Toestellen zijn voor de leek lastig te onderscheiden; er zijn talloze factoren van belang bij de keuze voor een toesteltype bij een luchtvaartmaatschappij.quote:Op woensdag 27 juli 2016 20:00 schreef DeeBee het volgende:
Waarom zou je slechts 7 A350's willen? Neem dan lekker alleen 787's zodat je minder variatie in je vloot hebt.
Moet je kijken naar de maatschappij uit de OP; die hebben van alles wat; A330, A340, A350 (straks), A380, 747-400, 747-8i en straks 777-9.quote:zodat je minder variatie in je vloot hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik had even niet gedacht aan crew certificering, dat is inderdaad handig en een prima reden om toch wat mix te houden. De absolute aantallen orders zijn ook gewoon wat lager bij KL natuurlijk, al krijgen ze er al met al aardig wat nieuwe widebodies bij. Het verschil in pax is ook wel aardig ja tussen de verschillende (sub-)types, al zou ik zeggen dat de A350 overal net wat beter scoort (behalve cargo inderdaad).
Ik juich het overigens alleen maar toe hoor, A350's zijn super (en ziet er in KL livery mooi uit denk ik!), al begin ik de laatste tijd de 787 ook wel meer te waarderen, die heeft toch ook z'n charme.Jack does it in real time...
Amsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickrquote:SCHIPHOL - China Southern Airlines reduceert vanaf eind volgende maand de capaciteit op de route Beijing-Amsterdam. De Airbus A380 die dagelijks de lijndienst CZ346/CZ345 uitvoert wordt per 29 augustus vervangen door de kleinere A330-300, zo laat de SkyTeam-maatschappij weten. Reden voor deze downgrade is een afname van het aantal Chinezen dat naar Europa reist.
Na de recente terroristische aanslagen op verschillende locaties in Europa hebben veel Chinezen hun reisplannen gewijzigd. Europa wordt door veel reizigers gemeden. De afname van het aantal Chinese toeristen was volgens de airline al voorspeld door de NBTC.
Een andere reden waardoor Chinezen Europa mijden is een strengere visumprocedure. Het is voor Chinezen tegelijkertijd juist eenvoudiger geworden om visa voor de Verenigde Staten en Australië aan te vragen.
De A380 van China Southern verdwijnt dit zomerseizoen hiermee twee maanden eerder dan gepland van Schiphol. De planning was dat de Chinese KLM-partner de viermotorige superjumbo nog tot 30 oktober op de lijndienst van en naar Beijing zou inzetten.
De A380 biedt bij China Southern plaats aan 506 passagiers; aan boord van de A330-300 kunnen 275 tot 284 passagiers plaatsnemen. In tegenstelling tot de A380 biedt China Southern aan boord van de A330 een Premium Economy-klasse, met bredere stoelen en extra beenruimte.
China Southern Airlines introduceerde de A380 vorig zomerseizoen op de route Beijing-Amsterdam. In het winterseizoen 2015-2016 werden de vluchten overgenomen door de A330-300. Sinds 20 juni werd speciaal voor het vakantiehoogseizoen opnieuw de A380 ingezet.
Meer info op Defensie.nl.quote:DEN HAAG - Op de vliegbasis Eindhoven worden vanaf 2020 twee A330-tankvliegtuigen gestationeerd. De toestellen worden gekocht door Nederland en Luxemburg en gaan deel uitmaken van een internationale pool. De order voor de A330’s werd donderdag ondertekend, zo maakte het ministerie van Defensie bekend.
De twee A330’s vervangen twee KDC-10 tankvliegtuigen. Een andere belangrijke taak voor de toestellen is strategisch transport. Met de A330’s kunnen ook medische evacuaties worden uitgevoerd.
Nederland en Luxemburg werken samen binnen het MRTT-project (Multi Role Tanker Transport). De vloot wordt eigendom van de NAVO, maar Nederland en Luxemburg krijgen exclusieve gebruiksrechten. Volgens Defensie hebben ook Noorwegen, Duitsland, België en Polen de intentie om aan te sluiten bij het project. Dat betekent dat het aantal op Eindhoven gevestigde A330’s kan oplopen tot acht.
De A330 MRTT's worden in Nederland geregistreerd. Ook is Nederland verantwoordelijk voor het toezicht op de luchtwaardigheid, aldus Defensie.
Nederland en Luxemburg onderzoeken of er voor opleiding, training en onderhoud kan worden samengewerkt met Groot-Brittannië en Franrijk. De Britten vliegen al met de militaire A330, Frankrijk ontvangt het eerste toestel in 2018.
Toch wordt twaalf vaak genoemd als minimum aantal toestellen van een serie om economisch optimaal te kunnen draaien. Maar goed, misschien past de A350 wel zoveel beter bij sommige KLM routes dat het toch uit kan. Daarnaast kan het zijn dat het onderhoud op de A350-motoren beter verkoopt als KL er zelf ook mee vliegt.quote:Simpel gezegd; bij KLM zal de A350-900 zich qua passagierscapaciteit zich boven de 787-9 bevinden en ruwweg gelijk met de 787-10 waar KLM ook (tot nu toe) maar 6 van krijgt. Wel weer minder cargo-ruimte dan de 787-10.
Het vliegbereik van de A350-900 ligt juist hoger dan beide versies van de 787.
Dus beide types hebben hun eigen voordelen en nadelen.
Punt blijft dat KLM zélf het onderhoud aan de motoren mag doen bij de A350 en dat de A350 door A330 crew gevlogen mag worden (net als de 787 door 777 crew gevlogen mag worden).
Nou is de A330 niet bepaald vergelijkbaar met de A350 qua inzet/capaciteit maar het scheelt wel in de kosten voor de crew.
Dat is als je een volledig ander toestel zou vliegen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 18:40 schreef inkjet het volgende:
Toch wordt twaalf vaak genoemd als minimum aantal toestellen van een serie om economisch optimaal te kunnen draaien.
Er is hier toch ook wel es gezegd dat de 787 maar een tijdelijk iets was een dat ze vervolgens naar A330neo's willen? Dan is het hebben van een A350 vloot geen punt als crew gedeeld kan worden.quote:Op donderdag 28 juli 2016 19:17 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat is als je een volledig ander toestel zou vliegen.
Dus bijvoorbeeld als KLM een 6-7-tal A380's o.i.d. zou gaan vliegen.
Dan heb je andere motoren en onderhoud van toestel-specifieke zaken, andere cockpitcrew, problemen bij eventuele plotselinge inzet of wegvallen van toestel etc. etc.
Daarnaast had de AF/KLM-groep een order van 25 geplaatst met 25 opties.
Niet geheel onwaarschijnlijk dat uiteindelijk een flink aantal opties omgezet gaan worden naar orders en dat het niet bij
7 KLM A350's blijft. Onlangs is dat gebeurd met de swap van 2 A380's voor 3 A350's wat de totale order naar 28 brengt.
De motoren blijven wel verschillend toch? Verder heeft het toestel meer zitplaatsen dan een A333 dus je kunt niet even een andere Airbus inzetten als er een A350 een probleem heeft, dan heb je een 777 nodig. Of een lange 787.quote:Dat is als je een volledig ander toestel zou vliegen.
Dus bijvoorbeeld als KLM een 6-7-tal A380's o.i.d. zou gaan vliegen.
Dan heb je andere motoren en onderhoud van toestel-specifieke zaken, andere cockpitcrew, problemen bij eventuele plotselinge inzet of wegvallen van toestel etc. etc.
Daarnaast had de AF/KLM-groep een order van 25 geplaatst met 25 opties.
Niet geheel onwaarschijnlijk dat uiteindelijk een flink aantal opties omgezet gaan worden naar orders en dat het niet bij
7 KLM A350's blijft. Onlangs is dat gebeurd met de swap van 2 A380's voor 3 A350's wat de totale order naar 28 brengt.
Ik dacht dat de A330's tijdelijk waren, oorspronkelijk, om het gat tussen de MD11 en de 787 op te vullen.quote:Er is hier toch ook wel es gezegd dat de 787 maar een tijdelijk iets was een dat ze vervolgens naar A330neo's willen? Dan is het hebben van een A350 vloot geen punt als crew gedeeld kan worden.
Wat is eigenlijk het verschil tussen A330neo en A350? Ik vind ze vrij gelijkwaardig lijken
Krijgen de KLM A350's GE motoren dan, net als de Boeings? Die motoren zijn in de basis gelijkwaardig?
Ik soms ook wel een beetje (om ze te maken en informatie over te lezen).quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:22 schreef Karstman het volgende:
Ik mis de geschiedenisposts van Iemand91 een beetje.
Daar is mij niets van bekend.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:15 schreef derLudolf het volgende:
Er is hier toch ook wel es gezegd dat de 787 maar een tijdelijk iets was een dat ze vervolgens naar A330neo's willen? Dan is het hebben van een A350 vloot geen punt als crew gedeeld kan worden.
Alle twinjets lijken op elkaar.quote:Wat is eigenlijk het verschil tussen A330neo en A350? Ik vind ze vrij gelijkwaardig lijken
Nee; ze krijgen Rolls-Royce Trent XWB motoren; momenteel de enige keus bij de A350.quote:Krijgen de KLM A350's GE motoren dan, net als de Boeings? Die motoren zijn in de basis gelijkwaardig?
Ik bedoelde ook meer het gehele plaatje.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:34 schreef inkjet het volgende:
De motoren blijven wel verschillend toch? Verder heeft het toestel meer zitplaatsen dan een A333 dus je kunt niet even een andere Airbus inzetten als er een A350 een probleem heeft, dan heb je een 777 nodig. Of een lange 787.
Nou ja, KL zal ongetwijfeld een business case hebben uitgewerkt.
En zoals ik al zei; min of meer de capaciteit van een 787-10 maar met groter vliegbereik.quote:Ik ben wel benieuwd voor welke routes dit het optimale toestel is.
De A330(neo) en A350 zijn niet bepaald 1 op 1 te vergelijken.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:43 schreef inkjet het volgende:
Ik dacht dat de A330's tijdelijk waren, oorspronkelijk, om het gat tussen de MD11 en de 787 op te vullen.
De 330neo is goedkoper dan een 350 maar gebruikt meer brandstof.
Hoewel de A330 een goede kandidaat is voor de non-ER 777's en de 777-200ER is het niet bepaald een directe vervanger van de 747-400.quote:Verder is de 350 voorlopig 'uitverkocht', dus de 330 kan zorgen voor meer nieuwe toestellen per jaar voor de maatschappijen die van bijvoorbeeld oude 777's of 747 afwillen. Overigens blijven daarom ook de 'oude' A330 en Triples verkopen. Ze zijn nu beschikbaar en kosten minder dan hun opvolgers.
quote:Airbus heeft vandaag de eerste foto gepubliceerd van de nieuwe A350-1000.
Het toestel is gespoten en uit de fabriek gereden. Het is het eerste testtoestel.
A350-1000
Van neus tot staart meet het vliegtuig 74 meter. Het is de langste Airbus die nu in productie is. In een drie-klassen opstelling passen er 366 stoelen in, de A350 kan dan 7.900 nautical miles vliegen. In een all economy opstelling gaan er tot 440 passagiers in. Half 2017 moet het in gebruik worden genomen. Qatar Airways is de launch customer, net als van de A350-900. De verwachting is dat in september de eerste testvlucht wordt gemaakt.
Het is het tweede toestel in de A350 XWB serie. De A350-900 wordt al geleverd. De kleinste broer, A350-800, zal nooit gebouwd worden. Maatschappijen hebben er onvoldoende interesse in. Mogelijk komt er wel een grotere XWB die de concurrentie aan moet gaan met de 777-9. Airbus denkt nog na of het de A350-2000 daadwerkelijk zal gaan maken.
twitter:Airbus twitterde op vrijdag 29-07-2016 om 13:11:07 A picture is worth a thousand words: say hello to the first #A350-1000 test aircraft! #avgeek reageer retweet
De vrachtmarkt is niet echt een vetpot. Kennelijk is er toch een business case voor een A330CF. Is het een kwestie van prijs? Is het aantrekkelijk voor DHL en anderen om de MD11 te vervangen door dit toestel?quote:And in other Airbus news; de eerste kandidaat voor het Airbus A330 Converted Freighter P2F programma.
Google maar eens op Eurocopter.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 09:59 schreef derLudolf het volgende:
Ik zag gisteren ergens een bordje hangen "Airbus certified Service Centre" bij een helikopter bedrijf. Nooit geweten dat AB die ook maakte.
DHL is niet te vergelijken met reguliere vrachtmaatschappijen.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 09:45 schreef inkjet het volgende:
De vrachtmarkt is niet echt een vetpot. Kennelijk is er toch een business case voor een A330CF. Is het een kwestie van prijs? Is het aantrekkelijk voor DHL en anderen om de MD11 te vervangen door dit toestel?
DHL vliegt niet met de MD11 .quote:Op zaterdag 30 juli 2016 09:45 schreef inkjet het volgende:
[..]
De vrachtmarkt is niet echt een vetpot. Kennelijk is er toch een business case voor een A330CF. Is het een kwestie van prijs? Is het aantrekkelijk voor DHL en anderen om de MD11 te vervangen door dit toestel?
Ik lees dit op meer plekken, maar waarom is dit nieuws? Dit was vorig jaar toch allemaal al bekend? Of heeft het hele P2F-programma op z'n gat gelegen afgelopen jaar?quote:Op zaterdag 30 juli 2016 00:20 schreef Iemand91 het volgende:
And in other Airbus news; de eerste kandidaat voor het Airbus A330 Converted Freighter P2F programma.
G-CIOH werd op 15 november 1995 als 9M-MKI aan Malaysia Airlines geleverd die er 294 passagiers mee vervoerde. In september 2012 haalde de maatschappij het toestel uit de vloot.
Nu wordt dit toestel de eerste Airbus A330 die omgebouwd zal worden naar vrachttoestel.
Klopt, maar nu zit er dus eindelijk schot in de zaak als in dat er aan het eerste toestel gewerkt wordt.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 16:34 schreef OEM het volgende:
Ik lees dit op meer plekken, maar waarom is dit nieuws? Dit was vorig jaar toch allemaal al bekend? Of heeft het hele P2F-programma op z'n gat gelegen afgelopen jaar?
In other news; nog een mooie video van Iron Maiden over hun "Ed Force One":twitter:Airbus twitterde op woensdag 13-07-2016 om 11:56:53 #DHL signs first #A330-300 passenger-to-freighter contract with EFW and ST Aerospace at #FIA16. https://t.co/Fw5OpPrp40 reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |