Kijk dan ook even naar de hoogte van de schulden ten opzichte van de WOZ waarden. Deze knul stapelt m.i. schuld op schuld. Heeft ook nog een flinke eigen woning hypotheek.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 17:30 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
De lener mag de rente zelf bepalen geloof ik, dus wat leger beginnen is vanuit hem gezien wel slim natuurlijk.
Het is wel een mooi project dus even over nadenken.
Wat ik niet snap is dat hij stelt dat de huurinkomsten vh nieuwe object de lening dekken, maar de vrije kasstroom wel (structureel) met 1500 per jaar daalt.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 20:13 schreef obligataire het volgende:
[..]
Kijk dan ook even naar de hoogte van de schulden ten opzichte van de WOZ waarden. Deze knul stapelt m.i. schuld op schuld. Heeft ook nog een flinke eigen woning hypotheek.
Ik weet niet of het zo slim is om nu wéér een appartement te kopen. Beetje zeepbelletje zo.
Ik vind 'm ook link, de schulden nemen wel erg snel toe. Hij koopt in hoog tempo vastgoed en leent zo'n beetje alles bij elkaar. De marktwaarde is dan wel 1.105.000 momenteel, de schuldenlast van 860.000 is 78%.daarvan De executiewaarde wordt vaak op 85% van de vrije marktwaarde getaxeerd, maar in het geval van een verhuurd appartement ligt de executiewaarde flink lager. Oftewel: de executie waarde is in dit geval waarschijnlijk een stuk lager dan de leningen. Dus als hij in de problemen komt en alles wordt geveild, zal er niet genoeg zijn om de schulden te betalen. Verder is de termijn van 10 jaar lang, als de markt weer instort daalt de executiewaarde nog een stuk harder.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 20:13 schreef obligataire het volgende:
[..]
Kijk dan ook even naar de hoogte van de schulden ten opzichte van de WOZ waarden. Deze knul stapelt m.i. schuld op schuld. Heeft ook nog een flinke eigen woning hypotheek.
Ik weet niet of het zo slim is om nu wéér een appartement te kopen. Beetje zeepbelletje zo.
Daar heb je wel een punt maar volgens mij weet die wel waar die mee bezig is. Maargoed ik heb die ndere ook al van hem dus wellicht deze even overslaan of een heel klein bedragje doen.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 20:13 schreef obligataire het volgende:
[..]
Maar het is wel Amsterdam natuurlijk.quote:[b]Op donderdag 18 augustus 2016 20:35 schreef jsuijker het volgende:[/b~]
Ik neem dan aan dat dit al zo is bij volledig verhuur, een beetje tegenslag in hetzelfde gebouw en hij heeft daar 4 objecten leegstaan en met een complex v 100 objecten is het zomaar mogelijk dat vraag en aanbod de andere kant op schiet.
Wat blijft er dan nog over qua dekking?
Tja, zoiets dachten we van Londen ook tot de Brexit.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 22:39 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Maar het is wel Amsterdam natuurlijk.
Indeed.. En 'Amsterdam' zegt nog weinig. Het ene stadsdeel is het andere nietquote:Op donderdag 18 augustus 2016 22:46 schreef Benger het volgende:
[..]
Tja, zoiets dachten we van Londen ook tot de Brexit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dan nog eens meeneemt dat het risico alleen vergroot, als ik de cijfers van de aflossing en vrije cashflow goed begrijp gaf hij namelijk 48,7% van de inkomsten aan aflossing uit en geeft hij nu 60,5% aan de aflossing uit. Als je dan nog meenemeemt dat hij nu al inspeelt op een volgende project begin 2017 gaat dat dus alleen maar meer worden.
Financiering op 77,8% van de marktwaarde voor een verhuurd pant is overigens ook bizar, de marktwaarde overigens in de huidige oververhitte markt in Amsterdam. Banken gaan voor dit soort investingen niet voor niets maar tot 50-60%.
Zijn inkomen komt ook uit een eenmanszaak, die lijkt aardig te lopen met 56k bruto per jaar maar ik mis toch nog wel wat essentiële zaken als hoe zijn rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid, ... geregeld is. Hij is er ook nog maar net mee gestart met het zppen en aangezien hij het bij zijn oude werkgever is heeft hij dus ook maar 1 klant. (Wellicht wel een stabiele natuurlijk als get zijn oude werkgever is) Hij geeft ook aan dat hij een 'uitstapje' naar een startup gedaan heeft, daar wordt ik ook niet heel vrolijk van want als hij daarvoor open staat kan hij best de komende jaren nog eens zoiets proberen met niet een niet in te schatten risicoverhoging voor deze leningen als gevolg.
Bij GVE doen ze ook niet aan hypotheekrecht toch? Dat geeft dus ook nog als probleem dat als hij door zijn zppen, een andere startup of whatever onderuit gaat je niet eens zekerheid hebt dat je alle inkomsten uit een executieverkoop van het vastgoed krijgt.
Als ik er zo eens terugkijk naar wat ik net zelf allemaal in een korte scanronde tegenkom ga ik hier zeker niet in mee. Dit is gewoon met een goeie hefboom het onroerend goed in gaan en al het risico bij een derde partij (de crowd) leggen zonder zekerheden, een lange looptijd en een lage rente voor de risicodragende partij.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 02:07 schreef MT10 het volgende:
Ik vind het ook allemaal wat veel worden, en in z'n woz waarden overzicht hint hij al weer op een nieuw project..Dank u, goede analyse.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dan nog eens meeneemt dat het risico alleen vergroot, als ik de cijfers van de aflossing en vrije cashflow goed begrijp gaf hij namelijk 48,7% van de inkomsten aan aflossing uit en geeft hij nu 60,5% aan de aflossing uit. Als je dan nog meenemeemt dat hij nu al inspeelt op een volgende project begin 2017 gaat dat dus alleen maar meer worden.
Financiering op 77,8% van de marktwaarde voor een verhuurd pant is overigens ook bizar, de marktwaarde overigens in de huidige oververhitte markt in Amsterdam. Banken gaan voor dit soort investingen niet voor niets maar tot 50-60%.
Zijn inkomen komt ook uit een eenmanszaak, die lijkt aardig te lopen met 56k bruto per jaar maar ik mis toch nog wel wat essentiële zaken als hoe zijn rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid, ... geregeld is. Hij is er ook nog maar net mee gestart met het zppen en aangezien hij het bij zijn oude werkgever is heeft hij dus ook maar 1 klant. (Wellicht wel een stabiele natuurlijk als get zijn oude werkgever is) Hij geeft ook aan dat hij een 'uitstapje' naar een startup gedaan heeft, daar wordt ik ook niet heel vrolijk van want als hij daarvoor open staat kan hij best de komende jaren nog eens zoiets proberen met niet een niet in te schatten risicoverhoging voor deze leningen als gevolg.
Bij GVE doen ze ook niet aan hypotheekrecht toch? Dat geeft dus ook nog als probleem dat als hij door zijn zppen, een andere startup of whatever onderuit gaat je niet eens zekerheid hebt dat je alle inkomsten uit een executieverkoop van het vastgoed krijgt.
Als ik er zo eens terugkijk naar wat ik net zelf allemaal in een korte scanronde tegenkom ga ik hier zeker niet in mee. Dit is gewoon met een goeie hefboom het onroerend goed in gaan en al het risico bij een derde partij (de crowd) leggen zonder zekerheden, een lange looptijd en een lage rente voor de risicodragende partij.
Om dat in overweging te nemen gaat me te ver.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 22:46 schreef Benger het volgende:
[..]
Tja, zoiets dachten we van Londen ook tot de Brexit.
Daar heb je opzich wel een punt, maar dan nog zeg ik het is wel amsterdamquote:Op donderdag 18 augustus 2016 22:48 schreef vehkah het volgende:
[..]
Indeed.. En 'Amsterdam' zegt nog weinig. Het ene stadsdeel is het andere niet
Tsja ik heb ook wel een beetje de indruk dat ze het privé bewust laag aangehouden hebben. De hoogte van de privé opnamen beïnvloedt rechtstreeks de afloscapaciteit en dus de rating van het project.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 16:07 schreef Baklapper het volgende:
[..]
(inzake schip Veronica)
Nou als ik de bestanden goed begrijp verdienen ze geen drol. Een kleine 14000 bruto (gezamenlijk) aan privé ontrekkingen (het is een VOF, dus dit is hun loon?). Daar kan je toch niet van leven.
90k aan bruto vrachtopbrengst en daar moeten nog alle kosten van een boot vanaf? Ben ik nou gek of kan je daar gewoon niet van leven. Hoezo loopt dit project dan binnen één dag vol.
Ik vraag me af of hij weet waar hij mee bezig is...hij brengt eigenlijk heel weinig eigen geld in en alles is echt zo veel mogelijk gefinancierd met vreemd vermogen (misschien zelfs erboven als je kijkt wat een bank zou doen). Daarnaast heeft hij heel mooi de huidige waarde en eigen hypotheek gelijk gezet (hij woont er al bijna 10(!) jaar), maar hij verdient (over de laatste 3 jaar) gemiddeld 56k bruto per jaar (los van verhuur).quote:Op donderdag 18 augustus 2016 22:38 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt maar volgens mij weet die wel waar die mee bezig is. Maargoed ik heb die ndere ook al van hem dus wellicht deze even overslaan of een heel klein bedragje doen.
Bedankt voor de tip, ik heb hem meegenomen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:11 schreef djh77 het volgende:
Interessant project met een korte termijn: 12 maanden tegen 4% rente netto:
https://www.lendahand.com(...)hnoxtreme-3-deel-ii/
Producten en/of diensten: Café Restaurantquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:53 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15230
Chillers
Project: 15230 Zakelijk
Leendoel: Onroerend goed / verbouwing
Classificatie: 3
G-PD percentage: 0,58
Creditsafe score: 71
Kredietbedrag: ¤ 275.000
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Duurt inderdaad iets langer dan gebruikelijk. Als je een mailtje stuurt, heb je waarschijnlijk vanmiddag een antwoord.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:55 schreef xzaz het volgende:
Hoe lang doet IVM erover om projecten te laten lopen? Anderhalve week en nog niets gehoord over die kozijnenboer.
Nog een mooi uitzichtquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:55 schreef xzaz het volgende:
Producten en/of diensten: Café Restaurant
Ik sla deze over. Mooi uitzicht ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |