bouwboertje het volgende:
DAAR gaat het ergens al mis om de simpele reden dat ik helemaal boven ook die 18 haalde.
Mijn cv systeem kon ik vooraf afvullen tot 1.8 bar met koud water., dat lukt nu nog steeds. Het zegt niet direct alles over de waterdruk daar maar als die lager was zou ik met bijvullen die 1.8 niet halen op zowel de oude als de nieuwe ketel.
whut..

Ik weet niet wat of hoe je hier brainstormt; maar bijvullen van je CV heeft niks met wel of niet geen 18 liter per minuut op dat tappunt te maken..
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:56:20 #14
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165041979
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:52 schreef naaa het volgende:

[..]

whut..

Ik weet niet wat of hoe je hier brainstormt; maar bijvullen van je CV heeft niks met wel of niet geen 18 liter per minuut op dat tappunt te maken..
zeg ik ook niet. Ik heb het over de waterdruk. Aannemer begon eerst daar opmerkingen over te maken. Ja er is gewoon wat weinig druk enzo...

Vanmiddag heeft hij iig toegegeven dat de druk wel ok. De echte druk meet je met een druk meter, snap ik, maar als ik met die kraan op zolder mijn cv systeem kan vullen TOT 1 punt 8 bar kun je daar wel uit concluderen dat de waterdruk daarboven in die orde van grote ligt.
pi_165041997
Zijn het dan niet de bochtjes en koppelingen?

Ik begrijp dat de slangen over de koppelingen gedrukt of geperst worden, dus het binnenwerk van zo'n koppeling of t stuk is nog kleiner dan 15mm. Terwijl bij ouderwets solderen het koppelstuk om de buitenzijde van de koperbuis gaan en gesoldeerd wordt.

[ Bericht 74% gewijzigd door Fer op 02-09-2016 20:03:34 ]
.
  vrijdag 2 september 2016 @ 20:07:05 #16
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165042181
yep...

flexpijp is natuurlijk makkelijker en goedkoper maar alle aansluitingen vreten van de doorvoer terwijl dat bij koper aan de buitenkant zit en niet ten koste gaat van de doorvoer.
pi_165043458
Kijk eens rustig hoe groot je probleem nu is.

Als ik het goed begrijp had je eerst een onverstoorde 20mm leiding naar de zolder. Nu is daar voor het eerste deel een uponor met koppelingen en een aftakking voor in de plaats gekomen. De diameters naar de zolder zijn gelijk gebleven. Dus op zolder minder water --> logisch.

De aftakking gaat naar de badkamer is met 16 mm kleiner dan wat je eerst had. Tenminste, als het koude water voor de badkamer eerst via de zolder kwam. Na de zolder zal het kleiner geweest zijn, maar het stuk met een kleine diameter was korter. Vandaar minder koud water op de badkamer.

In totaal kan het geheel nog wel gunstig uitvallen. Als het zoals boven beschreven zit, dan heb je een bypass voor het koude water naar de badkamer. En een snelweg (20 mm) voor het koude water richting de ketel. Het gemengde water (zeg 40 graden) kan dan zeker wel 16 liter per minuut worden. Met de ketelweerstand erbij.

Voer de test maar eens uit en kijk of het acceptabel is. Als je in tegelwerk gaat breken, dan krijgen ze het er nooit even netjes in als dat het nu zit. Tegeltje eruit, koppeling veranderen, tegel erin zou ik je om deze reden echt afraden.
  vrijdag 2 september 2016 @ 20:57:21 #18
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165043495
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:37 schreef bouwboertje het volgende:

[..]

Ha cvboer, ik hoopte al op je komst.

Kort samen gevat;
begane grond: aftappunt direct na de watermeter vooraf 20 l per minuut, nu nog steeds
3e etage aftappunt bij cv ketel op zolder vooraf 18 liter per minuut, nu nog maar 13
2e etage aftappunt badkamer bad/douche kraan vooraf 18 liter per minuut en nu 11

alles gemeten met koud water en een vooraf met maatbeker gecontroleerde lijn in emmer.

voor verbouwing:
vanaf de meter horizontaal liggende lodenleiding met binnenmaat 15mm. deze ging over in een verticale koperen leiding van 22 buitenmaat rechtstreeks naar zolder op de 3e etage. en daar de laatste meter 15 mm buitendiameter naar het tapkraantje om de cv te kunnen vullen.

na verbouwing:
uponor 20mm buiten diameter. na 3 meter een knip en via perskoppeling weer verder met 20 mm buitenmaat uponor nog een meter horizontaal en dan verticaal omhoog naar de 2e etage. Hier zit de 20mm uponor gekoppeld op de 22 mm koper met een T stuk die daarna verder gaat zoals het was naar de cv ketel.

Dat T stuk is het punt waar dus de 20 mm uponor vast zit aan de 22 mm koper aan de ene kant die dan omhoog gaat en aan de andere kant 15 mm buiten dia. die dan naar de badkamer gaat.
Daar gaat het dus fout, koper 22 heeft een binnenmaat van 20mm, uponor 20 heeft een binnenmaat van 17mm. Ze hadden vanaf de meter met uponor 25 moeten werken, dan was er niks aan de hand geweest.

Met je cv-ketel is niks aan de hand en daar zit het probleem ook niet. Je koudwater toevoer, dat is het probleem.
Share your talent, move the world.
pi_165043939
Als ik het goed begrijp, dan zit je oude leiding in de weg om nog een grotere koperleiding te leggen. Kan het idee van CV boer niet uitgevoerd worden, grotere uponor erin. De oude Uponor kan immers weg. Je hebt maar een paar mm nodig.
  vrijdag 2 september 2016 @ 21:13:26 #20
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165044064
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:07 schreef bouwboertje het volgende:
yep...

flexpijp is natuurlijk makkelijker en goedkoper maar alle aansluitingen vreten van de doorvoer terwijl dat bij koper aan de buitenkant zit en niet ten koste gaat van de doorvoer.
En dat is ook exact de reden dat kunststof 1 maat groter gekozen wordt. Koper 12 wordt uponor 16, koper 15 wordt uponor 20 en koper 22 wordt uponor 25.
Share your talent, move the world.
  vrijdag 2 september 2016 @ 21:34:38 #21
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_165044682
die 25 mm uponor gaat er dus niet passen. Waren ze overigens sowieso niet van plan want ze kwamen aan zetten met die 20 mm en die is met heel veel pijn en moeite door de koof gekomen....

Overigens, Cvboer, jij zegt dat, de koud water toevoer het probleem is. omdat ze van 17 naar 20 gaan qua binnenmaat.

Als ik koud water echter vraag, dan komt dat niet door die koperen pijp die naar de zolder gaat, bij de overgang op de 2e etage van uponor naar koper word het koud afgetapt.

Stel dat ze die laatste koperen pijp weghalen en door dezelfde maat uponor vervangen, zou het probleem dan zijn opgelost ?
  vrijdag 2 september 2016 @ 21:47:26 #22
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165045082
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:34 schreef bouwboertje het volgende:
die 25 mm uponor gaat er dus niet passen. Waren ze overigens sowieso niet van plan want ze kwamen aan zetten met die 20 mm en die is met heel veel pijn en moeite door de koof gekomen....

Overigens, Cvboer, jij zegt dat, de koud water toevoer het probleem is. omdat ze van 17 naar 20 gaan qua binnenmaat.

Als ik koud water echter vraag, dan komt dat niet door die koperen pijp die naar de zolder gaat, bij de overgang op de 2e etage van uponor naar koper word het koud afgetapt.

Stel dat ze die laatste koperen pijp weghalen en door dezelfde maat uponor vervangen, zou het probleem dan zijn opgelost ?
Dan is je probleem nog niet opgelost. Waarom is die koper 22 vanaf de meter eigenlijk weggehaald?
Share your talent, move the world.
pi_165045107
Fout je gast van 20 naar 17 en door een gat van 17 past minder water door, in dezelfde tijd :)

Dus lagere wateropbrengst :)
Grotere upo or is de oplossing hier
  vrijdag 2 september 2016 @ 21:49:19 #24
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_165045129
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:48 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Fout je gast van 20 naar 17 en door een gat van 17 past minder water door, in dezelfde tijd :)

Dus lagere wateropbrengst :)
Grotere upo or is de oplossing hier
Dit dus. :)
Share your talent, move the world.
pi_165045216
Snap het probleem eigenlijk niet. Je ketel kan 10 liter water van 60 graden leveren.
Dat betekent dat hij dus nooit meer dan 10 liter gaat vragen.

In je badkamer wil je meestal niet warmer dan 40 graden. Dat betekent dat er 6(?) liter koud bijgemengd wordt.

Je kunt dus vanalles eisen (los van het feit of de aannemer zijn werk goed gedaan heeft), maar er komt niet meer water uit je douchekop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')