abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164565362
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_164565502
En als ik dan toch de nieuwe open;

Aanstaande donderdag 6 maanden mijn kleine jongetje aan de borst O+
Op de eerste 3 weken kolven na volledig moeiteloos :o Echt zo'n cadeautje na de vorige keer!

En nagenoeg verdriedubbeld in gewicht; van 2175 gram naar ruim 6 kilo :9
pi_164566433
Wat fijn LB O+

Hier vandaag 14 maanden. Nooit gedacht zo lang door te gaan maar deel nu nog lang niet aan stoppen.
pi_164611215
Oh LB wat fijn!! Wat groeit hij goed!

Chanty E start volgende week op t kdv en krijgt 3x100 mee & reserve 100 in de vriezer daar. Ik gebruik die zakjes (maar ander merk) ivm kleine vriezer.

Hier spruw eerst behandeld (want ook last), dat deed niets. Huisarts zei toen ook 'kijk het eens aan' en toen na 1.5wk ineens spontaan weg!

Kleine flesweigeraar heeft het weer door gelukkig! Morgen een paar uurtjes wennen op t kdv, hopelijk laat hij daar zien dat hij het echt kan!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_164616050
Wow LB, alweer 6 maanden! :o

Ik kolf 300 ml op een dag en dat gaat ook op :) Voor mijn eerste werkdag had ik 800 ml in de vriezer gespaard door 's ochtends 50 ml te kolven bij het ontbijt.

Ik ben op zoek naar een fijne voedingsbeha, want hier alweer 5 maanden bv en het gaat allemaal wel prima O+ Ik heb er een van de Hema die ik fijn vind, die van de H&M vind ik 3x niks, want die kriebelen ergens. Ik heb ook een Prenatal beha met stevige cups, maar dat werkt alleen bij kolven, want bij gewoon voeden zitten die cups in de weg. Iemand tips? Beugel hoeft niet, maar enige vorm zou wel mooier zijn :)
pi_164616150
Al eens gedacht aan een gewone beha waar je makkelijk je borst uit haalt Dot?
Ik voedde op een gegeven moment met mijn gewone beha's waaronder ook mijn Marlies Dekkers omdat ik het zat was die voedingsdingen die asexy waren nog aan te hebben.
Gevalletje grote maat dus de keus aan leuke beha's vind ik minimaal.
pi_164616280
Ah, ja, kleine maat hier, dus ik moet wel iets hebben dat open kan :+
pi_164616487
Noppies?

Ik heb nog steeds mijn Hunkemollertjes aan, maar ben er misschien toch wel een beetje klaar mee :X Alleen lijkt het me bij die voorgevormde zo irritant dat je dan zo'n dik stuk onder je borst moet opfrommelen?
pi_164616544
Ja, dat heb ik wel bij die van de Prenatal idd LB. Die van Mammae gaan opzij open, maar die vind ik wel erg duur en ik snap niet helemaal hoe dat werkt met voedingskleding. Ik draag er namelijk altijd wel een hemdje overheen.
pi_164620259
Hoewel ik inmiddels ook mn gewone bh's draag, vond ik deze voedingsbh wel heel fijn:

https://www.zalando.nl/ca(...)k-cz089a00h-q11.html

Maar hij is wel slap, dus geen vorm.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_164620355
Thuis plop ik probleemloos een borst uit een gewone BH, in het openbaar heb ik ook liever iets met een sluiting, gaat toch net wat subtieler.

quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 22:24 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Fijn he, als je erop durft te vertrouwen? O+

Drinkt mini goed?
Uhuh :Y O+

Even een lastige start en ruim 10% afgevallen, klein beetje bijgevoed ivm fladderen, maar sindsdien probleemloos. Afgelopen donderdag zat ze weer een pond boven geboortegewicht. O+

En S al bijna zes maanden, wat gaat het snel!
pi_164631609
Ik vind de BHs van HEMA van vrij ok. Moet ze wel 10x per dag wat aansnoeren. Mijn eigen BHs zitten nog niet lekker en nieuwe voeding bh's zou ik zo graag eens passen ipv op de gok kopen door de prijzen...

E ging vandaag een middag wennen op t kdv. Helaas dronk hij maar 20cc... Hopelijk gaat t morgen en vrijdag (met opa&oma) beter... Helaas is mijn vakantie voorbij :/
We'll have love aplenty
You and Me
  woensdag 17 augustus 2016 @ 21:52:54 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_164632162
Tien keer per dag je bh moeten verstellen klinkt mij niet als een prima bh, eigenlijk ;)
disclaimer
pi_164632193
Ik vond de voedingsbh's met beugel van bonprix erg fijn. Kosten weinig, zien er best goed uit.
pi_164633303
kun je niet zo'n verbreder voor je eigen beha kopen dan? Of is de cup ook te klein?
Ik heb bij de oudste twee eeuwig met hema bh's gedaan, idd best prima, maar nu had ik wel echt behoefte aan wat beters.

Mijn favorieten op dit moment zijn deze van asos: http://m.asos.com/women/m(...)nge=5-175&pgesize=50

Zonder beugel maar wel voorgevormd. En met stevige/brede band onder de borst. Ik vind dat voorgevormde erg fijn zodat je niet constant met van die Hello Nipples rondloopt. (of van die duidelijk zichtbare zoogkompressen :X )
:)
pi_164634248
Welke? Ik zie er zo veel met die link :D.
pi_164634527
oh muh :')
http://www.asos.com/New-L(...)uct.aspx?iid=5645108

Deze volgens mij, zo te zien nu uitverkocht. Ik had toen samen met mn zusje besteld en toen viel het qua verzendkosten heel erg mee.
  woensdag 17 augustus 2016 @ 22:59:24 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_164634893
Asos verzendt gratis ;)
disclaimer
pi_164634957
Ik heb gisteren voor het eerst weer een gewone bh gekocht na een jaar lang alleen voedingsbh's gedragen te hebben. De bh's die ik nog had liggen pasten niet meer maar ik wist niet precies waar dat nu aan lag. Blijkt dat ik van een 75B naar een 75E gegaan ben. :o Oops. :+ En ik mijn borsten maar in die B-tjes proppen. Verklaart misschien het een en ander aan borstontstekingen...

[ Bericht 0% gewijzigd door LuDann op 17-08-2016 23:09:02 ]
pi_164635065
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 22:59 schreef Stormqueen het volgende:
Asos verzendt gratis ;)
oh dan was dat het waarom het een goeie deal was :D ik heb ze inmiddels al anderhalf jaar in huis, echt geen idee meer :') weet alleen nog dat we samen bestelden en dat zij een sjaal bestelde met het formaat van een bescheiden dekbedovertrek.
  woensdag 17 augustus 2016 @ 23:03:18 #21
327807 Mariposas
יה&#14
pi_164635081
Ik had vrij snel een borstontsteking te pakken nadat ik gewone bh's ben gaan dragen. Ik ben er nu wel alert op dat ik m'n hele borst eruit wip.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_164635229
Dat is een goede inderdaad. Net als noooooit in slaap vallen met bh aan. Zelfs geen dutje van een kwartier...

Ik dacht dat het wel meeviel want die bh's die ik had zijn echt slappe hap. Maar kennelijk toch net genoeg druk om voor een verstopping/bo te kunnen zorgen.
pi_164635259
dat ligt toch ook niet lekker? :P
pi_164635308
Als je moe genoeg bent... :P

Nee maar, zonder beugel erin he, meer een soort slappe sportbh.
pi_164635540
als ik moe genoeg ben vertik ik het om überhaupt een beha aan te trekken s morgens :')

Vervelend dat jullie daar zo gevoelig voor zijn zeg. Ik ben gelukkig gezegend met heel makkelijke borstvoedingsperiodes so far. Hoewel mn productie wel altijd finaal in elkaar kakt zodra ik ongesteld moet worden/ben. Maar goed dat is een dag of 2 elk uur drinken en daarna gaat het wel weer.

A. is nu over naar 1 voeding bij de gastouder en oppas, de rest zingt hij keurig uit met eten en drinken met de pot mee. Hij drinkt net als mn meiden niet zo gek veel uit de fles 100-120 cc. En hij drinkt eindelijk de ingevroren melk...
pi_164643547
Ik draag bh's van Hotmilk. En eigenlijk heb ik al 4 jaar geen normale bh's meer gedragen. Ik krijg mijn borst daar niet fatsoenlijk uitgeplopt. Lang zat ik qua cup ook in D of E. Maar nu ik terug ben naar een voeding of 2-3 per dag, is de cup ook weer ingezakt naar mijn oude B'tje. Ook wel een b'tje jammer :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_164649299
Noppies bh met cups van memory foam besteld. Ben benieuwd!

Ik zag Hotmilk idd in de Limango outlet, maar net niet mijn maat helaas. Wel goedkoop, 15 euro!
pi_164716207
Beuh, baby weigerde net m'n borst. Waar hij al 11 maanden lang voor het slapen gaan 's avonds 2 borsten drinkt, draaide hij zich nu van borst 1 weg en weigerde resoluut borst 2. Ik kan daar zo onzeker van worden, en zo afgewezen. Terwijl het maar 1x gebeurde. Maar eens kijken hoe het vannacht gaat...
pi_164717422
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 20:19 schreef Jagärtrut het volgende:
Beuh, baby weigerde net m'n borst. Waar hij al 11 maanden lang voor het slapen gaan 's avonds 2 borsten drinkt, draaide hij zich nu van borst 1 weg en weigerde resoluut borst 2. Ik kan daar zo onzeker van worden, en zo afgewezen. Terwijl het maar 1x gebeurde. Maar eens kijken hoe het vannacht gaat...
Krijgt hij tanden of kiezen? Wij hebben ook een tijdje een borstweigeraar gehad omdat hij pijn had. In de nacht ging het beter, en ik deed de wisseltruc. Eerst speen in zijn mond en als hij dan rustig was, snel speen eruit en borst erin. Dan lukte het wel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_164717571
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:00 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Krijgt hij tanden of kiezen? Wij hebben ook een tijdje een borstweigeraar gehad omdat hij pijn had. In de nacht ging het beter, en ik deed de wisseltruc. Eerst speen in zijn mond en als hij dan rustig was, snel speen eruit en borst erin. Dan lukte het wel.
Nee, volgens mij niet. Overdag vandaag was er ook niets aan de hand. Ik hoop maar dat vannacht beter gaat. Wisseltruc gaat niet werken, want hij wil geen speentje.
  woensdag 24 augustus 2016 @ 12:18:51 #31
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_164809937
Wij zijn sinds iets meer dan een week terug naar 1 voeding bij Lucas in de namiddag/ begin avond. Geen ochtendvoeding meer dus en hij vraagt er inmiddels ook niet meer naar ook als ik Amélie lig te voeden. Scheelt weer een driftbui en in de middag kan ik zelf beter bepalen wanneer hij kan drinken. Gisteren was hij aan het drinken toen mevrouw wakker werd, dus haar er maar bij gepakt, ook gezellig :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Chanty op 24-08-2016 12:51:22 ]
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_164810442
Wat een lieve foto Chanty. O+ En fijn dat het nu soepeler loopt met Lucas!
pi_164823876
Heeft iemand hier ervaring met een pre-logopedist?
E weigert nog steeds de fles. Nu verschillende dagen weg gemoeten dan krijgen oma of de kdv leidsters er max 2/3x per dag 20-40 cc in. Gelukkig iets dus maar het kost wel veel moeite.

CB kwam met de pre logopedist tip.
We'll have love aplenty
You and Me
pi_164825008
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:19 schreef Lamb29 het volgende:
E weigert nog steeds de fles. Nu verschillende dagen weg gemoeten dan krijgen oma of de kdv leidsters er max 2/3x per dag 20-40 cc in. Gelukkig iets dus maar het kost wel veel moeite.

Wat wil je precies weten?

Hier vanuit ziekenhuis begeleiding gehad van prelogopedist die tevens lactatiekundige was (ivm prematuriteit). Zij keek mee met aanleggen aan de borst en fles drinken om te zien hoe de hap en slik techniek was en heeft toen wel een aantal nuttige tips en adviezen geven (andere houding, andere speen, etc). Ook kan ze zien of er fysiek/medisch iets belemmert (tongriempje etc). Ik heb het wel als nuttig ervaren...
pi_164827483
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:42 schreef Madivi het volgende:

[..]

Wat wil je precies weten?

Hier vanuit ziekenhuis begeleiding gehad van prelogopedist die tevens lactatiekundige was (ivm prematuriteit). Zij keek mee met aanleggen aan de borst en fles drinken om te zien hoe de hap en slik techniek was en heeft toen wel een aantal nuttige tips en adviezen geven (andere houding, andere speen, etc). Ook kan ze zien of er fysiek/medisch iets belemmert (tongriempje etc). Ik heb het wel als nuttig ervaren...
Ah dat klinkt goed inderdaad!
Ben benieuwd inderdaad of hij door het kwijt raken van de reflexen nu gewoon echt het niet meer kan. Daar hadden ze het bij het CB over. Wellicht idd nog met andere houdingen/flesjes (Wel al geprobeerd maar er zijn ws nog 100 andere manieren)
We'll have love aplenty
You and Me
pi_164834330
quote:

Mijn zoontje was ook een nogal vasthoudende flesweigeraar en hier dus ook een prelogopediste ingeschakeld. Heel eerlijk gezegd heb ik er qua fles geen zak aan gehad. Zij kreeg hem ook niet aan de fles. We zijn uiteindelijk op haar voorstel min of meer uit wanhoop 'vroeg' begonnen met bijvoeden (hij was toen 4,5 maand). We wilden eigenlijk wachten daarmee, maar zo kreeg hij in elk geval iets binnen.
Dankzij haar hulp (denk ik) kon hij wel al heel snel goed van een lepeltje eten. Zo kreeg hij toch iets binnen op een kdv-dag (gepureerd fruit in ons geval). We bleven wel flessen aanbieden, maar hij dronk niks of 10-20 ml.
In m'n eerste werkweken reed ik twee keer per dag op en neer naar het kdv om live te voeden (ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om het hem 'maar gewoon the hard way' te laten leren, zoals alle stuurlui aan wal riepen. Hij was ook geen kind dat het rustig uitzit en dan ''s avonds wel weer inhaalt', hij brulde gewoon.)
Uiteindelijk was het de combi van een fleswissel (dr. Brown->NUK) en een bepaalde leidster waar hij wel bij wilde drinken waardoor het goed kwam. In het begin dronk hij ook echt alleen bij haar, bij alle anderen (incl. mij en mijn man) weigerde hij stug door. Dat duurde een week of 4-5. Daarna altijd probleemloos flessen gedronken bij iedereen. Aan de prelogopediste qua fles dus weinig gehad.
pi_164856859
Ik ben benieuwd.. morgen wordt ik terug gebeld om een afspraak te maken.

Vandaag was t bal iig. :( Helaas Red ik het niet om heen en weer te gaan.

Ochtend niets
Rond middag 20/30cc
Rond 2u wel redelijk omdat hij een slaapvoeding kreeg (dacht 60cc)

Dus eerder vertrokken en 16.15 live

Morgen mag oma met hem in gevecht
We'll have love aplenty
You and Me
pi_164857001
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 00:05 schreef Lamb29 het volgende:
Ik ben benieuwd.. morgen wordt ik terug gebeld om een afspraak te maken.

Vandaag was t bal iig. :( Helaas Red ik het niet om heen en weer te gaan.

Ochtend niets
Rond middag 20/30cc
Rond 2u wel redelijk omdat hij een slaapvoeding kreeg (dacht 60cc)

Dus eerder vertrokken en 16.15 live

Morgen mag oma met hem in gevecht
Succes, het is echt rot!
pi_164857949
Qua koorts en dergelijke gaat het hier gelukkig beter. Stiekem vind ik het borstvoeden nog zwaar. Baby is nu aan het clusteren denk ik. Daar naast duren voedingen best wel lang, ze is niet zo'n snelle drinker.

Haar poep is soms ook een beetje groenig -O- ik weet niet of ik mij zorgen moet maken daarom. Ik let er wel op dat ze iedere voeding een borst leegdrinkt enzo. Het is ook niet elke keer groenig.

Verder vind ik het fantastisch dat ze gewoon 3 weken groeit en leeft op alleen mijn melk O+ Ik hoop wel dat ze mij tussendoor snel wat meer tijd geeft, want de nachten breken mij een beetje op :@
pi_164863882
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 01:12 schreef Miezziej het volgende:
Qua koorts en dergelijke gaat het hier gelukkig beter. Stiekem vind ik het borstvoeden nog zwaar. Baby is nu aan het clusteren denk ik. Daar naast duren voedingen best wel lang, ze is niet zo'n snelle drinker.

Haar poep is soms ook een beetje groenig -O- ik weet niet of ik mij zorgen moet maken daarom. Ik let er wel op dat ze iedere voeding een borst leegdrinkt enzo. Het is ook niet elke keer groenig.

Verder vind ik het fantastisch dat ze gewoon 3 weken groeit en leeft op alleen mijn melk O+ Ik hoop wel dat ze mij tussendoor snel wat meer tijd geeft, want de nachten breken mij een beetje op :@
Je doet het prima Miezz! Borstvoeding is in het begin nooit echt superfijn (maar de pijn verdwijnt na een tijdje vanzelf...echt!). En dat clusteren hoort erbij. Ik zat de eerste maanden soms ook 5u nonstop met een baby aan de borst. Gewoon meegaan met haar ritme, de tijden worden vanzelf korter. En die groene poep hoort er ook gewoon bij. Dat betekent dat ze meer dan genoeg van je melk binnenkrijgt, en dat kan geen kwaad...ze moet toch voldoende drinken (ook met dit weer) en je kan nooit teveel geven! En met dat slaapgebrek komt het ook wel weer goed ;)

En nu ik hier toch zit... geef al 10 maanden bv! *O*. Nooit gedacht dat zo lang vol te houden, maar het zijn 's avonds voor het slapen gaan en 's ochtends bij het wakker worden toch onze speciale momentjes O+
pi_164863990
quote:

Ik wel! De eerste die ik bezocht, daar had ik 0,0 aan, toen één in het ziekenhuis bezocht met veel meer ervaring. Goede tips gekregen en uitgebreid onderzocht en meegekeken met de voedingen. Ik heb alle (ook van anderen) tips verzameld in een document, interesse?
pi_164864227
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 01:12 schreef Miezziej het volgende:

Miezziej, wat luister je al goed naar je kind! Ik kan me voorstellen dat de nachten zo wel zwaar zijn. Een uur drinken per voeding is wel lang, drinkt ze al die tijd effectief? Of moet je haar steeds wakker houden?
pi_164865039
Ze valt niet in slaap, maar drinkt ook niet de hele tijd effectief. Dan ligt ze een beetje voor zich uit te staren met mijn tepel in haar mond. Meestal gaat ze uit zichzelf verder, soms moet ik een beetje stimuleren.
Ik heb wel het idee dat de melk soms te snel komt, soms laat ze een beetje gefrustreerd los en stroomt melk uit haar mond en mijn borst. Ik gebruik nog steeds een tepelhoedje en die loopt soms gewoon helemaal over.

Vanochtend was haar poep weer helemaal geel trouwens. Dus probeer me niet teveel zorgen te maken.
pi_164955965
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 11:49 schreef Sull het volgende:

[..]

Ik wel! De eerste die ik bezocht, daar had ik 0,0 aan, toen één in het ziekenhuis bezocht met veel meer ervaring. Goede tips gekregen en uitgebreid onderzocht en meegekeken met de voedingen. Ik heb alle (ook van anderen) tips verzameld in een document, interesse?
Oh ja graag!
Ondertussen weer een weekend verder met elke dag oefenen... Tussen 10&50cc blijven we hangen.
We'll have love aplenty
You and Me
pi_164957249
Mijn bijna 10maander weigert ineens zijn fles. Hij wordt echt mega kwaad als hij zn fles nog maar ziet. Hij drinkt wel wat slokjes uit een beker inmiddels, maar echt niet genoeg ter vervanging. Als ik thuis ben kan hij live drinken, maar als ik werk moet er toch wat vocht in. Iemand suggesties? Als ik kwark/pap laat aanbieden, zou 'ie daar dan voldoende vocht mee binnenkrijgen?
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 07:15:19 #46
327807 Mariposas
יה&#14
pi_164957317
Bied je hem ook water aan? De Hema rietjesbeker werkt geweldig bij L.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_164957503
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 07:15 schreef Mariposas het volgende:
Bied je hem ook water aan? De Hema rietjesbeker werkt geweldig bij L.
Ja, uit een tuit- of antilekbeker. Maar dat is allebei maar mondjesmaat.. 3 slokjes ofzo en dan is hij het alweer zat.
Ik zal ook is een rietjesbeker proberen dan, thanks!
pi_164960903
Mijne drinkt ook niet uit tuitbekers maar wel uit de rietjesbeker Sillie!
pi_164974924
Lou drinkt inmiddels al ruim twee weken niet meer bij me. Ik heb echter nog steeds last van m'n borsten. Ze staan continu strak gespannen, doen flink pijn en het voelt alsof er twee harde tennisballen in zitten.
Zondag kon ik niet slapen van de pijn en ben ik gaan kolven. Er kwam in anderhalve minuut al 80cc uit één borst gespoten en daar heb ik het bij gelaten, omdat de spanning en pijn toen redelijk weg was. De volgende morgen echter waren ze weer gevuld en nu loop ik weer rond met harde inwendige "ballen" :{
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Alweer kolven lijkt me niet zo verstandig omdat dit toch weer productie stimuleert, of niet?
pi_164975223
Ik zou 1 keer helemaal leeg kolven en dan even zien hoe het gaat, Skittles. Dat is althans een advies wat ik op een fb groep voor lactatiekundigen wel eens lees hieromtrent.

Ik heb een beetje hetzelfde, Wolk heeft de afgelopen dagen maar 1 dutje gedaan in plaats van twee en drinkt dus ook een keer minder per dag. Ik heb last van stuwing en lekkage.
pi_164975316
Ik zou de adviezen voor overproductie volgen, denk ik. Goed leegkolven en dan kijken of je de tijd ertussen steeds langer kan maken. Harde plekken kunnen uitlopen op een borstontsteking, dat zou wel een heel naar einde zijn van de bv-periode...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_164975617
Dan toch maar weer de kolf pakken. Een borstontsteking is inderdaad het laatste wat ik wil -O-
pi_164987323
Betekent dit ook dat ze beter slaapt Skittles? Succes ermee iig!

Ik ben nu alweer een tijdje aan het kolven op mijn werk en ik merk dat het echt per dag verschilt wat ik kolf. Gelukkig is het nog maar 1 keer voorgekomen dat ik niet genoeg had voor de dag erop, maar ik merk wel dat ik links echt ruim meer kolf dan rechts. Nu drinkt ze al sinds haar geboorte liever links en is rechts meer een sabbelborst, maar inmiddels heb ik daardoor dus ook echt hele ongelijke borsten. Links is denk ik wel een ruime cupmaat groter. Ik bied normaal eerst rechts aan en dan pas links, maar ze laat rechts altijd erg snel los. Kan ik dat nog recht krijgen of hoef ik die moeite niet te doen? Als ik alleen links aanbied heeft ze daar meestal genoeg aan en rechts heb ik ook amper stuwing.
pi_164987543
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:27 schreef Dot. het volgende:

Ik ben nu alweer een tijdje aan het kolven op mijn werk en ik merk dat het echt per dag verschilt wat ik kolf. Gelukkig is het nog maar 1 keer voorgekomen dat ik niet genoeg had voor de dag erop, maar ik merk wel dat ik links echt ruim meer kolf dan rechts. Nu drinkt ze al sinds haar geboorte liever links en is rechts meer een sabbelborst, maar inmiddels heb ik daardoor dus ook echt hele ongelijke borsten. Links is denk ik wel een ruime cupmaat groter. Ik bied normaal eerst rechts aan en dan pas links, maar ze laat rechts altijd erg snel los. Kan ik dat nog recht krijgen of hoef ik die moeite niet te doen? Als ik alleen links aanbied heeft ze daar meestal genoeg aan en rechts heb ik ook amper stuwing.
Hier is het ook altijd ongelijk geweest, links komt er met kolven meer uit en die voelt ook als eerste vol aan. Zelfs als rechts echt vol is, is ie nog kleiner dan links. Maar ik heb nooit geprobeerd er wat aan te doen, dus tja, nu ben ik scheef :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_164987740
Clusterkolven op rechts?
pi_164987763
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:43 schreef _Ophelia_ het volgende:
Clusterkolven op rechts?
Ja, maar wordt het dan weer evenredig of krik ik daarmee alleen mn productie op wat niet nodig is?...

quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:35 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Hier is het ook altijd ongelijk geweest, links komt er met kolven meer uit en die voelt ook als eerste vol aan. Zelfs als rechts echt vol is, is ie nog kleiner dan links. Maar ik heb nooit geprobeerd er wat aan te doen, dus tja, nu ben ik scheef :P
Kipfiletjes to the rescue! ;)
pi_164987997
Dan krik je ook de productie op idd en zul je met goed beleid de productie links evenredig wat moeten laten zakken. Of gewoon vaker rechts aanleggen/ echt drinken rechts stimuleren?
pi_164988345
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:54 schreef _Ophelia_ het volgende:
Dan krik je ook de productie op idd en zul je met goed beleid de productie links evenredig wat moeten laten zakken. Of gewoon vaker rechts aanleggen/ echt drinken rechts stimuleren?
Ja, vaker rechts aanleggen probeer ik wel te doen voor slokjes tussendoor of in slaap tutteren, maar bij echte honger wordt ze dan toch boos als ik rechts blijf aanbieden.
pi_164988439
Maar zou ze niet stoppen met protesteren als de stroom krachtiger is?
(Ik ben heel bewust rechts bij gaan kolven toen een verschil ontstond, helemaal gelijk wordt het nooit maar ik zie/voel beide tepels het liefst gelijk belast.)
pi_164988537
Heeft iemand hier ervaring met veel verslikken aan de borst zonder overproductie? Flo verslikt zich zeker eens per voeding best stevig (hard hoesten, gierende ademhaling) ik heb het idee dat ze het slikken en ademen niet altijd even goed coördineert.
pi_164988696
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:45 schreef Dot. het volgende:

[..]

Ja, maar wordt het dan weer evenredig of krik ik daarmee alleen mn productie op wat niet nodig is?...

[..]

Kipfiletjes to the rescue! ;)
Huh??

Maar de productie per borst verschilt sowieso natuurlijk, afhankelijk van hoeveel melkklieren enzo, dus het is wel een hele puzzel om ze dan precies gelijk te krijgen. Hopelijk wordt het weer hetzelfde als ik stop met bv.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_164988790
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:20 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Huh??

Maar de productie per borst verschilt sowieso natuurlijk, afhankelijk van hoeveel melkklieren enzo, dus het is wel een hele puzzel om ze dan precies gelijk te krijgen. Hopelijk wordt het weer hetzelfde als ik stop met bv.

Lijkt op een kipfilet :+
pi_164988815
De productie verschilt altijd inderdaad, en borsten zijn van nature ook nooit helemaal gelijk maar iets meer naar elkaar toe zal vast kunnen.
pi_164988957
Ik ga dan gewoon door met wat ik al doe en hoop idd op wat meer gelijkheid als ik stop :) Vind het alleen zo typisch dat ik links soms echt 150 ml kolf en rechts dan op 40 blijft steken.
pi_164993624
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:27 schreef Dot. het volgende:

Nee :') :')

+1 op de borsten. Die schelen nu ook enorm veel
pi_164994778
Mijn linkerborst produceert ook minder dan de rechter. Mijn rechter was altijd al wat groter dan de linker, maar het verschil is nu wel wat meer. Rechts is ook haar favoriet :P Links heb ik een ingetrokken tepel, dus ik snap de keuze voor rechts wel :+

Na de antibiotica heb ik trouwens geen koorts meer gehad *O*. Ik heb af en toe nog wel harde plekken, dus ik probeer goed mee te masseren enzo. Ik probeer zoveel mogelijk live te voeden om het vraag en aanbod verhaal goed te krijgen. Het loopt nu aardig, ik krijg vaak een apart gevoel in mijn tepels vlak voordat ze uit zichzelf komt :+
  woensdag 31 augustus 2016 @ 21:14:37 #67
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_164995275
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:29 schreef Dot. het volgende:
Ik ga dan gewoon door met wat ik al doe en hoop idd op wat meer gelijkheid als ik stop :) Vind het alleen zo typisch dat ik links soms echt 150 ml kolf en rechts dan op 40 blijft steken.
Hier is het niet meer gelijk getrokken na het stoppen. Wel een beetje, maar de 1 is wel wat groter gebleven dan de andere en dat het ik voor de borstvoeding niet.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_164996727
Nog niet gestopt met voeden, maar helaas ook echt een verschil tussen links en rechts. Links is nog net borst te noemen en rechts voldoet aan de omschrijving 'erwt op een plankje' :')

Tot een jaar gekolfd en toen niet eens echt verschil, maar J wilde een tijd rechts niet meer. Ik heb toen geprobeerd met kolven productie recht te trekken. Zodra ik daarmee stopte liet ze rechts weer instorten. Sinds 14 maanden drinkt ze standaard eerst links en dan rechts. Rechts als eerste weigert ze.
pi_165020005
Zijn hier damens die ervaring hebben met Borstvoeding met een vrij zware depressie/angststoornis?
tips wat betreft medicatie is niet nodig hiervoor word ik doorgestuurd naar de POP poli en inprincipe mag de medicatie die ik nu heb tot 20 mg gebruikt worden tijdens borstvoeden. Dat zou betekenen dat ik 10 mg af moet bouwen.

Ik zit meer met hoe je hormoonhuishouding erop reageerde, Hoe je de nachten hebt ervaren ( ik heb die bij Lisa als erg zwaar ervaren en die kreeg de fles) , en persoonlijke ervaringen.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_165027149
quote:
5s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:03 schreef Sam1993 het volgende:
Zijn hier damens die ervaring hebben met Borstvoeding met een vrij zware depressie/angststoornis?
tips wat betreft medicatie is niet nodig hiervoor word ik doorgestuurd naar de POP poli en inprincipe mag de medicatie die ik nu heb tot 20 mg gebruikt worden tijdens borstvoeden. Dat zou betekenen dat ik 10 mg af moet bouwen.

Ik zit meer met hoe je hormoonhuishouding erop reageerde, Hoe je de nachten hebt ervaren ( ik heb die bij Lisa als erg zwaar ervaren en die kreeg de fles) , en persoonlijke ervaringen.
Geen ervaring met bv en medicatie behalve dat het bij Saar werd afgeraden, maar dat is inmiddels ook achterhaald geloof ik.

Hou ajb rekening met t afbouwen terwijl je stijf staat van hormonen... Fijn dat het onder begeleiding van de pop-poli kan.Weet niet hoever je in je behandeling van depressie en angst zit maar ik weet uit ervaring dat afbouwen tijdens de zwangerschap heel vervelend KAN zijn.

Ik heb dus wel ervaring met AD tijdens de zwangerschap (al is het meer onderhoudsmedicatie nu.)
S. 2014
J. 2016
  vrijdag 2 september 2016 @ 00:26:01 #71
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165027561
Welk medicijn gebruik je, Sam? Op de POP poli zijn ze niet gespecialiseerd in borstvoeding-medicijn combinaties, daarvoor kun je beter contact opnemen met LLL. Vaak wordt bv ten onrechte afgeraden; op de poli is de specifieke kennis er vaak niet.

Ik kan je verder mijn ervaring vertellen, maar wel morgen pas, eerst slapen ;).
KuikenGuppy
pi_165029885
Cliffhanger }:| ;)
pi_165029976
Ja zeg, tssk.

Ik hoop iok door te kunnen gaan met mijn medicatie na de bevalling (en dus tijdens bv). Volgens mij kan mijn medicijn tijdens bv(zoloft).
  Manager PR/Moderator vrijdag 2 september 2016 @ 09:14:21 #74
269689 crew  Viv
pi_165030055
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 00:26 schreef Burdie het volgende:
Welk medicijn gebruik je, Sam? Op de POP poli zijn ze niet gespecialiseerd in borstvoeding-medicijn combinaties, daarvoor kun je beter contact opnemen met LLL. Vaak wordt bv ten onrechte afgeraden; op de poli is de specifieke kennis er vaak niet.
Het combineren van medicatie met borstvoeding is inderdaad een vak apart, maar een goede POP-poli weet waar ze hierover meer informatie kunnen inwinnen om het vervolgens toe te passen op de individuele situatie.
pi_165030091
Over SSRI's (oa zoloft/sertraline)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron: lareb
  vrijdag 2 september 2016 @ 09:54:59 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165030644
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 09:14 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Het combineren van medicatie met borstvoeding is inderdaad een vak apart, maar een goede POP-poli weet waar ze hierover meer informatie kunnen inwinnen om het vervolgens toe te passen op de individuele situatie.
Ik heb de paar jaar dat ik hier en in diverse bv groepen op fb mee lees, andere ervaringen gezien.

Maar goed, het medicijn verhaal terzijde; ik heb ervaren dat ik door bevallen en bv geven mezelf dusdanig 'nuttig' voelde, dat ik me stabieler voelde dan ooit. Ik was wel al (bewust) medicijn vrij en een jaar stabiel voordat we überhaupt begonnen met wohts'en, dus dat is misschien een wat andere uitgangssituatie, maar ik was echt heel bang voor een terugval na de bevalling. Het geven van bv riep voor mij iig niet die gevoelens van angst op (maar ik ken ook mensen bij wie dat wel zo was, het blijft heel persoonlijk).
KuikenGuppy
pi_165031087
Borstvoeding geven is biologisch ook een logisch vervolg op zwangerschap. Door geen borstvoeding te geven ontzwanger je in een razendsnel (onnatuurlijk) tempo. Meestal is dat geen probleem, maar als je gevoelig bent voor die hormoonschommeling, kan dat nu net de trigger zijn om een post partum depressie te krijgen. Daarentegen is het wel zo dat nachtrust ook een belangrijke factor is in het ontwikkelen van depressies. Als je een baby in een andere kamer neerlegt en vervolgens zelf drie keer per nacht je kind gaat voeden, is dat natuurlijk niet zo handig. Daar moet je dan wel even van te voren over nadenken hoe je dat met je partner het beste aanpakt.
  vrijdag 2 september 2016 @ 12:50:28 #78
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_165033833
O+ straks weer zo'n mini aan de borst, ik kijk er zo naar uit he O+.
KuikenGuppy
pi_165040438
Hoelang nog Burdie? Ik ben nu al ongeduldig en moet nog te lang haha.

Bedankt voor jullie medenken. De info over ssri's had ik ook gevonden. Ik gebruik nu citalopram 30 mg. Voorheen escitalopram maar die heb ik 1.5 jaar geleden al gewisseld vanwege de kinderwens. Mijn depressie word versterkt Door mijn angststoornis dat is iets waar ik nog wel een aantal jaar voor bezig ben. Ik ben met de zwangerschap opnieuw begonnen omdat Door de hormonen ij weer erg achteruitging.

Naar mijn idee zou borstvoeding een beter band moeten geven en een goede troostfunctie zijn. Bij lisa had ik die niet en die huilde enorm veel. Afbouwen naar 20 mg is te doen daar functioneer ik ook goed op maar 30 is net dat beetje extra energie dat het me geeft. Zeker in de winter. Verder ben ik vrijwel stabiel maar ik ben enorm gevoelig voor hormonale schommelingen.

Waar ik voornamelijk dan meezit inderdaad is Hoe ik het in de nachten het beste kan doen want bij ons op de kamer is daar echt geen plek voor om de kleine te laten slapen of ze zou in de wandelwagenbak op de ladekast moeten haha. De nachten zullen zowiezo vrij veel op mij neerkomen vriend heeft regelmatig nachtdiensten.

En ik ben bang voor koemelkallergie/lactoseintolerantie. Lisa had het beidde en met mijn gastric bypass zie ik het niet zitten ook nog een extra dieet te volgen. De een zegt dat borstvoeding goed is ter voorkoming van de ander zegt dat het geen verschil maakt. De wens om borstvoeding te geven is enorm groot heb bij lisa veel spijt gehad dat ik zo snel opgaf maar Door alle onzekerheden twijfel ik toch over de fles met meteen ha voeding.

Hopelijk kan ik hier daarom voorlopig ook meelezen om wat meer inzicht te krijgen.

Tevens de optie om een enkelzijdige elektrische kolf genaamd philips avent isis iq uno over te nemen voor 20 euro. Zou die voldoen..? Een handkolf heb ik al van iemand gekregen.

Sorry best lang geworden zo...
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  Manager PR/Moderator vrijdag 2 september 2016 @ 18:49:18 #80
269689 crew  Viv
pi_165040676
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 18:36 schreef Sam1993 het volgende:
Waar ik voornamelijk dan meezit inderdaad is Hoe ik het in de nachten het beste kan doen want bij ons op de kamer is daar echt geen plek voor om de kleine te laten slapen of ze zou in de wandelwagenbak op de ladekast moeten haha. De nachten zullen zowiezo vrij veel op mij neerkomen vriend heeft regelmatig nachtdiensten.
Je hebt van die wiegjes die je als een schommel aan het plafond hangt, misschien is dat iets voor jullie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')