abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juli 2016 @ 17:04:46 #126
387114 supersof
eat sleep fok repeat
pi_164002128
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:00 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Geef die van mij
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:02 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Die van Tjacka
oke gedaan
Op donderdag 4 september 2014 01:55 schreef Tchock het volgende:
Sof is een balletje sarcasme omwikkeld met sarcasme in een sarcasmesausje met sarcasmesprinkles.
pi_164002136
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:04 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Mensen maken keuzes gebaseerd op heel veel verschillende factoren dus ik zou zeggen dat het proces misschien wel vergelijkbaar is met iedereen, maar dat die factoren bij iedereen anders zijn.
wat bedoel je nu met factoren en proces? :D
Baby darling doll face honey
pi_164002145
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:04 schreef supersof het volgende:

[..]

[..]

oke gedaan
tx, ga m lekker spammen zo
pi_164002159
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:04 schreef Crack_ het volgende:

[..]

wat bedoel je nu met factoren en proces? :D
factoren als in, welke kennis je hebt, waar je geboren bent enz. eigenlijk eindeloos veel variatie op te bedenken.

Proces als in het biologische proces van de uiteindelijke keuze maken, en het samensmelten van de factoren in een uiteindelijke handeling.
pi_164002169
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:00 schreef Tjacka het volgende:

[..]

dat is wel erg overdreven

maar had je wel dicht willen kitten
_O- _O-
  maandag 25 juli 2016 @ 17:07:28 #131
387114 supersof
eat sleep fok repeat
pi_164002176
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:05 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

veel plezier
Sof is een balletje sarcasme omwikkeld met sarcasme in een sarcasmesausje met sarcasmesprinkles.
  maandag 25 juli 2016 @ 17:10:05 #132
387114 supersof
eat sleep fok repeat
pi_164002208
ik luister rihanna's album uit 2008
pi_164002217
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:05 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

idc
Groot fan van User Wotte
pi_164002221
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:07 schreef Paxcon het volgende:

[..]

_O- _O-
:?
Groot fan van User Wotte
pi_164002231
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:06 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

factoren als in, welke kennis je hebt, waar je geboren bent enz. eigenlijk eindeloos veel variatie op te bedenken.

Proces als in het biologische proces van de uiteindelijke keuze maken, en het samensmelten van de factoren in een uiteindelijke handeling.
hmm, mja wel mee eens. Denk wel dat er verschil is tussen welke keuze's het gaat denk ik

Kopen van een tv bijvorobeeld zal wel echt heel persoonlijk zijn omdat daar de factoren ook wel erg verschillend zijn. Maar bij de grotere dingen lijken we misschien meer op elkaar als mensen, stoppen met roken en afvallen enzo.

Maar vooral de manier waarop wij denken, is eigenlijk bij de meeste mensen redelijk hetzelfde. En dan heb ik het over dingen zoals snel oordelen, makkelijkste weg kiezen, niet rationeel nadenken blablabla dat soort dingen. En dan inderdaad wat jij zegt, zijn factoren vaak anders.. maar proces is precies hetzelfde. Dus ja het is dan vaak 'toeval' oid dat factoren anders zijn, want komt dan eigenlijk op hetzelfde neer.

Oke, dit klinkt dan misschien wel weer heel vaag, hoop dat je beetje snapt :D
pi_164002237
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:10 schreef Tjacka het volgende:

[..]

:?
vond dat wel een beetje grappig
pi_164002260
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:11 schreef Crack_ het volgende:

[..]

hmm, mja wel mee eens. Denk wel dat er verschil is tussen welke keuze's het gaat denk ik

Kopen van een tv bijvorobeeld zal wel echt heel persoonlijk zijn omdat daar de factoren ook wel erg verschillend zijn. Maar bij de grotere dingen lijken we misschien meer op elkaar als mensen, stoppen met roken en afvallen enzo.

Maar vooral de manier waarop wij denken, is eigenlijk bij de meeste mensen redelijk hetzelfde. En dan heb ik het over dingen zoals snel oordelen, makkelijkste weg kiezen, niet rationeel nadenken blablabla dat soort dingen. En dan inderdaad wat jij zegt, zijn factoren vaak anders.. maar proces is precies hetzelfde. Dus ja het is dan vaak 'toeval' oid dat factoren anders zijn, want komt dan eigenlijk op hetzelfde neer.

Oke, dit klinkt dan misschien wel weer heel vaag, hoop dat je beetje snapt :D
Je kunt de factoren ook veranderen door je gewoon goed te informeren.
pi_164002270
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:13 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Je kunt de factoren ook veranderen door je gewoon goed te informeren.
nee, dat blijkt dus niet zo te zijn. Want dan ga je er van uit dat kennis je factoren beïnvloed?
pi_164002283
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:12 schreef Paxcon het volgende:

[..]

vond dat wel een beetje grappig
Ik was srs
Groot fan van User Wotte
pi_164002290
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:14 schreef Crack_ het volgende:

[..]

nee, dat blijkt dus niet zo te zijn. Want dan ga je er van uit dat kennis je factoren beïnvloed?
Kennis is natuurlijk een van die factoren zelf. De kennis die ik heb over economische transitie en de situatie in Bangladesh verandert mijn keuze in enorm grote mate.
pi_164002332
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:15 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Kennis is natuurlijk een van die factoren zelf. De kennis die ik heb over economische transitie en de situatie in Bangladesh verandert mijn keuze in enorm grote mate.
ja, maar kennis bepaald maar klein gedeelte van de keuzes die je maakt :P echt maar heel klein zelfs

Dat bedoel ik ook een beetje te zeggen Jimmy, heel veel dingen zijn geen keuze en heb je helemaal niet door en veel keuze's doe je omdat het proces zo loopt. En daar ben je niet bewust van.

Voorbeeld; op school moesten we interventie maken om mensen te moviteren om meer fruit te gaan eten. Dat gaat écht ver.

Het gaat echt heel erg ver als je kijkt wat er allemaal invloed heeft op de keuze's die je maakt. Om maar wat te noemen; self-effectiviteit, kennis, atittude, sociale normen, genetisch, sociale- economische status en dan nog heel groot stuk omgeving waar je uberhaupt geen invloed op hebt :P

Dit zijn dus wel voornamelijk de determinanten van gezondheidsbevorderende gedragsverandering is, maar om een idee te geven :P
pi_164002382
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:19 schreef Crack_ het volgende:

[..]

ja, maar kennis bepaald maar klein gedeelte van de keuzes die je maakt :P echt maar heel klein zelfs
Hoe weet je hoe groot dat gedeelte is? In deze voorbeeldsituatie is kennis volgens mij een heel groot gedeelte van de keuze.

quote:
Dat bedoel ik ook een beetje te zeggen Jimmy, heel veel dingen zijn geen keuze en heb je helemaal niet door en veel keuze's doe je omdat het proces zo loopt. En daar ben je niet bewust van.

Voorbeeld; op school moesten we interventie maken om mensen te moviteren om meer fruit te gaan eten. Dat gaat écht ver.

Het gaat echt heel erg ver als je kijkt wat er allemaal invloed heeft op de keuze's die je maakt. Om maar wat te noemen; self-effectiviteit, kennis, atittude, sociale normen, genetisch, sociale- economische status en dan nog heel groot stuk omgeving waar je uberhaupt geen invloed op hebt :P

Dit zijn dus wel voornamelijk de determinanten van gezondheidsbevorderende gedragsverandering is, maar om een idee te geven :P
Gedragsverandering is dan ook iets wat veel meer vergt dan een keuze.

Je opleiding is overigens duidelijk van de genetisch-deterministische school, zijn er ook zat die het daar compleet mee oneens zijn, het is maar net naar wie je luistert.
pi_164002469
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:23 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Hoe weet je hoe groot dat gedeelte is? In deze voorbeeldsituatie is kennis volgens mij een heel groot gedeelte van de keuze.

[..]

Gedragsverandering is dan ook iets wat veel meer vergt dan een keuze.

Je opleiding is overigens duidelijk van de genetisch-deterministische school, zijn er ook zat die het daar compleet mee oneens zijn, het is maar net naar wie je luistert.
Ik zit op een landbouw school, over het algemeen totaal niet genetisch-deterministisch dus come again ;) maar míjn opleiding wel. Ik ben overigens nog geen enkele wetenschapper tegen gekomen (ook niet gewoon databanken) die het níét over determinanten heeft wanneer het over gedragsverandering gaat. Maarja, wat jij zegt, gedragsverandering is inderdaad wel een keuze. Maar als we het hebben over die shirtjes uit Bangladesh, is zo'n keuze ook meteen gedragsverandering :D

Dat kennis een klein deel is van gedragsverandering, dat weet ik omdat wetenschappelijk onderbouwd :P. Al heel erg lang trouwens, maar het verschilt wel per situatie natuurlijk :)
Maar als iemand gedrag verandert door enkel (of bijna alleen) meer kennis, dan is dat vaak omdat de rest van de determinanten al gunstig zijn. Want die spelen altijd mee :P.
pi_164002497
En dat kennis direct effect heeft ja of nee, daarbij is het belangrijk dat mensen direct effect zijn van hun keuze. En bij redelijk wat keuze's (zie Bangladesh) ziet de persoon die die keuze maakt geen direct effect en dan hebben mensen ook snel zoiets van ok laat maar. Helaas
pi_164002511
En het is ook zo, kennis is vaak wel een voorwaarde

Als jij een campagne begint voor Bangladesh en niemand heeft geen idee wat er aan de hand is, dan kun je sowieso al stoppen. Maar het is zo goed als nooit doorslaggevend, zo is het meer :D
pi_164002666
zal ik ophouden? Volgens mij lul ik alweer tegen mezelf
pi_164002678
quote:
9s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:40 schreef Crack_ het volgende:
zal ik ophouden? Volgens mij lul ik alweer tegen mezelf
tvp
pi_164002681
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:28 schreef Crack_ het volgende:

[..]

Dat kennis een klein deel is van gedragsverandering, dat weet ik omdat wetenschappelijk onderbouwd :P. Al heel erg lang trouwens, maar het verschilt wel per situatie natuurlijk :)
Omdat het verschilt kan je dat dan toch niet zo duidelijk stellen?
pi_164002707
Crackgodin
pi_164002719
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:41 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Omdat het verschilt kan je dat dan toch niet zo duidelijk stellen?
jawel ;) want wat ik net al zei, als kennis echt doorslaggevend is dan komt dat vaak omdat de andere determinanten al gunstig zijn :)

Overigens, kan ik zo hele belangrijke determinanten verzinnen. Als mensen dénken dat het niks uitmaakt of zij kleren kopen bij primark of andere winkel (self-efficacy) dan gaan ze dat niet doen. Zelfde met sociale normen, je kleren halen bij bepaalde winkel. Als mensen iets meer moeite moeten doen voor dit shirtje, of shirtje is iets duurder. Of iemand heeft uberhaupt niks met kinderarbeid (attitude) zal er ook niks gebeuren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')