abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164878940
IK hoor in de schemering, avond en vroeg in de ochtend een knagend geluid uit mijn raamkozijn komen. Ik zie geen kleine gaatjes of andere beschadigingen. Als ik er tegen aan tik hoor ik gewoon hout.
Iemand een idee wat voor beestje dit kan zijn?
Het kozijn is geschilderd, hoeveel er plekken zijn die kaal hout zijn. Het kozijn is van vuren hout en meerdere deccennia oud.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_164879303
Een wesp die aan het verzamelen is ^O^
pi_164879323
Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, maar het klinkt wel ernstig..

http://perfectkeur.nl/Kennisbank/houtworm.htm

Veel succes ermee!
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_164879700
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 22:42 schreef Queller het volgende:
Dat. Wij hebben het ook gehad, zeer vervelend geluid en klinkt echt alsof iets je hout aan het opvreten is.
pi_164880729
Yup, in deze tijd is de kans groot dat het een wespennest is. In ons oude huis ook gehad... zo kwamen er steeds wespen in onze slaapkamer..... En toen we terugkwamen van vakantie....

Even iemand voor bellen dus.
Whatever...
pi_164881993
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 22:57 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Dat. Wij hebben het ook gehad, zeer vervelend geluid en klinkt echt alsof iets je hout aan het opvreten is.
Dat is ook zo :D
pi_164882024
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 00:10 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat is ook zo :D
Helaas wel ja :+
pi_164882054
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 00:11 schreef LompeHork het volgende:
Helaas wel ja :+
Bij ons zit er een de buitenren van de katten weg te knagen. Stuk minder erg en daardoor klinkt het wel gezellig. Als het mijn kozijnen waren, zou ik balen als een malle!
pi_164882178
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 00:12 schreef Queller het volgende:

[..]

Bij ons zit er een de buitenren van de katten weg te knagen. Stuk minder erg en daardoor klinkt het wel gezellig. Als het mijn kozijnen waren, zou ik balen als een malle!
Lijkt me ook niet fijn :o (wij hebben dan geen raskatten/die van ons mogen los buiten), maar zelfs dan lijkt het mij nogal zorgelijk! Maar in de badkamer (zoals bij ons) was het wel meer "dichtbij" zeg maar :+
pi_164882257
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 00:17 schreef LompeHork het volgende:
Lijkt me ook niet fijn :o (wij hebben dan geen raskatten/die van ons mogen los buiten), maar zelfs dan lijkt het mij nogal zorgelijk! Maar in de badkamer (zoals bij ons) was het wel meer "dichtbij" zeg maar :+
Wij hebben ook alleen maar vuilnisbakjes hoor en die gaan overdag gewoon naar buiten. Maar als we niet thuis zijn (om de deur voor ze open te doen), kunnen ze op deze manier toch een beetje buiten zijn ;)

Ik heb ze liever in het waaibomenhout van de ren dan in de hardhouten kozijnen. Ik zou eigenlijk niet weten hoe je ervan afraakt. Misschien zorgen dat het hout goed in de verf zit?
pi_164883567
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 00:20 schreef Queller het volgende:

[..]

Wij hebben ook alleen maar vuilnisbakjes hoor en die gaan overdag gewoon naar buiten. Maar als we niet thuis zijn (om de deur voor ze open te doen), kunnen ze op deze manier toch een beetje buiten zijn ;)

Ik heb ze liever in het waaibomenhout van de ren dan in de hardhouten kozijnen. Ik zou eigenlijk niet weten hoe je ervan afraakt. Misschien zorgen dat het hout goed in de verf zit?
Off topic complexe oplossing voor een kattenleuk.

Ontopic, lijkt mij dat gelakt hout niet snel wordt aangevreten door wepsen. Op zich gebeurt er niks, de kans dat de wespen in je kamer een nest maken is erg klein, nest kan tientallen meters verderop zitten.
Maar de wesp is toch al bijna klaar met de cyclys? De periode dat jongen uitvliegen en ze dus je cola komen op zuipen begint al bijna.
pi_164883585
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 01:31 schreef Nico987 het volgende:
Off topic complexe oplossing voor een kattenleuk.
Complexe oplossing, omdat een kattenluik niet de oplossing is in onze situatie.
pi_164884167
Fazanten in de spouw waarschijnlijk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_164884393
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 22:42 schreef Queller het volgende:
Ik zie geen wespen uitvliegen gedurende de schemering, avond en overdag....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_164887213
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 08:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ik zie geen wespen uitvliegen gedurende de schemering, avond en overdag....
Dat hoeft ook denk ik niet. Bij ons was het er gisterenmiddag eentje. Die zat lekker te knabbelen aan een los stukje hout. Klonk als een egel die rondschoffelde; we hoorden het echt meters verderop.

Zodra je het hoort, zou je eigenlijk eens moeten proberen om de precieze plek op te zoeken.
pi_164887427
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 12:06 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat hoeft ook denk ik niet. Bij ons was het er gisterenmiddag eentje. Die zat lekker te knabbelen aan een los stukje hout. Klonk als een egel die rondschoffelde; we hoorden het echt meters verderop. Ik hoor dit knagend geluid ook meter verderop, zelfs als iemand praat hoor ik het nog.

Zodra je het hoort, zou je eigenlijk eens moeten proberen om de precieze plek op te zoeken.
Bij mij zit het knagend geluid IN mijn kozijn. Zowel aan de buitenkant als binnenkant zie ik geen beest met het blote oog.
Zelfs als iemand praat hoor ik het nog.

Ik weet ook waar het zit, omdat ik mijn oor tegen het kozijn hou en dan hoor ik waar het beestje zit.
pi_164887484
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 12:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij mij zit het knagend geluid IN mijn kozijn. Zowel aan de buitenkant als binnenkant zie ik geen beest met het blote oog.
Zelfs als iemand praat hoor ik het nog.

Ik weet ook waar het zit, omdat ik mijn oor tegen het kozijn hou en dan hoor ik waar het beestje zit.
Dan naderen ze het kozijn dus vanuit de spouw?

Jakkes... In mijn allereerste koophuis bleek een wespennest te zitten. Tot ongeveer anderhalve meter de kamer in, onder het plafond. Toen we het eenmaal wisten, zagen we ze ook in - en uitvliegen. Maar inderdaad: een eindje verderop.

Ik zou de gemeente eens bellen en zeggen dat je vermoed dat je een wespennest in je spouw hebt :@
pi_164888308
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 12:23 schreef Queller het volgende:

[..]

Dan naderen ze het kozijn dus vanuit de spouw?

Jakkes... In mijn allereerste koophuis bleek een wespennest te zitten. Tot ongeveer anderhalve meter de kamer in, onder het plafond. Toen we het eenmaal wisten, zagen we ze ook in - en uitvliegen. Maar inderdaad: een eindje verderop.

Ik zou de gemeente eens bellen en zeggen dat je vermoed dat je een wespennest in je spouw hebt :@
Mijn spouw daar zit vol met isolatie, daar kan niks doorheen. Ik heb het er net 2 maanden geleden ingelegd. Mijn vorige spouwmuur kon ik met de hand omver trekken, dus die heb ik gesloopt. Piepschuim tussen gelegd en een nieuwe binnenmuur gemetseld.
Boven mijn plafond zit niks, omdat die nog open ligt en daar zie ik geen wespennest.
pi_164888586
Heb je boktor uitgesloten? Het lijkt me nl. sterk dat wespen 's nachts knagen. En al helemaal vreemd dat ze dat in de spouw doen. Knagende wespen heb ik wel buiten op rozenrekken gezien en gehoord.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164888993
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 13:18 schreef blomke het volgende:
Heb je boktor uitgesloten? Het lijkt me nl. sterk dat wespen 's nachts knagen. En al helemaal vreemd dat ze dat in de spouw doen. Knagende wespen heb ik wel buiten op rozenrekken gezien en gehoord.
Ik heb er weinig verstand van, ik hoor alleen iets knagen. IN de reactie lees ik een wesp, verder niet.

Ik heb een bedrijf gebeld die houtinsecten verdelgt en die zei gelijk dat boktorren niet in kozijnen zitten en ze wouden zelfs niet komen, omdat het niet kon. Mocht het toch zo zijn, dan konden zij er ook niks aan doen.
Twee andere bedrijven komen volgende week langs.

Maar als ik weer wat het is, dan hoeven ze niet te komen, wat mij weer geld scheelt, omdat ik vrij moet nemen als ze komen. Zoals altijd, komen bedrijven alleen maar langs als hun klanten niet kunnen (tijdens werkuren). En de klant zoekt maar uit hoe ze dit moeten regelen. :(

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 27-08-2016 13:45:57 ]
pi_164890511
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 13:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb er weinig verstand van, ik hoor alleen iets knagen. IN de reactie lees ik een wesp, verder niet.
Zitten er geen muizen of andere knaagdieren aan je nieuwe isolatie te (vr)eten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164890671
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 13:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zoals altijd, komen bedrijven alleen maar langs als hun klanten niet kunnen (tijdens werkuren). En de klant zoekt maar uit hoe ze dit moeten regelen. :(
Zo gaat het zo vaak: het gaat ze om de poen en de klant zit met de zooi opgescheept. Daarom raad ik altijd aan zoveel mogelijk klussen zelf uit te voeren - m.b.v. dit forum. Scheelt je tijd, geld en een hoop frustraties.
pi_164891223
Ook zoiets gehad, hoorde als ik in bed lag. Via de ventilatiesleuven op diverse plekken muizengif in de spouwmuur gespoten, na een paar dagen heb ik het nooit meer gehoord.
pi_164891685
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 14:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Zitten er geen muizen of andere knaagdieren aan je nieuwe isolatie te (vr)eten?
Die kunnen daar niet bij.

Bovenkant kozijn en spouwmuur is vol met isolatie (piepschuim), en dat zit er nog omdat ik dat nog kan zien.
pi_164891728
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 14:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo gaat het zo vaak: het gaat ze om de poen en de klant zit met de zooi opgescheept. Daarom raad ik altijd aan zoveel mogelijk klussen zelf uit te voeren - m.b.v. dit forum. Scheelt je tijd, geld en een hoop frustraties.
Ik vergelijk het altijd met zaken doen in de VS of Azie en dan alleen open zijn tijdens nederlandse kantooruren. EN dan verbaasd zijn dat die mensen in de VS of Azie gaan klagen.

Daarom huur ik zoveel mogelijk zzpers in, die werken gewoon op zaterdag en zondag en in de avonden *O* Buiten het feit dat ze goedkoper zijn, maar dat is niet mijn reden.
pi_164899870
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 07:18 schreef densmee het volgende:
Fazanten in de spouw waarschijnlijk
Ik moest lachen :o
pi_164901978
Bij mij zit er sinds kort een vleermuis met jongen tussen de kap bij de voordeur. Spleetje tussen hout en baksteen (1 a 2 cm) heeft ze zich tussengewurmd. Knagen doen ze niet maar je hoort wel het geritsel van hun nagels tegen het trespa. Wel lachen schijn met een zaklamp hangen 3 kopjes me aan te staren. :)

De guano en urine op de drempel is minder leuk.
pi_164902709
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 13:18 schreef blomke het volgende:
Noue, echt wel. Ze knagen het hout of karton wat er zit af en daarvan bouwen ze het nest. In de spouw is op zich vreemd, kunnen ook muizen zijn, maar als er dichtbij hout of karton is dan kunnen ze dat gebruiken.

Nadat de ongediertebestrijding hier (in de avond) langskwam hebben we nog dagenlang stervende wespen tussen de muren door horen stuiteren. Verbazingwekkend wat je laat in de avond allemaal hoort als je in bed ligt...
Whatever...
  zondag 28 augustus 2016 @ 10:19:39 #29
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_164906436
Is het niet je geweten wat knaagt? ☺
Maar zonder dollen, ik zou aan boktor denken. Daar hoef je geen gaten voor te zien omdat er al langer eitjes in hebben kunnen zitten.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_164907420
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 10:19 schreef JeOma het volgende:
Is het niet je geweten wat knaagt? ☺
Maar zonder dollen, ik zou aan boktor denken. Daar hoef je geen gaten voor te zien omdat er al langer eitjes in hebben kunnen zitten.
Echter hoor ik het knagen sinds een week en daarvoor niet.
pi_164911906
Ik hoor het knagend geluid nu al 2 dagen continu, ook overdag, op ruim 5 meter afstand nog steeds... Lijkt wel alsof het harder wordt.
pi_164912459
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 14:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik hoor het knagend geluid nu al 2 dagen continu, ook overdag, op ruim 5 meter afstand nog steeds... Lijkt wel alsof het harder wordt.
Nou, zodra je in huis ook wespen gaat vinden weet je het wel eh.

Alsnog grootste kans op wespen. Juist nu bouwen die nog verder aan hun nesten die flink groot kunnen zijn in augustus.
Whatever...
pi_164912709
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 14:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nou, zodra je in huis ook wespen gaat vinden weet je het wel eh.

Alsnog grootste kans op wespen. Juist nu bouwen die nog verder aan hun nesten die flink groot kunnen zijn in augustus.
Geen wespen te vinden in de wijde omtrek.
pi_164917075
IK heb een paar gaten geboord om te kijken of er dan wellicht een boze wesp uitkomt... Helaas, die kwam niet, maar het hout is ook niet zacht, verpulverd en ik kom geen zaagsel tegen. Het geknaag is nu ook afgelopen.
Knagen boktorlarven continu?
pi_164917134
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
IK heb een paar gaten geboord om te kijken of er dan wellicht een boze wesp uitkomt... Helaas, die kwam niet, maar het hout is ook niet zacht, verpulverd en ik kom geen zaagsel tegen. Het geknaag is nu ook afgelopen.
Knagen boktorlarven continu?
Geen idee. Bel een ongediertebestrijding en check de we site van rentokil even.

http://www.rentokil.nl/wespen/last-van-wespen/
Whatever...
pi_164917157
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 17:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Geen idee. Bel een ongediertebestrijding en check de we site van rentokil even.
Heb ik gedaan. Rentokill schrijft daar niks over en volgende week komen er 2 kijken. Maar omdat ze alleen maar kunnen komen op tijden dat ik werk, wil ik ze afzeggen, omdat het mij geld kost om vrij te nemen.
pi_164917230
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 17:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Heb ik gedaan. Rentokill schrijft daar niks over en volgende week komen er 2 kijken. Maar omdat ze alleen maar kunnen komen op tijden dat ik werk, wil ik ze afzeggen, omdat het mij geld kost om vrij te nemen.
Bij mij kwamen ze gewoon in de avond.
Whatever...
pi_164917236
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 17:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Bij mij kwamen ze gewoon in de avond.
Ze zitten vol de aankomende tijd op tijden dat men niet werkt....
pi_164917718
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 17:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gelukkig kosten kapotgevreten kozijnen en balken helemaal niets......
pi_164917744
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2016 17:35 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Gelukkig kosten kapotgevreten kozijnen en balken helemaal niets......
Daarom heb ik ze ook gebeld en komen ze langs... Maar als ik het zelf heb opgelost scheelt me dat weer geld. :Y
  zondag 28 augustus 2016 @ 17:47:26 #41
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_164917990
Koznijnen... dat zijn het!
Die knagen altijd... :(
pi_164918532
Ga er maar vanuit dat het boktor is. Als het konijnen blijken te zijn valt het uiteindelijk weer mee.
pi_164920453
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 18:20 schreef tiho1 het volgende:
Ga er maar vanuit dat het boktor is. Als het konijnen blijken te zijn valt het uiteindelijk weer mee.
Boktor laat gaten zien, eten vlak onder het hout, waardoor je deze kan stuk tikken met een schroevendraaier.
Beiden heb ik niet.
Daarnaast komt boktor in kozijnen extreem zeldzaam voor omdat ze gelakt hout niet moeten.
pi_164921907
Boktor/houtworm is geen houtrot. Het wordt gerust zachter na een tijdje uiteraard. Ze komen niet bij de verf erin of eruit maar kunnen dat natuurlijk prima via de andere kant doen waar het niet gelakt is.

Extreem zeldzaam zal wel op Internet staan dat betekent dus niet dat het onmogelijk is. Twee jaar terug was hier in de buurt een woning van 2 jaar oud helemaal vergeven van die beesten.

Maar dat je hoort knagen en dat het hout is, is verder allemaal toeval en hoef je niks achter te zoeken.
pi_164966154
Omdat het oppervlakte zo klein is konden de 2 bedrijven niks doen. Of ze wouden niks doen, dat kan ook. Ze adviseren om zelf gif in het hout te spuiten. Dat ga ik dus dan maar doen.
pi_164966430
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ze adviseren om zelf gif in het hout te spuiten. Dat ga ik dus dan maar doen.
Weet je ook welk vergif? Omdat het knagen nu afgelopen is, denk ik toch aan knaagdieren: muizen/zwarte rat.
pi_164969582
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 16:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Weet je ook welk vergif? Omdat het knagen nu afgelopen is, denk ik toch aan knaagdieren: muizen/zwarte rat.
Het is weer teruggekomen een paar dagen geleden en gaat soms weg en dan komt het weer.
pi_164970122
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 19:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het is weer teruggekomen een paar dagen geleden en gaat soms weg en dan komt het weer.
Is het vooral 's avonds & 's nachts??
pi_164970541
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 19:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Is het vooral 's avonds & 's nachts??
Wisselend, bij warm weer is het knagen harder, zelfs zo hard dat dit weekend overdag het op 10 meter nog luid hoorbaar was.
pi_165242972
Het geknaag was een boze wesp die ik uit de isolatie heb bevrijdt en naar buiten heb gezet *O*
pi_165245184
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het geknaag was een boze wesp die ik uit de isolatie heb bevrijdt en naar buiten heb gezet *O*
Hij zal je dankbaar zijn :D
pi_165247416
Het was er maar een en die heeft het een maand zonder voedsel tussen je isolatie heeft overleefd?

Best wel een prestatie van die wesp dan.
pi_165255339
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 15:26 schreef nick13 het volgende:
Het was er maar een en die heeft het een maand zonder voedsel tussen je isolatie heeft overleefd?

Best wel een prestatie van die wesp dan.
Of hij kwam en ging elke keer weer. Ik hoorde hem niet altijd knagen.
  zondag 11 september 2016 @ 20:46:51 #54
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_165255414
Ben je ervoor onder de vloer geweest dan?
BAM dit is 3KB
pi_165258912
Het ws maar 1 wesp? Rrrright.
Whatever...
pi_165259725
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 20:46 schreef Loll het volgende:
Ben je ervoor onder de vloer geweest dan?
nee, ik heb de isolatie boven mijn raamkozijn gesloopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')