Ben benieuwd. Passen max 8 stuks op het garagedak. Meer gaat niet lukken. Daarom wil ik de kosten ook niet te hoog maken. Gewoon methode om gedurende de jaren energierekening beetje te drukkenquote:Op woensdag 31 augustus 2016 10:02 schreef Zolderkamer het volgende:
Volgens mij is de omvormer aan de krappe kant..
Prijs is wel goed.. maar er zullen ongetwijfeld users zijn die er meer over kunnen zeggen..
Ik zou het nut daar niet zo van in zien.. en daarbij wat moet een dakdekker op kantoor doen dan?quote:Op woensdag 31 augustus 2016 13:30 schreef bsure het volgende:
[..]
en andersom dan ook neem ik aan....
Hetzelfde wat een door jou genoemd belmiep op een dak zou moeten, handen uit de mouwen. Begrip voor ieders beroep. Jammer dat ik dit uit moet leggen.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 14:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik zou het nut daar niet zo van in zien.. en daarbij wat moet een dakdekker op kantoor doen dan?
Dat was ik, en als je zonder te overleggen met degenen die het werk moeten uitvoeren tegen de klant die aanbiedt dat ze (heel) vroeg mogen beginnen zegt dat dat niet nodig is, en daarmee die jongens onnodig met 30 graden op het dak laat zwoegen dan ben is "trut" nog een milde benaming.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 18:25 schreef bsure het volgende:
[..]
Hetzelfde wat een door jou genoemd belmiep op een dak zou moeten, handen uit de mouwen. Begrip voor ieders beroep. Jammer dat ik dit uit moet leggen.
Ik spreek het niet goed van deze situatie, maar het komt erg denigrerend over. Ook het woord telefoontrut van iemand anders niet. Vind ik niet zo netjes om zo te praten op dit forum. Het is dat je mij de vraag stelde, daarom antwoordde ik, maar hier laat ik het bij omdat het offtopic is.
Persoonlijk ben ik het niet helemaal met je eens.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 18:25 schreef bsure het volgende:
[..]
Hetzelfde wat een door jou genoemd belmiep op een dak zou moeten, handen uit de mouwen. Begrip voor ieders beroep. Jammer dat ik dit uit moet leggen.
Ik spreek het niet goed van deze situatie, maar het komt erg denigrerend over. Ook het woord telefoontrut van iemand anders niet. Vind ik niet zo netjes om zo te praten op dit forum. Het is dat je mij de vraag stelde, daarom antwoordde ik, maar hier laat ik het bij omdat het offtopic is.
Ik heb misschien even een dom moment maar ik zie zo geen manier waarop je 2 hoekijzers in zo'n vorm kunt krijgen.quote:Op maandag 29 augustus 2016 20:01 schreef Zolderkamer het volgende:
2 hoekijzers zijn goedkoper en buig je ook zo bij.. Kweetnie hoe groot die kleine antenne is..?
Mijn dakdekker raadde rvs dakhaken af ivm scheuren door wind en beweging.. maar wat daar van waar is weet ik niet.. Was wel iemand met veel ervaring
Nope, ik heb uiteindelijk voor een andere offerte gekozen inclusief zonneboiler. Heb nu 20x SF op het dak met SMA 5000 TL-21 omvormer (geschikt voor uitbreiding op plat dak). Ik was 3500 ex btw kwijt inclusief montage. Ze zijn uiteindelijk 2,5 dag bezig geweest met 2 man om alles te monteren. Vraag me af of dat uit kon, maar het is super netjes afgewerkt allemaal, extra stopcontactje voor de zonneboiler etc. niks was te gek en erg secuur, boven verwachting qua afmontage. De slangen van de zonneboiler (staat op garage) moest via de gevel omhoog naar de zolder en de kabels van de panelen moesten weer langs de gevel naar beneden. Hebben ze alles in 1 witte koof gedaan, zodat het perfect was weggewerkt. (als je de foto opent zie je de buis een klein beetje op de rechter witte gevel)quote:Op woensdag 31 augustus 2016 11:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je bent niet voor deze offerte gegaan?
[..]
Ziet er goed uit, proficiat!quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:47 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nope, ik heb uiteindelijk voor een andere offerte gekozen inclusief zonneboiler. Heb nu 20x SF op het dak met SMA 5000 TL-21 omvormer (geschikt voor uitbreiding op plat dak). Ik was 3500 ex btw kwijt inclusief montage. Ze zijn uiteindelijk 2,5 dag bezig geweest met 2 man om alles te monteren. Vraag me af of dat uit kon, maar het is super netjes afgewerkt allemaal, extra stopcontactje voor de zonneboiler etc. niks was te gek en erg secuur, boven verwachting qua afmontage. De slangen van de zonneboiler (staat op garage) moest via de gevel omhoog naar de zolder en de kabels van de panelen moesten weer langs de gevel naar beneden. Hebben ze alles in 1 witte koof gedaan, zodat het perfect was weggewerkt. (als je de foto opent zie je de buis een klein beetje op de rechter witte gevel)
Deze installateur laat ik in de toekomst zeker vaker komen (volgend jaar badkamer).
[ afbeelding ]
Nee dat is niet hetzelfde.. ze kunnen namelijk aan den lijve ondervinden waar ze dagelijks over praten..quote:Op woensdag 31 augustus 2016 18:25 schreef bsure het volgende:
[..]
Ze omgekeerd aan elkaar monteren en een hoekje bijzetten, je hebt dan alleen de grondplaat nog niet.. beetje moeilijk uit te leggen zo..quote:Op woensdag 31 augustus 2016 21:27 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik heb misschien even een dom moment maar ik zie zo geen manier waarop je 2 hoekijzers in zo'n vorm kunt krijgen.
Overigens bij die link kun je ze niet écht kopen. Ben nu hier uitgekomen.
Lijkt het nou zo op de foto of liggen de bovenste panelen op/over de nokpan?quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:47 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nope, ik heb uiteindelijk voor een andere offerte gekozen inclusief zonneboiler. Heb nu 20x SF op het dak met SMA 5000 TL-21 omvormer (geschikt voor uitbreiding op plat dak). Ik was 3500 ex btw kwijt inclusief montage. Ze zijn uiteindelijk 2,5 dag bezig geweest met 2 man om alles te monteren. Vraag me af of dat uit kon, maar het is super netjes afgewerkt allemaal, extra stopcontactje voor de zonneboiler etc. niks was te gek en erg secuur, boven verwachting qua afmontage. De slangen van de zonneboiler (staat op garage) moest via de gevel omhoog naar de zolder en de kabels van de panelen moesten weer langs de gevel naar beneden. Hebben ze alles in 1 witte koof gedaan, zodat het perfect was weggewerkt. (als je de foto opent zie je de buis een klein beetje op de rechter witte gevel)
Deze installateur laat ik in de toekomst zeker vaker komen (volgend jaar badkamer).
[ afbeelding ]
Yep het kon allemaal net, maar dat wist ik vooraf. Pv ligt tegen de nokpan en steekt 5cm uit over de onderste dakpannen. Dat kon omdat onze goot erg breed is. Loopt eerst nog 10cm daklood scheef voordat de goot begint. Maar had niet 5cm lager gemoetenquote:Op donderdag 1 september 2016 08:11 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Lijkt het nou zo op de foto of liggen de bovenste panelen op/over de nokpan?
En de onderkant lijkt nogal krap boven de goot te hangen..
Waardoor het regenwater over de goot heen stroomt..
Of is dat gewoon vertekening van de foto?
Mooi zwart montagesysteem trouwens!
Heb je daar ook garantie op zo?quote:Op donderdag 1 september 2016 08:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Yep het kon allemaal net, maar dat wist ik vooraf. Pv ligt tegen de nokpan en steekt 5cm uit over de onderste dakpannen. Dat kon omdat onze goot erg breed is. Loopt eerst nog 10cm daklood scheef voordat de goot begint. Maar had niet 5cm lager gemoeten
Ben geholpen door een gast van Tweakers die zelf een exact gelijk hoog dak heeft en ook 4 panelen SF boven elkaar, zijn goot is ook nog minder breed en dat werkt. Geen garantie op, maar dat bedrijf is dusdanig professioneel dat ze het niet zouden doen als het niet zou kunnen.quote:Op donderdag 1 september 2016 08:29 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Heb je daar ook garantie op zo?
Normaal ligt de rand van het bovenste paneel op de helft van de eerste pan onder de nokpan, niet hoger..
En water stroomt hard he? Die valt niet het hoekje om.. maar valt eerst nog een stuk rechtdoor
Maar dat kan ik ook niet zien zo.. jij kent de situatie..![]()
Kwam me alleen een beetje raar voor zo op de foto.
Ik zou hier geen windbelasting aan willen verbinden..quote:Op donderdag 1 september 2016 08:52 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ben geholpen door een gast van Tweakers die zelf een exact gelijk hoog dak heeft en ook 4 panelen SF boven elkaar, zijn goot is ook nog minder breed en dat werkt. Geen garantie op, maar dat bedrijf is dusdanig professioneel dat ze het niet zouden doen als het niet zou kunnen.
Zijn genoeg oplossingen idd..quote:Op donderdag 1 september 2016 09:02 schreef Patroon het volgende:
Ze steken niet over de nok heen, dus wind zal wel meevallen. Idd ik had ook al gedacht om anders van lood een soort opstaande rand te maken tegen regenval.
Bedankt, gaat helemaal goed komen...vanochtend om 8u stond de omvormer alweer te draaien, terwijl de panelen op zuid liggen en de zon nog achter de woning en wolken zat.
Dat laatste. Moet echt wel voor 1.5 euro per kwh kunnen. Dat ik op 1 euro zat was gewoon mazzel. Hij had zich verkeken op de hoeveelheid werk en hij verwacht in de toekomst meer in ons huis te kunnen doen (wat ook zo is)quote:Op donderdag 1 september 2016 14:30 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb nu 3 offertes opgevraagd en teruggerekend kom ik op een prijs van 2.43 tot 2.74 euro/KW.
Volgens velen van jullie is dit allemaal veels te duur. Maar waar krijg je het dan wel goedkoper?
Of is het een kwestie van stevig onderhandelen en beginnen ze allemaal standaard met 50% te hoge prijs?
Ik heb gewoon vier offertes aangevraagd (eigenlijk vijf maar eentje viel direct af wegens beunbedrijf, dus toen nog een ander bedrijf benaderd)quote:Op donderdag 1 september 2016 14:30 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb nu 3 offertes opgevraagd en teruggerekend kom ik op een prijs van 2.43 tot 2.74 euro/KW.
Volgens velen van jullie is dit allemaal veels te duur. Maar waar krijg je het dan wel goedkoper?
Of is het een kwestie van stevig onderhandelen en beginnen ze allemaal standaard met 50% te hoge prijs?
Die ervaring heb ik totaal niet. Er kan bij de meeste bedrijven max. 10% af maar 50% kun je echt vergeten bij de offertes die ik had liggen. Logisch ook wel, de concurrentie is moordend, het is een doorzichtig iets (je kunt de prijzen van panelen, omvormers, bevestigingssystemen etc. zo online opzoeken) dus bedrijven kunnen zich dit niet veroorloven. In de keukenbranche, waar dit soort fratsen vandaan komt, is het ook al geruime tijd geen gemeengoed meer.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:58 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat laatste. Moet echt wel voor 1.5 euro per kwh kunnen.
Je hebt het over 1.5 euro/wp. Ik zelf over euro/KW.quote:Op donderdag 1 september 2016 17:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Die ervaring heb ik totaal niet. Er kan bij de meeste bedrijven max. 10% af maar 50% kun je echt vergeten bij de offertes die ik had liggen. Logisch ook wel, de concurrentie is moordend, het is een doorzichtig iets (je kunt de prijzen van panelen, omvormers, bevestigingssystemen etc. zo online opzoeken) dus bedrijven kunnen zich dit niet veroorloven. In de keukenbranche, waar dit soort fratsen vandaan komt, is het ook al geruime tijd geen gemeengoed meer.
Ik had serieuze offertes van iets boven 9k en 10k liggen. Uiteindelijk voor 8k gekocht bij iemand die ze zeer scherp aanbood voor ca. 8.3k. Die andere 2 bedrijven daarover geďnformeerd maar ze gingen er niet in mee.
1.5 euro/Wp moet prima kunnen ja, minder ook wel als je voor een stringomvormer kiest.
Nee, geen fout. Euro/kW is geen goede vergelijkingsmaat. Iedere situatie is anders, wat bij mij 2000 kW per jaar opwekt kan bij jou 2500 kW opwekken.quote:Op zaterdag 3 september 2016 17:24 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Je hebt het over 1.5 euro/wp. Ik zelf over euro/KW.
Of was het een typefoutje van je?
Bedrijfsnamen mogen niet genoemd worden op het forum maar zou graag via DM wel willen horen waar jullie dan je panelen hebben gekocht aangezien ik dus met offertes op 2.50/KW uitkom
Dan weet je toch ook de prijs per WP? Als jij je dak op noord hebt liggen dan gaat je prijs per kwh natuurlijk flink omhoog. Wat is je prijs per wp dan?quote:Op zaterdag 3 september 2016 18:44 schreef Glider76 het volgende:
Inderdaad gaat die kw vergelijking niet op. Maar ik bereken het aan de voorspelde opbrengst in KW welke in de offerte wordt genoemd.
Er dan even vanuit gaan dat de voorspelde opbrengst realistis is.
Dan kom ik bij 4 verschillende offertes dus uit op een prijs van rond de 2.50 a 2.75 euro per KW.
Ik zit op 1.45 euro per kW.quote:Op zaterdag 3 september 2016 18:44 schreef Glider76 het volgende:
Inderdaad gaat die kw vergelijking niet op. Maar ik bereken het aan de voorspelde opbrengst in KW welke in de offerte wordt genoemd.
Er dan even vanuit gaan dat de voorspelde opbrengst realistis is.
Dan kom ik bij 4 verschillende offertes dus uit op een prijs van rond de 2.50 a 2.75 euro per KW.
3 offertes wat nader uitgerekent.quote:Op zaterdag 3 september 2016 19:04 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Dan weet je toch ook de prijs per WP? Als jij je dak op noord hebt liggen dan gaat je prijs per kwh natuurlijk flink omhoog. Wat is je prijs per wp dan?
Heb je schaduw?quote:Op zaterdag 3 september 2016 20:29 schreef Glider76 het volgende:
uiteraard kan ik ook de euro prijs per WP dan uitrekenen ja.
Maar in de KW opbrengstberekening is naar mijn idee al rekening mee gehouden dat mijn dak op oost-zuid-oost ligt met een hoek van 28graden schuin dak. 4 offertes met zo goed als identiek zelfde prijs.
Het ene type paneel perst er meer kw uit dan het ander type paneel.
Heb zojuist 1 van de aanbieders van een offerte terug gemaild dat de prijs van 2.50/KW redelijk fors is. Uiteraard een reactie dat zijn set wel van de beste kwaliteit is met Wanaico panelen en SolarEedge omvormers enz.
Vraag is dan ook hoe nauwkeurig en realistisch zijn die opbrengs berekeningen?
en 2000KW uit goedkope meuk van 3000 euro of 2000KW uit topkwaliteit spul van 6000 is en blijft nog steeds 2000KW.
Ga in ieder geval nog wat meer offertes opvragen. Krijg de woning pas in October en gezien de opbrengsten in de winter is er niet direct spoed bij dat ze er zo snel mogelijk opliggen.
Heb al 2 nieuwe namen ontvangen via DM. dank daarvoor.
Daar zit dus ook het probleem, je kunt moeilijk vergelijken als je 3 verschillende rendementen krijgt.quote:Op zaterdag 3 september 2016 20:58 schreef Glider76 het volgende:
[..]
3 offertes wat nader uitgerekent.
1tje geeft 200kw/paneel/jaar, een andere 225kw en de 3e 189kw/paneel.
prijs per Wp varieert van 1.85 tot 1.92 euro/WP.
1 leverancier heeft een offerte gemaakt voor 12 en 16 panelen. Bij 16 panelen is het maar een dubbeltje per KW goedkoper. Niet direct de moeite dus als je de extra kw's niet direct nodig hebt.
Ok dan doe je het niet.quote:Op zondag 4 september 2016 08:49 schreef Glider76 het volgende:
Heb mij even kort verdiept in dunne film panelen. Maar op verschillende websites komt naar voren dat ze niet direct een hogere opbrengst geven.
Misschien is aan te raden je iets meer in de materie te verdiepen.... je prijs per wp is iig veel te hoog. De offerte die ik nu heb liggen komt uit op 1,09 per WP (sf panelen icm sma 5000omvormer)quote:Op zondag 4 september 2016 08:49 schreef Glider76 het volgende:
Heb mij even kort verdiept in dunne film panelen. Maar op verschillende websites komt naar voren dat ze niet direct een hogere opbrengst geven.
Ja het blijft moeilijk. Ook omdat de diverse aanbieders weer allemaal andere panelen en omvormers en dergelijke gebruiken. Het enige consante eraan is hun prijs die nagenoeg allemaal bij elkaar in de buurt ligt.quote:Op zondag 4 september 2016 13:13 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Misschien is aan te raden je iets meer in de materie te verdiepen.... je prijs per wp is iig veel te hoog. De offerte die ik nu heb liggen komt uit op 1,09 per WP (sf panelen icm sma 5000omvormer)
Bepaal zelf eerst wat je wil en wat het beste bij jouw situatie past. Wat voor type omvormer en in welke prijsklasse, mono/poly of dunnefilm panelen enz.. Op die manier kun je heel gericht offertes opvragen en deze dan ook goed met elkaar vergelijken.quote:Op zondag 4 september 2016 17:32 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ja het blijft moeilijk. Ook omdat de diverse aanbieders weer allemaal andere panelen en omvormers en dergelijke gebruiken. Het enige consante eraan is hun prijs die nagenoeg allemaal bij elkaar in de buurt ligt.
De zomer was echt beroerd, hier was mei de beste maand.quote:Op zondag 4 september 2016 19:20 schreef laziness het volgende:
Zoals het er nu naar uitziet komen wij op nul uit met de jaarnota half oktober. De opbrengst deze zomer viel wel een beetje tegen als ik kijk hoe april/mei was. Maar goed de winter was ook vrij mild.
Mijn water/water warmtepomp heeft wel als een malle verbruikt. Wel vooral de eerste maanden na oplevering. Ik hoop dat o.a. daar nog wel wat winst te behalen valt.
Je garage liep van ZO - NW toch?quote:Op maandag 5 september 2016 14:21 schreef Den_Haag het volgende:
Het lijstje met mogelijkheden tot nu toe. Wat is jullie mening hierover
Aanbieder Aantal panelen fabrikant type omvormer opbrengst (kWh) kosten
Aannemer 8 DMEGC 275Wp full black Goodwe 2000 NS 1.980 3.776,41
Solar Kompas 9 AEG 290 wP full black Goodwe GW2500-NS 2430 4.349,95
Greenchoice 8 Trina Solar 275Wp full black Growatt-2000S 1650 3.365,00
Ligging ZW inderdaad. Prijzen zijn nog incl. btw.quote:Op maandag 5 september 2016 14:36 schreef bambino het volgende:
[..]
Je garage liep van ZO - NW toch?
Dus plaatsing op ZW?
Dan is je rendement pakweg 85%
8*275 * .85 = 1870kWh met Trina of DEMGC
9*290 * .85 = 2218kWh met Aeg (passen er wel 9? Je zei 8)
En die prijzen zijn ex btw?
Ik kom met 8x Trina op 3300 ex ongeveer.
Als Greenchoice dus inclusief BTW is, dan is dat dus erg goedkoop. Daarvoor zou ik het niet eens willen verkopen want dan moet er geld bij. Ben alleen niet zo'n fan van Growatt en GoodWe. Liever Omniksol of Hosola.
Waarom geen fan van Growatt?quote:Op maandag 5 september 2016 14:36 schreef bambino het volgende:
[..]
Je garage liep van ZO - NW toch?
Dus plaatsing op ZW?
Dan is je rendement pakweg 85%
8*275 * .85 = 1870kWh met Trina of DEMGC
9*290 * .85 = 2218kWh met Aeg (passen er wel 9? Je zei 8)
En die prijzen zijn ex btw?
Ik kom met 8x Trina op 3300 ex ongeveer.
Als Greenchoice dus inclusief BTW is, dan is dat dus erg goedkoop. Daarvoor zou ik het niet eens willen verkopen want dan moet er geld bij. Ben alleen niet zo'n fan van Growatt en GoodWe. Liever Omniksol of Hosola.
Wel inclusief? Dan is het echt goedkoop van Greenchoice...quote:Op maandag 5 september 2016 14:53 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Ligging ZW inderdaad. Prijzen zijn nog incl. btw.
De meesten andere 2 aanbieders hebben geen rekening gehouden dat een afvoerpijp weg gaat van het garagedak. Hierdoor is er plek voor paneel 9
Omdat je voor hetzelfde geld (of minder) een Omnik of een Hosola hebt.quote:
Tja het ding hangt gewoon in de meterkast, niet mooi uitgelicht in mn huiskamer...quote:Op maandag 5 september 2016 18:38 schreef bambino het volgende:
[..]
Wel inclusief? Dan is het echt goedkoop van Greenchoice...
[..]
Omdat je voor hetzelfde geld (of minder) een Omnik of een Hosola hebt.
Omnik is dan simpelweg beter. Ondanks de inhoud bijna identiek is kies ik liever voor een Omnik.
Is net wat beter afgewerkt, omvormer staat wat netter en heeft een redelijk mooi online portal (ook bijna hetzelfde als Growatt overigens).
Growatt is ook gewoon een lelijk vierkant blok staal wat een je muur hangt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In de meterkast???quote:Op maandag 5 september 2016 18:46 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Tja het ding hangt gewoon in de meterkast, niet mooi uitgelicht in mn huiskamer...
Het ding is behoorlijk bomproof, zit een mooie dikke alu plaat omheen die ook nog voor de nodige koeling zorgt, waar de meeste omvormers plastic fantastic zijn..
Uiterlijk zal me verder een worst zijn, en dat online portal.. ik heb er een paar dagen op gekeken omdat het nieuw was, maar ik ben niet van plan dat in de gaten te houden.. ik kijk ook nooit op mn watermeter..
Ik dacht nu komt er een heel onderbouwd verhaal over de techniek enzo..
Maar dat valt weer mee dus..
Er zou nog wel eentje aan de andere kant bijpassenquote:Op maandag 5 september 2016 19:07 schreef bambino het volgende:
[..]
In de meterkast???
Ik weet niet hoe groot jou meterkast is, maar normaal plaatsen wij nooit in de meterkast.
Het is inderdaad inclusief.quote:Op maandag 5 september 2016 18:38 schreef bambino het volgende:
[..]
Wel inclusief? Dan is het echt goedkoop van Greenchoice...
[..]
Je hebt meestal weinig keuze qua omvormer bij zo'n aanbieder. En hij komt in de garage te hangen dus zicht maar mij niks uitquote:Omdat je voor hetzelfde geld (of minder) een Omnik of een Hosola hebt.
Omnik is dan simpelweg beter. Ondanks de inhoud bijna identiek is kies ik liever voor een Omnik.
Is net wat beter afgewerkt, omvormer staat wat netter en heeft een redelijk mooi online portal (ook bijna hetzelfde als Growatt overigens).
Growatt is ook gewoon een lelijk vierkant blok staal wat een je muur hangt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je hebt dus een hele grote meterkast. Dat zie je niet vaak.quote:Op maandag 5 september 2016 19:11 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er zou nog wel eentje aan de andere kant bijpassen![]()
K&W / Zonnepanelen. Deel VIII. BTW, opbrengsten en tussenstanden
Alhoewel het anders lijkt, hangt ie nog een 10 a15 cm van de muur..
5.36kWh per kWp? Hoe kom je daar bij?quote:Op dinsdag 6 september 2016 09:56 schreef Patroon het volgende:
Ik had gisteren de beste dag sinds de panelen op ons dak lagen. 18.27kwh wat goed is voor 5.36kwh/kwp. Daarmee zou onze set 14e hebben gepresteerd van de 600 op tweakers (pvoutput).![]()
Moet zelf nog even een raspberry Pi3 aanleggen voor logging.
18.27/3.4 (3400wp).quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:27 schreef bambino het volgende:
[..]
5.36kWh per kWp? Hoe kom je daar bij?
Dat is een rendement van 536%, dat ga je echt niet halen
Ja dat is leuk, maar zegt geen drol over je systeem.quote:
Ja joh ik zeg ook die dag. Niet per jaar, daar kan ik nog niets van zeggen. Maar let maar op. Dit systeem gaat op jaarbasis meer dan 3500kwh opwekken.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:36 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja dat is leuk, maar zegt geen drol over je systeem.
Je kunt het niet per dag berekenen, alleen per jaar.
Je hebt nu 18,27kWh opgewekt. Je systeem moet op jaarbasis zo'n 3000-3200 opwekken (ff ruwe schatting).
Stel je hebt aan het einde van het jaar 3000 opgewekt, dan is het 3000/3400 = 88.2%
Dat komt dus weer neer op 882kWh/1000WP
Je zit nu op 5.36kWh/1000WP van die ene dag.
Ik begrijp dat je alleen die dag bedoeld. Maar wat heb je aan die info?quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:38 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja joh ik zeg ook die dag. Niet per jaar, daar kan ik nog niets van zeggen. Maar let maar op. Dit systeem gaat op jaarbasis meer dan 3500kwh opwekken.
Klopt idd.. erg handig om allemaal zooi als schaatsen en tassen in te kwakkenquote:Op dinsdag 6 september 2016 09:48 schreef bambino het volgende:
[..]
Je hebt dus een hele grote meterkast. Dat zie je niet vaak.
quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Nog 10 daagjes tot ze komen plaatsen. En dan duimen voor een zonnige herfst
Ik vind het best laag. Mijn beste dag deze zomer (sinds 3 weken) was 33,73 kWh met 5100 wP. Maar afgelopen weken meerdere dagen met >33 kWh gehad.quote:
Je hebt wel een erg vooruitziende blik terwijl je ze pas net hebtquote:Op dinsdag 6 september 2016 10:38 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja joh ik zeg ook die dag. Niet per jaar, daar kan ik nog niets van zeggen. Maar let maar op. Dit systeem gaat op jaarbasis meer dan 3500kwh opwekken.
Let maar opquote:Op dinsdag 6 september 2016 16:40 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hebt wel een erg vooruitziende blik terwijl je ze pas net hebt![]()
Dat is top. Liggen ze vol op zuid? De dag was bij ons ook deels bewolkt. De volledig onbewolkte dag moet ik nog meemaken.quote:Op dinsdag 6 september 2016 16:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik vind het best laag. Mijn beste dag deze zomer (sinds 3 weken) was 33,73 kWh met 5100 wP. Maar afgelopen weken meerdere dagen met >33 kWh gehad.
Op welke positie zou ik daarmee staan op Tweakers pvoutput?
Maar wat zegt het he...je moet over een geheel jaar kijken.
Ach als je ze net hebt kijk je toch dagelijks ff en koppel je er ff een waarde aan. Niet meer niet minderquote:Op dinsdag 6 september 2016 16:26 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je alleen die dag bedoeld. Maar wat heb je aan die info?
Dat getal heeft niemand wat aan, zelfs jij niet.
Bijna hetzelfde als je zegt "mijn auto rijdt 1 op 20" omdat je vandaag 200km lang 100 op de cruise control hebt gereden. Het zegt niks over wat jou auto daadwerkelijk verbruikt gemiddeld.
Alleen die info is ten minste nog deels nuttig want je weet dat je auto zuinig kan zijn op de snelweg.
En als je systeem 3500kWh haalt, top.
Dan doe je dus 3500/3400 = 102.9% rendement = 1029kWh/1000WP
Heb je nu SolarFrontier gekocht trouwens?
Ja dan is 102,9% wel haalbaar.quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ach als je ze net hebt kijk je toch dagelijks ff en koppel je er ff een waarde aan. Niet meer niet minder
Ja 20x SF met SMA 5000w. Kan ik over een paar jaar uitbreiden op platte dak als ik dat wil. De 5000w was maar 170 incl btw duurder.
ik hou er wel van, iemand die zo enthousiast is over zonnepanelen. Ook al moet het natuurlijk wel een beetje kloppen wat je zegt. En dat doet het toch best een beetje?quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ach als je ze net hebt kijk je toch dagelijks ff en koppel je er ff een waarde aan. Niet meer niet minder
Ik verwacht zelfs rond de 110% te halen met optimizers.quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:29 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja dan is 102,9% wel haalbaar.
Pal zuid kunnen ze 105 halen.
En een beetje bewolkte dag is voor jou het beste. Een dag volle bak zon zul je minder opwekken dan de hele dag hele dunne wolkjes. Deze panelen doen het beter met indirecte instraling.
Hier in het zuiden weer prima met 30kWh.quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:53 schreef bsure het volgende:
Vandaag was er een behoorlijke tweedeling in Nederland, in het westen bewolkt en in het oosten volop zon.
Net niet vol zuid. Hellingshoek ca. 35 graden.quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:08 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat is top. Liggen ze vol op zuid? De dag was bij ons ook deels bewolkt. De volledig onbewolkte dag moet ik nog meemaken.
Het kan, maar dat is wel aan de forse kant.quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik verwacht zelfs rond de 110% te halen met optimizers.
Niet meer of minder dan je zou mogen verwachten lijkt mij? Je betaalt niet voor niets een hoop geld voor zo'n installatie. Maakt die SMA ventilatorgeluid trouwens?quote:Op woensdag 7 september 2016 21:44 schreef Patroon het volgende:
Vandaag 6.15kwh/kwp. Setje draait lekker.
Een omvormer ernaast.. De panelen in de schaduw trekken de opbrengst van de panelen die vol in de zon liggen naar beneden als je ze niet gescheiden (door middel van bijv. meerdere strings) aansluit..quote:Op donderdag 8 september 2016 19:54 schreef revpolen het volgende:
Momenteel 4 panelen op het dak vol op het zuiden en een growatt 1000. Nu wil ik er 4 ( of 6?) panelen bij laten plaatsen dus blijft de growatt 1000 straks over ( want er komt dus een 2000 of hoger)
Growatt verkopen? Of 4 panelen op de kop tikken en op de schuur plaatsen? ( niet optimaal zon, maar wel voor 8:00 en na 16:00 wel en dan is het voor op het dak waar de rest ligt bijna in de schaduw ) l
Hij wil de oude omvormer toch gebruiken voor extra panelen op het schuurdak waar de zon niet optimaal is?quote:Op vrijdag 9 september 2016 09:35 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Een omvormer ernaast.. De panelen in de schaduw trekken de opbrengst van de panelen die vol in de zon liggen naar beneden als je ze niet gescheiden (door middel van bijv. meerdere strings) aansluit..
Las het verkeerd idd.. te vroeg wss..quote:Op vrijdag 9 september 2016 09:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij wil de oude omvormer toch gebruiken voor extra panelen op het schuurdak waar de zon niet optimaal is?
Ik lees iig niet dat de nieuwe neer te leggen panelen wel last van schaduw zouden hebben.
quote:Op vrijdag 9 september 2016 09:42 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Las het verkeerd idd.. te vroeg wss..![]()
![]()
Ander formaat panelen?quote:Op vrijdag 9 september 2016 18:14 schreef Den_Haag het volgende:
Blijf het apart vinden, 4 bedrijven denkt dat er minimaal 8 panelen op passen. Eentje die zelfs langs is blijft het op 6 houden.
Zit toch geen verschil in de maat?
Jaquote:
Jaquote:
ander formaat kan , kan ook zijn dat 4 bedrijven niet zo streng zijn en panelen dicht(er) op de rand van het dak leggen.quote:Op vrijdag 9 september 2016 18:14 schreef Den_Haag het volgende:
Blijf het apart vinden, 4 bedrijven denkt dat er minimaal 8 panelen op passen. Eentje die zelfs langs is blijft het op 6 houden.
Zit toch geen verschil in de maat?
Vast niet, maar ben t niet met je eens.quote:Op zaterdag 10 september 2016 20:27 schreef gvroon het volgende:
Iemand al opgevallen wat porum dat is, die donkerblauwe plakken op je dak? http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/15.gif
Zolang de prijsontwikkelingen voor energie en zonnepanelen nog zo gunstig zijn (ws. nog tot 2030!), hoef ik die lelijke dingen niet op m'n dak. Daar heb ik er de gemiste inkomsten graag voor over.
Ben ik daarin de enige?
Moet je zelf weten.quote:Op zaterdag 10 september 2016 20:27 schreef gvroon het volgende:
Iemand al opgevallen wat porum dat is, die donkerblauwe plakken op je dak? http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/15.gif
Zolang de prijsontwikkelingen voor energie en zonnepanelen nog zo gunstig zijn (ws. nog tot 2030!), hoef ik die lelijke dingen niet op m'n dak. Daar heb ik er de gemiste inkomsten graag voor over.
Ben ik daarin de enige?
Gewoon vd draad of vmvk kabel. Op je 2e vraag is het antwoord dus ja.quote:Op zondag 11 september 2016 20:46 schreef Ill-Skillz het volgende:
Welk soort bekabeling loopt er eigenlijk van een omvormer naar de meterkast? En in wat voor pvcbuisgrootte moet die kabel lopen? Past dat door een 5/8e?
vmvk is dat zon kabel waarin alle andere draden in verwerkt zitten? Zon grijze?quote:Op zondag 11 september 2016 20:50 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Gewoon vd draad of vmvk kabel. Op je 2e vraag is het antwoord dus ja.
Ja, vmvk (die grijze kabel inderdaad die jij bedoeld) hoeft niet in buis. Losse draden moeten wel altijd in buis.quote:Op zondag 11 september 2016 21:37 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
vmvk is dat zon kabel waarin alle andere draden in verwerkt zitten? Zon grijze?
Misschien een btje een noob vraag maar binnenkort wordt mn pv installatie gelegd en heb 1 loze leiding naar de mk lopen. Alleen mist deze loze leiding een laatste stukje pijp. Vanaf de zolder loopt de pijp tot aan het beton van de 1e verdieping. Op de bg grond loopt de pijp niet door het beton naar beneden. Het gat is uiteraard wel zichtbaar, en er kan gewoon een kabel door, maar de 5/8e pijp loopt niet door. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waar de pijp precies ophoudt (op of in het beton). Met een trekveer kom ik er wel gewoon doorheen.
Mag je met zon grijze kabel dat laatste stukje naar de groep overbruggen zonder dat de draad door een pijp loopt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Link onder een spoiler want anders reclame
Initatief is wel![]()
![]()
quote:Op maandag 12 september 2016 15:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Solarpark de Kwekerij
Binnen een natuurlijk landschap in de gemeente Bronckhorst worden 7000 zonnepanelen geplaatst die 550 huishoudens van groene stroom voorzien: een uniek project. Dat betekent alle voordelen van een prachtig park waar tegelijk duurzame energie wordt opgewekt.
Lees hier ons blog over de voortgang van de bouw
https://www.qurrent.nl/up(...)ekerij-in-volle-gang
Je kunt de bouw nu volgen via de webcam.
http://webwatch.nu/cameras/webwatch033/#
Solarpark de Kwekerij
Bij dit project worden er binnen een natuurlijk landschap 7.000 zonnepanelen geplaatst die minstens 550 huishoudens van groene stroom voorzien: een wereldprimeur. Dit betekent dat je alle voordelen hebt van een prachtig park en tegelijk duurzame energie opwekken. Win-win!Ondertussen in Delfzijl:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Link onder een spoiler want anders reclame
Initatief is wel![]()
http://www.nu.nl/groninge(...)mt-in-delfzijl-.html
Daar komt een parkje met 120.000 zonnepanelen
Verder in Sappemeer:
http://www.dvhn.nl/gronin(...)pemeer-21143829.html
350.000 zonnepanelen gepland
Riep er iemand iets over 7000 pv's?![]()
![]()
![]()
Het kan gekkerquote:Op maandag 12 september 2016 18:54 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ondertussen in Delfzijl:
http://www.nu.nl/groninge(...)mt-in-delfzijl-.html
Daar komt een parkje met 120.000 zonnepanelen
Verder in Sappemeer:
http://www.dvhn.nl/gronin(...)pemeer-21143829.html
350.000 zonnepanelen gepland
Riep er iemand iets over 7000 pv's?![]()
![]()
Dat zijn 350.000 spiegels... Precies zoveel pv's komen er dus tussen Sappemeer en Froombosch..quote:Op maandag 12 september 2016 20:51 schreef bambino het volgende:
[..]
Het kan gekker
[ afbeelding ]
Grootste zonnepark ter wereld. Wel compleet andere opzet, maar het idee is hetzelfde (stroom opwekken).
Ja, maar dit wekt wel een beetje meer stroom opquote:Op maandag 12 september 2016 20:57 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat zijn 350.000 spiegels... Precies zoveel pv's komen er dus tussen Sappemeer en Froombosch..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |