abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163758345
Zie ook: FOK Liveblog
Aanslag Nice: 84 doden, 18 gewonden kritiek

quote:
Dodental na aanslag Nice opgelopen naar 84

Een vrachtwagen is donderdagavond ingereden op een menigte op de boulevard van Nice. Er zijn zeker 84 mensen om het leven gekomen bij de aanslag.
Volgens lokale autoriteiten is er sprake van honderden gewonden. De Franse minister van Binnenlandse Zaken, Bernard Cazeneuve, meldt dat achttien mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen.

De burgemeester van Nice, Christian Estrosi, noemt het "het ergste drama in de geschiedenis van Nice".

De vrachtwagen reed donderdagavond rond 22.30 uur met hoge snelheid in op de mensenmassa op de Promenade des Anglais, zoals de boulevard heet. Vervolgens reed het voertuig nog enkele honderden meters door over de drukke boulevard, waar veel mensen bijeen waren om te kijken naar een vuurwerkshow.

Na de aanslag brak paniek uit en sloegen mensen op de vlucht. Volgens persbureau AFP heeft de chauffeur geschoten voordat hij werd doodgeschoten door politie.

Aanslag in Nice

De aanslag wordt beschouwd als een daad van terrorisme. Officieel is de aanslag nog niet opgeëist. Volgens persbureau AFP was de chauffeur een 31-jarige Frans-Tunesische man, die in Tunesië is geboren. Dat zou blijken uit identiteitspapieren die zijn gevonden in de vrachtwagen. De man was een bekende van de politie, maar voor andere kleine delicten en niet voor terrorisme-gerelateerde zaken.

De Franse president Francois Hollande reageerde donderdagnacht op de aanslag. Hij zei onder andere dat Frankrijk zijn aanvallen in Syrië en Irak gaat intensiveren. "We moeten alles doen om terrorisme te blijven bestrijden. Frankrijk zal altijd sterker zijn dan diegenen die tegen ons strijden."

De Franse president Hollande verlengt de noodtoestand met drie maanden. Eerder op donderdag, nog voor de aanslag, zei hij dat de noodtoestand in Frankrijk, die sinds de aanslagen op Parijs 13 november gold, op 26 juli wordt opgeheven. "Het heeft geen zin om de noodtoestand oneindig te verlengen", aldus Hollande toen.

Frankrijk verlengde de noodtoestand tweemaal eerder, waardoor de politie extra bevoegdheden kreeg en andere veiligheidsmaatregelen werden ingevoerd.

Wapens
In de vrachtwagen lagen vuurwapens en handgranaten, zo ontdekte de politie. Volgens Franse media is na onderzoek gebleken dat de wapens nep zijn. Onderzocht wordt nog of de chauffeur alleen handelde. Er zou mogelijk een tweede inzittende zijn geweest die op de vlucht is geslagen, maar officieel is dit nog niet bevestigd.

In de stad waren veel mensen op de been vanwege Quatorze Juillet, de nationale feestdag van Frankrijk. De autoriteiten hebben mensen opgeroepen om binnen te blijven. Op Twitter boden verschillende inwoners uit Nice toeristen onderdak aan. Op het strand van Nice werd een noodhospitaal ingericht om de gewonden te verzorgen, meldt BNO News.

Nederlanders
Over de identiteit van de slachtoffers is vrijdagochtend nog niets bekend. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt in nauw contact te staan met Franse autoriteiten en zoekt uit of er Nederlanders betrokken zijn bij de aanslag. Dat lijkt op dit moment niet het geval. Er zijn ook geen mensen die zich bij de alarmcentrale van de ANWB hebben gemeld.

Via de site van het Rode Kruis ikbenveilig.nl hebben ruim honderd mensen zich gemeld om het thuisfront te laten weten dat ze in orde zijn. Een woordvoerster kon niet zeggen of dit allemaal Nederlanders betreft.

Onder de gewonden van de aanslag zijn meer dan vijftig kinderen. Ze zijn opgenomen in het Lenval-ziekenhuis, dicht bij de plek van de aanslag. Dat meldt de lokale krant Nice-Matin. De gouverneur van de regio waar Nice onder valt, had eerder gezegd dat onder de 84 doden ook ongeveer tien kinderen zijn.

Afschuwelijk
Premier Mark Rutte heeft geschokt gereageerd op de aanslag. "Het is afschuwelijk om te zien dat wederom vele tientallen mensen, onschuldige burgers, zijn getroffen door een dodelijke aanslag. Na de gruwelijke aanslagen van vorig jaar in Parijs wordt Frankrijk nu weer hard getroffen. Onze gedachten zijn op dit moment bij de slachtoffers, de nabestaanden en bij het Franse volk en haar leiders, die wederom zwaar op de proef worden gesteld.''

Minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) spreekt in een reactie van "opnieuw een wrede en afschuwelijke misdaad tegen de menselijkheid''. "We moeten gezamenlijk onze vuist nog krachtiger ballen tegen de epidemie van terroristisch geweld'', zegt de bewindsman. Hij liet ook weten mee te leven met het Franse volk.

"Europa staat verenigd achter het Franse volk en de regering in de strijd tegen geweld en haat.'' Met die woorden heeft de president van de Europese Unie Donald Tusk op de aanslag in Nice gereageerd.

De Amerikaanse president Barack Obama heeft in een verklaring laten weten mee te leven met Frankrijk. Hij spreekt van een "gruwelijke terroristische aanslag". Hij zegt ook dat de Verenigde Staten alles zullen doen om de Fransen te helpen bij het onderzoek naar de aanslag en om zij die verantwoordelijk zijn te berechten.
Video's

Live-Streams
http://pv.viewsurf.com/?id=40
http://news.sky.com/watch-live

[ Bericht 38% gewijzigd door Frutsel op 15-07-2016 14:32:07 ]
pi_163758355
Nog nieuws?
Zonder wrijving geen glans
  Moderator vrijdag 15 juli 2016 @ 14:31:44 #3
8781 crew  Frutsel
pi_163758373
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:29 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Hij kan toch doen net of hij dood is, deur open en direct het vuur openen.
Ja, dan stel je je verdekt op. Daar hebben die lui toch training in gehad....
pi_163758406
Waarom Frankrijk wordt aangevallen volgens een Franse journalist

https://www.facebook.com/stichtingwwr/posts/918177804971368
SIMON
pi_163758422
Heeft die chauffeur gisteren ook nog geschoten of is det een verzinsel/misverstand?
pi_163758443
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:32 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Zucht..
pi_163758450
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:33 schreef opgebaarde het volgende:
Heeft die chauffeur gisteren ook nog geschoren of is det een verzinsel/misverstand?
pi_163758452
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:32 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Het is geen arrestatieteam, Captain Hindsight.
pi_163758463
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:33 schreef PXY225 het volgende:

Hij heeft gewoon een punt. Maar waarom is Frans toch zo'n intens, walgelijke taal.
pi_163758488
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is geen arrestatieteam, Captain Hindsight.
Haha, ja daar heb je ook gelijk in. Teveel films gekeken. Het zijn gewoon mensen die net zoveel schrik hebben als iedereen en net zo geschrokken zijn op dat moment.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 14:37:08 #12
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163758495
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:33 schreef PXY225 het volgende:

Ik ben anti-islam in het moderne westen maar geef deze linksgekkie wel gelijk.
pi_163758505
#niceattack trending, toch wel debiel zo eigenlijk :N
pi_163758506
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:35 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Hij heeft gewoon een punt. Maar waarom is Frans toch zo'n intens, walgelijke taal.
Het is een hele mooie taal. Veel mooier dan Nederlands. Misschien vind jij het walgelijk omdat je het niet spreekt.
pi_163758530
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:37 schreef byah het volgende:
Dat vind ik steeds zo flauw. Die plaats heet Nice en dat is Frans en heeft niks met het Engels nice te maken.
pi_163758563
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:37 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Het is een hele mooie taal. Veel mooier dan Nederlands. Misschien vind jij het walgelijk omdat je het niet spreekt.
Ik spreek relatief goed Frans. Ik vind het gewoon een walgelijke taal.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 14:39:28 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_163758587
Ik vind walgelijk nogal een straffe term voor een taal, ik denk dat er meer achter jouw rare haat zit.
pi_163758628
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:39 schreef Twiitch het volgende:
Ik vind walgelijk nogal een straffe term voor een taal, ik denk dat er meer achter jouw rare haat zit.
Mijn haat? ik vind Frankrijk een prachtig land, verder vind ik de mensen ook vaak sympathiek daar (ondanks dat veel mensen hun arrogant vinden).

Maar vind de taal gewoon niets.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 14:41:32 #19
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_163758659
Dat klinkt al genuanceerder dan walgelijk.
pi_163758662
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:37 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Ik ben anti-islam in het moderne westen maar geef deze linksgekkie wel gelijk.
Zit wel wat in, inderdaad.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 15 juli 2016 @ 14:45:43 #21
250952 SoldMayor
Dreamchaser
pi_163758795
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:37 schreef byah het volgende:
Gelukkig wordt het daarom in het Engels als Nies uitgesproken en niet als Naice
pi_163758816
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:43 schreef Atak het volgende:

[..]

False-flag?
Een internationale samenzwering die het einde van Israël kan betekenen als het uitkomt of iemand die zijn heilige boekje iets te serieus neemt. False-flag is vast de meest realistische optie ja :')
pi_163758888
De Franse premier Valls: 'de burgers moeten leren leven met terrorisme'...
Nooit en te nimmer gestoorde gek!!
Als er geen getuigen bij zijn, zijn slechts weinig mensen in staat tot goede daden.<br />-Seneca-
  vrijdag 15 juli 2016 @ 14:49:02 #24
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_163758905
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:47 schreef PSVCL het volgende:
Jesuis Nice

Heeft de dader weer zijn id laten slingeren _O-
Met de noodtoestand situatie aldaar is het handig om als burger een identiteitsbewijs bij te hebben.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 14:49:36 #25
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_163758914
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:48 schreef Alektorophobia. het volgende:
De Franse premier Valls: 'de burgers moeten leren leven met terrorisme'...
Nooit en te nimmer gestoorde gek!!
Wat ga je doen dan? Jezelf opknopen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')