abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164153365
Afgelopen weekend begonnen met de totaal renovatie van de benedenverdieping (twee-onder-een kapwoning uit 1999, aangekocht in 2007). De vloertegels verwijderd omdat er nieuwe hoofd vloerverwarming (vvw) aangelegd moet worden, dit was bijverwarming. Uiteidnelijk komt er een gelijmde pvc-vloer in.
De tegels zaten heel erg vast, dus met een breekhamer gehakt. Helaas ook stukken zandcementvloer (zcv) meegenomen met delen vvw-buis (dat laatste is niet erg omdat deze toch vervangen moet worden. Zie foto's voor het resultaat.

Nu mijn vragen:
- is het mogelijk om door deze huidge situatie te vrezen voor nieuwe vloerverwarming, door de huidige vvw heen en dan afwerken met zandcement en daarna een dunne laag egaline?
- of, moet de vvw-buizen eruit, dan aanhelen met zandcement en daarna vrezen en daarna afwerken?
- of de hele zcv eruit en vanaf het beton opnieuw opbouwen?

Graag jullie advies

Richard

pi_164153844
Bij mijn verbouwing exact hetzelfde gehad. Egaline was te duur voor de oppervlakte dus is er een nieuw cementdekvloertje opgelegd. Normaal moet dat 4cm zijn maar bij mij hebben ze het 1,5cm gemaakt bovenop de oude beschadigde cementdekvloer.
pi_164153937
Zo he, lekker klusje!
Ikzelf zou de hele zooi er tot het beton uithalen, door de oude leidingen heen frezen is in mijn optiek half werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door halfway op 01-08-2016 14:32:42 ]
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 1 augustus 2016 @ 14:27:39 #4
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_164154145
Haha dit zijn dan toch de klusjes waarbij je denkt "waarom heb ik godsnaam niet gewoon een huis gehuurd!?".

Maar inderdaad, zou het er volledig uit halen. Als je 't doet, doe het dan goed.
pi_164154319
Oh en natuurlijk welkom op FOK!
pi_164154483
Tsja lastig. Zo is er in ieder geval niet te frezen, dus je zult wat moeten.

Gevoelsmatig houd je nou niet een al te sterke dekvloer over als je dit gaat aansmeren en vervolgens weer gaat frezen. Samen met de oude buis restanten wordt dat een aardige gatenkaas. Je loopt het risico dat delen los gaan zitten, zeker als je hier overheen nog weer gaat tegelen (weet ik niet zeker, heb je er niet bijgezet).

Met een brede platte beitel en een breekhamer eens proberen om alles er uit te krijgen tot het beton. Beetje scheef houden en weekendje rugpijn, maar dan kan je weer met een schone lei beginnen.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_164154545
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:27 schreef Redcoon het volgende:
Haha dit zijn dan toch de klusjes waarbij je denkt "waarom heb ik godsnaam niet gewoon een huis gehuurd!?".
:X
  maandag 1 augustus 2016 @ 14:58:55 #8
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_164154863
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:44 schreef Brad het volgende:

[..]

:X
Wat, nog nooit zo'n moment gehad tijdens het klussen? :P
pi_164154898
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:58 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Te vaak, en te duur.
pi_164156821
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:58 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Nee juist wel. Ik had exact datzelfde gevoel 10 weken geleden toen we met de verbouwing startten.

In eerste instantie wil je alleen de tegels eruit. We wilden toch laminaat en dan kwam de vloer weer op originele hoogte. Toen de vloer er zoals in de TS uit zag hebben we ervoor gekozen om 3 dagen verder de vloer op te schonen. Achteraf had het geld en tijd bespaart als we de tegels hadden laten zitten.
pi_164156983
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:40 schreef mister_white het volgende:
Tsja lastig. Zo is er in ieder geval niet te frezen, dus je zult wat moeten.

Gevoelsmatig houd je nou niet een al te sterke dekvloer over als je dit gaat aansmeren en vervolgens weer gaat frezen. Samen met de oude buis restanten wordt dat een aardige gatenkaas. Je loopt het risico dat delen los gaan zitten, zeker als je hier overheen nog weer gaat tegelen (weet ik niet zeker, heb je er niet bijgezet).

Met een brede platte beitel en een breekhamer eens proberen om alles er uit te krijgen tot het beton. Beetje scheef houden en weekendje rugpijn, maar dan kan je weer met een schone lei beginnen.
Mister White, ik ga niet tegelen, er komt een pvc-vloer op. Dus na het leggen van de hoofd vloerverwarming egaline erover heen en dan pvc lijmen.

Ik heb exact hetzelfde gevoel over de gatenkaas, volgens mij gaan er dan inderdaad delen loszitten, en dat wil ik natuurlijk niet.

Dan de afweging, alles tot het beton strippen, of alleen de vvw-buizen eruit trekken en opvullen met zandcement.
pi_164157021
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2016 15:00 schreef halfway het volgende:

[..]

Te vaak, en te duur.
Is niet eens in me opgekomen, hypotheek is veel lager dan welke huur dan ook.
pi_164157059
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:17 schreef Brad het volgende:
Bij mijn verbouwing exact hetzelfde gehad. Egaline was te duur voor de oppervlakte dus is er een nieuw cementdekvloertje opgelegd. Normaal moet dat 4cm zijn maar bij mij hebben ze het 1,5cm gemaakt bovenop de oude beschadigde cementdekvloer.
Brad, ging je ook nieuwe vloerverwarming leggen? Want als dat bij mij niet het geval was geweest had ik de vloer inderdaad dichtgesmeerd met zandcement. De gaten opvullen met egaline is inderdaad een kostbare klus.
pi_164157068
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:33 schreef halfway het volgende:
Oh en natuurlijk welkom op FOK!
Thanks!
  maandag 1 augustus 2016 @ 16:43:59 #15
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_164157335
quote:
6s.gif Op maandag 1 augustus 2016 16:27 schreef Vdhorst het volgende:

[..]

Dat is het ook, zeker nu! Ben blij dat ik een koper ben! :)
Succes met je project, is even k**te maar uiteindelijk kan je er met trots op terugkijken met een flink "toch ff geflikt' gevoel!
pi_164157769
quote:
6s.gif Op maandag 1 augustus 2016 16:27 schreef Vdhorst het volgende:

[..]

Ja dat heb ik ook, ik bedoel meer onverwachte zaken bij verbouwingen.
  maandag 1 augustus 2016 @ 17:09:47 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164157887
Ik zou gewoon een laag zandcement gieten, ten minste, wat ze hier estrich noemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 1 augustus 2016 @ 18:39:57 #18
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_164159802
Als je het zandcement weghakt hoef je ook niet meer te frezen natuurlijk, je kan dan direct een opbouwsysteem gebruiken, met evt zelfs een isolatielaagje eronder
[_] <- Sign here
pi_164160052
De aannemer laat nu net weten dat inderdaad de hele dekvloer eruit moet, ben ik lekker klaar mee. Maar goed, we vinden wel weer een oplossing.

Iemand tips om dit te doen? Welk gereedschap? Een 11 kg breekhamer? Of iets anders?
Of iemand een tip wie dit op korte termijn kan doen? Een bedrijf, of een persoon? Een pm is welkom. 18 augustus wordt de pvc-vloer gelegd.
pi_164160189
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 18:51 schreef Vdhorst het volgende:
De aannemer laat nu net weten dat inderdaad de hele dekvloer eruit moet, ben ik lekker klaar mee. Maar goed, we vinden wel weer een oplossing.

Iemand tips om dit te doen? Welk gereedschap? Een 11 kg breekhamer? Of iets anders?
Of iemand een tip wie dit op korte termijn kan doen? Een bedrijf, of een persoon? Een pm is welkom. 18 augustus wordt de pvc-vloer gelegd.
Dat ga je nooit meer redden zo, het moet kurkdroog zijn dus de tijd is tekort.
Voor een dekvloer ong 1cm/week droogtijd
pi_164160814
quote:
1s.gif Op maandag 1 augustus 2016 18:56 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat ga je nooit meer redden zo, het moet kurkdroog zijn dus de tijd is tekort.
Voor een dekvloer ong 1cm/week droogtijd
Zie nu op de planning dat op 5 september de egaline aangebracht wordt en dat 6 september de pvc vloer gelegd wordt.
pi_164160943
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 18:39 schreef Xiphos het volgende:
Als je het zandcement weghakt hoef je ook niet meer te frezen natuurlijk, je kan dan direct een opbouwsysteem gebruiken, met evt zelfs een isolatielaagje eronder
Dat. Vaak worden de slangen in een noppenfolie gelegd (geklikt) en dan moet je wel op een vlakke ondergrond (de betonlaag) beginnen. Dan hoef je ook niet te frezen. Mat, slangen erin en cementvloer gieten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164160951
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164161550
Ik heb toch nog eens even goed naar de vloer gekeken, die vvw-buizen trek ik er nu gewoon met de hand uit. De vvw was dus gewoon niet goed aangelegd, de buizen liggen te ondiep. De tegels zijn er gewoon met een dikke lijmlaag overheen gelijmd. De vloer is dus niet afgewerkt met zandcement.

Ik denk er toch sterk aan om de buizen er uit te trekken en de vloer aan te helen met een laag zandcement. Eerst goed in de primer uiteraard. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden:
pi_164161723
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 19:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat. Vaak worden de slangen in een noppenfolie gelegd (geklikt) en dan moet je wel op een vlakke ondergrond (de betonlaag) beginnen. Dan hoef je ook niet te frezen. Mat, slangen erin en cementvloer gieten.
Daar valt ook wel weer iets voor te zeggen. Bedoel je onderstaand systeem?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')