quote:
Op maandag 15 augustus 2016 12:31 schreef Burdie het volgende:Zeg kan een ervaren peuter/peuter+ moeder mij even kort updaten over de ongeschreven regels van bij de buren spelen? Ze speelden lekker buiten maar zijn een half uur geleden naar binnen gegaan om TV te kijken. Kuiken heeft netjes gevraagd of hij mee mocht en dat was geen probleem. Kan ik er van uit gaan dat ze hem wel weer deze kant op bonjouren als ze 'm zat zijn? Of had ik mee moeten gaan naar binnen? Of moet ik 'm na een X aantal minuten gaan ophalen? (Nouja, dat laatste sowieso, want ik wil zo lunchen

).
Haha, dit vond ik in het begin ook echt zo ingewikkeld! Ik heb terugkijkend ook best ongepaste dingen gedaan geloof ik, gewoon uit onwetendheid over de etiquette

Bij mensen die je nauwelijks kent hou je de vinger aan de pols. Als mijn kind ergens gaat spelen waar hij nieuw is, wisselen we telefoonnummers uit. Ook als die mensen naast me wonen, even appen of het nog gezellig is, is toch handiger dan aanbellen (waardoor je kinderen mogelijk uit hun spel haalt enzo). Maar eigenlijk willen ze hier nooit een eerste keer alleen ergens spelen, ze verzoeken mij altijd met ze mee te gaan. Erg fijn, kan ik meteen even sfeer proeven daar, ik weet graag met wat voor mensen (kinderen) mijn kind zich omringt.
We hebben bevriende buren, onze tuinen staan open voor elkaars kinderen en daarmee wordt niet elke dag opnieuw contact gelegd als ze samen spelen. Als ik ze mis app ik haar of ze daar zijn. Meestal is dat zo, soms zegt zij: ik dacht dat ze bij jou waren! en dan gaan we zoeken en blijken ze met zijn allen lekker buiten. Wij hebben wel heel duidelijke regels over tot waar je mag gaan, wat wel en niet geoorloofd is, met wie je mee mag (met niemand, ook geen politie of iemand die zegt dat hij door mama of papa is gestuurd of in ruil voor pokemonkaarten - waarvan Oudste zei: 'Ik begrijp echt wel dat dat niet klopt mam, Pokemonkaarten zijn zo tof, als iemand ze zomaar weg geeft is er iets niet in de haak' - gewoon echt niemand)
Er vanuit gaan dat iemand mijn kind wel weer terug brengt doe ik overigens nooit, ik durf er niet op te vertrouwen dat mijn kind durft aan te geven dat hij ergens weg wil en dus ook niet dat de andere ouder kan inschatten of het al 'tijd' is voor mijn kind om daar weg te gaan.
En met zes jaar alleen spelen vind ik heel normaal, maar wij wonen in een kinderrijke autoluwe buurt. Sticker mag ook alleen buiten spelen, mits Oudste erbij is (en dan spelen ze rondom ons huis, dus met de tuindeur open kan ik ze horen).