Hehe, dat eerste deel herken ik.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:47 schreef rmrt2010 het volgende:
Ik wilde vroeger piloot worden. Ja, echt, omdat je toen die film Top Gun had en alles leek zo spannend om dat als baan te hebben. oh ja, stond ook stoer. Ben nu al jaren actief als rijksambtenaar.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat werken om geld verdienen gaat. Maar ik verveel me.. (dit klinkt echt enorm verwend) Ik heb niet het gevoel dat ik iets nuttigs toevoeg maar ik heb geen idee hoe minimaal dat bereik. Werken is nooit het probleem geweest. Ik heb nooit zonder werk gezeten. En waar ik nu werk is de werkomgeving heel prettig en dat is ook heel wat.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:48 schreef SeLang het volgende:
Ik wilde later altijd stoppen met werken. Dat later was 8 jaar geleden.
Anyway, ik mag toch hopen dat je een aantal interesses hebt? Daar heb je toch geen testen voor nodig om daar achter te komen? Wat doe je in de weekenden of als je s'avonds thuis komt? Hoe kun je nou niet weten wat je leuk vindt?
Verder moet je werk en carrière ook niet idealiseren. Het is gewoon een manier om poen binnen te krijgen. Het hoeft niet persé je roeping te zijn. Misschien ligt daar wel het probleem, aangezien dat je hele leven zo wordt voorgeschilderd. Mensen zijn tegenwoordig geconditioneerd om dat ideaalbeeld na te streven. Maar als je dat loslaat en gewoon praktisch kijkt naar wat een baan oplevert per uur dan ziet de wereld er anders uit.
Als je niet precies weet wat je op lange termijn wilt dan zou ik me meer op het heden richten. Gewoon iets aanpakken wat geld oplevert ("leuk" of niet) en zorgen dat je het buiten werk naar je zin hebt.
Dit heb ik ookquote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:56 schreef Metalfreak het volgende:
(ik weet dus wel waar mijn passie NIET ligt)
Ik herken me heel erg in je verhaal. Bijvoorbeeld sporten: veel vind ik wel eens leuk om te doen, maar meestal ben ik er na een jaar ook wel echt he-le-maal klaar mee. Twee maal een 10km hardloopwedstrijd gedaan en erg tevreden over mijn laatste resultaat, maar ik ben echt zó klaar met hardlopen nu.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:12 schreef Yesse het volgende:
Volgens mij een herkenbaar probleem :p
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat werken om geld verdienen gaat. Maar ik verveel me.. (dit klinkt echt enorm verwend) Ik heb niet het gevoel dat ik iets nuttigs toevoeg maar ik heb geen idee hoe minimaal dat bereik. Werken is nooit het probleem geweest. Ik heb nooit zonder werk gezeten.
Overigens altijd hetzelfde probleem gehad met hobby's / sport. Als ik thuis kwam dan keek ik altijd tv dus ben ik actief geworden binnen de politiek om toch dat gevoel van nuttig zijn te bereiken maar dat zou ik nooit langer willen doen dan wat ik nu doe (teveel stress).
Voor mij geldt hetzelfde, maar om nu maar van baan naar baan te hoppen om "maar wat te proberen", ben ik het type niet voor.quote:[..]
Dit heb ik ookIk kan al best wat afstrepen: zorgzame beroepen (vreemde mensen aanraken is niet mijn ding), beroepen waarin je heel geconcentreerd moet zijn (luchtverkeersleider ofzo) of waar van je wordt verwacht dat je van 7:00 tot 19:00 aanwezig bent.
Eens dat ik ook niet zo moet zeuren. Maar niet eens dat ik het er maar bij moet laten. Ik verwacht geen "Eureka" momentje waarbij ik opeens mijn ultieme passie vind dat ik tot mijn dood met het grootste plezier uitvoer. Dan had ik dat allang gehad.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:27 schreef SeLang het volgende:
Toch is dit m.i. gewoon een gevalletje te hoge verwachtingen van een baan/ carrière. Als je je "roeping" op je 30-ste nog niet hebt gevonden dan vind je die op je 40-ste waarschijnlijk ook niet. Dan moet je gewoon je verwachtingen bijstellen en je meer richten op het heden. Dat je over 5 jaar terugkijkt en dan ziet dat je jezelf verder hebt ontwikkeld, nieuwe hobby's hebt opgepakt, etc.
Ik heb van baan tot baan gehopt (4 werkgevers in 6 jaar) maar dat was allemaal in hetzelfde vakgebied, en bleef dus uiteindelijk op hetzelfde uitkomen. Maar iets volledig anders te gaan doen dat is, als het je al lukt, heel risicovol (want wat als het toch niet lukt..)quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:21 schreef Metalfreak het volgende:
Voor mij geldt hetzelfde, maar om nu maar van baan naar baan te hoppen om "maar wat te proberen", ben ik het type niet voor.
Soms moet je de gok wagen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:41 schreef Yesse het volgende:
[..]
Eens dat ik ook niet zo moet zeuren. Maar niet eens dat ik het er maar bij moet laten. Ik verwacht geen "Eureka" momentje waarbij ik opeens mijn ultieme passie vind dat ik tot mijn dood met het grootste plezier uitvoer. Dan had ik dat allang gehad.
Maar ik wil mezelf wel blijven ontwikkelen, en op dit moment doe ik dat bijna niet, of heel traag omdat ik de motivatie mis. Ik ben in dit beroep gerold omdat het een gemakkelijke keuze was voor hen die nergens in uitblinkte.
Ik denk eigenlijk dat mijn doel is om iets te vinden waarbij ik op de klok kijk en denk "Joh, is het al bijna 17:00 uur.."
[..]
Ik heb van baan tot baan gehopt (4 werkgevers in 6 jaar) maar dat was allemaal in hetzelfde vakgebied, en bleef dus uiteindelijk op hetzelfde uitkomen. Maar iets volledig anders te gaan doen dat is, als het je al lukt, heel risicovol (want wat als het toch niet lukt..)
Dit ja, het is natuurlijk een enorme dooddoener om te zeggen dat iemand zich niet moet aanstellen. Dat valt in dezelfde categorie als die vervelende mensen die altijd roepen dat je geen honger hebt, omdat ze in Afrika pas honger hebben. Of mensen die een burnout maar grote aanstel vinden, terwijl het wel echt problemen zijn.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:41 schreef Yesse het volgende:
[..]
Eens dat ik ook niet zo moet zeuren. Maar niet eens dat ik het er maar bij moet laten. Ik verwacht geen "Eureka" momentje waarbij ik opeens mijn ultieme passie vind dat ik tot mijn dood met het grootste plezier uitvoer. Dan had ik dat allang gehad.
Maar ik wil mezelf wel blijven ontwikkelen, en op dit moment doe ik dat bijna niet, of heel traag omdat ik de motivatie mis. Ik ben in dit beroep gerold omdat het een gemakkelijke keuze was voor hen die nergens in uitblinkte.
Ik denk eigenlijk dat mijn doel is om iets te vinden waarbij ik op de klok kijk en denk "Joh, is het al bijna 17:00 uur.."
Met een goede vriendin van mij heb ik al meer dan een decennium dezelfde discussie. Die is inmiddels 42 en weet nog steeds niet wat ze later wil worden...quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:41 schreef Yesse het volgende:
[..]
Twee mensen die ik ken wilden dat ook en hebben dat gewoon gestudeerd naast hun reguliere baan. Inmiddels beiden PhD en een baan in hun vakgebied. Dat kan dus allemaal gewoon.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:31 schreef Sjeen het volgende:
Ach... Later is relatief. Ik ben 10 jaar ouder en later als ik groot ben, wil ik psycholoog worden.
Je past wel goed op fok dus. Gelukkig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 00:38 schreef Messina het volgende:
Oh, wat wilde ik graag dierenarts worden.
Het werd schizofrenie met een antisociale persoonlijkheidsstoornis.
Dag dromen...
Tegen mij zeiden ze ook dat ik maar van m'n wajong moest genieten en daarna de aow inrollen. Gelukkig heb ik daar niet naar geluisterd.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 00:38 schreef Messina het volgende:
Oh, wat wilde ik graag dierenarts worden.
Het werd schizofrenie met een antisociale persoonlijkheidsstoornis.
Dag dromen...
quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 06:55 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Je past wel goed op fok dus. Gelukkig.
Ik heb altijd netjes meegewerkt aan cursussen, beschermde werkplekken, etc. Ging altijd mis. Nu werk ik in het bedrijf van m'n man en dat gaat al jaren goedquote:Op vrijdag 26 augustus 2016 07:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Tegen mij zeiden ze ook dat ik maar van m'n wajong moest genieten en daarna de aow inrollen. Gelukkig heb ik daar niet naar geluisterd.
Er zijn zat beroepen waar je niet meteen in contact moet komen met mensen. Ik kan mij niet voorstellen dat er helemaal niets te vinden is waarmee je geld zou kunnen verdienen (ja, voorstander van de participatiemaatschappij gespot)
Mooie manier om naar te kijken. Binnenkort eens even mee beginnenquote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:24 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Wat ikzelf gedaan heb is op een heel andere manier naar werk kijken. Dus niet: wat is mijn interesse / waar ligt mijn passie. Maar: hoe ziet de ideale baan eruit?
Vragen die je jezelf kunt stellen: Denken of doen? Wil ik gewoon doen wat me opgedragen wordt of liever zelf verantwoordelijkheid? Op welk niveau? Veel schrijven of juist niet? Resultaatgericht vs lange termijn. 9 tot 5 of flexibel? Groot of klein bedrijf? Bedrijfscultuur? Enz. Vandaaruit kijken wat voor functies daarbij passen en welke bedrijven dat bieden. En dan kijken wat je nog aan ontwikkeling nodig hebt om in zo'n functie terecht te komen.
Succes!
Marketingquote:
Eens, maar ook daarmee: hoe kom je er achter waar je goed in bent.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 00:28 schreef Daboman het volgende:
Dus ik denk dat je het om moet draaien, zoek uit waar je goed in bent en ga daar meer mee doen. Je gaat het vanzelf leuk vinden. Van daaruit kan je ook makkelijker nieuwe uitdagingen zoeken.
Nee, toevallig nietquote:Op vrijdag 26 augustus 2016 07:45 schreef RDK_NL het volgende:
TS toevallig dit filmpje van de week voorbij zien komen via diverse kanalen (o.a. Facebook)?
In verband met part-time? Want in principe is het gewoon een redelijke 9-5 baan toch? Ik ken trouwens wel iemand die die switch heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 10:19 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben manager van een congres, in de ogen van veel mensen om mij heen een droombaan (ik reis de hele wereld over) en toch wil ik al zeker 10 jaar niets liever dan een carriereswitch maken naar uitvaartverzorger.
En daarvan zeg ik (41) dus steeds: later als ik groot ben, ga ik da doen.
Komt nu vooral voort uit het feit dat ik jonge kinderen heb en het niet goed te combineren is, maar als zij ouder zijn, dan ga ik er echt voor.
Hmm ik hield me als kind vooral binnen op: altijd bezig met lezen, tekenen, huizen bouwen voor de barbies maar daarna niet met de barbies zelf spelen. Op zich redelijk creatief maar ik heb niet de fijne motoriek ontwikkeld om echt creatief bezig te zijn. Ik heb wel altijd een grote fantasie gehad. Volgens mijn moeder zat ik altijd in een droomwereld. Tegenwoordig heb ik dat nog steeds maar dan gebruik ik het vooral om 100 scenario's te bedenken hoe een situatie die zal gaan komen gaat verlopenquote:Op zaterdag 27 augustus 2016 12:57 schreef SeLang het volgende:
Voor mensen die niet weten waar hun affiniteiten liggen, ik heb zelf altijd het gevoel dat je kinderjaren daar aardig wat hints geven. Ik weet niet of dat voor iedereen geldt maar bij mij is dat duidelijk wel zo. En ergens lijkt me dat ook logisch, want als kind ben je nog niet erg beïnvloed en volg je vooral je instincten en hoe je zeg maar "hard-wired" bent kwa affiniteit.
Zo makkelijk is het niet voor iedereen. Ik ben altijd, met alles, een redelijk "gesplinterd" persoon geweest. Ik vond alles wel leuk om te doen, deed overal heel enthousiast aan mee als het maar niet te lang duurde. En zo ging (en gaat) het echt met alles. Ik ben overal voor te porren en mensen vertellen me altijd dat ik zo enthousiast ben als ik iets korte tijd doe maar als het langer gaat duren is de nieuwigheid er af en verdwijnt daarmee ook mijn enthousiasme..quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 12:55 schreef pfaf het volgende:
Je vindt toch wel íets leuk behalve tv kijken? Wat kijk je op tv/ wat boeit je? Mode, techniek, kunst, IT, boeken, natuur, etc etc? Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zo weinig zelfkennis kunnen hebben. Om je favoriete beroep te vinden heb je toch geen tests nodig?
Ik snap hem wel. Ik krijg dat gevoel ook steeds vaker. Het is opstaan, werken, eten, TV, slapen en de volgende dag doe je hetzelfde.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:48 schreef SeLang het volgende:
Anyway, ik mag toch hopen dat je een aantal interesses hebt? Daar heb je toch geen testen voor nodig om daar achter te komen? Wat doe je in de weekenden of als je s'avonds thuis komt? Hoe kun je nou niet weten wat je leuk vindt?
Dat is lastig we mogen voortaan door tot ons 70ste. Het zou wel tof zijn dat die 40 uur dan ook enigszins leuk zijn.quote:Verder moet je werk en carrière ook niet idealiseren. Het is gewoon een manier om poen binnen te krijgen. Het hoeft niet persé je roeping te zijn. Misschien ligt daar wel het probleem, aangezien dat je hele leven zo wordt voorgeschilderd. Mensen zijn tegenwoordig geconditioneerd om dat ideaalbeeld na te streven. Maar als je dat loslaat en gewoon praktisch kijkt naar wat een baan oplevert per uur dan ziet de wereld er anders uit.
Als je niet precies weet wat je op lange termijn wilt dan zou ik me meer op het heden richten. Gewoon iets aanpakken wat geld oplevert ("leuk" of niet) en zorgen dat je het buiten werk naar je zin hebt.
Ik herken dat. Ik vind ook heel veel dingen leuk en interessant maar ben er na een tijdje ook weer op uitgekeken en wil dan weer iets nieuws verkennen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 13:07 schreef Yesse het volgende:
Ik vond alles wel leuk om te doen, deed overal heel enthousiast aan mee als het maar niet te lang duurde. En zo ging (en gaat) het echt met alles. Ik ben overal voor te porren en mensen vertellen me altijd dat ik zo enthousiast ben als ik iets korte tijd doe maar als het langer gaat duren is de nieuwigheid er af en verdwijnt daarmee ook mijn enthousiasme..
Yep dit klinkt erg bekend, ik kan er praktisch een consultancy firm naast draaien als ik zou willen.quote:Stretch your work strategy: This involves drawing out tasks so they take much longer than necessary. For example, if an employee's sole assignment during a work week is a report that takes three work days, the employee will "stretch" this three days of work over the entire work week. Stretching strategies vary from employee to employee. Some employees may do the entire report in the first three days, and then spend the remaining days surfing the Internet, planning their holiday, browsing online shopping websites, sending personal e-mails, and so on (all the while ensuring that their workstation is filled with the evidence of "hard work", by having work documents ready to be switched-to on the screen). Alternatively, some employees may "stretch" the work over the entire work week by breaking up the process with a number of pauses to send personal e-mails, go outside for a cigarette, get a coffee, chat with friends in other parts of the company, or even go to the washroom for a 10-minute nap.
ben op dit moment met mijn propedeuse bezigquote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Twee mensen die ik ken wilden dat ook en hebben dat gewoon gestudeerd naast hun reguliere baan. Inmiddels beiden PhD en een baan in hun vakgebied. Dat kan dus allemaal gewoon.
quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:30 schreef Yesse het volgende:
"Wat wil je later worden" de vraag die in mijn jeugd geen enkele keer op dezelfde manier werd beantwoord. Al in de eerste van de middelbare school bezig met studiekeuze. In 5 havo zelfs een studiekeuzetest van Aob mogen doen. Het antwoord; "Iets met mensen maar niet één op één". Daar schoot ik dus niks mee op.
Sindsdien is mijn weg niet veel specifieker geworden. Zowel in studie als loopbaan nooit echt een passie gevonden of ook maar iets waar ik echt wat uit kon halen. Over 2 maanden ben ik 30. Mijn hoofd en de kalender zegt: het is inmiddels 'later' maar mijn gevoel geeft aan dat ik nog steeds bij het beginpunt sta. Wat ik ook doe, qua studie of werk, ik eindig, al dan niet met een omweg, altijd weer bij "maar wat wil ik dan".
Ik ben me er volledig van bewust dat elke baan zo zijn voor- en zijn nadelen heeft. Maar het blijft aan mij knagen dat ik meer uit mezelf zou kunnen halen. Maar behalve professionele hulp (waar ik sinds mijn Aob-ervaring wat kritisch tegenover sta) kan ik niet echt verzinnen waar te beginnen. "Wat is je vraag?": Heeft iemand ervaring / tips / interessant leesvoer rond het ontdekken van je sterke punten / interesses / passies.
Herkenbaar. Daarom heb ik mij erbij neergelegd dat ik het positieve uit de jaren moet halen en de doelloze werkjaren kan omarmen omdat ook dat mij een mooie tijd heeft bezorgd bij verschillende werkgevers. Ik moet er niet aan denken om al 20 jaar hetzelfde te doen of bij hetzelfde bedrijf te zitten. Sowieso zou ieder mens na 3, 5 of 7 jaar jaar iets anders moeten doen. Het leven is te kort om jezelf zoveel beperkingen op te leggen en iets te worden. Je verandert immers en wordt toch weer iemand anders.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:35 schreef Eric_Cantona het volgende:
God ja, ik vraag me ook al 10 jaar in m'n baan af "is dit het nou?"
Helaas nu wat beperkter in de mogelijkheden/risico's nemen, omdat ik met gezin en vaste lasten te maken heb. Er moet brood op de plank blijven komen.
Ik volg 't topic met interesse!
Thanks!quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 07:45 schreef RDK_NL het volgende:
TS toevallig dit filmpje van de week voorbij zien komen via diverse kanalen (o.a. Facebook)?
Heb je je tekst eerst een aantal keer door Google Translate gehaald of zo?quote:Op zondag 28 augustus 2016 14:16 schreef PandaDrop het volgende:
Oh nu doe ik ff opnieuw.
Ik speelde als klein kind veel met Knex, ik maakte daarbij voertuigen, constructies à la Neherlaboratorium.maar die dingen vielen om.
![]()
Nu weet ik dat er een verankering miste.Dus ik had de Eiffeltoren als voorbeeld moeten nemen.
Of ik had er kabels rond de toren moeten spannen.
Later had ik een klasgenoot die miniatuurauto's leuk vond, En ook taken die de gemeente uitvoerden zoals vuilnisophaaldienst maar ook wegenbouw (stratenmaken, viaducten, asfalteren).
Nu bestaat het beroep stratenmaker niet meer door de arbowet. vanaf nu is het machinaal bestraten. Gewoon als een luie papzak met je shovel bestrating verwijderen en leggen.![]()
Treurige is ik heb klasgenoot al 10 jaar niet meer gesproken en ik verwacht niet dat hij ook hbo opleiding volgt of heeft gedaan.![]()
Ik zal mijn basisschooljuffen nog moeten verassen met een vrachtwagen van GWW en met werkkleding en helm de school binnenwandelen,evt. nemen we de middelbare school mee, maar ik ben bang dat de middelbare school het al wist.
![]()
Op de middelbare dacht ik om iets met chemie of elektrotechniek te doen. maar elektro viel af vanwege IT en/of ICT, enz programmeergedeelte. En chemie viel ook af vanwege de vele praktijk, ik was bang dat er iets misging. maar achteraf zijn de apparaten eenvoudig en makkelijk af te stellen. dus wekker, ingebouwde thermometer.
Verder wou ik iets met de natuur doen, maar toch niet gedaan omdat het wel heel erg vaag is.
en de baankansen wel minimaal waren en carrière maken was niet echt mogelijk.
Nu civiele techniek.![]()
Doet werkman ook civiel? Of niet?
Mijn Nederlands is best bagger.quote:Op maandag 29 augustus 2016 15:28 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Heb je je tekst eerst een aantal keer door Google Translate gehaald of zo?
Snap er geen hout van
Pesten? leuke studiemaatjes had je dan.quote:Op maandag 29 augustus 2016 14:49 schreef K44S het volgende:
Goeie vraag, ik wou vroeger F16 piloot worden (inmiddels te lang voor).
Later werd dat tuinman, maar ik had geen groene vingers.
Toen de elektrotechniek in omdat ik IT erg interessant vond, helaas door "pesten" hier ook afgehaakt en de verkoop in gegaan. Daar een aantal diploma's in.
Als nog werk ik voor een kabelbedrijf maar ben ik toe aan een nieuwe uitdaging.
thats my story
Achja, vmbo hequote:Op maandag 29 augustus 2016 18:08 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Pesten? leuke studiemaatjes had je dan.![]()
Teach me master :$quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:48 schreef SeLang het volgende:
Verder moet je werk en carrière ook niet idealiseren. Het is gewoon een manier om poen binnen te krijgen. Het hoeft niet persé je roeping te zijn. Misschien ligt daar wel het probleem, aangezien dat je hele leven zo wordt voorgeschilderd. Mensen zijn tegenwoordig geconditioneerd om dat ideaalbeeld na te streven. Maar als je dat loslaat en gewoon praktisch kijkt naar wat een baan oplevert per uur dan ziet de wereld er anders uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |