twitter:wol twitterde op vrijdag 02-09-2016 om 06:59:22Merkel buigt voor Erdogan? Volgens Spiegel gaat regering afstand nemen van de erkenning van de Armeense genocide(!) https://t.co/trf4y6QZg6 reageer retweet
twitter:wol twitterde op vrijdag 02-09-2016 om 07:05:26De Bondsdag erkende de genocide in juni. Sindsdien rommelt het tussen Duitsland en Turkije. reageer retweet
http://www.geenstijl.nl/m(...)t_afst.html#commentstwitter:wol twitterde op vrijdag 02-09-2016 om 07:05:57Merkels woordvoerder @RegSprecher zou nu gaan zeggen dat de erkenning geen bindende werking voor de regering heeft. reageer retweet
Het is niet alleen triest dit he. Dit betekent dat de hele EU op de knieën gaat voor die achterlijke heijn.quote:
Dat Turkije zijn neus zo opdringerig in andere landen (gun aangelegenheden) is zo gek nog niet, dat doen veel landen. Dat er zo makkelijk voor gezwicht wordt ja heel verontrustend. Dat is inderdaad eu breed..quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:22 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het is niet alleen triest dit he. Dit betekent dat de hele EU op de knieën gaat voor die achterlijke heijn.Combineer dit met de onrust betreffende Gulen scholen en je kunt een beetje aanvoelen welke richting het op gaat.
Die bitch is al jaren compleet krankzinnig. Dat mens hoort in een gesticht.quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:18 schreef BarryOSeven het volgende:
De bitch is waanzinnig geworden.
Dus er is wel een etnische zuivering, maar die was per ongeluk ofzo, of een etnische zuivering is in principe geen moedwillige moord?quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:57 schreef Slaro het volgende:
Waar zonder enige twijfel sprake van is betreft Etnische Zuivering. Het moedwillig verplaatsen van de Armeense Bevolking geeft hier geen enkele twijfel over. Maar het Systematisch Uitmoorden, dat dit het plan was, dat staat niet vast en dat heb je eigenlijk wel nodig om over een Genocide te kunnen spreken. Ongetwijfeld zijn de Zuiveringen gepaard gegaan met Geweld, Massamoorden zelfs, en wie weet wat nog meer. Maar dat is nog wat anders dan te beweren dat het om het moedwillig uitroeien ging, dat dit het idee was, van een hele Bevolkingsgroep. Het staat echt natuurlijk als een paal boven water dat het een misdaad tegen de menselijkheid is en ook als zodanig genoemd mag worden in deze.
Ik heb mijn originele post aangepast om deze discussie niet te veel af te laten wijken van het absurde standpunt van de Duitse Regering en omdat ik het misschien toch wat anders wilde verwoorden. Hoe dan ook is een Etnische Zuivering een Misdaad tegen de Menselijkheid, vaak gepaard met Moordpartijen en zelfs Massamoorden, maar een Etnische Zuivering is in de letterlijke betekenis van het woord iets anders dan Genocide. Veel Historici zijn overigens van mening dat dergelijke Marsen met ontzettend veel Dodelijke slachtoffers, het georganiseerde karakter van veel moordpartijen, toch op een intentie duiden om meer te willen bereiken dan alleen het willen 'verplaatsen' van een Bevolkingsgroep. Dit is wel een argument voor Genocide te noemen.quote:Op vrijdag 2 september 2016 10:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dus er is wel een etnische zuivering, maar die was per ongeluk ofzo, of een etnische zuivering is in principe geen moedwillige moord?
http://www.nu.nl/algemeen(...)menie-resolutie.htmlquote:'Berlijn onttrekt zich aan Armenië-resolutie'
Foto: ANP
Gepubliceerd: 02 september 2016 09:05
Laatste update: 02 september 2016 09:26
De Duitse regering wil uitdrukkelijk afstand nemen van de erkenning door de Bondsdag van de volkenmoord op Armeniërs in de nadagen van het Ottomaanse Rijk.
In ruil voor deze handreiking aan de Turkse regering verleent Ankara de Duitse autoriteiten weer toegang tot de in Turkije gelegerde Duitse troepen, meldt Der Spiegel.
Op 2 juni stemde het Duitse parlement in met het voorstel om de Armeense genocide te erkennen. Uit protest besloot Turkije de Duitse autoriteiten niet langer toe te laten tot de luchtmachtbasis Incirlik, die door Duitsland onder meer wordt gebruikt als uitvalsbasis voor de missie tegen IS.
De Duitse regering zal binnenkort nog eens met zoveel woorden verklaren dat zij niet is gebonden aan de gewraakte resolutie van het parlement. Woordvoerder Steffen Seibert neemt die taak op zich, omdat minister van Buitenlandse Zaken Frank-Walter Steinmeier voor de eer bedankte en opdraven van bondskanselier Angela Merkel als een knieval voor de Turkse president Recep Tayyip Erdogan zou worden uitgelegd.
De concessie aan Ankara is eerder een symbolische dan een inhoudelijke koerswijziging. De regering-Merkel liet van meet af aan doorschemeren dat zij de erkenning van de Armeense genocide geen goed idee vond.
Door: ANP/NU.nl
Volgens jou is Der Spiegel (in dit geval Spiegel Online, de oorspronkelijke bron van de berichtgeving op twitter en Geenstijl; die hier gepost werd) _niet_ de Mainstream-Media ?quote:
Correctie: Nederlandse MSMquote:Op vrijdag 2 september 2016 11:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Volgens jou is Der Spiegel (in dit geval Spiegel Online, de oorspronkelijke bron van de berichtgeving op twitter en Geenstijl; die hier gepost werd) _niet_ de Mainstream-Media ?
En geenstijl ?quote:Op vrijdag 2 september 2016 11:44 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Correctie: Nederlandse MSM
Der Spiegel is inderdaad behoorlijk MSM
Vraag maar aan polderturk hoe dat moet.quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:24 schreef Abed het volgende:
Vreemd nieuws, hoe kun je dit niet erkennen.
Volgens mij is het een zaak van de Bondsdag geweest idd, daar gaat Merkel in het geheel niet over.quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:51 schreef Twiitch het volgende:
Lijkt me heel sterk. De geloofwaardigheid van de Bondsdag op deze manier kleineren zou wel heel dom zijn.
GeenStijl zou ik toch niet meteen onder de MSM scharen. En het is inderdaad een labeltje. Zoals we voor zoveel dingen een onzinnig labeltje gebruiken.quote:Op vrijdag 2 september 2016 11:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En geenstijl ?
Of is het eigenlijk gewoon eerder nikszeggend labeltje-gejank om te doen alsof er een groot verschil tussen MSM en niet-MSM zou bestaan, of de ene 'boos' en 'gemanipuleerd' zou zijn en de andere altijd de ongemanipuleerde Waarheid zou brengen?
Overgens interessant is inderdaad de politieke brisantie in duitsland en de ...
Met komende zondag de deelstaat-verkiezingen in Mecklenburg-Vorpommern (het Bondsland waar Merkel zelf oorspronkelijk vandaan komt) is er een enorme druk op de CDU, die daar verwikkeld is in een strijd met de AfD om de tweede plek achter de regerende SPD daar.
Ik vermoed echter dat het een slimme truc is van de SPD, die met Walter Steinmeier (de minister van buitenlandse zaken) een zeer slimme poliicus heeft die ook degene lijkt te zijn die achter deze deal met Turkije zit, om de CDU verder in de problemen te duwen.
Zowel diplomatiek tov de NATO-partners en Turkije is dit een win-all situatie...
het effect is hooguit symbol-politiek, maar kan idd de relaties en het Incirlik-probleem oplossen..
En tegeljkertijd betaald de CDU en Merkel de Prijs van de 'schuld' bij de publieke opinie.
De schuld afschuiven op Merkel is momenteel een dankbaar politiek spelletje.
Twee vliegen in een klap voor Steinmeier ( die uiteindelijk ook de enig serieus te nemen Kanzler-kandidat van de SPD zal zijn komend jaar, en best kansrijk kan worden als de CDU verder in de problemen blijft zitten)
twitter:welt twitterde op vrijdag 02-09-2016 om 11:47:48🔴 BREAKING: Bundesregierung distanziert sich nicht von Armenien-Resolution https://t.co/mXeFnoZ5jY https://t.co/cNT9LbTG5F reageer retweet
Godzijdank er is nog een sprankje hoop, dan zullen nu de sluizen wel weer open gaan.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:09 schreef Ryan3 het volgende:
Het feest gaat niet door voor ome Erdo:twitter:welt twitterde op vrijdag 02-09-2016 om 11:47:48🔴 BREAKING: Bundesregierung distanziert sich nicht von Armenien-Resolution https://t.co/mXeFnoZ5jY https://t.co/cNT9LbTG5F reageer retweet
Trump is nog te bang om in Mexico te roepen dat ze moeten betalen voor een muur, dus dat lijkt me sterk.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:04 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Nee hoor, al die mensen zijn niet vermoord, niks geen genocide *fluit nonchalant*
Stelletje ruggegraatloze kutmongolen
Ik vind Trump ook een enorme idioot, maar hij zou nooit buigen voor dit soort schoolplein-terreur
Nog een mazzel dat het niet door gaat, anders zou die brug daar in Rotterdam weer vol hebben gestaan met wapperende Turken hè.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:09 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Godzijdank er is nog een sprankje hoop, dan zullen nu de sluizen wel weer open gaan.
jamer dat je kennelijk al je energie in zulke labeltjes steekt, inclusief onzin als te denken dat bepaalde media 'kritiekloos' te geloven zijn, enkel omdat je er een (ook volgens je eigen woorden 'onzinnig' labeltje aan toegekend hebt.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:00 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
GeenStijl zou ik toch niet meteen onder de MSM scharen. En het is inderdaad een labeltje. Zoals we voor zoveel dingen een onzinnig labeltje gebruiken.
Het is inderdaad een verdeling tussen kritische en niet kritische media. En hoe graag ik het ook anders zou zien. De typische MSM media hebben het de afgelopen jaren toch echt op herhaaldelijke basis laten afweten qua betrouwbaarheid. Wat niet direct wil zeggen dat de niet MSM media alleen maar waarheid berichten natuurlijk.
Helaas zijn het binnen de EU niet de enige slappe lafbekken.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:15 schreef DustPuppy het volgende:
Ik kan hier alleen maar om lachen eigenlijk.
Wat een slappe lafbekken
Vraag me af waar de ommekeer vandaan kwam eigenlijk.
Ja, zal ook wel flink wat commentaar gesorteerd hebben in Dld zelf. Bovendien zou ze dan de Bondsdag in hun hemd laten staan en ik neem toch aan dat ook in Dld de volksvertegenwoordiging als in feite hoogste politieke orgaan erkend wordt.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:15 schreef DustPuppy het volgende:
Ik kan hier alleen maar om lachen eigenlijk.
Wat een slappe lafbekken
Vraag me af waar de ommekeer vandaan kwam eigenlijk.
Nou weet ik niet waar je dat vandaan haalt maar ik schrijf volgens mij hierboven dat het falen van de grote media niet direct betekent dat de alternatieve media gelijk hebben. Uiteraard moet hier ook kritisch naar gekeken worden.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]
jamer dat je kennelijk al je energie in zulke labeltjes steekt, inclusief onzin als te denken dat bepaalde media 'kritiekloos' te geloven zijn, enkel omdat je er een (ook volgens je eigen woorden 'onzinnig' labeltje aan toegekend hebt.
Media geven hooguit berichten door, waarbj het altijd zeer waarschijnlijk is dat ook achter de bronnen van bepaalde berichtgeving een bepaalde belangen-behartiging schuilgaat.
In dit geval is een strijd tussen CDU en AfD initieel vooral een voordeel voor de SPD en een mogelijke kandidatuur van Walter Steinmeier als Kanzler bij de komende verkiezing volgend jaar.
Laat nu juist het ministerie van buitenlandse zaken onder dezelfde Steinmeier voor deze deal tussen Turkije en duistland verantwoordelijk zijn
Zo creeer je natuurlijk je eigen selectieve wereldbeeld
Volgens mij is het enige Feit hier dat de Bundestag de Turkse genocide op de Armeniers erkend en veroordeeld heeft...quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:14 schreef Oud_student het volgende:
De ironie van het verhaal:
Duitsland heeft na 70 jaar nog steeds een collectief schuldgevoel over de genocide op de joden,
maar praat de genocide door de Turken op de Armeniërs goed![]()
Allemaal "wir schaffen das" logica
Deze regering gaat dat zeker niet doen. Dan is de PvdA een groot deel van zijn achterban kwijt.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Volgens mij is het enige Feit hier dat de Bundestag de Turkse genocide op de Armeniers erkend en veroordeeld heeft...
kun je me uitleggen in welke zin de "wir-schaffen-das-nicht"-mentaliteit van het nederlandse parlement, die het nooit aangedurfd heeft zich hierover uit te laten, superieur is ten opzichte van de duitsers?
Ik beweer dat nergens, het geloof in "ons" marionetten-kabinet heb ik al heel lang verloren.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Volgens mij is het enige Feit hier dat de Bundestag de Turkse genocide op de Armeniers erkend en veroordeeld heeft...
kun je me uitleggen in welke zin de "wir-schaffen-das-nicht"-mentaliteit van het nederlandse parlement, die het nooit aangedurfd heeft zich hierover uit te laten, superieur is ten opzichte van de duitsers?
Dit dus.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:24 schreef speknek het volgende:
Bedankt voor de interessante posts RM-rf.
Dit topic is een vuilnisbelt, maar je inbreng waardeer ik.
Lijkt me toch vrij dramatisch als je vice-kanselier je op deze manier probeert een oor aan te naaien.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:26 schreef 99.999 het volgende:
Dank RM-rf voor je bijdragen. Dit verheldert het inzicht in de Duitse politiek.
En alles is weer wat minder dramatisch dan men ons probeert op te spelden.
Wat had je dan verwacht?quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:21 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Van Duitsland had ik iets meer verwacht
Politiek is ook niet lief Ryan.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt me toch vrij dramatisch als je vice-kanselier je op deze manier probeert een oor aan te naaien.
Ik zie Lodewijk Mark op die manier al naaien... komt hier niet voor iig. Dan zou het snel over zijn met de regering.quote:
De PvdA zal ook op trucs azen om de VVD de loef af te steken, en andersom natuurlijk. Niks nieuws, niks bijzonders.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zie Jeroen Mark op die manier al naaien... komt hier niet voor iig. Dan zou het snel over zijn met de regering.
Mwaoh, ik zie dat niet iig. Ben benieuwd wat de implicaties zullen zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De PvdA zal ook op trucs azen om de VVD de loef af te steken, en andersom natuurlijk. Niks nieuws, niks bijzonders.
Voorlopig is dat m'n inschatting, zonder dat ik daarvoor verder werkelijk bewijzen heb ...quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt me toch vrij dramatisch als je vice-kanselier je op deze manier probeert een oor aan te naaien.
Hoe dan ook, heb het nog even aan Jeroen Akkermans gevraagd, maar die weet niet waarom ineens die wende ontstond. Ik had jouw theorie ook even uitgelegd. Zal later wel antwoord krijgen, of hij neemt jouw theorie mee in een reportage natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 september 2016 13:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Voorlopig is dat m'n inschatting, zonder dat ik daarvoor verder werkelijk bewijzen heb ...
Steinmeier is overigens niet vice-kanzler, dat is Sigmar Gabriel
Het is tot nu toe ook niet eens duidelijk of Walter Steinmeier Kanzler-kandidaat wordt...
Voorlopig is de eerste kandidaat daarvoor Siggy Gabriel, maar die is uiterst impopulair en weinigen zien hem als Staatsman, en al langer gaan sterke stemmen op hem te dumpen voor een betere kandidaat (waarbij verschillende namen genoemd worden van populairdere spd-politici, naast Steinmeier ook Malu Dreyer, Olaf Scholz zelfs Martin Schulz wordt veel genoemd, die is begin 2017 sowieso vrij)
Steinmeier is momenteel de meest populaire politicus in duitsland (bij ARD-Deutschlandtrends staat hij op 73% instemming) ; voor Wolfgang Schäuble, Winfred Kretschmann en Cem Özdemir. Merkel staat behoorlijk ver daarachter (44% instemming)
Hij is er sceptisch over, over jouw theorie.quote:Op vrijdag 2 september 2016 13:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Voorlopig is dat m'n inschatting, zonder dat ik daarvoor verder werkelijk bewijzen heb ...
Wel is het zo dat de diplomatie zeker stevig onder controle van Steinmeier staat en dat een zeer strke politicus is.
Hij is zeker niet zo beinvloedbaar of aanvalbaar als iemand als de overleden Guido Westerwelle, die daardoor door juist Merkel makkelijk als hakblok benut werd (zoals later ook Rösler en de hele FDP ... Wat dat betreft is ook Merkel geen politica die niet zelf keihard een politiek spel kan spelen waarin andere de de 'schuld' betalen en zijzelf flink kan profiteren, hooguit staat ze deze keer aan de verkeerde kant, wat ze voorheen altijd slim wist te voorkomen)
Steinmeier is overigens niet vice-kanzler, dat is Sigmar Gabriel
Het is tot nu toe ook niet eens duidelijk of Walter Steinmeier Kanzler-kandidaat wordt...
Voorlopig is de eerste kandidaat daarvoor Siggy Gabriel, maar die is uiterst impopulair en weinigen zien hem als Staatsman, en al langer gaan sterke stemmen op hem te dumpen voor een betere kandidaat (waarbij verschillende namen genoemd worden van populairdere spd-politici, naast Steinmeier ook Malu Dreyer, Olaf Scholz zelfs Martin Schulz wordt veel genoemd, die is begin 2017 sowieso vrij)
Steinmeier is momenteel de meest populaire politicus in duitsland (bij ARD-Deutschlandtrends staat hij op 73% instemming) ; voor Wolfgang Schäuble, Winfred Kretschmann en Cem Özdemir. Merkel staat behoorlijk ver daarachter (44% instemming)
Ingediend in 2004 door Rouvoet, unaniem aangenomen door de Tweede Kamer: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-20-270.pdfquote:Op vrijdag 2 september 2016 12:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat zal er toch ook wel mee te maken hebben dat Duitsland van die 4 veruit de grootste Turkse diaspora heeft?quote:Op vrijdag 2 september 2016 12:38 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht?
Het conflict tussen Duitsland wordt al langer en zeer openlijk uitgevochten, op heel veel gebieden:
Van de conflicten rondom inmenging in Duitse comedie-zendingen en aanklachten wegens belediing van Erdogan in duitsland, waarover er verschillende uitspraken geweest zijn, opvallend genoeg wordt er momenteel niet meer zo paniekerig bericht sinds Erdogan meerdere rechtzaken ook verloren heeft daarover voor duitse rechters, maar ik neem aan dat de Media graag weer groots erover gaat berichten als het andersom is.
Minder openlijk zijn conflicten rondom de turkse financiering van bepalde moskee-organisaties en islamitische verbanden (Milli Görüs; Ditib) die deels ook onder de Waakzaamheid (beobachtung, een duitse term ervoor dat bepaalde organisaties als potentieel staatsgevaarlijk ingeschat zijn) van de Verfassungsschutz staan.
Recentelijk kwam dat tot conflicten wegens strenge beperkingen die opgelegd werden rondom een de,onstratie van turkse organisqties in Köln (een videowand werd verboden om verbinding te maken met turkije om een toespraak van politici te tonen).
En momenteel het conflict rondom de duitse Bundeswehr aanwezigheid op Incirlik, in het raam van een NATO-missie, maar die op de lange termijn ook sterke invloed kan hebben op de militaire samenwerking binnen de NATO...
Iig worden deze conflicten tussen Duitsland ook zeer publiek en Openlijk uitgedragen en het s zeker niet zo makkelijk als te stellen dat Duistland 'slap' zou zijn...
Integendeel; volgens mij is momenteel Duitsland juist de meest Openlijk Turkije-kritische speler in de internationale politiek, terwijl eerder andere Spelers als Amerika, maar ook Frankrijk en Engeland een beetje verstoppertjes-politiek spelen
quote:Op vrijdag 2 september 2016 14:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ingediend in 2004 door Rouvoet, unaniem aangenomen door de Tweede Kamer: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-20-270.pdf
Dat is slechts een verzoek aan de regering om de zaak bij de Turken aan te kaarten.quote:verzoekt de regering om binnen het kader van deze dialoog met Turkije
voortdurend en nadrukkelijk de erkenning van de Armeense genocide aan
de orde te stellen,
Dat de ene genocide nog niet erkend is, betekent niet dat de andere niet erkend hoeft te worden.quote:Op vrijdag 2 september 2016 15:28 schreef crystal_meth het volgende:
Het had het Duitse parlement gesierd als ze de Herero en Namaqua genocide hadden erkend alvorens zich over de Armeense uit te spreken. Maar die erkenning blijft nog steeds uit, een voorstel van Die Linke werd eerder dit jaar weggestemd.
Eigen genocides liggen altijd wat moeilijker, zo blijkt. De grote partijen willen wachten tot het einde van de onderhandelingen met Namibië. Blijkbaar wil men garanties dat er geen eisen tot schadevergoeding zullen volgen voordat men officieel schuld bekent. politici...
Het is een motie, niet heel veel meer dan een oproep die de regering kan interpreteren.quote:Op vrijdag 2 september 2016 15:30 schreef vigen98 het volgende:
Trouwens de regering kan niet zo'n resolutie negeren van het parlement, er is unaniem voor erkenning gestemd dan moet de regering hierin mee gaan.
True, maar tegen de motie stemmen is nog wat anders dan "nog niet erkend zijn". En het gaat niet om een willekeurige genocide, maar één die door Duitse troepen werd gepleegd. Mensen die in glazen huizen wonen...quote:Op vrijdag 2 september 2016 15:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat de ene genocide nog niet erkend is, betekent niet dat de andere niet erkend hoeft te worden.
Ik snap dat niet. Hoezo staan de Duitse misdaden de ontkenning van de Armeense genocide in de weg?quote:Op vrijdag 2 september 2016 16:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
True, maar tegen de motie stemmen is nog wat anders dan "nog niet erkend zijn". En het gaat niet om een willekeurige genocide, maar één die door Duitse troepen werd gepleegd. Mensen die in glazen huizen wonen...
Zo maak je het de Turken wel erg makkelijk om de erkenning van de Armeense genocide af te doen als een voorbeeld van Duitse hypocrisie.
Zwak volk die Azeri's. Kunnen niet eens een groep Armenen aan.quote:Op vrijdag 2 september 2016 14:50 schreef Atak het volgende:
HAhaha, laat ze eerst maar de genocide erkennen die de Armenen op de Azeri's gepleegd hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |