abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165010601
Ik heb nieuwe buren. Aardige mensen, zeker. Alleen... het zijn dierenliefhebbers zonder eigen dieren.

Ik heb een hond en die is echt goed opgevoed. Luistert goed, bedelt niet en zo. Dat heeft me wel heel veel inspanning gekost en de foutjes die ze heeft zijn er ingekomen door 'buitenstaanders' die achter mijn rug om 'verkeerde' dingen aanleerden of bekenden die mijn instructies willens en wetens negeerden in de omgang met mijn hond.

Zo kon ik het eten voor mijn kinderen gewoon op een bordje naast hen op de grond zetten als zij aan het spelen waren en mijn hond taalde er niet naar. Tot ze een keer niet naar de kennel kon omdat ze loops was (ik wilde pas steriliseren na de eerste loopsheid) en ik haar toen maar naar bekenden van hen heb gebracht. Uiteraard met instructies zoals het niet voeren van 'menseneten'. Toen ze weer thuis kwam stal ze dus kaas, brood, vlees e.d. als we een seconde even niet opletten. Zelfs van de eettafel en uit tassen (gewoon door de tas heen bijten). Na een belletje met die mensen bleek dat ze haar toch gewoon 'menseneten' hadden gegeven want ze vonden het zo zielig als zij zaten te eten dat de hond niets kreeg....
Ik heb dat gedrag er nooit meer uit gekregen. :'(
En zo zijn er in de loop der jaren wel wat meer 'foutjes' ingeslopen door derden.

Zelfs met mijn eigen (grote) kinderen en zeker mijn vriend is het sporadisch weleens lastig om hen zich aan de 'hondenregels' te laten houden. Ze zien het nut er vaak niet van in of denken dat 'een keertje' geen kwaad kan. Terwijl juist consequent zijn enorm belangrijk is en een border collie slecht gedrag net zo snel oppakt als goed gedrag maar fout gedrag bijna niet meer af te leren is. Nu is mijn hond al oud en dus wat vergeeflijker, maar toch. Ik vind het gewoon niet leuk om elke keer dat ik met mijn hond ga wandelen nadat mijn vriend een paar keer met de hond uit is geweest bv weer een strijd met mijn hond aan te moeten gaan over het 'aan de voet lopen' en het 'niet trekken aan de lijn'.

Volgend jaar komt er ook een pup bij.... dan zijn die regels en dat consequent zijn nog veel belangrijker.

Nieuwe buren dus. Balkons die aan elkaar grenzen en waar tussen geen sluitende scheiding te maken valt. Eerste vraag van hen was hoe mijn hond heet want dan kunnen zij haar roepen. Tweede vraag of ze met haar mogen spelen en derde vraag of ze op haar mogen passen als ik eens een dag langer weg ben. Van de bestelde pup weten ze nog niet eens.

Hoe ga ik hier mee om? Ik wil de verstandhouding niet gelijk op scherp zetten en ook niet dat ze dan achter mijn rug om met mijn hond bezig gaan als ze op het balkon ligt. Maar ik heb ook geen vertrouwen dat ze zich aan instructies zullen houden gezien mijn ervaringen uit het verleden met dierenliefhebbers.

Wat te doen, wat te doen...
pi_165010671
Gewoon 'nee, bedankt' zeggen?
  Moderator donderdag 1 september 2016 @ 14:45:24 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_165010792
Dus omdat er mensen zijn die iets hebben aangeleerd aan je hond is nu IEDEREEN die dierenliefhebber bij voorbaat al een probleem? 8)7

[ Bericht 50% gewijzigd door Guppy op 02-09-2016 07:21:27 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_165010866
quote:
4s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:39 schreef Leonos het volgende:
Gewoon 'nee, bedankt' zeggen?
"Hoe heet je hond? Dan kan ik haar roepen..."
"Nee, bedankt"

;)
pi_165010889
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 14:48 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

"Nee, bedankt"

;)
Zeg; Koop je eigen hont. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2016 14:50:37 ]
  donderdag 1 september 2016 @ 14:51:31 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165010932
quote:

[..]

"Nee, bedankt"

;)
Fikkie, maar het is een kuthond dus aub geen aandacht geven.

Groentjes, je buurvrouw
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 1 september 2016 @ 14:53:42 #7
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_165010988
Je kinderen op de grond laten eten :')
  donderdag 1 september 2016 @ 15:10:00 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_165011342
quote:

[..]

"Nee, bedankt"

;)
Het is de schuld van derden brom ik je!
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_165011655
Ik zou het gewoon heel eerlijk en recht door zee, uitleggen aan je buren: het gaat om een getrainde hond, en die training willen we er graag in houden. Dus heel aardig dat je dit allemaal vraagt/voorstelt, maar in dit geval kan dit gewoon niet. Ligt echt niet aan jullie, maar aan mij :+ ;) .
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_165012088
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:23 schreef KillerBee4ever het volgende:
Ik zou het gewoon heel eerlijk en recht door zee, uitleggen aan je buren: het gaat om een getrainde hond, en die training willen we er graag in houden. Dus heel aardig dat je dit allemaal vraagt/voorstelt, maar in dit geval kan dit gewoon niet. Ligt echt niet aan jullie, maar aan mij :+ ;) .
Die klinkt heel goed! Ga ik gebruiken! Dank je.
pi_165012447
Och je kan je hond nog zo goed africhten, het zijn altijd de liefhebbers die de boel vergallen.
Maar gewoon eerlijk zijn en ook dat ze de hond niet moeten roepen, gewoon met rust laten.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 8 september 2016 @ 15:27:20 #12
163650 Greys
pi_165175213
Die mensen zijn vast niet achterlijk en bedoelen het vast heel erg goed. Een naam geven lijkt me persoonlijk geen enkel kwaad kunnen, als ze de hond maar niks geven. Om daar zeker van te zijn gewoon alleen je hond op het balkon laten als je er zelf bij bent of zicht op hebt.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_165218118
Misschien ook een keer terloops vertellen dat de hond en speciaal dieet heeft en dat hij doodziek kan worden van menselijk voedsel? Zullen ze het in ieder geval niet in hun hoofd halen hem wat te geven.
  zaterdag 10 september 2016 @ 09:08:43 #14
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_165218283
Zeg dat hij stervendehoerenkankerkuthond heet. Dan roepen ze hem vast niet zo snel.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_165220443
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 08:53 schreef deerntie het volgende:
Misschien ook een keer terloops vertellen dat de hond en speciaal dieet heeft en dat hij doodziek kan worden van menselijk voedsel? Zullen ze het in ieder geval niet in hun hoofd halen hem wat te geven.
Sommige mensen hebben een soort militante drang honden snoepjes te geven. Ik heb uiteindelijk een restaurant moeten mijden omdat de eigenaar mijn Rottweiler stiekem ministroopwafels bleef voeren ondanks herhaaldelijk uitleggen dat we een uitsluitingsdieet deden.

Zelfs op de hondentraining blijven mensen hem snoepjes geven terwijl ik dat niet wil.
We komen hard, zo hard.
pi_165221548
De hond in zicht houden/bij je houden als er de mogelijkheid is dat anderen zich ermee bemoeien werkt het beste. Dan kan je de situatie beheersen.
Totdat je echt duidelijk hebt dat deze mensen zich netjes aan je regels houden, niet zelfstandig vanalles met je hond gaan doen dus niet zonder toezicht op het balkon laten.

Zou wel veel met de hond op het balkon gaan, je kan de hond een onzichtbare grens aanleren bv, dan heb je die afscheiding niet zo nodig. Nou ja, mits die mensen er dan niet overheen stappen...
Ook veel op het balkon als die andere mensen er zijn, zodat je ze leert kennen, op jouw voorwaarden kennis kan laten maken met de hond en kan aftasten/overleggen hoe om te gaan met de hond.

Je hebt een situatie die vereist dat je er zelf bij bent, of dat je erop kan vertrouwen dat de hond gewoonweg met rust gelaten wordt op het balkon. Dat je erop kan vertrouwen dat contact met de hond altijd via jou verloopt, of dat je er vertrouwen in hebt dat ze niets zullen doen met de hond wat je liever niet hebt. Maar daar gaat gewoon wat tijd overheen waarin je de moeite moet doen elkaar te leren kennen. Tot die tijd (als die komt dan) gewoon je hond aan je voet houden op die plek, ale contact van jou uit en door jou beheerst.

Wbt uitlaten/oppassen, gewoon bedankt voor het aanbod, maar dat is niet nodig zeggen. Verder hoef je je hond niet panisch weg te houden bij, als die mensen lief zijn en er geen te grote ramp van maken is het ook goed als ze wel contact hebben met elkaar, elkaar graag zien. Maar laat het van jou uitgaan ipv dat de buren zelfstandig dingen met jouw hond gaan doen en jouw hond zelfstandig die buren opzoekt.

Aanvulling nog:

Aangezien je dat balkon deelt en dat een permanente situatie is en uit je woorden blijkt dat het voor jou en de hond het fijnste en handigste is als de hond ook zonder dat jij het beheert daar is zou ik echt inzetten op een normaal contact met die mensen zodat ze zich wel aan de regels houden. Bij voorkeur dus gewoonweg het de hond met rust laten en dat jij de hond leert hun met rust te laten.
Dat laatste is erg belangrijk, een hond die kalm op zijn plaats ligt met rust laten werkt namelijk een heel stuk beter dan proberen een hond met rust te laten die bij je op schoot probeerd te kruipen, of een balletje voor je voeten legt, of dat schaaltje met koekjes wel erg interessant vindt.
Maak dus van het balkon een rustplaats voor je hond, met een vaste plaats waar de hond graag vertoefd. Met een lekker bot, slapen na een fijne wandeling/training, maar gewoon op dat eigen plaatsje (hoekje, mand, verzin wat moois).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')