In de VS zijn het niet alleen de universiteiten/college`s he.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 17:26 schreef SuperHarregarre het volgende:
Overigens was de suggestie van een Amerikaans systeem ook gestoord. Dus we moeten eerst onze universiteiten onbetaalbaar maken en dan topsporters subsidiëren voor de uni?
Natuurlijk is het een mix van focus op sport i.c.m. patriottisme en financiële mogelijkheden maar natuurlijk is er wel een verband. Een high school die geen faciliteiten biedt om studenten de mogelijkheid te geven om hun atletisch vermogen te verbeteren, met het oog op de NOODZAAK (in tegenstelling tot Nederland) om een beurs te bemachtigen, zal het lastig hebben om leerlingen te trekken.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:38 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
In de VS zijn het niet alleen de universiteiten/college`s he.
Dat begint al op de Highschool waar je geen vermogen kwijt bent aan collegegeld.
In een ander topic postte ik een foto van een highschool in de VS met een gigantisch sportcomplex en een atletiekstadion voor 10.000 toeschouwers.
Ik zeg ook niet dat je per definitie hele sportcomplexen moet neerzetten voor alleen scholen. Dat wordt veel te kostbaar. Ik snap ook wel dat dit niet haalbaar is en zo ver wil ik ook niet gaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:02 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Wishful thinking. Alsof de Chinezen niet graag trainers willen neerzetten die er verstand van hebben. Feit is gewoon dat je dat niet voor elkaar gaat krijgen. En niet eens alleen omdat het financieel niet haalbaar is. Er zijn domweg niet genoeg trainers om elke school te voorzien. Het financiële aspect komt daar dan dus nog bij. Leraren verdienen al te weinig en op de vakantiedagen na zijn er weinig pluspunten te bedenken aan het leraarschap. Salarissen zijn matig, de machtsverhouding leraar-ouder is al jaren zoek, leraren krijgen te maken met idiote proefballonnetjes van politici waardoor er elke zoveel jaar weer een nieuwe methode wordt ingevoerd.
Daarbij hebben we in Nederlandse steden ook een chronisch gebrek aan ruimte. Het is al heel wat als er ruimte is voor een klein voetbalveldje, laat staan dat scholen hun eigen veld en sintelbaan krijgen, iets wat elke school (zelfs een hoop basisscholen) in China bijvoorbeeld wel heeft. Daarom werkt in Nederland de vereniging ook beter. De velden zijn doorgaans buiten het centrum maar met meerdere bij elkaar waardoor je een groot aantal elftallen kunt onderbrengen in relatief kleine ruimte. En gezien de kortere afstanden in Nederland is het te behappen voor ouders en kinderen. In de VS bijvoorbeeld zijn de afstanden tussen voorzieningen aanzienlijk groter waardoor een combinatie met scholen meer voor de hand ligt.
Je zit nog steeds in een totaal andere richting te praten dan ik.quote:[..]
Ik lees prima.
Het punt is dat je voorbijgaat aan het feit WAAROM ze in de VS zo hard werken aan hun atletische vaardigheden. Voor een hoop (armere) Amerikanen is dat de enige manier om een studie te kunnen doen. Als ze die studie ook zouden kunnen doen zonder die voorwaarden dan zouden er ook een hoop minder atleten doorbreken.
Maar is het daarom positief als een deel van de bevolking de facto wordt uitgesloten van hoger onderwijs tenzij ze goed kunnen sporten? Dat lijkt mij een nogal grote stap achteruit. We mogen in Nederland best trots zijn dat je hier ongeacht de achtergrond van je ouders gewoon naar de universiteit kunt gaan.
Ietwat gechargeerd kun je zeggen dat hetzelfde geldt voor het leger. Ja, de VS heeft een sterk leger met veel nieuwe rekruten. Maar waarom zijn er zoveel nieuwe rekruten? Omdat je via die weg ook een studie kunt bekostigen. Maar is dat daarom toe te juichen? Is een samenleving waarin jongeren een aantal jaren kogels ontwijken om te kunnen studeren beter dan een samenleving waarin je gewoon kunt studeren als je daar slim genoeg voor bent en er behoefte aan hebt?
Mijn uiteindelijke punt is, we doen alsof Nederland een matig klimaat heeft voor topsport maar gaan voorbij aan de randverschijnselen. We hebben onze samenleving wat dat betreft zo goed op orde dat er geen noodzaak is voor atletische prestaties. De prestaties komen puur voort uit interesse en plezier. Het lijkt me niet wenselijk om nu de socio-economische situatie van velen te gaan verslechteren puur in de hoop dat die mensen dan gedwongen worden om harder te werken aan hun atletisch vermogen.
Nobele ideeën en als het haalbaar is ben ik er absoluut geen tegenstander van maar ik denk dat het helaas niet realistisch is. Er zijn in Nederland een hoop problemen met het onderwijs, een groot deel financieel, en hoewel sport belangrijk is, denk ik toch dat eventuele extra middelen echt richting het behouden van goede leraren voor bepaalde vakken (met name wiskunde bijvoorbeeld) moet gaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 14:17 schreef Komakie het volgende:
Ik zeg ook niet dat je per definitie hele sportcomplexen moet neerzetten voor alleen scholen. Dat wordt veel te kostbaar. Ik snap ook wel dat dit niet haalbaar is en zo ver wil ik ook niet gaan.
Daarnaast zijn er al meer dan genoeg faciliteiten in Nederland waar gebruik van kan worden gemaakt.
Daarnaast hoeven trainers niet in dienst te zijn van de school. Een trainer kan gewoon zijn werk blijven doen voor een vereniging, maar onderdeel van zijn werk is ook de specifieke sport trainen. Je moet dan natuurlijk van het klassikale "iedereen hetzelfde kunstje doen" af. Iets wat sowieso belachelijk is.
Je zou een constructie kunnen verzinnen waarbij ze soort van introductielessen kunnen krijgen en daarna voor een laag tarief (gratis zou het moooiste zijn, maar dat gaat nooit lukken) mee kunt doen. Of spullen in bruikleen krijgt, of iets anders wat er voor zorgt dat de sport heel erg laagdrempelig wordt.
Nu zijn we van de universiteit afgedaald naar de lagere school.quote:Je zit nog steeds in een totaal andere richting te praten dan ik.
Het gaat mij om breedte sport waarbij het niet per definitie relevant is hoe goed je bent.
De enige reden waarom ik Amerika aanhaal is omdat sport daar veel meer onderdeel is van school dan hier.
Je begint al over hoger onderwijs. Natuurlijk moet dat beschikbaar blijven voor iedereen en kun je er vraagtekens bij zetten hoe dit in Amerika geregeld is, maar zo ver ben ik nog lang niet. Sowieso heb je voor echte talenten al lang speciale opleidingstrajecten die al aan scholen gekoppeld zitten.
Ik heb het over het begin. De lagere school. Waarbij dat nog niet van toepassing is.
Als je meer mensen aan het sporten wilt krijgen (om zo een grotere talentenpoel te creeëren) zul je daar al moeten beginnen.
Het zou alleen al mooi zijn als we de huidige gymles structuur zoals die in Nederland is zouden kunnen vervangen voor een model waarbij kinderen kunnen bepalen welke sport(en) ze willen doen en daar een serieuzer werk van maken ipv 2 uurtjes per week gymles waarbij ze in 80% van de gevallen totaal niet geinteresseerd zijn in wat ze doen.
Nee, daar moet je presteren op sportgebied om bij een College binnen te komen als je niet of bij de beste van je klas behoort of rijke papa en mama hebt...quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:38 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
In de VS zijn het niet alleen de universiteiten/college`s he.
Dat begint al op de Highschool waar je geen vermogen kwijt bent aan collegegeld.
In een ander topic postte ik een foto van een highschool in de VS met een gigantisch sportcomplex en een atletiekstadion voor 10.000 toeschouwers.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Je kinderen pushen om goed te zijn in sport zodat ze goedkoop naar de universiteit kunnen. Als je de universiteit succesvol af wilt ronden moet je goed zijn in studeren. Goed zijn in sport zegt weinig tot niks over je intellectuele capaciteiten. Zoals je zegt als je op je 18e al zwaar hersenletsel hebt heb je toch helemaal 0 aan je scholarship. Maarja mensen in de lagere klassen staan dan natuurlijk ook niet bekend om hun verstandige keuzes in het levenquote:Op donderdag 18 augustus 2016 06:34 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nu zijn we van de universiteit afgedaald naar de lagere school.Het maakt niet uit hoe ver je die lijn doortrekt, ook al trek je 'm door naar de kinderspeelzaal. De essentie blijft hetzelfde. Ouders zullen hun kinderen in de VS harder pushen omdat het honderdduizenden dollars kan schelen. Het is voor mensen in de lagere klassen elke generatie weer een "kans" om zich te ontworstelen aan hun achtergrond. Elke keer dat het mislukt moeten ze weer 20 jaar wachten. Daarom hoor je af en toe ook van die vreselijke verhalen. (Ouders die hun kinderen door American Football blijven pushen, ook al hebben ze op hun 18e al zwaar hersenletsel.)
Ik denk dat het wel haalbaar is, maar je zou wel een gedeelte van het schoolse systeem op de kop moeten gooien voor 1 vak wat op dit moment al zwaar onderbedeeld is en waarvan ik denk dat het nooit zal veranderen, tenzij we ooit eens een hoop geld over houden....quote:Op donderdag 18 augustus 2016 06:34 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Nobele ideeën en als het haalbaar is ben ik er absoluut geen tegenstander van maar ik denk dat het helaas niet realistisch is. Er zijn in Nederland een hoop problemen met het onderwijs, een groot deel financieel, en hoewel sport belangrijk is, denk ik toch dat eventuele extra middelen echt richting het behouden van goede leraren voor bepaalde vakken (met name wiskunde bijvoorbeeld) moet gaan.
Ik heb het nooit over de uni gehad. Daar begon jij overquote:[..]
Nu zijn we van de universiteit afgedaald naar de lagere school.Het maakt niet uit hoe ver je die lijn doortrekt, ook al trek je 'm door naar de kinderspeelzaal. De essentie blijft hetzelfde. Ouders zullen hun kinderen in de VS harder pushen omdat het honderdduizenden dollars kan schelen. Het is voor mensen in de lagere klassen elke generatie weer een "kans" om zich te ontworstelen aan hun achtergrond. Elke keer dat het mislukt moeten ze weer 20 jaar wachten. Daarom hoor je af en toe ook van die vreselijke verhalen. (Ouders die hun kinderen door American Football blijven pushen, ook al hebben ze op hun 18e al zwaar hersenletsel.)
Bijvoorbeeld. Het is ook een stukje motivatie voor een leerling. Waarom zou ik in de ringen moeten gaan hangen, softbal spelen of tikkertje moeten gaan doen op het moment dat daar mijn interesses totaal niet liggen en het ook niet zo veel zin heeft voor mijn algemene ontwikkeling.quote:Voor de rest ben ik het wel met je eens dat de opzet van onze gymlessen anders kan/moet. Het is op dit moment denk ik te vrijblijvend wat we doen. Het is lastig te zeggen wat iedereen nu precies doet/heeft gedaan tijdens gym. Wij hebben wel eens een keer aan de ringen gehangen. En een keer softbal gespeeld. Een keertje basketbal maar vaker volleybal gespeeld omdat de docent dat zelf leuk vond om te doen. En een paar keer badminton omdat een van de leerlingen in onze klas regionale top was en hielp bij het lesgeven.
Het zou goed zijn als er een daadwerkelijk idee achter alles komt te zitten. En ja, optimaal zou jouw suggestie zijn om dan bepaalde lessen te laten organiseren door de plaatselijke vereniging die dan een trainer sturen. Zou ook de vereniging kunnen helpen met het werven van leden. Eventueel zou je dan de koppeling tussen vereniging en school beter kunnen maken waarbij uren die je traint bij de vereniging meetellen voor je cijfer by gym.
Voor zover ik weet moet je wel je resultaten behalen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 00:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dit slaat natuurlijk nergens op. Je kinderen pushen om goed te zijn in sport zodat ze goedkoop naar de universiteit kunnen. Als je de universiteit succesvol af wilt ronden moet je goed zijn in studeren. Goed zijn in sport zegt weinig tot niks over je intellectuele capaciteiten. Zoals je zegt als je op je 18e al zwaar hersenletsel hebt heb je toch helemaal 0 aan je scholarship. Maarja mensen in de lagere klassen staan dan natuurlijk ook niet bekend om hun verstandige keuzes in het leven
Dan kan je natuurlijk 1000x beter je kind pushen om de hoogste cijfers van de klas te halen, dan krijgt hij/zij nog steeds een scholarship en kan hij daadwerkelijk de universiteit afmaken.
Hier wel een aardig filmpje van John Oliver over college basketbal en hoe dat eerder studenten van prestaties afhoudt dan prestatiebevorderend werkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |