quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:40 schreef laiveneertiekje het volgende:
GrrrrWat een achterlijke manier om te bezuinigen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Jup. Nu hebben wij het best luxe in vergelijking met andere scholen, maar ik zie het plan niet zo zitten eigenlijk.quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat een achterlijke manier om te bezuinigen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Dank je voor je mooie reactie! Vooral je laatste zinnen zijn heel raak, denk ik. Ik had het er gisteren ook over met een collega en we kwamen min of meer tot dezelfde conclusie, namelijk dat er een verschil is tussen wat leerlingen/studenten willen en wat ze nodig hebben. En dat je kunt kiezen waar je in meegaat.quote:Op dinsdag 29 november 2016 15:18 schreef Franny_G het volgende:
pa en oma vertelde dus hoe positief hij terugkijkt op z'n tijd bij ons op school. Hoeveel hij bij ons heeft geleerd, en dat waardeert, hoeveel hij daar nog steeds aan had. Dat hij nu een bevlogen student is, en dat zijn lievelingsland Italië is. . Toen ik me net begon af te vragen of we het wel over dezelfde persoon hadden, keek de oma me ineens veelbetekenend aan en zei ze: "Hij is wel heel erg bijgetrokken hoor!"
Ik denk dat wij heel vaak niet weten wat we precies aan leerlingen/studenten meegeven. Daarom is het denk ik zaak om te vertrouwen op je eigen ideeën over wat jij de leerlingen wil meegeven, en je niet teveel moet verliezen in wat zij jou op dat moment teruggeven.
Dat kost inderdaad tijd, zo'n omschakeling. Als je die autonomie hebt, zou ik dat ook zeker zo voortzetten. Het is mooi om datgene te doen waar je echt in gelooft, dat moet op een gegeven moment wel afstralen op je studenten.quote:Op donderdag 1 december 2016 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Een van de dingen die ik het afgelopen jaar heb gedaan, is het tentamen voor het vak schrappen. De alternatieve manier waarop ik toets, vind ik veel waardevoller. Van menig collega krijg ik als tip om het tentamen meteen weer in te voeren zodat ik de participatie vergroot. Maar ik zit nu juist in de unieke positie dat ik volledig m'n eigen toetsvorm kan kiezen en ik wil niet teruggaan naar een manier van toetsen waar ik niet in geloof, alleen om de door mij gewenste uitkomst te bereiken. Ik moet denk ik maar accepteren dat het enige tijd zal kosten om een nieuwe vorm te vinden die aanslaat. En inderdaad accepteren dat die niet bij elke student of elke groep aanslaat.
Dat onderzoek kwam ik ook tegen, heb ik ook even aan mijn rector doorgestuurd. Probleem op middelbare scholen is dat alle beoordelingssystemen die er nu zijn, werken met leerling vragenlijsten. Het is juist de laatste jaren zo'n vanzelfsprekend onderdeel geworden bij beoordelingen op veel scholen dat ik me afvraag in hoeverre dat weer bijgestuurd wordt. Hier zie je volgens mij duidelijk een kloof tussen de onderwijspraktijk en (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. Dit sijpelt niet of nauwelijks door naar de praktijk op de meeste scholen, vrees ik.quote:Bij ons bemerk ik overigens een beweging weg van de studentevaluaties. Er is recentelijk een studie verschenen waaruit naar voren komt dat studentevaluaties niets zeggen over onderwijskwaliteit. Dat heeft bij ons wel een discussie teweeggebracht, in combinatie met de afrekencultuur die aan het ontstaan is (studenten die van alles op anderen afschuiven en niet kritisch naar hun eigen functioneren kijken).
Heeft iemand een link naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd.quote:Op donderdag 1 december 2016 17:05 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat kost inderdaad tijd, zo'n omschakeling. Als je die autonomie hebt, zou ik dat ook zeker zo voortzetten. Het is mooi om datgene te doen waar je echt in gelooft, dat moet op een gegeven moment wel afstralen op je studenten.
[..]
Dat onderzoek kwam ik ook tegen, heb ik ook even aan mijn rector doorgestuurd. Probleem op middelbare scholen is dat alle beoordelingssystemen die er nu zijn, werken met leerling vragenlijsten. Het is juist de laatste jaren zo'n vanzelfsprekend onderdeel geworden bij beoordelingen op veel scholen dat ik me afvraag in hoeverre dat weer bijgestuurd wordt. Hier zie je volgens mij duidelijk een kloof tussen de onderwijspraktijk en (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. Dit sijpelt niet of nauwelijks door naar de praktijk op de meeste scholen, vrees ik.
https://decorrespondent.n(...)24486428764-919194d1quote:Ik ben leraar. En ik wil nooit meer horen dat ik het verschil maak
Ik krijg dan ook altijd een gevoel alsof ze denken dat ik debiel ben, iemand die met een schouderklopje en complimentje hier en daar wel weer blij en voldaan naar huis gaat. Het gaat nog teveel uit van een soort magie. "Ik kan het niet en zou gek worden met zo'n klas vol pubers, wat fantastisch dat jij dat wel kunt!!" Maar het is dus gewoon heel hard werken geblazen en heel vaak dus helemaal niet zo'n magisch gevoel met glinsterende oogjes en blije gezichtjes.quote:Op de site doet het ministerie een poging leraren aan te spreken. Onder het kopje ‘Juf Mariëlle weet wat je nodig hebt’ lees ik bijvoorbeeld: ‘Willemijn, haar klasgenoten en alle andere leerlingen krijgen elke dag onderwijs van leraren zoals jij. Benieuwd wat zij van jullie vinden?’
Nou, ministerie van Onderwijs, daar ben ik wel benieuwd naar.
Dus klik ik door. Die Willemijn (11) ziet in de ogen van haar juf ‘soms de glinstering omdat ze zo blij is.’ Leerling Rick zegt dat zijn leraren ‘ervoor zorgen dat jij bereikt wat je wilt bereiken, ook al is het onderwerp soms best wel saai.’ Oud-mbo’er Siem verwoordt volgens het ministerie ‘precies het verschil dat leraren elke dag maken.’ Want: ‘Jorrit is de leraar dankzij wie ik nu doe wat ik doe.’
Het beeld is duidelijk: volgens het ministerie is het lerarenkorps één grote kumbaya zingende jamboree van verschilmakers. Het staat daarin niet alleen. Een heel leger van onderwijsgoeroes trekt iedere dag van school naar school om leraren te vertellen dat ze het verschil maken.
Herkenbaar, maar ook wel een tikje gemakkelijk.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:58 schreef Friek_ het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)24486428764-919194d1
Beetje herkenbaar verhaal wel.
Sowieso promoveren. Leraar worden kan altijd nog. Voor de rest weet ik niet of dat mogelijk is of voordelen heeft.quote:Op zaterdag 10 december 2016 21:06 schreef sjoneah het volgende:
Al voor langere tijd lees ik hier mee en ook mijn interesse voor de lerarenopleiding is altijd al zeer hoog geweest. Nu heb ik een vraag/uitdaging en ik denk dat jullie goed in staat zijn om mij van wat advies te kunnen voorzien.
Nu het eind van mijn master in zicht komt, begin ik ook steeds meer naar promoveren aan de universiteit te kijken. Ook dat lijkt mij erg interessant. Mijn hart ligt zeker in het onderwijs, maar ook het promoveren zal een link hebben met onderwijs.
Kunnen jullie mij tips geven in de afweging tussen promoveren en lerarenopleiding?
Weten jullie ook of het vooral praktisch mogelijk is om beide in parttime te doen (theoretisch kunnen beide parttime)? Dus combinatie van vijf jaar promoveren en daarnaast 1 jaar lerarenopleiding en daarna werken op een middelbare school?
Hebben gepromoveerde leraren inderdaad meer kans op een leuke baan of geven scholen toch meer de voorkeur aan 'verse' collega's die net van de lerarenopleiding af komen?
Alle input op dit gebied is welkom!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |