het zijn inderdaad soms hele lange dagen. Natuurlijk worden er grappen gemaakt, maar niet tijdens een procedure en al helemaal niet over een patiënt. Soms zijn dit ook emotionele procedures waarbij de donor bv. erg jong is, geen situatie om grappen over te maken.quote:Op zondag 7 augustus 2016 10:52 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik heb een documentaire gezien over een dagje mee..
Jezus dat zijn lange dagen/ nachten met lekker veel wachten pfff.
Geen grappen zoalals "zo he deze tieten neem ik mee voor mijn vrouw thuis"
Kan het mij niet voorstellen?
Als jij hem respectloos vind heb ik hem even weggehaald.. Dat respect heb ik wel voor jou als userquote:Op zondag 7 augustus 2016 11:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan verschillen we duidelijk van mening.
Dat is wat ook eerder zei, die boog kan niet heel de dag gebogen staan.quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:10 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
het zijn inderdaad soms hele lange dagen. Natuurlijk worden er grappen gemaakt, maar niet tijdens een procedure en al helemaal niet over een patiënt. Soms zijn dit ook emotionele procedures waarbij de donor bv. erg jong is, geen situatie om grappen over te maken.
Je het is een emotioneel dubbele tijd, waarbij je werkt met een overleden donor of een donor die tijdens de operatie 'overlijdt' en je weet dat dit het leven gaat verlengen en soms redden van een aantal andere patiënten.
Ik heb de quote ook maar even geëdit, dan.quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:11 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als jij hem respectloos vind heb ik hem even weggehaald.. Dat respect heb ik wel voor jou als user
het is uiteraard niet verboden, maar het is er de situatie niet naar. Het luistert heel nauw, de periode tussen overlijden op de IC en de uitname van organen mag maar een beperkte periode duren, dus er moet heel hard en snel gewerkt worden om dit voor elkaar te krijgen. Indien er een zogenoemde heart beating procedure gedaan wordt, zijn er zelfs 3 (of meer) teams aanwezig en sta je als operatie assistent tijdens de ingreep met soms 6 artsen tegelijkertijd aan tafel die moeten worden voorzien van instrumentarium. Er is doodgewoon geen tijd voor grappen. Wanneer de "rust" is wedergekeerd, wordt er wel weer gekletst maar nooit te nadele over een donor of ontvanger.quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:14 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is wat ook eerder zei, die boog kan niet heel de dag gebogen staan.
Als er morgens kindje "behandeld" moet worden ben je denk ik even kapot ervan..Bij een ouder persoon later op de dag kan er toch wel gelachen worden dacht ik?
Of is het verboden qua ethiek?
Respect voor mensen die dat werk doen, sowieso..
Ik zou er in blijven hangen
Momenteel vacature in Maastricht. Helaas vragen ze tegenwoordig een basisarts hiervoor:quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:34 schreef Droopie het volgende:
Offtopic:
Ik zou een goede logistieke planner zijn, hoe word je dat daar?
Ontopic:
Als je er over nagedacht hebt, heb ik altijd respect voor je beslissing ja of nee.
En dat gebeurt niet als je niet doneert?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:24 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ik voel me zelf wel gedwongen om orgaan donor te worden, precies om de reden die jij eigenlijk zegt.
Ik zou het erg egoistisch vinden als je geen orgaan donor bent, maar wel een orgaandonor nodig hebt...
Maar het idee dat na je dood iemand respectloos in je zit te wroeten... dat idee overheerst teveel op de een of andere manier.
Ja maar het is toch nog steeds ''jouw'' lichaam? ookal ben je dood?quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:29 schreef bert888 het volgende:
Hoe dom kun je zijn als je dood bent dat je dan nog wat aan je lichaam heb.
Heeft niets met eigenwaarde te maken.
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?quote:Op zondag 7 augustus 2016 12:15 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Orgaandonor met voorkeur voor cremeren hierIk snap juist niet waarom mensen per se begraven willen worden. Of je nou onder de grond gestopt wordt of verast, je nabestaanden zullen jou nooit meer in het echt zien. Hooguit een steen met je naam erop (of een urn). Voortleven doe je in hun herinneringen
Neequote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?
Wat is het verschil met wegrotten?quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?
En wat als je nabestaanden je graf niet meer kunnen betalen? Dan wordt je geruimd, besta je ook niet meer.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ja maar het is toch nog steeds ''jouw'' lichaam? ookal ben je dood?
Je laat jezelf toch niet zomaar wegbranden alsof je nooit bestaan hebt.
Nouja, veel mensen hier in dit topic ook doen dit dus wel.
Ik snap het nog steeds niet. Maar misschien ligt het ook wel aan mij dan.
[..]
Maar dat kan ook met een urn.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Voor nabestaanden die er waarde aan hechten, kan ik me prima voorstellen dat die er troost in kunnen vinden om nog een graf te kunnen bezoeken.
Kan ook als je gecremeerd bentquote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Voor nabestaanden die er waarde aan hechten, kan ik me prima voorstellen dat die er troost in kunnen vinden om nog een graf te kunnen bezoeken.
'er is doodgewoon geen tijd voor grappen'quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:20 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
het is uiteraard niet verboden, maar het is er de situatie niet naar. Het luistert heel nauw, de periode tussen overlijden op de IC en de uitname van organen mag maar een beperkte periode duren, dus er moet heel hard en snel gewerkt worden om dit voor elkaar te krijgen. Indien er een zogenoemde heart beating procedure gedaan wordt, zijn er zelfs 3 (of meer) teams aanwezig en sta je als operatie assistent tijdens de ingreep met soms 6 artsen tegelijkertijd aan tafel die moeten worden voorzien van instrumentarium. Er is doodgewoon geen tijd voor grappen. Wanneer de "rust" is wedergekeerd, wordt er wel weer gekletst maar nooit te nadele over een donor of ontvanger.
Voor tijdens en na een procedure moet er logistiek ook ontzettend veel geregeld worden. Zoals transport van alle benodigde teams ter plekke (met ambutaxi's, ambulances, vliegtuigen) alle ontvangende ziekenhuizen, het transport en registratie van alle organen die geïmplanteerd moeten worden (taxi's,vliegtuigen eurotransplant) het op de juiste manier inpakken van alle organen incl alle juiste administratie.
Hart- en longenteams komen vanuit het ontvangende ziekenhuis naar het donerende ziekenhuis, verwijderen het orgaan, inspecteren deze, pakken deze in en nemen deze vervolgens mee naar het ontvangende ziekenhuis en patiënt en implanteren vervolgens het orgaan.
Ow...quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:55 schreef LPFAN het volgende:
Misschien heb je dit al beantwoord maar heb dit niet zo snel terug kunnen lezen, wil je zelf wel organen als je die ooit nodig blijkt te hebben?
Dat is idd een reden, ik hecht daar persoonlijk wel aan, mijn ouders hechten daar echter niet dusdanig aan dat zij begraven willen worden, zij willen gecremeerd worden, ook goed, hun keuze.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Figuren als Holleeder, maar ook bepaalde dictators, politici, zakenlui enz. (hehe) zou ik het bij omdraaien. Die zouden ter beschikking voor orgaandonatie moeten worden vrijgegeven. En niks wachten tot na hun dood. In China is dat de regel, ter dood veroordeelden worden automatisch hun organen uitgenomen en herverdeeld.quote:Op zondag 7 augustus 2016 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar goed, organen doneren vind ik geen enkel probleem, ik kan er niets meer mee en als ik het leven van een ander er mee kan verlengen/verbeteren dan graag.
Het enige dat me wel enigszins tegenstaat is dat een figuur als Holleeder je hart zou kunnen krijgen, dat zou ik dan wel weer vervelend vinden, maar ook voor hem is dat waarschijnlijk een enorme vooruitgang, want mijn hart is lang niet zo zwart als het zijne.
Nou ga maar alvast sparen dan voor een eeuwig graf...quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:06 schreef Vlinderbom het volgende:
Ik heb dat eigenlijk ook met je laten cremeren.
Ik hoor wel eens mensen zeggen, '' anders loop je ook maar weg te rotten onder de grond''
Ik krijg bij dit precies het zelfde gevoel. Ik bedoel, je laat jezelf toch niet zomaar weg branden alsof je nooit bestaan hebt? Wat is dat nou voor onzin.
Ik ben daar eens dieper over gaan nadenken, en ik vraag me dan af; hebben de mensen die totaal geen problemen hebben om donor te worden of zichzelf te laten cremeren dan geen eigenwaarde?
Of vinden mensen het gewoon stoer om te zeggen dat ze zichzelf laten cremeren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |