Tja, daar bovenop zou mooi zijn. Maar ja, hoog dak, geen bevestigingspunten, hoogtevrees.. :-(quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:30 schreef Iemand91 het volgende:
En inderdaad, vrij uitzicht rondom is het beste en hoe hoger hoe beter. Daarom hier destijds toch maar de moeite genomen om antenne op de nok van het dak te plaatsen.
quote:Op donderdag 10 augustus 2023 15:57 schreef ACT-F het volgende:
Over een maand heb ik mijn 10-jarige mijlpaal op Flightradar.
Ik ben volledig over naar adsb.im, en ik wil niet meer terug.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 12:16 schreef Iemand91 het volgende:
Wil misschien nog wel eens over naar ADSB.im maar ik wil m'n oude data wel behouden (zoals graphs), dus ik het simpelweg de moeite nog niet genomen.
En nog steeds geïnteresseerd in AIS maar zoals eerder gezegd; mijn locatie is denk ik niet erg geschikt.
Ik zie dat Graphs1090 data over te zetten is naar ADSB.im: https://github.com/wiedeh(...)raphs-data-to-adsbimquote:Op woensdag 19 augustus 2026 13:22 schreef qltel het volgende:
Ik weet niet waar ik het precies kan zien, maar mijn "welcome to Flightradar24" email is van 15 februari 2017.
[..]
Ik ben volledig over naar adsb.im, en ik wil niet meer terug.
Dat is wel een enorm bereik. Wat is dan een gemiddeld bereik/range? En wat gebruik je als dongle en antenne?quote:En AIS is interessant. ADS-B ontvang je gewoon maar AIS heeft af en toe de voordelen van condities waardoor je ineens bizar ver en veel ontvangt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
2 kleine voorbeeldjes. Ik heb op een gegeven moment zelfs schepen in de buurt van Edinburgh en Denemarken ontvangen. En dat vind ik veel interessanter dan vliegtuigen die in een bepaalde cirkel te ontvangen zijn.
Normaal bereik? Zo'n 40 km.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 14:56 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat is wel een enorm bereik. Wat is dan een gemiddeld bereik/range? En wat gebruik je als dongle en antenne?
Als antenne kun je dit plaatje maken voor 1090. voor 145 is het even rekenen maar deze moet in totaal 98.377cm voor optimaal, de helft om het praktisch te houden en een kwart om handzaam te zijn. nog kleiner kan, maar dat kost teveel aan reikwijdte.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 14:56 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zie dat Graphs1090 data over te zetten is naar ADSB.im: https://github.com/wiedeh(...)raphs-data-to-adsbim
Dat is dan in ieder geval een horde minder.
[..]
Dat is wel een enorm bereik. Wat is dan een gemiddeld bereik/range? En wat gebruik je als dongle en antenne?
Ik heb wel eens de standaard DVB-T stick met een DIY-antenne geprobeerd (antenne die in theorie zou moeten voldoen) maar ik ontving letterlijk niets.
Oh, en nog een ding waarom ik er nog niet aan ben begonnen; dan moet ik het (schuine) dak op. Geen zin in.
Heb je een foto van je antenne? Op het plaatje ziet het eruit als een vouw.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 18:11 schreef z80 het volgende:
Ik heb deze opgebouwd uit afstandbusjes die bij een computerkast\mobo horen en ringetjes als knoop.
Mijn huidige versie.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Heb je een foto van je antenne? Op het plaatje ziet het eruit als een vouw.
Creatiefquote:Op woensdag 19 augustus 2026 20:26 schreef z80 het volgende:
[..]
Mijn huidige versie.
[ afbeelding ]
Link met aanwijzingen hoe een antenne zelf te maken.
https://martybugs.net/wireless/collinear.cgi
Het beste ontvangst heb je met een metalen onderkant. Grote maakt in zoverre uit, dat als je maximaal wil ontvangen je aan het rekenen moet. In dit geval had de trommel nog iets groter gemoeten. Waarbij R net zo groot is als de antenne lang.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
CreatiefDe onderkant moet van metaal zijn met een bepaalde radius of is de koekblik alleen bedoeld om de magnetische voet ergens op te plakken?
Binnenshuis is dat min of meer kansloos. De antenne moet buiten. Het verschil is vaak makkelijk 20 dB (zijnde een whopping 100 keer sterker signaal). Daar kan niks tegenop. Als het dan nog mogelijk is om de antenne flink boven de op korte afstand omringende bebouwing te zetten is het weer 10 dB wat dan weer 1.000 keer het signaal is ten opzichte van binnen op de zolderkamer.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:10 schreef kree het volgende:
Het is eigenlijk soort grappige hobby wel om te kijken hoe je met wat knutselen die radius van ontvangst kunt vergroten.
klopt ik heb een lege soort schoorsteenpijp waar verder niks meer op zit, dus die coax daar zover mogelijk in naar boven geduwd met alleen blanco eind stukje er op (wat is het 11cm ofzo). En had toen al veel meer en zat ie wss nog ergens boven in de schoorsteen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Binnenshuis is dat min of meer kansloos. De antenne moet buiten. Het verschil is vaak makkelijk 20 dB (zijnde een whopping 100 keer sterker signaal). Daar kan niks tegenop. Als het dan nog mogelijk is om de antenne flink boven de op korte afstand omringende bebouwing te zetten is het weer 10 dB wat dan weer 1.000 keer het signaal is ten opzichte van binnen op de zolderkamer.![]()
Als dat kan doe je pas echt zaken.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Binnenshuis is dat min of meer kansloos. De antenne moet buiten. Het verschil is vaak makkelijk 20 dB (zijnde een whopping 100 keer sterker signaal). Daar kan niks tegenop. Als het dan nog mogelijk is om de antenne flink boven de op korte afstand omringende bebouwing te zetten is het weer 10 dB wat dan weer 1.000 keer het signaal is ten opzichte van binnen op de zolderkamer.![]()
Als dat kan doe je pas echt zaken.
Dan kan ik ook wel zo'n kutsmiley doen. Een hele golflengte dooft zichzelf.quote:
Jij komt met buiten is +20dB. Zonder enige nuance. Die +20dB ga je alleen halen als je vanuit een goed geïsoleerd huis met HR+ of HR++ glas hebt. Zo niet dan is het verschil binnen buiten een heel stuk kleiner. Of zelfs verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan kan ik ook wel zo'n kutsmiley doen. Een hele golflengte dooft zichzelf.
Je kunt "alles" mee pakken maar buiten de deur krijg je de overtreffende trap in het kwadraat van "alles". Dus dat is geen goed argument.
Draait hier ook een locale webserver op? Of is dit puur de ontvangst kant.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:39 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik gebruik deze: https://adsb.im/home
Uiteraard draait daar een webserver op. Het is een all-in-one pakket. Webserver voor de instellingen, via andere poorten kaarten voor AIS en ADS-B en ongetwijfeld ook voor weerballonnen, Acars, VDL2 en HFDL maar die laatste gebruik ik allemaal nog niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:54 schreef z80 het volgende:
[..]
Draait hier ook een locale webserver op? Of is dit puur de ontvangst kant.
Ik draai op een OrangeP1 Zero+ "Virtual Radar Server".
Dus ontvanger en webserver op 1 Pi.
ken die nog niet, ga het eens bekijkenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:39 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik gebruik deze: https://adsb.im/home
Je hebt wel een aparte stick nodig en inderdaad ook een andere antenne, aangezien AIS een heel andere golflengte heeft dan ADS-B. Het kan wel draaien op dezelfde Pi.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:29 schreef kree het volgende:
ik was btw ook benieuwd naar die freq om schepen te ontvangen en is AIS. maar lijkt me moet je aparte hebben aangezien andere frequentie. En andere antenne ook.
Het blijft zeer interessant dit om beetje mee te klooien.
klopt ik had dat ook begrepen. maar er is volgens mij geen probleem om 2 of meer van die software defined radio in te pluggen op 1 RPI. alleen ik heb een oude nog en trekt het niet meer.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:59 schreef qltel het volgende:
[..]
Je hebt wel een aparte stick nodig en inderdaad ook een andere antenne, aangezien AIS een heel andere golflengte heeft dan ADS-B. Het kan wel draaien op dezelfde Pi.
Goeie, ik zie dat de CPU usage op mijn RPi3B op z'n 30-35% zit. AIS moet dat natuurlijk niet gaan dichttrekken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:04 schreef kree het volgende:
alleen ik heb een oude nog en trekt het niet meer.
Ik had ook nog RPI2 geloof ik voor dit, hij trekt het niet echt meer dus ben al ff off-line ermee.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Goeie, ik zie dat de CPU usage op mijn RPi3B op z'n 30-35% zit. AIS moet dat natuurlijk niet gaan dichttrekken.
Voor een eventuele AIS setup zit ik nu te denken aan een RTL-SDR Blog stick. Antenne nog niet over uit.
Maar goed; dit is nog een overweging. Een vorige test was weinig hoopvol en ik heb nog andere 'hobby's' die tijd kosten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |