Stel dat je er over nog eens 10 jaar echt helemaal klaar mee bent. Dan ben je 45 en is het 2026. Je kunt je afvragen hoe je dan in de markt ligt als je 1 baan van 20 jaar op je CV hebt staan, een baan waarin je misschien ook niet bent doorgegroeid. De keuze tussen jou en een energieke millennial met ervaring bij vijf verschillende banen is dan gauw gemaakt.quote:
Want?quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:52 schreef Renesite het volgende:
Geen moeilijke keuze. Spring in het diepe bad
Ik heb dat gesprek een tijd geleden gehad. Hier kan ik sowieso niet meer doorgroeien. Ik ben deel van een afdeling waar al een manager boven hangt. Kan dus niet afdelingshoofd worden ofzo. Wat ik nu doe, doe ik al een tijd en daar zit geen groei in.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:06 schreef Benger het volgende:
Ik zou eerst het gesprek met je huidige werkgever aangaan. Je wil meer doorgroeimogelijkheden, meer variatie. Als je op het punt staat weg te gaan is er vaak opeens veel meer mogelijk (hoewel je wel direct concrete stappen moet zetten en toezeggingen op papier moet vragen, want anders wordt het na een tijdje alsnog niks). Denk eens na over wat je nog meer zou kunnen doen. Werk overnemen van die collega die af en toe klaagt dat hij zo veel werk toegeschoven. Nieuwe medewerkers inwerken. Verzin eens wat. En er moet iets extra's tegenover staan, als is het maar ¤ 5,- per maand.
Als je niet kunt doorgroeien zou ik weg gaan. Je wordt te duur om 10+ jaar het zelfde werk te doen. Bij een reorganisatie sta je gewoon op straat. Je moet in deze tijd gewoon zorgen dat je jezelf blijft ontwikkelen.
Het betaald flink beter ja. Heb 2 kinderen, beide nog niet schoolgaand. Hebben plannen om te verhuizen dus wat dat betreft zou t lekker zijn voor de nieuwe hypotheek. Heb nu ook een koophuis trouwens.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:16 schreef Twiitch het volgende:
Betaald het flink beter? Hoe is je financiële situatie nu? Heb je kinderen? Koophuis? Andere verplichtingen?
Weet te weinig om te zeggen "spring maar in het diepe"
Maar je krijgt niet meteen een vast contract lijkt me.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:20 schreef Ajax95 het volgende:
[..]
Het betaald flink beter ja. Heb 2 kinderen, beide nog niet schoolgaand. Hebben plannen om te verhuizen dus wat dat betreft zou t lekker zijn voor de nieuwe hypotheek. Heb nu ook een koophuis trouwens.
Je weet alleen of het gras bij de buren groener is als je over de schutting klimt.quote:
Aanbod is 6 maanden (zonder proeftijd) en daarna vast.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je weet alleen of het gras bij de buren groener is als je over de schutting klimt.
Tenzij je het type bent die saaiheid ondergeschikt maakt aan veiligheid zie ik geen reden om dit niet te proberen. Zorg alleen dat je nieuwe contract geen 3 maanden flutdingetje is omdat je daarmee je WW op het spel zet. Of bel desnoods even met het UWV zodat je zeker bent van een vangnet.
Je had redenen om te gaan solliciteren, maar omdat je een sprong moet maken en dit wat onzekerheid met zich meebrengt ga je die redenen nu bagatelliseren, dit terwijl jij nu al weet dat het op je huidige plek de komende jaren niet gaat veranderen.
Ja, dan zou ik ervoor gaan.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:32 schreef Ajax95 het volgende:
[..]
Aanbod is 6 maanden (zonder proeftijd) en daarna vast.
Ik denk dat je een andere heel reële angst over het hoofd ziet. Dat je over 5/10 jaar denkt: Toen had ik de kans om weg te gaan bij deze baan, er lag zelfs al een contract klaar, maar toen heb ik het niet gedaan...quote:Op donderdag 28 juli 2016 09:51 schreef Ajax95 het volgende:
Straks ga ik weg, pakt het niet uit zoals ik wil en heb ik spijt als haren op m'n hoofd dat ik niet gewoon heb gehouden wat ik had...
quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Korte vraag:
Ik heb nog werk maar ben toe aan een nieuwe uitdaging omdat ik mij verveel op mijn huidige werk.
Tevens zijn er geen doorgroeimogelijkheden meer.
Hoe verwoord ik dit in een sollicitatiebrief. Als ik neerzet dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging dan klinkt het alsof ik ontslagen ben of ga worden.
Ik wil namelijk de reden voor solliciteren noemen in de openingsparagraaf.
Vond je het niet eng? Ik vind de overstap zo eng. Straks lukt het niet, kan ik de baan niet aan, krijg ik spijt, etc.quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:35 schreef Ajax95 het volgende:
Maar het gevoel van: Ik weet tenminste wel wat ik heb. Straks ga ik weg, pakt het niet uit zoals ik wil en heb ik spijt als haren op m'n hoofd dat ik niet gewoon heb gehouden wat ik had... Kan ik mijn nieuwe functie wel?
Is dat herkenbaar? Doodeng vind ik het, misselijkmakend bijna...
Je zal het toch zelf op een rijtje moeten krijgen. Dus je doemdenken weg kunnen krijgen, je zelfvertrouwen verhogen en echte gevaren en gevolgen moeten kunnen benoemen. Nu schiet je maar wat termen de lucht in om, ja om wat eigenlijk?quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:46 schreef Ajax95 het volgende:
[..]
Vond je het niet eng? Ik vind de overstap zo eng. Straks lukt het niet, kan ik de baan niet aan, krijg ik spijt, etc.
Als het niet lukt zoek je toch weer een functie die vergelijkbaar is met je huidige baan?quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:46 schreef Ajax95 het volgende:
[..]
Vond je het niet eng? Ik vind de overstap zo eng. Straks lukt het niet, kan ik de baan niet aan, krijg ik spijt, etc.
Dat je enthousiast wordt van de functie. Ga dat gedegen motiveren. Niet dat je solliciteert omdat je het bij je huidige baan niet meer naar je zin hebt. Dan komt het over of ze een probleem voor je moeten oplossen.quote:
Dankje, maar dat geeft geen verklaring waarom ik weg ga.quote:Op donderdag 28 juli 2016 17:23 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Dat je enthousiast wordt van de functie. Ga dat gedegen motiveren. Niet dat je solliciteert omdat je het bij je huidige baan niet meer naar je zin hebt. Dan komt het over of ze een probleem voor je moeten oplossen.
Hoef je in mijn optiek ook niet in de brief te zetten. Kan je altijd nog toelichten mocht je worden uitgenodigd voor het sollicitatiegesprek.quote:Op donderdag 28 juli 2016 18:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dankje, maar dat geeft geen verklaring waarom ik weg ga.
dat vind ik toch altijd een beetje een bullshit uitspraak hoor. Als TS weggaat bij zijn huidige baan, en vervolgens na dat contract van 6 maanden te horen krijgt "nou, bedankt voor je inzet, maar we hebben besloten toch maar niet met je verder te gaan", dan denk ik dat TS wel degelijk spijt krijgt (tenzij er alweer een nieuwe baan op hem staat te wachten). Waarmee ik niet wil zeggen dat TS het niet moet doen trouwens. Ik weet niet hoe TS er financieel voor staat, of hij snel weer een andere baan zou kunnen vinden als dit toch zou stoppen na 6 maand etc etc.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:24 schreef MarkyB het volgende:
Je kan alleen spijt krijgen van dingen die je niet hebt gedaan.
Goed punt. Had de sollicitatie trouwens al de deur uitgedaan.quote:Op donderdag 28 juli 2016 19:57 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Hoef je in mijn optiek ook niet in de brief te zetten. Kan je altijd nog toelichten mocht je worden uitgenodigd voor het sollicitatiegesprek.
Ok succes!quote:Op donderdag 28 juli 2016 21:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Goed punt. Had de sollicitatie trouwens al de deur uitgedaan.
Nou, ik zou dat echt niet doen zo'n tijdelijk contract met 2 kinders en hypotheek. Dat kun je ook gerust als argument noemen. Is voor jou een risico.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:32 schreef Ajax95 het volgende:
[..]
Aanbod is 6 maanden (zonder proeftijd) en daarna vast.
Dan kan je hooguit dingen anders doen in de toekomst. Op het moment dat je een keuze maakt moet je gewoon altijd achter je keuze staan. Ik kan geen spijt krijgen van een weloverwogen keuze, ik stond er immers achter. Ik kan dingen hooguit anders aanpakken in de toekomst.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:48 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
dat vind ik toch altijd een beetje een bullshit uitspraak hoor. Als TS weggaat bij zijn huidige baan, en vervolgens na dat contract van 6 maanden te horen krijgt "nou, bedankt voor je inzet, maar we hebben besloten toch maar niet met je verder te gaan", dan denk ik dat TS wel degelijk spijt krijgt (tenzij er alweer een nieuwe baan op hem staat te wachten). Waarmee ik niet wil zeggen dat TS het niet moet doen trouwens. Ik weet niet hoe TS er financieel voor staat, of hij snel weer een andere baan zou kunnen vinden als dit toch zou stoppen na 6 maand etc etc.
het is ook belangrijke vraag hoe het zit met werkgelegenheid in zijn vakgebied, heeft hij lang moeten soliciteren voordat hij dit aanbod kreeg bv.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:48 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
dat vind ik toch altijd een beetje een bullshit uitspraak hoor. Als TS weggaat bij zijn huidige baan, en vervolgens na dat contract van 6 maanden te horen krijgt "nou, bedankt voor je inzet, maar we hebben besloten toch maar niet met je verder te gaan", dan denk ik dat TS wel degelijk spijt krijgt (tenzij er alweer een nieuwe baan op hem staat te wachten). Waarmee ik niet wil zeggen dat TS het niet moet doen trouwens. Ik weet niet hoe TS er financieel voor staat, of hij snel weer een andere baan zou kunnen vinden als dit toch zou stoppen na 6 maand etc etc.
Het maakt in feite weinig uit want in je huidige functie heb je het ook niet meer naar je zin.quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:35 schreef Ajax95 het volgende:
Maar het gevoel van: Ik weet tenminste wel wat ik heb. Straks ga ik weg, pakt het niet uit zoals ik wil en heb ik spijt als haren op m'n hoofd dat ik niet gewoon heb gehouden wat ik had... Kan ik mijn nieuwe functie wel?
Is dat herkenbaar? Doodeng vind ik het, misselijkmakend bijna...
Nee partner werkt niet (bewust) dus is op dat vlak geen vangnet.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:26 schreef computergirl het volgende:
[..]
het is ook belangrijke vraag hoe het zit met werkgelegenheid in zijn vakgebied, heeft hij lang moeten soliciteren voordat hij dit aanbod kreeg bv.
En, hoe zit het met de partner. Werkt die en kan met dat salaris ook de hypotheek opgebracht worden?
Maar bij zijn huidige werk heeft ie wel de zekerheid van een vast contract, als ie dat op zijn nieuwe plek ook meteen zou krijgen zou ik denken: Doen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:33 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Het maakt in feite weinig uit want in je huidige functie heb je het ook niet meer naar je zin.
Dus of je hebt het straks in die nieuwe functie ook niet naar je zin of je bent enorm blijkbaar je de keuze hebt genomen.
Maar wat is je gevoel bij dat nieuwe bedrijf?
Ik ken het gevoel, heb het ook gehad, toen heb ik ontslag genomen en een eigen bedrijf gestart.quote:Op donderdag 28 juli 2016 09:51 schreef Ajax95 het volgende:
Goedemorgen,
Ik heb gesolliciteerd op een functie en na 2 gesprekken heb ik een contract gekregen ter ondertekening. Helemaal top zou je denken.
Punt is, ik zit al 10+ jaar bij mijn huidige werkgever. En hoewel ik al tijden klaag over dat alles op routine gaat, er geen groei en uitdaging in zit, en ik weer een keer ergens "mijn tanden in wil zetten, twijfel ik nu toch vreselijk. De routine, geen groei etc, is wel een bepaalde zekerheid namelijk. Ik ken alles en iedereen, en zal hier niet weggestuurd worden. De nieuwe functie is niet direct in het verlengde van wat ik nu doe dus kan niet al mijn kennis toepassen, slechts een deel ervan. Het nieuwe bedrijf heeft er alle vertrouwen in dat me dat gaat lukken, maar ik denk toch ergens, straks lukt het niet...
Niewe baan betaald meer, geeft een nieuwe uitdaging. Oude baan ben ik op uitgekeken, maar geeft ook dat comfort-zone gevoel. Eigenlijk is mijn gevoel: Ja, ik ben nu uitgekeken op mijn werk maar ik weet tenminste wel wat ik heb. Straks ga ik weg, pakt het niet uit zoals ik wil en heb ik spijt als haren op m'n hoofd dat ik niet gewoon heb gehouden wat ik had...
Kent iemand dat gevoel? Vind t zo moeilijk!
Zo uit je posts lijk je je vooral zorgen te maken om de inhoud van de functie. Wat is je grootste angst? Dat jij/jouw functioneren tegenvalt, of dat de baan zelf tegenvalt?quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:46 schreef Ajax95 het volgende:
[..]
Als ik het hele verhaal zo lees had ik iig meer afgedwongen dan een halfjaar contact. Je hebt een gezin met kinderen te onderhouden, zonder dat je vrouw werkt plus een hypotheek dat maandelijks afgetikt moet worden. Had minimaal een jaarcontract gevraagd aangezien je functie ook anders wordt. Je krijgt bij je nieuwe baan nieuwe taken welke je nog niet eerder hebt gedaan. Dit duurt dus wel minimaal 3-4 maanden voordat je in bent gewerkt en op volle toeren kan meedraaien.quote:Op donderdag 28 juli 2016 09:51 schreef Ajax95 het volgende:
Goedemorgen,
Ik heb gesolliciteerd op een functie en na 2 gesprekken heb ik een contract gekregen ter ondertekening. Helemaal top zou je denken.
Punt is, ik zit al 10+ jaar bij mijn huidige werkgever. En hoewel ik al tijden klaag over dat alles op routine gaat, er geen groei en uitdaging in zit, en ik weer een keer ergens "mijn tanden in wil zetten, twijfel ik nu toch vreselijk. De routine, geen groei etc, is wel een bepaalde zekerheid namelijk. Ik ken alles en iedereen, en zal hier niet weggestuurd worden. De nieuwe functie is niet direct in het verlengde van wat ik nu doe dus kan niet al mijn kennis toepassen, slechts een deel ervan. Het nieuwe bedrijf heeft er alle vertrouwen in dat me dat gaat lukken, maar ik denk toch ergens, straks lukt het niet...
Niewe baan betaald meer, geeft een nieuwe uitdaging. Oude baan ben ik op uitgekeken, maar geeft ook dat comfort-zone gevoel. Eigenlijk is mijn gevoel: Ja, ik ben nu uitgekeken op mijn werk maar ik weet tenminste wel wat ik heb. Straks ga ik weg, pakt het niet uit zoals ik wil en heb ik spijt als haren op m'n hoofd dat ik niet gewoon heb gehouden wat ik had...
Kent iemand dat gevoel? Vind t zo moeilijk!
bij een jaarcontract heb je een proeftijd. Bij een halfjaar contract heb je in het begin dus meer zekerheid.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:27 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Als ik het hele verhaal zo lees had ik iig meer afgedwongen dan een halfjaar contact. Je hebt een gezin met kinderen te onderhouden, zonder dat je vrouw werkt plus een hypotheek dat maandelijks afgetikt moet worden. Had minimaal een jaarcontract gevraagd aangezien je functie ook anders wordt. Je krijgt bij je nieuwe baan nieuwe taken welke je nog niet eerder hebt gedaan. Dit duurt dus wel minimaal 3-4 maanden voordat je in bent gewerkt en op volle toeren kan meedraaien.
Succes met de keuze iig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |