abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163636765
Voor een fiets-wedstrijdje wil ik lampjes (dmv een dynamo) pas op een bepaalde snelheid laten branden. Bij een fietslampje die aangedreven wordt door een dynamo is het zo dat het lampje feller gaat branden als je harder fietst. Voor zo'n fietswedstrijd wil ik dit proces eigenlijk vertragen.

Ik vroeg me af of je dit dmv een potmeter/weerstand kan doen, waardoor een fietslampje minder fel zal branden. Echter vraag ik me af of dit dan vertraagd wordt of dat er een maximum hoeveelheid stroom doorheen gaat waardoor het lampje gedimd zal blijven (op dezelfde felheid) branden ipv feller gaat branden naar mate je harder fietst.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk en kan iemand me hierbij helpen :)
pi_163637098
Minder vel brander = hogere weerstand ervoor
pi_163637111
Maar je dynamo levert meer afhankelijk hoe snel je fietst
pi_163637178
Ledjes gaan vanaf een bepaald voltage branden, maar misschien zou het met een zenerdiode beter werken.

Ieder geval zal ledje (met of zonder zenerdiode) pas later gaan branden met een weerstand of potmeter ervoor.
.
pi_163637273
Tip meet je dynamo. Is wisselspanning. En aantal amps.
pi_163637403
Eerst maar eens bij de basis beginnen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 10 juli 2016 @ 23:31:21 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_163657146
Een potmeter direct in het circuit van de verbruiker is zo'n beetje de slechtste oplossing om een lampje te dimmen
The End Times are wild
pi_163661154
Lampje met een batterij gebruiken :X
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_163700429
bedankt voor de reacties :)

het gaat er niet zozeer om het lampje dimmen, enkel om het later te laten branden.
het lampje mag dus ook in een keer aanspringen na een bepaalde tijd/snelheid.

ik dacht dus, als ik er een potmeter tussen zet, dan wordt het Voltage omlaag gebracht, tot een bepaalde snelheid (omdat er dan wel voldoende Volt doorheen gaat).

ik weet niet of dit werkt. maar als ik dit zou willen proberen met een dynamo/lampje van 6Volt, zou ik waarschijnlijk een potmeter met een zo laag mogelijke weerstand nemen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')