Originele OP:quote:Boerkini verboden op strand van Cannes
De burgemeester van Cannes heeft een verbod ingesteld op het dragen van boerkini's, lichaamsbedekkende badkleding die strenggelovige moslima's soms dragen.
Burgemeester David Lisnard zegt in een lokale krant dat zijn beslissing te maken heeft met de noodtoestand in het land. Het is nu verboden 'badkleding te dragen die getuigt van een religieuze overtuiging, terwijl Frankrijk nu doelwit is van terroristische acties'.
Islamitisch extremisme
"We hebben niet de sluier verboden, niet het keppeltje, niet het kruis. Er is simpelweg een verbod op het symbool van het islamitisch extremisme", zegt Lisnard.
Moslimorganisaties hebben al opgeroepen om samen in beroep te gaan tegen eventuele boetes.
http://www.rtlnieuws.nl/b(...)op-strand-van-cannes
En er is nóg een badplaats bij in Frankrijk die boerkini's verbiedtquote:Eerder berichtte Amnesty International al over de noodtoestand in Frankrijk. Deze is oorspronkelijk ingesteld naar aanleiding van de terroristische aanslag in Bataclan, maar duurt nog steeds voort. Link naar artikel: https://www.amnesty.nl/ov(...)krijk-lijkt-oneindig
Nu gebruikt de burgemeester van Cannes het om een boerkiniverbod in te stellen op het strand van Cannes. Even ter informatie: een boerkini is een soort surfkleding met een hoofddoek.
Te gek voor woorden dat de rechtstaat in Frankrijk zo misbruikt wordt, als we nog van een rechtstaat kunnen spreken. Een typische uiting van moslimhaat als je het mij vraagt.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)kini-op-strand.dhtmlquote:Na de Franse stad Cannes, heeft ook een tweede badplaats aan de Côte d'Azur, Villeneuve-Loubet, het dragen van een boerkini op het strand verboden. Dat meldt de burgemeester van de badstad vandaag.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)kini-op-strand.dhtmlquote:Drie vrouwen en het Collectif contre l'islamophobie en France (CCIF) stapten naar het gerecht tegen de beslissing van de Franse filmstad. Ze vonden dat die illegaal was en eisten de opheffing ervan. De administratieve rechtbank van Nice heeft zaterdag echter hun verzoek verworpen. Volgens de rechtbank is de beslissing van de gemeente in regel met de wet op laïciteit.
quote:Verbied de burkini niet, maar stop met het ontlopen van morele verantwoordelijkheid
Het kledingstuk is een teken van religieus-patriarchale onderdrukking
het is juist een symbool van emancipatie en bevrijding!!!!quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:20 schreef frietenstamp het volgende:
http://politiek.tpo.nl/co(...)erantwoordelijkheid/
[..]
Dan wordt het tijd dat je je vriendin er ook in verstopt.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:33 schreef Wyand het volgende:
[..]
het is juist een symbool van emancipatie en bevrijding!!!!![]()
Voor de zekerheid benadrukken we nogmaals dat de talloze burkini verboden langs de Franse stranden niets te maken hebben met het wel of niet onderdrukt worden van de betreffende vrouwen. Dat interesseert de Fransen geen drol.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:39 schreef deedeetee het volgende:
Het is niet genoeg het moet overal aangepakt worden dat moslims vrouwen alleen als minderwaardig seksobject zien.
Het had nooit zo ver mogen komen en het wordt steeds gekker. Vroeger zag je bijna geen hoofddoeken en nu kun je de straat bijna niet meer op zonder ermee geconfronteerd te worden. En als het daar nu maar bij gebleven was...
En nog heb je mensen die het verdedigen en er geen kwaad in willen zien.
Dan zijn ze nog dommer dan ik dacht.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:57 schreef Kassamiep het volgende:
Het gaat er puur om dat zij de burkini als een symbool, zoals een uniform en een vlag dat ook zijn, van een terroristische ideologie die Fransen heeft gedood zien.
Tsja. Maar het is letterlijk de vergelijking die ze maken.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:59 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Dan zijn ze nog dommer dan ik dacht.
Wat een dwaasheid:quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:20 schreef frietenstamp het volgende:
http://politiek.tpo.nl/co(...)erantwoordelijkheid/
[..]
Ze beroepen zich op de liberale grondhouding waarbij mensen zelf de keuzes kunnen maken maar accepteren de keus van de mensen niet. Eigenlijk is de schrijver liberaal zolang mensen zijn mening maar steunen en als mensen kiezen om een middelvinger op te steken naar zijn liberale gedachtegoed dan is de schrijver boos.quote:Zeker, een weloverwogen keuze kan door een individu worden gemaakt om in de Here te zijn, of te blijven. Sterker nog: deze keuze moet ook te allen tijde kunnen worden gemaakt in een vrije samenleving. Maar laten wij alsjeblieft niet doen alsof dit het product is van een liberale grondhouding, en verwacht ook zeker geen liberaal applaus wanneer je binnen de gegeven vrijheid toch kiest voor religieuze onvrijheden, seksuele apartheid en de daarin besloten geïnstitutionaliseerde onwetendheid.
Overigens ook vreemd dat men de burqa gebruikt in een verhaal over de boerkini., dwaasheid die het niveautje maatschappijleer, havo-4 niet haalt.quote:Het gegeven dat vrouwen in Iran maar ook in Afghanistan met gevaar voor eigen leven strijden tegen dergelijke onderdrukking maakt de “vrijheid-blijheid-lekker-je-ding-doen”-benadering ter verdediging van strengreligieuze klederdracht in Nederland haast misselijkmakend.
Ik ben serieus best geschrokken van dit verbod. Ik had nooit gedacht dat dit in een zogenaamde democratie mogelijk zou zijn. Kijk, dat burqaverbod ben ik ook geen voorstander van, maar ik kan me dat nog wel voorstellen i.v.m. het niet herkenbaar zijn. Daar is hier geen sprake van.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:00 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Tsja. Maar het is letterlijk de vergelijking die ze maken.
Wat heeft dit verbod met democratie te maken dan?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:05 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik had nooit gedacht dat dit in een zogenaamde democratie mogelijk zou zijn.
In zoverre dat je zou vermoeden dat een democratie bepaalde basale persoonlijke vrijheden zou waarborgen. Niets blijkt minder waar.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:14 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat heeft dit verbod met democratie te maken dan?
Er zijn weinig mensen die zeggen dat een hoofddoek of burka een goed iets is. Of verbieden de beste oplossing is, is een ander verhaalquote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:39 schreef deedeetee het volgende:
Het is niet genoeg het moet overal aangepakt worden dat moslims vrouwen alleen als minderwaardig seksobject zien.
Het had nooit zo ver mogen komen en het wordt steeds gekker. Vroeger zag je bijna geen hoofddoeken en nu kun je de straat bijna niet meer op zonder ermee geconfronteerd te worden. En als het daar nu maar bij gebleven was...
En nog heb je mensen die het verdedigen en er geen kwaad in willen zien.
Dat hangt geheel van de democratie in kwestie af natuurlijk. Democratie kan net zo goed dergelijke zaken beslissen. Het is een staatsvorm, niet een manier van denken.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:15 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
In zoverre dat je zou vermoeden dat een democratie bepaalde basale persoonlijke vrijheden zou waarborgen. Niets blijkt minder waar.
In de basis is het een staatsvorm, maar het is wel een overkoepelende term voor meer. Strict in de definitie niet, in de dagelijkse taal wel. Een democratie zonder basale mensenrechten zal niet snel een echte democratie genoemd worden.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:26 schreef ems. het volgende:
Dat hangt geheel van de democratie in kwestie af natuurlijk. Democratie kan net zo goed dergelijke zaken beslissen. Het is een staatsvorm, niet een manier van denken.
True democracy is 2 wolves and a sheep voting on what's for dinnerquote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:45 schreef truthortruth het volgende:
[..]
In de basis is het een staatsvorm, maar het is wel een overkoepelende term voor meer. Strict in de definitie niet, in de dagelijkse taal wel. Een democratie zonder basale mensenrechten zal niet snel een echte democratie genoemd worden.
In de discussie en de vorige delen over dit onderwerp lijkt ondertussen dit soort religieuze klederdracht het hoogste goed van vrouwelijke onafhankelijkheid en een symbool van vrijheid.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:17 schreef sc00p het volgende:
Er zijn weinig mensen die zeggen dat een hoofddoek of burka een goed iets is. Of verbieden de beste oplossing is, is een ander verhaal
De boodschap is je dus duidelijk ontgaan. Had ik moeten kunnen inschatten. Was ik verdomme weer hoopvol.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:56 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik durf dat prima te lezen, maar de redenering in dat stuk slaat kant noch wal.
Ja, nudistenclubs e.d. hebben regels dat je naakt moet. Mij trekt dat totaal niet, maar ja, ik ben ook geen nudist. Op de Canarische eilanden wel vaak genoeg op stranden geweest waar ook men ook veel naakt loopt. Ik ben zelf ook wel eens naakt gaan zwemmen daar, maar op een echt nudistennaaktstrand, waar het verplicht is, zou ik me ook niet prettig voelen. Ik wil graag de vrijheid om ook gewoon iets aan te trekken als ik daar zin in heb, zonder voor glurende griezel aangezien te worden.
Volgens mij hebben we het hier over openbare stranden (en dus geen privé-clubs), waar geen kledingvoorschriften gelden. Of zouden moeten gelden. En waar ik als blanke, blonde vrouw dus wel gewoon met een lange broek en shirt op het strand mag zitten, maar iemand in een boerkini ineens niet welkom is.
Neuh, want hypocrisie. Maar dat is een ver-van-je-bed-show.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Neuh, want als we wetgeving hier pas idioot mogen vinden als het qua niveau dat van Saudi-Arabië aantikt ben je niet goed bij je hoofd.
De meesten hebben al geprotesteerd, dacht ik.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:15 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
In zoverre dat je zou vermoeden dat een democratie bepaalde basale persoonlijke vrijheden zou waarborgen. Niets blijkt minder waar.
Ik vraag me ook af waar het protest blijft van mensenrechtenorganisaties.
quote:De voormalige burgemeester van Nice dreigt iedereen voor de rechter te slepen, die de inmiddels beruchte boerkini-foto op het strand in Nice nog verder verspreidt.
Christian Estrosi, sinds enkele maanden geen burgemeester meer, is wel nog steeds de president van de overkoepelende regio. Hij deed zijn uitspraken na overleg met verschillende bestuurders en leiders uit de moslimgemeenschap over de onrust, die is ontstaan over de foto's. Volgens Estrosi doen de agenten gewoon hun werk.
Dit zijn de foto's waar het allemaal om draait, gisterochtend verschenen in de Britse krant The Daily Mail:
Vier agenten dwingen een moslima op het strand van Nice om haar bedekkende kleding uit te trekken.
Symbool van extremisme
Op de stranden van Nice geldt, net als in enkele andere Franse badplaatsen, sinds kort een boerkini-verbod, omdat het bedekkende zwempak een symbool zou zijn van 'islamitisch extremisme', waarmee 'Frankrijk in oorlog' is.
http://www.rtlnieuws.nl/b(...)kini-foto-verspreidt
Laat het hem maar doen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:30 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ze worden er steeds gekker.
Welnee, iemands persoonlijke mening over dat gekke kledingstuk doet helemaal niet terzake. Wél het recht om het te dragen, daarentegen, zonder van terroristische sympathieën te worden beschuldigd.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:47 schreef truthortruth het volgende:
In de discussie en de vorige delen over dit onderwerp lijkt ondertussen dit soort religieuze klederdracht het hoogste goed van vrouwelijke onafhankelijkheid en een symbool van vrijheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |