abonnement Unibet Coolblue
pi_164091804
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 10:23 schreef mschol het volgende:

[..]

12 dual screen pc's geupgrade, en geen 1 doet moeilijk met de 2 monitoren :X
Ik ben tot nu toe geen fan van Windows 10 maar over de omgang met meerdere monitors en hogere resoluties heb ik juist enkel positieve geluiden gehoord. Mijn eerste ingeving is dat het installeren van nieuwe drivers of het installeren van de juiste versie van een programma (het programma van NVidia/AMD wat dit aanstuurt) het probleem oplost of dat de gebruiker gewoon nog even zijn/haar weg moet vinden met de nieuwe GUI. Over het juist omgaan met hogere resoluties gesproken, het is gek dat niet alle software de afbeelding van alle karakters vectorbased maakt. Ze kunnen wat leren van Valve wat voor de eerste Source-engine al alle resoluties mogelijk maakte door met een goed schalingsalgorithme te komen, ook voor resoluties die niet bestaan en die nooit zullen bestaan.

Ondertussen heb ik weer iets ontdekt van W10 wat me niet bevalt. Je kan niet zelf op detailniveau de kleur van je takenbalk en de tegels bepalen. Misschien ben ik nu een beetje kritischer dan de meeste mensen maar voor mij volstaat het niet dat ik slechts een paar voorgeselecteerde kleuren kan kiezen (via het menu in ieder geval, ongetwijfeld is het wel mogelijk om dit via het register aan te passen). Concreet, ik heb nu voor de lichtste tint blauw (1,3) gekozen maar die vind ik te donker. Bij W7 krijg je veel meer vrijheid bij het kiezen van de kleur en de mate van transparantie. Je weet hoe ik denk over de tweakbaarheid van besturingssystemen: hoe meer tweakbaar het is hoe beter. Voor mij is het geen valide argument dat het simpel genoeg moet zijn voor first time users, je kan immers met meerdere lagen werken in de GUI; een oppervlakkige laag voor mensen die het simpel willen hebben en een laag daaronder voor 'geavanceerde' opties. In dit geval had het volstaan om naast de voorgeselecteerde kleuren (dat op zichzelf is prima, maar niet alleen dat) een paar sliders of een kleurengradiëntcirkel (alle kleuren zitten er in, je hovert met de muiscursor erover, je ziet in een vakje sterk uitvergroot wat de kleur is en je selecteert het) te gebruiken. Easy peasy en geen screenclutter.
Hopelijk gaat MS dat corrigeren met de Anniversary update (een dure naam voor SP1? :)). Mijn grootste W10-ergerinissen tot nu toe:

1. Verplichte updates. Als het om beveiligingsupdates zou gaan, prima. Het bevalt me niet dat andere updates ook verplicht zijn. Het is mijn computer, ik wil niet dat een ander daar iets aan wijzigt zonder mijn toestemming. Simple as that. Voor beveiligingsupdates mag je die toestemming veronderstellen, niet voor andere zaken. Updates kunnen je systeem breken (en dat is al voorgekomen bij W10 bij andere gebruikers), updates kunnne niet relevant voor je zijn (wat moet ik met Edge-updates, Office-updates, Cortana-updates, XBox-updates...als ik deze programma's niet gebruik?) en soms updates die simpelweg niets toe kunnen voegen voor de gebruiker, denk aan die gevreesde W7-update die bij W7 ineens voor gebruikers die een licentie hadden onterecht het systeem blokkeerden omdat MS ten onrechte veronderstelde dat er iets mis was (zelf geen last van gehad, maar mensen die er verstand van hebben hadden dit uitgezocht en kwamen tot de conclusie dat er bugs in zaten).

Tip voor wie het automatisch updaten een beetje in de hand wil houden: je kan het volledig uitschakelen via Control Panel => services => Windows update.
Een strategie zou kunnen zijn dat je een keer per week/maand het even aanzet en updates toestaat, in ieder geval heb je dan niet ineens een slechtere internetverbinding omdat Microsoft updates aan het downloaden is en word je er niet mee lastig gevallen op het moment dat het slecht uitkomt.

2. Windows verwijdert op eigen houtje onder bepaalde omstandigheden programma's. Vermoedelijk is het te wijten aan een bug maar dit is een dermate ernstige bug dat dat niet te vergeven is. Zoiets moet je eerst testen. Echter heeft Microsoft om te bezuinigen jaren geleden (na W7, voor W8 als ik me niet vergis) heel de testafdeling ontslagen en dus krijg je nu als eindgebruiker dit soort bugs, in de hand geholpen door verplichte updates. Ik hantert het motto dat je ergens vanaf moet blijven als het goed werkt, daarom voor mij geen updates als de performance goed genoeg is en het niet om lekken gaat. Laat andere mensen maar testen. Dankzij de verplichte updates kan dat niet meer. :(

3. Nog steeds is het voor programma's mogelijk om notifications te geven wanneer de gebruiker dit niet toestaat en het lijkt zelfs gemakkelijker te zijn onder W10 dan onder W7 (voor W7 volstond het voor een bepaald programma om het uit te zetten onder W7, bij W10 kwam de melding er wel door).
Het is bovendien veel omslachtiger geworden om de notifications te wijzigen. Het eerste probleem, het zit nu 3 lagen diep: settings => submenu => subsubmenu
Bij w7 zat het 1 laag diep (rechtsonder op de takenbalk klikken op dat karakter en je kon het direct wijzigen).
Het tweede probleem, sommige software staat in het ene subsubmenu gemeld, andere software (de meeste) in het andere subsubmenu. What's up with that? :?
Terzijde: heel dat apps&features-geneuzel bevalt me niet. Noem het gewoon programma's of software. Het is geen smartphone! En waarom noemen ze het een een app of een feature (geen idee wat Microsoft daarmee bedoelt) en het ander een programma? :?

4. Te weinig tweakbaar. Over de kleurinstellingen heb ik het al gehad, ik ben er ook geen fan van dat je met de tegels te weinig mogelijkheden hebt om die aan te passen. Het gaat al fout doordat je niet zelf exact de grootte van de tegels mag bepalen (twee groottes als ik me niet vergis). Het zou echter ook mogelijk moeten zijn dat je ervoor kiest om geen tegels in het startmenu te hebben en die ruimte te gebruiken als uitbreiding van het klassieke startmenu, dus een hoop extra programma's op volgorde van alfabet die jij selecteert daar plaatsen of iets dergelijks. Meer tweakbaarheid voor de GUI is beter.

5. Het settingsmenu. Waarom!? Wat was er mis met Control Panel? Ja, Control Panel bestaat nog maar sommige opties zijn enkel toegankelijk via Settings en andere opties enkel via Control Panel. Stop toch alles in Control Panel in plaats van zo moeilijk te doen! Bovendien moeten mensen die al jarenlang Windows gebruiken nu geheel onnodig wennen aan een nieuw menu. Het settingsmenu is ook nog eens spuuglelijk: witte achtergrond met blauwe letters en tekeningen die door een peuter lijken te zijn gemaakt en die ook enkel in het blauw zijn. Bij Control Panel heb je tenminste wat kleuren en icoontjes die er fatsoenlijk uit zien en is het overzichtelijker gerangschikt.
Als ik speculeer dan vermoed ik dat dat settingsmenu meer is aangepast aan smartphones en tabletjes met een touchscreen dan aan PC's. Was niet heel het punt van W10 om te stoppen met die onzin (Metro) en gewoon meerdere GUI's in te bouwen waarbij er 1 GUI wordt gekozin in functie van het apparaat waarvoor het wordt gebruikt omdat dezelfde GUI voor al die verschillende apparaten (grootte scherm + touchscreen vs. muis en toetsenbord) niet goed functioneert? :?

Bij het upgraden vanuit W7 ging er trouwens ook het een en ander mis, bepaalde instellingen werden niet overgenomen vanuit W7. Ik had het ontwaken van mijn computer door de muis of de netwerkkaart uitgezet (als ik het laat slapen dan is het mijn intentie om stroomverspilling tegen te gaan, het helpt dan niet als die ontwaakt wanneer ik er niet bij ben!), W10 had dit niet overgenomen. De fileassociaties gingen verloren. Microsoft maakte van Edge :') de defaultbrowser, voor mediabestanden W10-software in plaats van het superieure MPC-HC (in mijn geval de KPC-editie) en Foo. Het eerste zal waarschijnlijk een foutje van Microsoft zijn (misschien is het technisch lastig maar er zijn volgens mij minstens 2 methodes om dat te kunnen doen), het tweede vind ik kwalijk. Zelfs al zou Microsoft er moeite mee hebben om je fileassociaties te behouden, vraag dan even aan de gebruiker bij de installatie of net na de installatie welke fileassociaties hij wil. Je hebt het snel weer aangepast (properties voor een bepaald bestand, open with aanpassen) maar ik hou er niet van dat MS haar troep opdringt. Ik zit helemaal niet te wachten op mediaspelers of browers van Microsoft, andere bedrijven en organisaties leveren veel betere software voor dit soort zaken! Lichter draaiend, meer tweakbaar, geen ongewenste zaken...
Ik ben trouwens benieuwd waarom MS met deze nieuwe mediaspelers is gekomen. Zou dat zijn om het gebruik van Edge op te dringen? Daarover gesproken? Waarom Edge? Om het gebruik van Bing op te dringen en omdat het meer telemetriedata oplevert?

6. Het lockscreen na het ontwaken van de computer (aan te passen via het register maar kom op jongens, dat is heel erg raar defaultgedrag bij een computer die 1 account heeft!). Ook weer iets wat we te danken hebben aan het gefocust zijn op telefoontjes en tabletjes?


De grootste verbeteringen tot nu toe: het snappen van vensters en task view.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-07-2016 16:19:34 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164091921
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben tot nu toe geen fan van Windows 10 maar over de omgang met meerdere monitors en hogere resoluties heb ik juist enkel positieve geluiden gehoord. Mijn eerste ingeving is dat het installeren van nieuwe drivers of het installeren van de juiste versie van een programma (het programma van NVidia/AMD wat dit aanstuurt) het probleem oplost of dat de gebruiker gewoon nog even zijn/haar weg moet vinden met de nieuwe GUI. Over het juist omgaan met hogere resoluties gesproken, het is gek dat niet alle software de afbeelding van alle karakters vectorbased maakt. Ze kunnen wat leren van Valve wat voor de eerste Source-engine al alle resoluties mogelijk maakte door met een goed schalingsalgorithme te komen, ook voor resoluties die niet bestaan en die nooit zullen bestaan.

Ondertussen heb ik weer iets ontdekt van W10 wat me niet bevalt. Je kan niet zelf op detailniveau de kleur van je takenbalk en de tegels bepalen. Misschien ben ik nu een beetje kritischer dan de meeste mensen maar voor mij volstaat het niet dat ik slechts een paar voorgeselecteerde kleuren kan kiezen (via het menu in ieder geval, ongetwijfeld is het wel mogelijk om dit via het register aan te passen). Concreet, ik heb nu voor de lichtste tint blauw (1,3) gekozen maar die vind ik te donker. Bij W7 krijg je veel meer vrijheid bij het kiezen van de kleur en de mate van transparantie. Je weet hoe ik denk over de tweakbaarheid van besturingssystemen: hoe meer tweakbaar het is hoe beter. Voor mij is het geen valide argument dat het simpel genoeg moet zijn voor first time users, je kan immers met meerdere lagen werken in de GUI; een oppervlakkige laag voor mensen die het simpel willen hebben en een laag daaronder voor 'geavanceerde' opties. In dit geval had het volstaan om naast de voorgeselecteerde kleuren (dat op zichzelf is prima, maar niet alleen dat) een paar sliders of een kleurengradiëntcirkel (alle kleuren zitten er in, je hovert met de muiscursor erover, je ziet in een vakje sterk uitvergroot wat de kleur is en je selecteert het) te gebruiken. Easy peasy en geen screenclutter.
Hopelijk gaat MS dat corrigeren met de Anniversary update (een dure naam voor SP1? :)). Mijn grootste W10-ergerinissen tot nu toe:

1. Verplichte updates. Als het om beveiligingsupdates zou gaan, prima. Het bevalt me niet dat andere updates ook verplicht zijn. Het is mijn computer, ik wil niet dat een ander daar iets aan wijzigt zonder mijn toestemming. Simple as that. Voor beveiligingsupdates mag je die toestemming veronderstellen, niet voor andere zaken. Updates kunnen je systeem breken (en dat is al voorgekomen bij W10 bij andere gebruikers), updates kunnne niet relevant voor je zijn (wat moet ik met Edge-updates, Office-updates, Cortana-updates, XBox-updates...als ik deze programma's niet gebruik?) en soms updates die simpelweg niets toe kunnen voegen voor de gebruiker, denk aan die gevreesde W7-update die bij W7 ineens voor gebruikers die een licentie hadden onterecht het systeem blokkeerden omdat MS ten onrechte veronderstelde dat er iets mis was (zelf geen last van gehad, maar mensen die er verstand van hebben hadden dit uitgezocht en kwamen tot de conclusie dat er bugs in zaten).

Tip voor wie het automatisch updaten een beetje in de hand wil houden: je kan het volledig uitschakelen via Control Panel => services => Windows update.
Een strategie zou kunnen zijn dat je een keer per week/maand het even aanzet en updates toestaat, in ieder geval heb je dan niet ineens een slechtere internetverbinding omdat Microsoft updates aan het downloaden is en word je er niet mee lastig gevallen op het moment dat het slecht uitkomt.

2. Windows verwijdert op eigen houtje onder bepaalde omstandigheden programma's. Vermoedelijk is het te wijten aan een bug maar dit is een dermate ernstige bug dat dat niet te vergeven is. Zoiets moet je eerst testen. Echter heeft Microsoft om te bezuinigen jaren geleden (na W7, voor W8 als ik me niet vergis) heel de testafdeling ontslagen en dus krijg je nu als eindgebruiker dit soort bugs, in de hand geholpen door verplichte updates. Ik hantert het motto dat je ergens vanaf moet blijven als het goed werkt, daarom voor mij geen updates als de performance goed genoeg is en het niet om lekken gaat. Laat andere mensen maar testen. Dankzij de verplichte updates kan dat niet meer. :(

3. Nog steeds is het voor programma's mogelijk om notifications te geven wanneer de gebruiker dit niet toestaat en het lijkt zelfs gemakkelijker te zijn onder W10 dan onder W7 (voor W7 volstond het voor een bepaald programma om het uit te zetten onder W7, bij W10 kwam de melding er wel door).
Het is bovendien veel omslachtiger geworden om de notifications te wijzigen. Het eerste probleem, het zit nu 3 lagen diep: settings => submenu => subsubmenu
Bij w7 zat het 1 laag diep (rechtsonder op de takenbalk klikken op dat karakter en je kon het direct wijzigen).
Het tweede probleem, sommige software staat in het ene subsubmenu gemeld, andere software (de meeste) in het andere subsubmenu. What's up with that? :?
Terzijde: heel dat apps&features-geneuzel bevalt me niet. Noem het gewoon programma's of software. Het is geen smartphone! En waarom noemen ze het een een app of een feature (geen idee wat Microsoft daarmee bedoelt) en het ander een programma? :?

4. Te weinig tweakbaar. Over de kleurinstellingen heb ik het al gehad, ik ben er ook geen fan van dat je met de tegels te weinig mogelijkheden hebt om die aan te passen. Het gaat al fout doordat je niet zelf exact de grootte van de tegels mag bepalen (twee groottes als ik me niet vergis). Het zou echter ook mogelijk moeten zijn dat je ervoor kiest om geen tegels in het startmenu te hebben en die ruimte te gebruiken als uitbreiding van het klassieke startmenu, dus een hoop extra programma's op volgorde van alfabet die jij selecteert daar plaatsen of iets dergelijks. Meer tweakbaarheid voor de GUI is beter.

5. Het settingsmenu. Waarom!? Wat was er mis met Control Panel? Ja, Control Panel bestaat nog maar sommige opties zijn enkel toegankelijk via Settings en andere opties enkel via Control Panel. Stop toch alles in Control Panel in plaats van zo moeilijk te doen! Bovendien moeten mensen die al jarenlang Windows gebruiken nu geheel onnodig wennen aan een nieuw menu. Het settingsmenu is ook nog eens spuuglelijk: witte achtergrond met blauwe letters en tekeningen die door een peuter lijken te zijn gemaakt en die ook enkel in het blauw zijn. Bij Control Panel heb je tenminste wat kleuren en icoontjes die er fatsoenlijk uit zien en is het overzichtelijker gerangschikt.
Als ik speculeer dan vermoed ik dat dat settingsmenu meer is aangepast aan smartphones en tabletjes met een touchscreen dan aan PC's. Was niet heel het punt van W10 om te stoppen met die onzin (Metro) en gewoon meerdere GUI's in te bouwen waarbij er 1 GUI wordt gekozin in functie van het apparaat waarvoor het wordt gebruikt omdat dezelfde GUI voor al die verschillende apparaten (grootte scherm + touchscreen vs. muis en toetsenbord) niet goed functioneert? :?

Bij het upgraden vanuit W7 ging er trouwens ook het een en ander mis, bepaalde instellingen werden niet overgenomen vanuit W7. Ik had het ontwaken van mijn computer door de muis of de netwerkkaart uitgezet (als ik het laat slapen dan is het mijn intentie om stroomverspilling tegen te gaan, het helpt dan niet als die ontwaakt wanneer ik er niet bij ben!), W10 had dit niet overgenomen. De fileassociaties gingen verloren. Microsoft maakte van Edge :') de defaultbrowser, voor mediabestanden W10-software in plaats van het superieure MPC-HC (in mijn geval de KPC-editie) en Foo. Het eerste zal waarschijnlijk een foutje van Microsoft zijn (misschien is het technisch lastig maar er zijn volgens mij minstens 2 methodes om dat te kunnen doen), het tweede vind ik kwalijk. Zelfs al zou Microsoft er moeite mee hebben om je fileassociaties te behouden, vraag dan even aan de gebruiker bij de installatie of net na de installatie welke fileassociaties hij wil. Je hebt het snel weer aangepast (properties voor een bepaald bestand, open with aanpassen) maar ik hou er niet van dat MS haar troep opdringt. Ik zit helemaal niet te wachten op mediaspelers of browers van Microsoft, andere bedrijven en organisaties leveren veel betere software voor dit soort zaken! Lichter draaiend, meer tweakbaar, geen ongewenste zaken...
Ik ben trouwens benieuwd waarom MS met deze nieuwe mediaspelers is gekomen. Zou dat zijn om het gebruik van Edge op te dringen? Daarover gesproken? Waarom Edge? Om het gebruik van Bing op te dringen en omdat het meer telemetriedata oplevert?

De grootste verbetering tot nu toe: het snappen van vensters en task view.
Holy shit wat een verhaal :')
Het is vrijdagmiddag, trek een biertje los man *)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2016 16:18:37 ]
pi_164091945
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 16:18 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Holy shit wat een verhaal :')
Het is vrijdagmiddag, trek een biertje los man *)
Ik was nog niet klaar, ik heb een puntje toegevoegd. Voor mij is het vrijdagmiddag maar niet op dezelfde manier als dat het voor jou is (vakantie).
Het is heel erg goed voor een mens om even wat gal te spuwen als hij zich ergert en W10 geeft veel ergernissen. ;)
Bovendien wil ik wel even lezen van andere mensen hoe zij over deze keuzes van MS denken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164091984
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 16:01 schreef henkkeumus het volgende:
Een upgrade van Windows is altijd kut. Ik adviseer en prefereer dan ook een schone installatie.
Dat is altijd het beste ja maar ook dat levert weer flink wat gedoe op met het opnieuw installeren van alle software, het zoeken van al die software en het opnieuw alles configureren zodat het fatsoenlijk werkt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164093536
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 10:23 schreef mschol het volgende:

[..]

12 dual screen pc's geupgrade, en geen 1 doet moeilijk met de 2 monitoren :X
ik vraag mij soms echt af wat mensen precies doen om het zo in de soep te laten lopen :X
4 incompatible programma's? welke?
Installatie werkte reeds 2x prima.
Nogal aanmatigend om aan een o.a. mcp-er te suggereren dat hij iets fout doet ipv dat klote win10!
Hoofdscherm is 27" en om te gamen op de 32" maak ik die primair.
In win7 geen probleem; in win10 grote problemen, zoals vermeld.

Incompatibele progs:
-probe van Asus
-pctv van Terratec
-Alcohol 52%
-Aantal (oudere) games
-Speccy
En ik zal er best nog wat vergeten zijn.

Tevreden jochie? :9
pi_164093843
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 17:46 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Installatie werkte reeds 2x prima.
Nogal aanmatigend om aan een o.a. mcp-er te suggereren dat hij iets fout doet ipv dat klote win10!
Hoofdscherm is 27" en om te gamen op de 32" maak ik die primair.
In win7 geen probleem; in win10 grote problemen, zoals vermeld.

Incompatibele progs:
-probe van Asus
-pctv van Terratec
-Alcohol 52%
-Aantal (oudere) games
-Speccy
En ik zal er best nog wat vergeten zijn.

Tevreden jochie? :9
Oh ja, het punt van incompatibele software was ik nog vergeten. Het is bezopen dat Valve nieuwe programmaatjes (dll's) moet schrijven en uploaden om bepaalde oudere spelletjes weer werkende te krijgen. Het is Microsoft wat besloot om een gesloten proprietary systeem op te dringen aan de developers. Dat mag (liever niet maar het zij zo) maar zorg er dan op zijn minst voor dat je er niets aan verandert. Zolang MS niets verandert aan de code van DX9, de code waarmee DX9 wordt gereguleerd, de paden van de bestanden en zo blijft het gewoon werken. Maar nee hoor, MS moet zo nodig weer eens voor niets iets veranderren. Jezus, ooit van legacy software gehoord? :|W
Bovendien is DX9 niet eens zo oud en wordt het nog steeds gebruikt in veel van de meest gespeelde spellen.
Het is verdomme hun eigen systeem, hoe moeilijk is het om daarbinnen alles compatibel te houden? En het is nu niet dat we hebben over exotische programma's die door een paar duizend mensen worden gebruikt en waarvan je een nieuwe versie of een beter alternatief kan installeren. We hebben het over zeer populaire games die worden gespeeld door tientallen miljoenen mensen.
Ik zeur nu nog niet eens over GTA wat Windows verneukte doordat de oude versie van Windows Live - verwerpelijke DRM software (ik zie het als malware) die sowieso nooit gebruikt had mogen worden - niet werkt, dat kan je tenminste nog snel oplossen al is het strontvervelend dat gebruikers hierover niet gewaarschuwd zijn voordat ze instemden met de upgrade, als ze daar al mee instemden.
http://www.huffingtonpost(...)-may_b_10099208.html

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-07-2016 18:09:25 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164093990
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 16:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik was nog niet klaar, ik heb een puntje toegevoegd. Voor mij is het vrijdagmiddag maar niet op dezelfde manier als dat het voor jou is (vakantie).
Het is heel erg goed voor een mens om even wat gal te spuwen als hij zich ergert en W10 geeft veel ergernissen. ;)
Bovendien wil ik wel even lezen van andere mensen hoe zij over deze keuzes van MS denken.
Ik heb geen vakantie hoor :P.
4u is vrijdagmiddag borrel tijd.

Dit jaar geen bouwvak voor mij helaas.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is altijd het beste ja maar ook dat levert weer flink wat gedoe op met het opnieuw installeren van alle software, het zoeken van al die software en het opnieuw alles configureren zodat het fatsoenlijk werkt.
Ben zelf IT'er en ja voor mij is het natuurlijk makkelijker dan een ander. Maar als je serie of modelnummers van je hardware hebt ben je hooguit een uurtje bezig de drivers bij elkaar te sprokkelen :).
pi_164109337
Ik heb de eerste Windows bug te pakken.
Dit was vanaf de eerste keer dat ik het opnieuw opstartte en het komt niet door iets wat ik wijzigde. Na het opstarten van Windows opent Windows 2 keer de startup-folder. Ik heb CCleaner het register laten schoonmaken, eens zien of dat het verschil maakt. In de startup programs onder de task manager staat niet die folder vermeld en zeker niet 2 keer.
Als je een beetje zoekt op het internet dan kom je er snel achter dat de vorige versies van Windows ook dit probleem hadden, alleen gaat het om wisselende folders. Het zal ongetwijfeld te maken met de interactie tussen bepaalde stukken software maar zoiets mag toch niet gebeuren bij een besturingssysteem?

quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 18:10 schreef henkkeumus het volgende:
Ben zelf IT'er en ja voor mij is het natuurlijk makkelijker dan een ander. Maar als je serie of modelnummers van je hardware hebt ben je hooguit een uurtje bezig de drivers bij elkaar te sprokkelen :).
Dat is waar. Die drivers zijn grotendeels te overzien. Enkel de driver van mijn ethernetkaart is moeilijk te vinden (ik heb daar echter een backup van op o.a. mijn tweede interne harde schijf) en voor de driver en het programma van de USB-geluidskaart is het even zoeken omdat de website niet heel erg logisch is opgezet. De driver van de grafische kaart is natuurlijk geen probleem, die van het toetsenbord en de muis zijn ook zo gevonden en de monitor heeft er geen nodig.
Het probleem voor mij is dat ik dan alle programma's weer opnieuw moet installeren en dat ik die van tig externe harde schijven moet halen, dat levert veel te veel gedoe op. Voor een deel komt dat door mezelf omdat ik veel van dezelfde schijven heb maar ik heb geen etiketten heb. Vraag me niet waarom ik dat nog niet heb geregeld, ik heb er geen goede reden. :')

[ Bericht 29% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-07-2016 20:06:40 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164116401
Nog een spel wat blijkbaar niet werkt bij de verhuizing van W7 naar W10.
Ik wil LA Noire (voor een paar euro gekocht, inclusief DLC's, tijdens de summersale van Steam) nu voor het eerst spelen (W10) nadat ik het onder W7 had geïnstalleerd, blijk ik een update te moeten downloaden, Steam geeft de melding dat ik het zonder die update niet kan spelen. :?
Microsoft maakt er een zooitje van, backwards compatibility is nu niet bepaald een nieuw fenomeen.

Ondertussen nog een foutje bij het overstappen naar W10 ontdekt. Het nam niet mijn toetsenbordvoorkeur (Nl, in verband met alle accenten) over en het voegde bij de installatie USA toe omdat ik de Engelse taal gebruik. :?
Dat is op zichzelf al slecht maar bij het opstarten start die in USA ondanks dat ik die de laatste keer op Nederlands had gezet. Maar weer eens even USA verwijderen.
edit: GUI-technisch vind ik het slecht geïmplementeerd: wel een duidelijke addfunctie maar geen verwijderoptie via een contextmenu of een vinkje en een knopje of zo. Pas als je erop klikt dan opent die de verwijderoptie. Niet mijn idee van een logische GUI. Dat lijkt muggenziften maar het scheelde weinig of ik had er helemaal niet op geklikt en ik was gaan googelen omdat ik aanneem dat een logisch denkend mens het zo programmeert dat zoiets direct zichtbaar is als je het venster opent. Het wordt nong wat erger: Microsoft staat me niet direct toe om het verwijderen, de optie is "greyed out" zoals ze dat in het Engels zeggen. Ik moet eerst Nederlands als default zetten alvorens ik USA mag verwijderen in plaats van dat Microsoft mij toestaat dat ik het verwijder en dat automatisch de resterende versie de default wordt. :?
Ik heb nog geen voordeel ontdekt van de USA-toetsenbord-instelling (de softwarematige instelling) onder Windows, enkel nadelen (geen accenten in combinatie met letters zonder ASCII-codes te gebruiken of iets dergelijks). Nu druk ik op de " en vervolgens op de e om ë te krijgen, de ' en vervolgens op de c om ç te krijgen etc.
Waarom zou je die functionaliteit niet willen? :?
Omdat je dan af en toe pas de input krijgt nadat je op de spatie hebt gedrukt en je heel soms een keer extra op de spatie moet drukken (als het teken volgt op een letter waarmee het kan combineren maar je dat niet wil)?
Dit kan toch simpeler? Gewoon 1 instelling voor alle qwerty-toetsenborden etc.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-07-2016 20:14:14 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 31 juli 2016 @ 08:27:22 #35
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_164124856
Een bug meegemaakt die blijkbaar bij het upgraden van W7/W8 naar W10 hoort.
http://www.myce.com/news/(...)heres-the-fix-77333/
De eerste keer in een halve week tot een week maar als dat regelmatig gaat gebeuren...
Zo zie je maar weer, upgrade nooit naar een nieuw besturingssysteem als het net uit is, zelfs een jaar later hebben ze nog niet alle bugs eruit gehaald, het duurt jaren voordat een besturingssysteem volwassen is, althans bij MS.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164125295
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 08:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een bug meegemaakt die blijkbaar bij het upgraden van W7/W8 naar W10 hoort.
http://www.myce.com/news/(...)heres-the-fix-77333/
De eerste keer in een halve week tot een week maar als dat regelmatig gaat gebeuren...
Zo zie je maar weer, upgrade nooit naar een nieuw besturingssysteem als het net uit is, zelfs een jaar later hebben ze nog niet alle bugs eruit gehaald, het duurt jaren voordat een besturingssysteem volwassen is, althans bij MS.
je quote een post van bijna een jaar oud :')
ik heb die error nooit gezien, en ben rond die periode over gegaan..

het is een prima volwassen systeem, tis alleen zo jammer dat je met miljarden (om maar een aantal te roepen) combinaties van hardware en software te maken hebt, dat er dan fouten voorkomen is niet zo gek.. Dit gebeurd net zo hard onder *nix, alleen weet men daar meer zijn eigen problemen op te lossen en dus hoor je er niks over.
  zondag 31 juli 2016 @ 09:48:56 #37
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_164125331
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 09:44 schreef mschol het volgende:

[..]

je quote een post van bijna een jaar oud :')
Ik heb net de bug gehad en het is waarschijnlijk niet aan hardwarefalen te wijten al kan je dat natuurlijk nooit met 100% zekerheid uitsluiten. Mijn harde schijf heeft geen tekenen van slijtage getoond, voor het RAM-geheugen (4*2) is het moeilijk uit te sluiten.

Maar goed, mijn punt was dat het niet slim is om een early adopter te zijn met dit soort software, als je een jaar de tijd hebt om te upgraden en je wil upgraden, wacht dan een jaar. Volgens mij heb jij in de eerste maanden ook het standpunt ingenomen dat je beter even wacht, alleen ben ik nog wat conservatiever dan jij (op dit ene punt). ;)

quote:
Dit gebeurd net zo hard onder *nix, alleen weet men daar meer zijn eigen problemen op te lossen en dus hoor je er niks over.
Daar twijfel ik niet aan. Nu ja, in de praktijk lost 1% van die 1% de problemen op en zoekt de resterende 99% op hoe die 1% dat heeft gedaan. ;)
In hun voordeel, mensen die heel erg handig zijn met code kunnen het daar zelf opzoeken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 31 juli 2016 @ 09:53:44 #38
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_164125370
Even iets anders, kan Microsoft niet eens afspreken met de mensen achter Notepad++ dat dit voortaan standaard wordt geïnstalleerd in plaats van hun Notepad? :)
Dat Notepad is op een zondagmiddag gemaakt door een medewerker (net als het rekenmachientje) terwijl Notepad++ gratis te installeren is. Natuurlijk moeten de mensen achter Notepad++ dat wel toestaan in verband met dat het een commerciële activiteit is maar niet geschoten is altijd mis.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164125473
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog een positief iets: offline maps. Alleen moet ik er nog achter komen hoe ik ervoor zorg dat ze daadwerkelijk offline worden weergegeven, dat maakt het veel soepeler als je nog via een simpel koperdraadje met het internet verbonden bent met een 13,9 MBPS downloadsnelheid. Dit was trouwens tot een jaar geleden 17-18 MBPS, ik weet niet wat KPN heeft uigespookt maar het bevalt me niet!

Het liefst zou ik een Linux-distributie gebruiken,die kan ik tenminste precies zo configureren als dat ik het graag heb, maar met dank aan proprietary software is dat voor mij voorlopig nog niet mogelijk. :{
Een 112Mbit verbinding is toch niet zo traag?
  zondag 31 juli 2016 @ 10:04:44 #40
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_164125483
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2016 10:03 schreef Silven het volgende:

[..]

Een 112Mbit verbinding is toch niet zo traag?
Oeps, een typfoutje (eerlijk waar, ik ken het verschil tussen bits en bytes wel ;)). :@
Ik mag het helaas niet meer corrigeren van FOK.
Had ik maar zo'n verbinding. Helaas zal glasvezel hier waarschijnlijk nog wel even duur blijven. Een maand geleden was het in ieder geval nog niet geactiveerd (volgens de website van de gemeenschappelijke kabelboeren) terwijl in de grond hier sinds 2 jaar een kabel ligt (in heel de stad zijn ze bezig met kabels te leggen en dat gaat natuurlijk erg traag ;)). Typisch is in het begin het abo fors duurder om de investeringskosten eruit te halen dus ik vrees dat ik nog even via een koperdraadje blijf aangesloten totdat een 4k-scherm standaard wordt en we allemaal 4k-filmpjes bekijken via het internet.

Volgens deze onafhankelijke website is het ook nog niet beschikbaar.
https://www.internetvergelijk.nl
Wet van de remmende voorsprong, het zuigt als je aan de ontvangende kant staat. :{

[ Bericht 6% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-07-2016 10:12:04 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164125558
quote:
14s.gif Op zondag 31 juli 2016 10:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oeps, een typfoutje (eerlijk waar). :@
Ik mag het helaas niet meer corrigeren van FOK.
Had ik maar zo'n verbinding. Helaas zal glasvezel hier waarschijnlijk nog wel even duur blijven. Een maand geleden was het in ieder geval nog niet geactiveerd (volgens de website van de gemeenschappelijke kabelboeren) terwijl in de grond hier sinds 2 jaar een kabel ligt (in heel de stad zijn ze bezig met kabels te leggen en dat gaat natuurlijk erg traag ;)). Typisch is in het begin het abo fors duurder om de investeringskosten eruit te halen dus ik vrees dat ik nog even via een koperdraadje blijf aangesloten totdat een 4k-scherm standaard wordt en we allemaal 4k-filmpjes bekijken via het internet.

Volgens deze onafhankelijke website is het ook nog niet beschikbaar.
https://www.internetvergelijk.nl

Heb je wel COAX tot je beschikking?
  zondag 31 juli 2016 @ 10:14:59 #42
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_164125612
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2016 10:11 schreef Silven het volgende:

[..]

Heb je wel COAX tot je beschikking?
Ja. Blijkbaar kan ik via Ziggo voor 50 euro per maand een abo krijgen met 150/300 mb (iets minder of iets meer dan 50 euro, inclusief kabeltelevisie wat voor mij niets toevoegt) maar dat vind ik te duur.
Daarom wacht ik op een glasvezelaansluiting, dan kan ik wel kiezen voor enkel sneller internet en betaal ik aanzienlijk minder (ergens tussen de 30 en de 40 euro per maand in deze tijd als ik het goed heb begrepen).

Ik zou wel iets kunnen besparen voor dezelfde verbinding door over te stappen van Telfort naar Tele2. Met Telfort heb ik weinig uitval (enkel door de modem) en geen stiekem knijpgedrag (bij intensief gebruik de verbinding verslechteren), ik weet niet hoe het met Tele2 zit op dit moment. Ik weet ook niet hoe soepel het overstappen gaat, kan dat naadloos zonder dat je een week zonder internet zit?
Ik heb die vraag hier eventjes gesteld: DIG / Overstappen naar een ander internetabo

edit: ik loop blijkbaar een beetje achter, inmiddels kost het nog maar een paar euro meer om aanzienlijk sneller internet te hebben. :)
https://www.tele2.nl/shop(...)tm_content=affiliate|zanox|thuis|bannering|action&utm_campaign=bannering&netwerk=m4n&utm_term=2146224&zanpid=2194747318598038528&dclid=CMK69POinc4CFWkC0wodULoG2g
Als je het geluk hebt om een glasvezelkabelverbinding te hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-07-2016 10:23:43 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164236729
Nieuw probleempjes ontdekt bij W10. Ik krijg de melding van software voor de USB-geluidskaart om een update te installeren. Het loopt vast, tal van bestanden kunnen niet goed worden weggeschreven (iets met dll's). Mijn vermoeden: doordat ze niet toegankelijk zijn omdat ze op dat moment werden gebruikt. Of dat het aan W10, het programma of de combinatie van beide ligt weet ik niet maar hoe is zoiets toch mogelijk?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164270051
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Het liefst zou ik een Linux-distributie gebruiken,die kan ik tenminste precies zo configureren als dat ik het graag heb, maar met dank aan proprietary software is dat voor mij voorlopig nog niet mogelijk. :{
En waarom probeer je een Linux desktop dan niet een keer? Je hebt heel veel bedenkingen en blijft toch een sitting duck. Genoeg alternatieven te vinden en als het echt niet anders kan werk je in dual boot, met een VM of via Wine voor die paar Windows programma's.

Bij ZDnet is Linux Mint 18 tot beste desktop ooit uitgeroepen. Beter ook als macOS en Windows 10. Erg gebruiksvriendelijk, probeer het eens. Je mist de boot! :P

http://www.zdnet.com/arti(...)best-desktop-period/

You could keep worrying about being forced to upgrade to Windows 10, or you could try the best of all Linux desktops: Mint 18.
pi_164275101
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 15:49 schreef tudorme het volgende:

[..]

En waarom probeer je een Linux desktop dan niet een keer?
Wat denk je? ;)
Omdat ik een hoop programma's moet gebruiken die dankzij software lockin (omdat politici dit toestaan :r) enkel onder Windows draaien. Het gaat niet alleen om games, het gaat ook om zakelijke programma's (niet MS-Office!) die ik voor mijn opleiding moet gebruiken, sommige van die programma's werken niet onder Linux, ook niet via Wine (ik heb het nagegaan). Voor browsers, mediaspelers etc. maakt het natuurlijk niet uit. Ik gebruik al MPC-HC en Foobar, het zijn m.i. de beste mediaspelers die ik ken.
Ik kan hooguit dual booten, ik zit vast aan Windows. Nogmaals, niet alles wat enkel onder Windows draait kan geëmuleerd worden in Wine. VM is misschien een optie maar dan gebruik ik nog steeds Windows en dan moet ik voor het opstarten van die programma's langer wachten aangezien dan eerst Windows zelf nog moet starten, ook verre van ideaal. Ik overweeg een dual boot als ik eenmaal een SSD heb voor die dagen dat ik enkel even mijn browser en multimedia wil gebruiken maar dual boot heeft wel als nadeel dat het opstarten van de computer trager gaat omdat je een paar seconden moet inruimen voor het maken van een keuze.

De dag dat ik al mijn programma's onder Linux kan draaien stap ik over maar helaas zijn we nog niet zo ver en dat zal de komende jaren niet veranderen. Ik gebruik Windows onder dwang, ik zou het liever niet gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164348101
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 18:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat denk je? ;)
Omdat ik een hoop programma's moet gebruiken die dankzij software lockin (omdat politici dit toestaan :r) enkel onder Windows draaien. Het gaat niet alleen om games, het gaat ook om zakelijke programma's (niet MS-Office!) die ik voor mijn opleiding moet gebruiken, sommige van die programma's werken niet onder Linux, ook niet via Wine (ik heb het nagegaan). Voor browsers, mediaspelers etc. maakt het natuurlijk niet uit. Ik gebruik al MPC-HC en Foobar, het zijn m.i. de beste mediaspelers die ik ken.
Ik kan hooguit dual booten, ik zit vast aan Windows. Nogmaals, niet alles wat enkel onder Windows draait kan geëmuleerd worden in Wine. VM is misschien een optie maar dan gebruik ik nog steeds Windows en dan moet ik voor het opstarten van die programma's langer wachten aangezien dan eerst Windows zelf nog moet starten, ook verre van ideaal. Ik overweeg een dual boot als ik eenmaal een SSD heb voor die dagen dat ik enkel even mijn browser en multimedia wil gebruiken maar dual boot heeft wel als nadeel dat het opstarten van de computer trager gaat omdat je een paar seconden moet inruimen voor het maken van een keuze.

De dag dat ik al mijn programma's onder Linux kan draaien stap ik over maar helaas zijn we nog niet zo ver en dat zal de komende jaren niet veranderen. Ik gebruik Windows onder dwang, ik zou het liever niet gebruiken.

Voor eigenlijk ieder pakket is wel een functioneel vergelijkbare Linux variant te vinden. Voor die paar pakketten die echt niet anders kunnen heb je nog Mono en Gnome Boxes. Heb je daar al eens naar gekeken? Dual boot is leuk als overbrugging. Inmiddels heb ik ook heel Windows eraf gegooid en werk al een hele tijd met Fedora. Met dank aan Windows 10 en alle privacy ellende die het laatste zetje gaf. Super tevreden.

Met 'ik zit vast aan Windows' en 'al mijn programma's onder Linux kunnen draaien' maak je een denkfout. Het is niet steeds achterom kijken, de oplossing ligt voorwaarts. :)
pi_164349878
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 23:04 schreef tudorme het volgende:

[..]

Voor eigenlijk ieder pakket is wel een functioneel vergelijkbare Linux variant te vinden.
Dat zou me niet verbazen maar ik heb niet altijd de vrije keuze welke software ik precies gebruik dus dat gaat niet lukken. Als je een student bent of je werkt en je gebruikt daarvoor bepaalde software dan is je keuzevrijheid beperkt.
Ik gebruik trouwens al jarenlang Libreoffice, ik ben de laatste persoon die niet op zoek gaat naar alternatieven.

quote:
Voor die paar pakketten die echt niet anders kunnen heb je nog Mono en Gnome Boxes. Heb je daar al eens naar gekeken?
Nee, daar heb ik nog niet naar gekeken. Voor zo ver ik het begrijp zit niet alle functionaliteit van Windows die door third party app's wordt gebruikt ook daarin omdat alles gesimuleerd moet worden.
De dag dat ik alle programma's, inclusief games (DX), zonder prestatieverlies kan draaien onder Linux stap ik over. Tot die tijd zal ik het helaas mee moeten doen, vrees ik.
Nogmaals, het gaat me niet om de kosten van W10, al vind ik het persoonlijk wat duur voor de zoveelster versie van een OS waar nauwelijks iets aan is verbeterd sinds Vista/W7 (W7 was een getweakte Vista voor zo ver ik het begrijp)) terwijl er geen klantensupport is. Het gaat mij erom dat ik liever de vrijheid heb om mijn eigen systeem te gebruiken en dit aan te passen zoals ik het wil in plaats van dat ik vast zit aan 1 configuratie van 1 bedrijf. Nu is W10 niet slecht maar er zijn zeker wel ee naantal problemen, naast de telemetrie en spionage (omdat een deel ervan stiekem gebeurt en een deel niet uit te schakelen is zonder het register te wijzigen en domeinen te blokkeren) zijn er nog wat meer problemen. Je kan bijvoorbeeld niet eens gemakkelijk de kleur van je vensters kiezen, dat is in Linux-districtubies ondenkbaar. Ben je niet tevreden met de File Explorer, dan neem je een andere. Dat soort dingen vind ik wel fijn.


Ik kan er wel eens mee experimenteren via dual boot of een zandbak of zo, gewoon om eens te zien wat wel en niet werkt, maar ik heb begrepen dat het op dit moment nog niet mogelijk is om alles te draaien. Voor de games is het bijvoorbeeld mogelijk om Tombraider te draaien via Wine maar dan krijg je wel stuttering, soepel gaat het helaas nog niet. Al is het indrukwekkend dat ze al zo ver zijn gekomen, dat wel. Ik hoop dat Vulkan standaard wordt, na wat recente video's erover te hebben bekeken (met een uitgebreide indepth uitleg) ben ik er inmiddels van overtuigd dat het gek moet lopen als Vulkan niet de standaard API wordt van AAA-games in de toekomst. Ze zijn heel erg goed bezig, doordat ze met zoveel mensen en zoveel bedrijven ernaar kijken en doordat de architectuur grotendeels nieuw is wordt het in een zeer snel tempo verbeterd en worden alle foutjes eruit gehaald. Er zijn zelfs al hele goede tutorials te vinden en dit ondersteunt de Khronosgroep nu ook actief (mankracht en geld). Hoewel al de bekende grote bedrijven het ondersteunen en meewerken (zelfs mensen van NVidia tot mijn verrassing) roepen ze ook actief gebruikers en vrijwilligerprogrammeurs op om bij te dragen op allelei manieren. De aanpak is erg professioneel.
De bedrijven werken gigantisch mee - ze vroeger er zelfs om om zoiets te maken omdat ze het nodig hebben - en ze maken ook tijd voor de 'kleine jongens' wat onderstreept hoe sterk ze inzetten op het doen slagen.
https://www.youtube.com/user/khronosgroup
Positief is ook dat je vrij gemakkelijk van DX12 naar Vulkan of andersom kan gaan terwijl het bekend is dat consoles hier veel van profiteren (AMD-kaarten hebben een belachelijk hoge driver overhead met DX11, die valt voor een groot deel weg onder Vulkan waardoor AMD-kaarten meer winst boeken).
In de laatste video over Vulkan (Khronosgroup) vertelt die man van ART - die ook ooit nog een muzikant is geweest en begon met digitale logica te ontwerpen voor satellieten :) - dat hij gewend was om met proprietary software te werken. Hij vond het eng om het open te gooien, o.a. uit angst dat anderen er met patenten vandoor gaan. Hij is laaiend enthousiast over het resultaat van het open gooien. Leuk om te zien.

quote:
Dual boot is leuk als overbrugging. Inmiddels heb ik ook heel Windows eraf gegooid en werk al een hele tijd met Fedora. Met dank aan Windows 10 en alle privacy ellende die het laatste zetje gaf. Super tevreden.
Ik ken een aantal distributies (ik heb me verdiept in o.a. Mint en RedHat), van Fedora weet ik nog niets. Eens opzoeken.
Game jij? Gebruik jij bepaalde zakelijke software (anders dan MS Office, ik weet dat dat tegenwoordig aardig draait onder Wine en met Libre Office zal het ook wel lukken, de spreadsheet vind ik zelfs gebruiksvriendelijker) die niet door de developer wordt ondersteund door Linux?

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-08-2016 00:08:49 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164370875
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ken een aantal distributies (ik heb me verdiept in o.a. Mint en RedHat), van Fedora weet ik nog niets. Eens opzoeken.
Game jij? Gebruik jij bepaalde zakelijke software (anders dan MS Office, ik weet dat dat tegenwoordig aardig draait onder Wine en met Libre Office zal het ook wel lukken, de spreadsheet vind ik zelfs gebruiksvriendelijker) die niet door de developer wordt ondersteund door Linux?
Ja ik game ook wel via Steam. Dat gaat tegenwoordig onder Linux bijzonder goed, meer dan 2000 titels zijn inmiddels beschikbaar voor Linux + Steam OS. Valve ontwikkeld zelf Steam OS op basis van Debian. Nog niet zoveel game titels als Windows maar op de goede weg. Ook de grotere titels die grafisch flink aan je PC trekken zoals Cities Skylines werken vloeiend, zonder emulatie.

Fedora is de community based distro gesponsord door Red Hat. Het is een ultra moderne distro die ook wel de proeftuin van Red Hat wordt genoemd. Toch is het volledig stabiel met een grote en gepassioneerde community die heel behulpzaam is als je iets zoekt of ergens niet uitkomt. Fedora roept je ook op om ook zelf mee te helpen als je dat wilt (hoeft niet). Helpen geldt ook voor degene die niet programmeren. Erg leuk, met een eigen magazine: https://fedoramagazine.org/

De tijd dat op de PC alleen Windows geschikt is om te gamen ligt gelukkig al lang achter ons. Of dat de keuze van welk OS alleen de keuze is van welke versie van Windows dat is. Meer keuze is meer vrijheid en lagere prijzen. Al gebruik ik zakelijk ook Windows hoor, alleen voor op het werk. ;)

En Valve brengt ook Steam Machines uit op basis van Linux..
pi_164371099
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 14:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb de eerste Windows bug te pakken.
Dit was vanaf de eerste keer dat ik het opnieuw opstartte en het komt niet door iets wat ik wijzigde. Na het opstarten van Windows opent Windows 2 keer de startup-folder. Ik heb CCleaner het register laten schoonmaken, eens zien of dat het verschil maakt. In de startup programs onder de task manager staat niet die folder vermeld en zeker niet 2 keer.


Er is een user startup folder en een common, opent hij die niet beide.
pi_164371133
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 18:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er is een user startup folder en een common, opent hij die niet beide.
Ik zal er de volgende keer eens op letten bij het opstarten, ik heb de gewoonte om tussendoor vaak mijn computer te laten slapen. ;)
Het zou best kunnen.

Erg logisch vind ik het trouwens niet dat zo'n common folder er is aangezien er maar 1 account is op deze computer, wat moet ik met een common? :?

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-08-2016 19:23:43 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')