abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164976517
We kochten in Delhaize in Belgie van die ijsblokvormpjes waar je water moet ingieten en invriezen om ijsblokjes te maken voor in drank. Het is gemaakt van een flexibel synthetisch rubber of siliconen materiaal.

Nu staat er niet veel op dus ook niet of het PBA Free ofzo is. Er staat alleen op "made in China" waarbij je toch altijd wat moet opletten. Delhaize in Belgie is een serieuze winkel maar men kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Nu vroeg ik mij af of er giftige stoffen kunen vrijkomen als ik blokjes water invries die je dus in drinken doet. Ik ga het wel eerst in de vaatwasmachine wassen vanwege hygiene alhoewel hopelijk de warmte van de vaatwas er niet kan voor zorgen dat er giftige stoffen kunnen vrijkomen, vooral als je dan nadien daarmee water invriest waar het uiteraard voor dient.

Had daar PBA Free opgestaan, zou dat veel verschil maken voor dit doeleinde (invriezen waterblokjes)?
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:43:46 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_164976560
De oplosbaarheid in water zal al niet te hoog zijn, laat staan bij die temperaturen.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:44:57 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_164976587
Alles kan.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_164976598
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 22:43 schreef Scuidward het volgende:
De oplosbaarheid in water zal al niet te hoog zijn, laat staan bij die temperaturen.
Precies. Je kunt je beter bezighouden met warme dranken in plastic bekers :Y
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_164976644
quote:
Hoe bedoel je precies en waarom staan op dat soort dingen soms "PBA Free"?

Kan in de vaatwas geen kwaad wat toch iets warmer is.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:52:54 #6
203089 Scuidward
pi_164976772
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 22:47 schreef marcus99 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies en waarom staan op dat soort dingen soms "PBA Free"?

Kan in de vaatwas geen kwaad wat toch iets warmer is.
- PBA is een mogelijk kankerverwekkende grondstof die men gebruikt bij het maken van plastic. Het kan zo zijn dat niet alle PBA heeft gereageerd en je dus restjes over hebt aan het einde van het proces. PBA free wil dan zeggen dat ze voor een ander bestandsdeel hebben gekozen. Maar ik denk dat je bij die lage concentraties die eventueel uit je ijsblokjesvormpje in je water in je lichaam komen bijzonder laag is, gecombineerd met onderzoeken die PBA ook niet als levensgevaarlijk classificeren. Maar goed, het is een risico(tje).

- Het is goed om het eerst in de vaatwasser te doen. Al is het om andere redenen dan PBA. Je weet het maar nooit. Maar PBA is slecht oplosbaar in water. En oplossen an sich werkt het beste bij hogere temperaturen. Daarom zou ik voor dit proces (ijsklontjes maken) mij niet al te veel zorgen maken. Er zitten ook schadelijke dingen in water (in hele kleine hoeveelheden). Een risico is wel dat er soms schadelijke weekmakers gebruikt worden in kinderspeelgoed. Maar kinderen kauwen ook op speelgoed.

Samengevat: Het zal wel loslopen ^O^
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:55:59 #7
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_164976847
Ja dat kan.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_164976931
Het is BPA. Overigens als je bang bent voor die stof zou il alleen in Frankrijk blikjes fris kopen. In de andere landen zit BPA als coating in het blik.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:00:42 #9
203089 Scuidward
pi_164976973
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 22:59 schreef Platina het volgende:
Het is BPA
Owja, en dit.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:20:50 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_164977570
Zolang je er geen botuline instopt zal het wel loslopen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_164977877
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 22:52 schreef Scuidward het volgende:

[..]

- PBA is een mogelijk kankerverwekkende grondstof die men gebruikt bij het maken van plastic. Het kan zo zijn dat niet alle PBA heeft gereageerd en je dus restjes over hebt aan het einde van het proces. PBA free wil dan zeggen dat ze voor een ander bestandsdeel hebben gekozen. Maar ik denk dat je bij die lage concentraties die eventueel uit je ijsblokjesvormpje in je water in je lichaam komen bijzonder laag is, gecombineerd met onderzoeken die PBA ook niet als levensgevaarlijk classificeren. Maar goed, het is een risico(tje).

- Het is goed om het eerst in de vaatwasser te doen. Al is het om andere redenen dan PBA. Je weet het maar nooit. Maar PBA is slecht oplosbaar in water. En oplossen an sich werkt het beste bij hogere temperaturen. Daarom zou ik voor dit proces (ijsklontjes maken) mij niet al te veel zorgen maken. Er zitten ook schadelijke dingen in water (in hele kleine hoeveelheden). Een risico is wel dat er soms schadelijke weekmakers gebruikt worden in kinderspeelgoed. Maar kinderen kauwen ook op speelgoed.

Samengevat: Het zal wel loslopen ^O^
Bedankt voor de uitleg maar waarom spreek je over "lage concentraties" bij ijsblokvormpjes? Het klinkt idd nogal irrelevant maar als je dat vaak gebruikt is dat toch een hoop water dat je binnenkrijgt dat dus mogelijk gecontamineerd kan zijn.

En kan de hitte van de vaatwas dat niet verslechteren? Ik ga dat wel doen zoals je zelf aangeeft om eventuele andere redenen.

Bij welke voeding/drank-toepassingen kan BPA eventueel wel een probleem zijn?
pi_164978018
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 23:30 schreef marcus99 het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitleg maar waarom spreek je over "lage concentraties" bij ijsblokvormpjes? Het klinkt idd nogal irrelevant maar als je dat vaak gebruikt is dat toch een hoop water dat je binnenkrijgt dat dus mogelijk gecontamineerd kan zijn.

En kan de hitte van de vaatwas dat niet verslechteren?

Bij welke voeding/drank-toepassingen kan BPA eventueel wel een probleem zijn?
In opgewarmde babymelk flesje kon men daarna in de inhoud net wat significante gegevens meten.
pi_164978091
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 23:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In opgewarmde babymelk flesje kon men daarna in de inhoud net wat significante gegevens meten.
Als ik het goed begrijp is het dus alleen bij hitte (welke temp) dat het eventueel kan vrijkomen?
pi_164978244
quote:
Dit. Bij sommige epoxy wordt st bpa gebruikt om de boel te polymeriseren, daar kan een residu van achter blijven.

Bpa is ongezond. Inmiddels maken ze geen babyflessen meer met bpa bij de meeste fabrikanten.

Babyflessen bevat echter vet, wordt. Verwarmd en veel uit dezelfde fles gedronken. Een baby drinkt alleen melk en veel voor zijn gewicht. De dosis is dan relatief hoog.

Voor een paar ijsklontjes hoef je je geen zorgen te maken.
Whatever...
pi_164979566
Je druk maken om wat ftalaten. :') Ik zou me eerder druk maken om radicale zuurstof en UV-straling als ik jou was.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_164981177
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 23:42 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit. Bij sommige epoxy wordt st bpa gebruikt om de boel te polymeriseren, daar kan een residu van achter blijven.

Ik dacht dat dit bij polycarbonaat was, babyflesjes werden eerst daar van gemaakt.

Frankrijk sloeg nogal door in het verbieden van BPA. Chocolade vormen welke ook van polycarbonaat gemaakt worden zouden dan ook niet meer van PC gemaakt mogen worden, toen ging een voedsel deskundige eens rekenen en bleek het dat je 100 kilo chocolade per dag moest gaan eten om aan significante voor de mensen schadelijke vervuiling kan komen.

Goed dat we iets aan veiligheid doen maar het is voor sommige zaken totaal doorgeschoten, zoals we ook al in dit topic zien dat consumenten zich nu al druk maken over dingen waar eigenlijk niets mee aan de hand is. Waarschijnlijk is deze ijscovorm gemaakt van siliconen en in de productie cyclus van siliconen komen voor zover mijn kennis is niets eens BPA voor, maar toch wil de consument dan op elke artikel BPA vrij hebben staan. :D
pi_165043018
quote:
10s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 00:59 schreef Rezania het volgende:
Je druk maken om wat ftalaten. :') Ik zou me eerder druk maken om radicale zuurstof en UV-straling als ik jou was.
Een keertje tanken en dan wat knoeien over je handen.. ook heeeel gezond..Er zijn zoveel dingen

Het verminderen van blootstelling aan gif is wel prima en zeker aan hormoonverstoorders, vooralomdat een aantal van hen niet aan de wet van paracelsus lijken te voldoen en al in zeer lage hoeveelheden extreem slecht/giftig zijn relatief tov hogere doseringen.
Whatever...
pi_165043068
Je moet er een soldeerbout bij houden. Als het direct gaat smeulen is het mis.
pi_165043998
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een keertje tanken en dan wat knoeien over je handen.. ook heeeel gezond..Er zijn zoveel dingen

Het verminderen van blootstelling aan gif is wel prima en zeker aan hormoonverstoorders, vooralomdat een aantal van hen niet aan de wet van paracelsus lijken te voldoen en al in zeer lage hoeveelheden extreem slecht/giftig zijn relatief tov hogere doseringen.
Meh, zijn echt weer van die kleine dingetjes die amper helpen maar je leven gelijk een stuk moeilijker maken.
pi_165046466
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:11 schreef Rezania het volgende:

[..]

Meh, zijn echt weer van die kleine dingetjes die amper helpen maar je leven gelijk een stuk moeilijker maken.
Bij ijsblokjes wel, bij babyflesjes niet...
Whatever...
pi_165046711
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 22:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Bij ijsblokjes wel, bij babyflesjes niet...
Alles is relatief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')