Nee want ik heet zowel Roomsnoes meisjesnaam als mansnaam. Dus zowel mijn achtergrond, alsnonzr gedeelde toekomst.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 19:33 schreef Franny_G het volgende:
Dat 'bij elkaar horen' en 'een familie' zijn, is precies waarom ik het als kind zo raar vond dat mijn oudere zussen ineens allemaal anders heten. Wij waren immers ook familie en hoorden bij elkaar. Maar ineens hadden zij vreemde namen waar ik helemaal geen band mee voelde. Dus als het om het bij elkaar horen gaat, dan heb je het echt alleen over het gezin zelf, als op zichzelf staande 'unit'.
Buiten de kwestie van de namen, is dat wat mij betreft wel het geval, hoor: mijn vriend, onze dochter en ik zijn 'het gezin'. Het gezin waarin hij geboren is en dat waarin ik geboren ben, dat is 'de familie'. Ik heb met mijn gezin inderdaad een nieuwe unit.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 19:33 schreef Franny_G het volgende:
Dat 'bij elkaar horen' en 'een familie' zijn, is precies waarom ik het als kind zo raar vond dat mijn oudere zussen ineens allemaal anders heten. Wij waren immers ook familie en hoorden bij elkaar. Maar ineens hadden zij vreemde namen waar ik helemaal geen band mee voelde. Dus als het om het bij elkaar horen gaat, dan heb je het echt alleen over het gezin zelf, als op zichzelf staande 'unit'.
IK OOK en dan mijn eigen naam er nog achterquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 19:57 schreef Mariposas het volgende:
Ik zou trouwens wél de achternaam van mijn man aannemen als hij Van Zuylen van Nijevelt heette, bijvoorbeeld.
Maar hoe is die familie unit waar jij aan vast wilde houden ontstaan qua naam?quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 19:33 schreef Franny_G het volgende:
Tenzij jouw nichtjes ervoor kiezen de naam door te geven aan hun kinderen, toch?quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar hoe is die familie unit waar jij aan vast wilde houden ontstaan qua naam?
En hoe onstaat dat voor jouw dochter?
Ieder moet doen waar ie zich goed bij voelt hoor maar ik vind het dus raar voelen als mijn kind door de naam zich verwant zou voelen aan 25 ooms/tantes/neefjes/nichtjes etc die wel de zelfde achternaam als hij hebben en ik zou heel anders heten.
Ik heet bij instanties naam man-eigen naam. Op het werk en als ik telefoneer etc gebruik ik alleen nog man's naam.
Er zijn geen mannelijke erfgenamen dus mijn achternaam houdt op bij mij en mijn nichtjes. Ik vind dat prima. Niet speciaal genoeg om aan vast te willen houden.
Oh wat gaaf, dan zou ik het wel weten in ons geval! Helaas is dat hier geen optie. Overigens is het sowieso jammer dat de opties om je (achter)naam te veranderen zo beperkt zijn, in andere landen is men daar vaak veel minder rigide mee.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:09 schreef Jagärtrut het volgende:
In Zweden kan een stel dat trouwt een nieuwe achternaam krijgen. Moet wel ergens in de familie zitten, bijvoorbeeld meisjenaam van oma ofzo. Ik vind dat wel mooi.
In mijn familie was een paar jaar geleden grote vreugde in het gezin van een van mijn tantes, want er was een jongetje geboren, dus de familienaam kon worden doorgegeven. Waarop ik iets zei als: 'dat kan via de meisjes ook, bovendien kan 'ie er altijd voor kiezen de naam van zijn vrouw aan te nemen of haar naam aan zijn kinderen door te geven'.... echt, ze keken me aan alsof ze water zagen brandenquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:17 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Tenzij jouw nichtjes ervoor kiezen de naam door te geven aan hun kinderen, toch?
Klopt maar dat is niet het geval 😉quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:17 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Tenzij jouw nichtjes ervoor kiezen de naam door te geven aan hun kinderen, toch?
zo ken ik iemand die op de dag dat ze trouwde een nieuw gmail aanmaakte en ook meteen haar contacten mailde dat vanaf die dag de oude niet meer gebruikt zou worden. Ik zou op mijn trouwdag wel iets beters te doen hebben, denk ikquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 21:11 schreef livelink het volgende:
En kleine niet-romantische toevoeging. Ik heb al diverse malen meegemaakt dat vrouwelijke collega's eerst gingen trouwen en er toen op stonden dat de volgende dag al in alle systemen hun naam aangepast was (en dan boos zijn als er nog ergens per ongeluk hun meisjesnaam staat, he) en dat diezelfde dames een paar jaar later gingen scheiden en zo mogelijk nog bozer werden als niet stante pede overal hun meisjesnaam weer stond.
Wat betreft je eerste vraag: daar was ik me op die jonge leeftijd nog niet zo bewust van. Wat mij als jong meisje wel al erg frustreerde, was hoe mijn zussen zich zo vanzelfsprekend aanpasten aan hun man, niet alleen wat betreft hun achternaam. Mijn moeder en eigenlijk alle vrouwen die ik al opgroeiende zag, waren precies zo. Eerst waren ze onderdeel van een al behoorlijk streng gezin/familie waarin van alles verwacht werd en er weinig ruimte was voor zelfontplooiing en ze gingen direct door (al op jonge leeftijd dus) naar het stichten van een nieuw gezin waarin zij ook zich weer grotendeels voegden naar de ander/ zich afhankelijk opstelden. Dat is iets wat ik toen en nu niet goed kon begrijpen, ik heb dan ook heel bewust een totaal ander leven geleid.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 20:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar hoe is die familie unit waar jij aan vast wilde houden ontstaan qua naam?
En hoe onstaat dat voor jouw dochter?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |