Een admin was het niet eens met dat we dingen herhaalden die vele politici zeiden en die diverse media als het AD, de Telegraaf en de NOS ook al vermeldden; dat waren namelijk allemaal onderbuikgevoelens. Nu lijken de NWS-modjes weer een oogje in het zeil te houden en wordt er meer getolereerd wat betreft dit soort objectieve waarnemingen en conclusies die daar makkelijk uit getrokken kunnen worden; ik zie daar meer en meer berichten over dat herr Erdo er zelf achter zou zitten.quote:Op maandag 18 juli 2016 12:11 schreef Lunatiek het volgende:
Het blijft bizar dat dit in BNW staat, maar dat het all over the news is. Van geheime organisaties met slimme cover-ups lijkt hier geen sprake te zijn, in ieder geval zijn er meer mensen dan een paar alternatieve zolderkamercowboys van overtuigd dat er iets niet in de haak is.
Het eigenlijke complot lijkt zelfs te zijn dat de wereld niet mag weten dat Erdogan een redelijk denkende, vriendelijke man is, die het beste met de wereld voor heeft.
Meerdere complotten zijn gewoon nieuws-items geweest.quote:Op maandag 18 juli 2016 12:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ook al is het vastgesteld, het blijft een complot. Toch?
Er zijn meerdere topics daar over dingen die ook niet 100% vast staan, kijk maar in de FB daar.quote:Op maandag 18 juli 2016 12:18 schreef theguyver het volgende:
[..]
Daarom staat het in BNW!
Ja het is nieuws iedereen denkt het, maar het is niet vastgesteld!
http://www.nu.nl/politiek(...)aris-voorbereid.htmlquote:Arrestatie rechters Turkije lijkt volgens Eurocommissaris voorbereid
Foto: AFP
Gepubliceerd: 18 juli 2016 08:54
Laatste update: 18 juli 2016 12:05
De snelle arrestaties van rechters en anderen na de mislukte staatsgreep in Turkije geeft de indruk dat de regering een lijst met namen al van tevoren had voorbereid. Dat zei EU-commissaris Johannes Hahn (Uitbreiding) maandag.
''Het lijkt erop dat er iets is voorbereid. De lijsten waren beschikbaar, wat erop duidt dat deze gebruikt zouden worden in een bepaalde fase'', zei Hahn. ''Ik ben zeer bezorgd. Het is precies wat we vreesden.''
Kort na de mislukte coup in Turkije zijn door het ministerie van Binnenlandse Zaken bijna 9.000 functionarissen uit hun functie gezet, onder wie dertig van de 81 provinciegouverneurs die het land telt.
De krant Hürriyet meldt maandag dat het ministerie 8.777 mensen van hun post heeft verwijderd, onder wie ruim 7.900 politiemensen. Zij hebben zich in de nacht van zondag op maandag moeten melden in hoofdkwartieren van de politie en hun wapens moeten inleveren.
Onder militairen en magistraten waren al meer dan 6.000 mensen uit hun functie gezet. Bij de poging tot een militaire staatsgreep zijn vrijdag en zaterdag 290 mensen om het leven gekomen.
Lijsten
Minister Bert Koenders zegt dat ''stabiliteit en een rechtsstaat nu van ongelooflijk belang zijn in Turkije, voor de Turken zelf en voor Europa. Het is ook van groot belang dat er geen bijltjesdag in Turkije komt."
Koenders (Buitenlandse Zaken) zei dat maandagmorgen in Brussel vlak voor hij met zijn EU-collega's en de Amerikaanse minister John Kerry aan het ontbijt schoof om onder mee de situatie in Turkije te bespreken.
Of de toestand in Turkije gevolgen heeft voor de vluchtelingendeal met de EU, kon Koenders niet zeggen. ''Daar gaan we het straks over hebben."
Video: Dit gebeurde er tijdens en na de mislukte staatsgreep
Dit gebeurde er tijdens en na de mislukte staatsgreep
Opgelucht
''Iedereen is opgelucht dat de coup is neergeslagen, of althans, voorbij is", aldus Koenders, die zijn reis in Zuid-Amerika heeft afgebroken om bij de bijeenkomst te zijn. ''Nu moet de eenheid in het land worden hersteld."
De EU-landen zijn bezorgd dat president Recep Tayyip Erdogan de mislukte coup aangrijpt om zijn macht te verstevigen. Volgens EU-buitenlandchef Frederica Mogherini is de ''boodschap" van de EU aan Erdogan duidelijk: ''De democratische instellingen moesten in die tragische nacht worden beschermd. Maar dat betekent natuurlijk niet dat de rechtsstaat niet meer geldt. Integendeel, er moet juist institutioneel evenwicht zijn."
De Belgische minister Didier Reynders zei dat sancties tegen de coupplegers begrijpelijk zijn. Maar herinvoering van de doodstraf in Turkije is voor de EU ''onaanvaardbaar". ''Wij moeten duidelijk uitleggen dat hij niet te ver kan gaan", betoogde hij maandag.
Doodstraf
De Turkse oppositiepartij HPD zei maandag ook dat het voorstel om de doodstraf opnieuw in te voeren niet door hen gesteund zal worden. Erdogan zei zondag dat hij de doodstraf snel weer wil invoeren en dat de regering hierover in debat wil met de oppositiepartijen.
Ook de belangrijkste oppositiepartij CHP zei maandag dat "de coupplegers en iedereen die hen geholpen heeft moeten worden gestraft volgens de huidige regels van het justitiële beleid". Ook benadrukten zij dat de groep niet moet worden gezien als de vijand.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel zegt maandag dat als Turkije de doodstraf weer invoert, de gesprekken over toetreding tot de EU worden stopgezet.
Nasleep mislukte coup in Turkije
1 / 4
Gülen
Volgens minister van Buitenlandse Zaken John Kerry heeft de Verenigde Staten geen formeel verzoek tot uitlevering van Fethullah Gülen ontvangen.
Erdogan heeft publiekelijk gezegd dat hij wil dat Washington zijn rivaal uitlevert. Gülen zit volgens de president achter de mislukte staatsgreep. Volgens Kerry zijn daar echter officiële wegen voor en dat heeft hij zijn Turkse ambtsgenoot Mevlut Cavusoglu ook duidelijk gemaakt, zei hij.
Na de vergadering zei Kerry dat de Verenigde Staten en Europa op één lijn staan over de situatie in Turkije. ''Het partnerschap tussen de VS en de EU is sterk en onbreekbaar".
Kerry wees erop dat Turkije een NAVO-bondgenoot is en daarom wordt gesteund. ''Maar wij dringen er ook op aan dat de democratische instellingen en rechtsstaat worden gerespecteerd."
Mogherini en Kerry waarschuwden de Turkse regering ''de mensenrechten te respecteren.”
Betrokkenen
De Turkse veiligheidsdiensten zijn in verschillende steden nog op zoek naar een aantal bij de afgeslagen staatsgreep betrokken militairen en hun wapens. Er is echter geen gevaar voor een hernieuwde poging om de macht te grijpen, zei een veiligheidsfunctionaris.
Sommige hoge officieren zijn naar het buitenland gevlucht, zei hij. Het Turkse militaire commando is in de organisatie een ''zware slag toegebracht'' door de couppoging, maar functioneert nog steeds in samenwerking met de inlichtingendienst, de politie en de overheid'', voegde de functionaris toe.
Voor bij het nieuwsZie ook: Mislukte coup Turkije: Hoe kon het gebeuren en wat zijn de gevolgen?
Door: ANP/NU.nl
quote:Op maandag 18 juli 2016 12:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ook al is het vastgesteld, het blijft een complot. Toch?
Geldkraan staat ook al openquote:Op maandag 18 juli 2016 12:52 schreef ToT het volgende:
Ook 1500 mensen van het ministerie van Financiën er uit getrapt, WTF?
quote:De Turkse centrale bank zal er alles aan doen om de financiële stabiliteit in het land te beschermen, heeft de organisatie laten weten. De centrale bank zal ongelimiteerd geld leveren aan de banken, is bekendgemaakt.
Kan erdopannekoek, als de lira nog verder daalt, weer roepen naar het volk dat "het westen" ze boycot, "kijk maar naar onze munt, sterk gedaald in minachting voor het glorieuze ottomaanse sultanaat".quote:Op maandag 18 juli 2016 13:14 schreef Chewie het volgende:
[..]
Geldkraan staat ook al open
http://nos.nl/artikel/211(...)sust-gemoederen.html
[..]
Het idee dat men zo min mogelijk geld in een extreem instabiel land wil steken komt uiteraard niet in hem op!quote:Op maandag 18 juli 2016 13:16 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Kan erdopannekoek, als de lira nog verder daalt, weer roepen naar het volk dat "het westen" ze boycot, "kijk maar naar onze munt, sterk gedaald in minachting voor het glorieuze ottomaanse sultanaat".
Denk eerder Rise of evilquote:Op maandag 18 juli 2016 13:15 schreef Chewie het volgende:
Heb net het eerste seizoen van Tyrant gekeken op netflix, volgens mij kijkt Erdogan dit ook.
En het simpele te beïnvloeden volk trapt er massaal in.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:16 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Kan erdopannekoek, als de lira nog verder daalt, weer roepen naar het volk dat "het westen" ze boycot, "kijk maar naar onze munt, sterk gedaald in minachting voor het glorieuze ottomaanse sultanaat".
Oh ja dat kan ook maar de hele (amateuristische) planning van de coupe plegers lijkt haast wel een kopie van tyrant.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:23 schreef theguyver het volgende:
[..]
Denk eerder Rise of evil
Klik voor de hele film![]()
Hoewel ik me afvraag in hoeverre Turkije zelf nog daadwerkelijk staat te wachten op lidmaatschap.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Heb ook het idee dat deze vertoning de EU eigenlijk ook helemaal niet slecht uit komt, niemand zit echt serieus te wachten op Turkije bij de EU en dit is prima te gebruiken om het weer eens uit te stellen.
Ik denk dat Erdogan de voordelen wel wil (vrij verkeer oa wat er al aan zit te komen) maar de nadelen niet zo happig op is.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:24 schreef ems. het volgende:
[..]
Hoewel ik me afvraag in hoeverre Turkije zelf nog daadwerkelijk staat te wachten op lidmaatschap.
Ook niet echt denk ik.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:24 schreef ems. het volgende:
[..]
Hoewel ik me afvraag in hoeverre Turkije zelf nog daadwerkelijk staat te wachten op lidmaatschap.
Zou me niks verbazen als die dan opeens vriendjes worden.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:29 schreef BarryOSeven het volgende:
Maar goed gewoon doen, die schrale geiteneuker uit de NATO gooien en vogelvrij verklaren. Putin heeft nog een appeltje met hem te schillen om een of andere straaljager heb ik vernomen.
Kan ook een mogelijkheid zijn hoewel dat typisch westerse principes zijn (of het gebrek daar aan)quote:Op maandag 18 juli 2016 13:31 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als die dan opeens vriendjes worden.
Dat valt weer mee, die tactiek zag je al in de oudheid in China ten tijde van de drie koninkrijken.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:35 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Kan ook een mogelijkheid zijn hoewel dat typisch westerse principes zijn (of het gebrek daar aan)
Conflicten in het algemeen in de geschiedenis zitten vol met dit soort kwinkslagen.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat valt weer mee, die tactiek zag je al in de oudheid in China ten tijde van de drie koninkrijken.
Ja maar ik dacht laat ik maar geen westers voorbeeld gebruikenquote:Op maandag 18 juli 2016 13:38 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Conflicten in het algemeen in de geschiedenis zitten vol met dit soort kwinkslagen.
Klopt, de tactiek is niet vreemd maar ik vermoed dat ze Erdogan niet zo lang laten zitten mocht dit gebeuren.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat valt weer mee, die tactiek zag je al in de oudheid in China ten tijde van de drie koninkrijken.
Ja, tuurlijk. Nog meer oorlog waarvan burgers de dupe zullen zijn.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:29 schreef BarryOSeven het volgende:
Gaat lekker tussen Turkije en de VS.
Ze spreken nu over het einde van de NATO. Dat zal er op neer komen dat het het einde voor Turkije in de NATO betekent.
Maar tegelijkertijd het einde van de status quo en dat zou heel goed het einde van NATO kunnen betekenen.
Maar goed gewoon doen, die schrale geiteneuker uit de NATO gooien en vogelvrij verklaren. Putin heeft nog een appeltje met hem te schillen om een of andere straaljager heb ik vernomen.
Ze kiezen er zelf voor door die rasmongool zo te beschermen en zich als halve IS-strijders te gedragen.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk. Nog meer oorlog waarvan burgers de dupe zullen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |