abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 juli 2016 @ 10:17:43 #101
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163923181
2012 http://www.nu.nl/binnenla(...)ren-telefoons--.html
quote:
AMSTERDAM - In Nederland worden elk jaar ruim 22 duizend telefoons afgeluisterd, gemiddeld zo'n vijftig per gemeente.

Nederlandse opsporingsambtenaren luisteren daarmee veel meer telefoons af dan hun collega's in andere landen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum, schrijft de Volkskrant.
2014 http://www.nu.nl/internet(...)l-meer-aftappen.html

quote:
De Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, stammend uit 2002, wordt aangepast, zo blijkt uit een brief die ministers Jeanine Hennis van Defensie en Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken vrijdag aan de Kamer stuurden.

De geheime diensten mogen tegenwoordig alleen het telefoon- en internetverkeer dat door de ether gaat aftappen. Met de wetswijziging kunnen ook de telecommunicatiegegevens die via de kabel lopen, 90 procent van de data, onderschept worden.

Plasterk benadrukt dat ook het toezicht op de diensten wordt verscherpt en dat de privacy van de burger niet in het geding is.

"Het kabinet is alles afwegende met de commissie van oordeel dat het maken van onderscheid tussen niet-kabelgebonden en kabelgebonden communicatie door de technologische ontwikkelingen op het vlak van communicatie is achterhaald", schrijven de ministers.
2016 http://nos.nl/artikel/209(...)zomaar-aftappen.html

quote:
De geheime diensten mogen straks op veel grotere schaal aftappen dan nu het geval is, als het kabinet zijn zin krijgt. Waar de AIVD en de MIVD nu nog één tap per keer mogen plaatsen, mogen ze straks op veel grotere schaal internet- en telecomverbindingen onderscheppen. Die informatie mogen ze doorzoeken en waar nodig opslaan.

Een voorstel daartoe werd vanmiddag goedgekeurd door de ministerraad. Nu moeten de Raad van State, de Tweede Kamer en de Eerste Kamer zich erover uitspreken.

Als de wet erdoor komt, dan is het de vraag of de geheime dienst dan zomaar bij onze data kan. Minister Plasterk, medeverantwoordelijk voor de wet waarin de nieuwe bevoegdheden worden geregeld, belooft in ieder geval van niet. Volgens hem zijn er in de wet waarborgen ingebouwd om de privacy zo goed mogelijk te beschermen.
En een bonus (Mag niet quoten want trouw) http://www.trouw.nl/tr/nl(...)etverkeer-door.dhtml

Eigenlijk zijn Nederlanders nog veel harder en dieper gefucked dan welke Amerikaan dan ook _O-.

http://www.rtlnieuws.nl/e(...)he-locaties-aftappen

quote:
Het kabinet wil in Nederland vier strategische internettaps plaatsen, bijvoorbeeld in een belangrijk datacentrum dat het internetverkeer van Nederlandse burgers verwerkt.

Dat staat in het conceptwetsvoorstel van de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten dat door de Volkskrant is gepubliceerd (pdf). Met de internettaps kunnen de geheime diensten AIVD en de militaire variant hiervan, de MIVD, het internet- en mobieletelefoonverkeer aftappen, om op die manier op grote schaal data te onderscheppen en te analyseren.

Waar dat precies moet gebeuren, staat niet in het voorstel, maar het gaat waarschijnlijk om belangrijke internetknooppunten zoals de AMS-IX en internetproviders als Ziggo en KPN.

Metadata
Het gaat om metadata, schrijft het kabinet in het voorstel dat nu bij de Raad van State voor advies ligt. Metadata laten zien met wie je communiceert, waar je bent en welke sites je bezoekt. Het kabinet stelt voor de verzamelde data maximaal voor drie jaar op te slaan.

Als reden voor het uitbreiden van de tapbevoegdheid van de veiligheidsdiensten geeft het kabinet het onderscheppen van communicatie van en naar Syrië. Maar de wettekst biedt de geheime diensten veel bredere bevoegdheden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_163923208
Allemaal ten behoeve van de lobby van film.en muziek. Dat de bijvangst wat terroristische activiteiten is, is dan mooi meegenomen.

Ergens best triest.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 10:21:03 #103
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163923240
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:19 schreef ChrisCarter het volgende:
Allemaal ten behoeve van de lobby van film.en muziek. Dat de bijvangst wat terroristische activiteiten is, is dan mooi meegenomen.

Ergens best triest.
Neuh, die van Nederland niet echt. Brein mag echt niet koekeloeren naar de data die de AIVD verzameld hoor. Die mogen op zijn meest een torrentje 'seeden' en kijken wie er hapt volgens mij.
Vrijheid
pi_163923291
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:21 schreef jogy het volgende:

[..]

Neuh, die van Nederland niet echt. Brein mag echt niet koekeloeren naar de data die de AIVD verzameld hoor. Die mogen op zijn meest een torrentje 'seeden' en kijken wie er hapt volgens mij.
Dat zal je nog tegenvallen denk ik. Brein kan zulke specifieke data (voor gerichte rechtszaken) niet zomaar verkrijgen he. IP adres alleennzegt niets.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 10:35:52 #105
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163923473
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:24 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Dat zal je nog tegenvallen denk ik. Brein kan zulke specifieke data (voor gerichte rechtszaken) niet zomaar verkrijgen he. IP adres alleennzegt niets.
IP adres leidt (als het niet gemaskeerd is) naar de abonneehouder van de verbinding. Dat zegt meer dan genoeg. In Duitsland is het al zo dat er verder niet gekeken wordt naar wie specifiek iets gedaan heeft maar de abonnementhouder zelf is verantwoordelijk voor wie wat doet op de lijn en krijgt de schikking. Als hij daar niet op in gaat krijgt hij een rechtszaak aan zijn broek die de persoon bijna zeker verliest.

Brein moet nog wel het recht verkrijgen om IP adressen te herleiden naar abonnee houders overigens maar mag volgens mij wel al schikkingsbrieven sturen via de ISP. Die het dan doorstuurt naar de desbetreffende persoon (Weet ik niet honderd procent zeker)
Vrijheid
pi_163923705
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:35 schreef jogy het volgende:

[..]

IP adres leidt (als het niet gemaskeerd is) naar de abonneehouder van de verbinding. Dat zegt meer dan genoeg. In Duitsland is het al zo dat er verder niet gekeken wordt naar wie specifiek iets gedaan heeft maar de abonnementhouder zelf is verantwoordelijk voor wie wat doet op de lijn en krijgt de schikking. Als hij daar niet op in gaat krijgt hij een rechtszaak aan zijn broek die de persoon bijna zeker verliest.

Brein moet nog wel het recht verkrijgen om IP adressen te herleiden naar abonnee houders overigens maar mag volgens mij wel al schikkingsbrieven sturen via de ISP. Die het dan doorstuurt naar de desbetreffende persoon (Weet ik niet honderd procent zeker)
Nog wel een verschil tussen dynamische IP's en statische. Vroeger kreeg je veel dynamisch (dus elke keer een ander bij opzetten verbinding), tegenwoordig geloof ik bijna alleen statisch. Ik ken geen provider in elk geval die nog dynamische afgeeft.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 11:03:21 #107
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163923979
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:49 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nog wel een verschil tussen dynamische IP's en statische. Vroeger kreeg je veel dynamisch (dus elke keer een ander bij opzetten verbinding), tegenwoordig geloof ik bijna alleen statisch. Ik ken geen provider in elk geval die nog dynamische afgeeft.
Jouw IP historie wordt gewoon bewaard hoor. Dus als een entiteit een datum en tijd heeft kan de isp terugzoeken aan welke abonneehouder het IP adres gekoppeld was. En volgens mij heb ik (Ziggo abonnee) nog steeds een dynamisch IP alleen is de lease tijd langer of blijft die hetzelfde zolang je de modem aan laat staan. Als je het een nachtje uit zet heb je (hoogstwaarschijnlijk) bij het aanzetten weer een nieuwe.
Vrijheid
pi_163924083
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:03 schreef jogy het volgende:

[..]

Jouw IP historie wordt gewoon bewaard hoor. Dus als een entiteit een datum en tijd heeft kan de isp terugzoeken aan welke abonneehouder het IP adres gekoppeld was. En volgens mij heb ik (Ziggo abonnee) nog steeds een dynamisch IP alleen is de lease tijd langer of blijft die hetzelfde zolang je de modem aan laat staan. Als je het een nachtje uit zet heb je (hoogstwaarschijnlijk) bij het aanzetten weer een nieuwe.
Oh zo, met logging ja, uiteraard :). Ik dacht dat IP adressen ook bij Ziggo gewoon statisch waren, en je dus geen nieuwe kreeg (tenminste, dat was mijn ervaring toen ik nog bij mijn ouders woonde en hun Ziggo hadden). Hier op kantoor is het ook statisch (Cbizz), ze vroegen gewoon meer geld om een dynamisch IP te leveren :').
  vrijdag 22 juli 2016 @ 11:21:28 #109
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163924364
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:08 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Oh zo, met logging ja, uiteraard :). Ik dacht dat IP adressen ook bij Ziggo gewoon statisch waren, en je dus geen nieuwe kreeg (tenminste, dat was mijn ervaring toen ik nog bij mijn ouders woonde en hun Ziggo hadden). Hier op kantoor is het ook statisch (Cbizz), ze vroegen gewoon meer geld om een dynamisch IP te leveren :').
Ziggo is in principe dynamisch maar blijft hetzelfde zolang de modem aanstaat. Je moet in ieder geval een statisch IP adres aanvragen bij ze en dat kan alleen met een zakelijk abonnement. En statisch is niet meer dan dat je ZEKER WETEN nooit van IP adres veranderd.
Vrijheid
pi_163924930
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:21 schreef jogy het volgende:

[..]

Ziggo is in principe dynamisch maar blijft hetzelfde zolang de modem aanstaat. Je moet in ieder geval een statisch IP adres aanvragen bij ze en dat kan alleen met een zakelijk abonnement. En statisch is niet meer dan dat je ZEKER WETEN nooit van IP adres veranderd.
Ja precies, verbinding verloren = nieuwe lease. Maar oke. Eigenlijk zou je altijd een open WIFI netwerk moeten hebben, altijd het excuus dat iedereen het geweest had kunnen zijn. Je router zal vast wel logging (met mac adressen enzo, gekoppeld aan lokale IP's) hebben maar niet 1 die ver terug gaat. Mocht je ooit verdacht worden that is. :P
  vrijdag 22 juli 2016 @ 11:49:27 #111
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163925007
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:46 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ja precies, verbinding verloren = nieuwe lease. Maar oke. Eigenlijk zou je altijd een open WIFI netwerk moeten hebben, altijd het excuus dat iedereen het geweest had kunnen zijn. Je router zal vast wel logging (met mac adressen enzo, gekoppeld aan lokale IP's) hebben maar niet 1 die ver terug gaat. Mocht je ooit verdacht worden that is. :P
Mocht je ooit met enige regelmaat illegale zaken willen doen op het internet kan je het beste een vpn abonnement nemen. Iemand die ik ken download nu alles via een vpn proxy van privateinternetaccess en als je dan controleert welk ip adres er terug komt (bijvoorbeeld via https://ipleak.net/ ) dan veranderd deze om de paar minuten van adres en land. Op zich best handig.
Vrijheid
pi_163925060
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 10:35 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja alleen werken providers hier niet (standaard) aan mee. Dus blijft de vraag onbeantwoord hoe Brein hieraan komt
  vrijdag 22 juli 2016 @ 11:56:53 #113
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163925172
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:51 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ja alleen werken providers hier niet (standaard) aan mee. Dus blijft de vraag onbeantwoord hoe Brein hieraan komt
Brein hoeft het ook niet te weten. Brein heeft alleen een IP adres, ziet wél welke provider erachter hangt. Stuurt de brief naar de ISP, de ISP speelt tussenpersoon en stuurt de brief door. In het geval van een waarschuwing is de kous af, in het geval van een schikkingsvoorstel fungeert de ISP nog steeds als tussenpersoon en stuurt het gegeven antwoord (if any) weer terug naar (bijvoorbeeld) Brein. Als het antwoord uit blijft of negatief is dan kan Brein vervolgstappen nemen en jurisprudentie stapelt zich ook in Nederland op dat rechters redelijk toeschietelijk zijn met het toekennen van de eis om persoonsgegevens door te geven. Het is nog wel een administratieve rompslomp (gelukkig), dat maakt het probleem (nog) klein. In Duitsland kunnen dit soort instanties nu gewoon een lijst met adressen naar de ISP's sturen en die zijn verplicht om de gegevens terug te sturen of een schikking te verzenden.
Vrijheid
  vrijdag 22 juli 2016 @ 23:00:48 #114
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163942843
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 11:21 schreef jogy het volgende:

[..]

Niet voor nieuwe klanten. Die krijgen tegenwoordig ipv6 adressen, en gebruiken voor de buitenwereld een beperkte set statische ipv4 adressen. Daar kwam ik achter toen ik een dynamisch dns in wou stellen voor mijn servertje...
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 22 juli 2016 @ 23:04:08 #115
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163942968
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 23:00 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Niet voor nieuwe klanten. Die krijgen tegenwoordig ipv6 adressen, en gebruiken voor de buitenwereld een beperkte set statische ipv4 adressen. Daar kwam ik achter toen ik een dynamisch dns in wou stellen voor mijn servertje...
Dus het is mogelijk dat meerdere mensen 1 ipv4 adres delen als een soort gateway? Handig *O*.
Vrijheid
  vrijdag 22 juli 2016 @ 23:46:14 #116
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163944388
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 23:04 schreef jogy het volgende:

[..]

Dus het is mogelijk dat meerdere mensen 1 ipv4 adres delen als een soort gateway? Handig *O*.
Voor zover ik het begrijp komt het daar wel op neer :) Niet zo handig voor mij, want geen ipv6 op werk of mobiel.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 23 juli 2016 @ 00:36:58 #117
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163945544
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 23:46 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Voor zover ik het begrijp komt het daar wel op neer :) Niet zo handig voor mij, want geen ipv6 op werk of mobiel.
Ooh. Ja. Dat is wel nasty. Je kan niet echt connected naar een gedeeld ipv4 adres nee. Hm. Maar voor de onbekendheid is het wel oké. Al zullen ze het wel kunnen achterhalen in de logging. Eigenlijk alleen maar jammer dus.
Vrijheid
  zaterdag 23 juli 2016 @ 22:07:42 #118
19194 Oversight
◢◤
pi_163965555
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 00:36 schreef jogy het volgende:

[..]

Ooh. Ja. Dat is wel nasty. Je kan niet echt connected naar een gedeeld ipv4 adres nee. Hm. Maar voor de onbekendheid is het wel oké. Al zullen ze het wel kunnen achterhalen in de logging. Eigenlijk alleen maar jammer dus.
Die is inderdaad wel lastig ja. Ik zat net even te denken hoe je zoiets op kan lossen, domeintje registreren met hosting, scriptje laten checken op 1 van de vier IP adressen, scriptje op je server laten draaien die bij een bepaald request een bepaald antwoord geeft, bij het juiste antwoord weet je dat je je eigen server te pakken hebt. Ofzoiets.
  zaterdag 23 juli 2016 @ 23:25:42 #120
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163965784
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 23:15 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Die is inderdaad wel lastig ja. Ik zat net even te denken hoe je zoiets op kan lossen, domeintje registreren met hosting, scriptje laten checken op 1 van de vier IP adressen, scriptje op je server laten draaien die bij een bepaald request een bepaald antwoord geeft, bij het juiste antwoord weet je dat je je eigen server te pakken hebt. Ofzoiets.
Een webhoster die ipv6 accepteerd en die van je huis koppelen op de site. Eventueel dat het 6 adres eens in de zoveel tijd verspringt maar als dat gebeurt even met teamviewer naar huis verbinden, je nieuwe externe adres opzoeken en die weer koppelen in de website. Een gedeeld 4 adres waar meerdere abonnees mee naar buiten gaan is lastig te gebruiken als gateway naar je eigen lan.
Vrijheid
  zaterdag 23 juli 2016 @ 23:27:11 #121
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163965821
quote:
Bijzonder verhaal ja. Maar de autosave zou veel verklaren. Kan je die bende gewoon terughalen uit een Backup.
Vrijheid
pi_163965837
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 23:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Een webhoster die ipv6 accepteerd en die van je huis koppelen op de site. Eventueel dat het 6 adres eens in de zoveel tijd verspringt maar als dat gebeurt even met teamviewer naar huis verbinden, je nieuwe externe adres opzoeken en die weer koppelen in de website. Een gedeelte 4 adres waar meerdere abonnees mee naar buiten gaan is lastig te gebruiken als gateway naar je eigen lan.
Ah ja, tuurlijk. Ik sloeg het IPV6 gedeelte even over :stupid.
En je hebt er duidelijk meer kaas van gegeten als ik :P. Ik kom er alleen mee in aanraking als ik voor werk een domeintje registreer bij SIDN, of als een klant Office365 neemt, moeten we een zooi records aanpassen/toevoegen.
  zaterdag 23 juli 2016 @ 23:36:51 #123
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_163966061
heb weleens een keer gebeld met een kennis, die persoon werd dus keihard afgeluisterd.
de klikken voordat je verbinding hebt, echt erg duidelijk te horen.
  zaterdag 23 juli 2016 @ 23:40:23 #124
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163966155
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 23:36 schreef THEFXR het volgende:
heb weleens een keer gebeld met een kennis, die persoon werd dus keihard afgeluisterd.
de klikken voordat je verbinding hebt, echt erg duidelijk te horen.
Ik kan me echt niet meer voorstellen dat afluisteren nog gepaard gaat met geklik eerlijk gezegd. Dat klinkt als een pre jaren 90 analoog gedoe. Anders zou het wel extreem suf zijn. Maar het is overheid dus wie weet :').

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 23-07-2016 23:53:25 ]
Vrijheid
  zaterdag 23 juli 2016 @ 23:40:26 #125
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_163966159
volgens mij is het te laat.. we hebben het laten gebeuren.
We vonden sceptici overdreven reageren. Ik deed.

Maar ze hadden wel gelijk helaas.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')