abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163578195
OP van tomatenboer:

Van Joop.nl

quote:
Actiegroep wil einde aan racistische attracties in Efteling

Actiegroep Stop Oppressive Stereotypes wil dat pretpark De Efteling stopt met enkele racistische attracties die in het park te zien zijn. De Efteling zelf heeft nu laten weten graag met de actiegroep in gesprek te gaan om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden. Dat meldt Nu.nl.

Op Facebook schrijft de actiegroep:

“ Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen. Efteling zou dit soort zaken zelf kunnen weten wanneer ze hier geld aan uitgeven. Niet-witte kinderen zijn voor Efteling helaas niet belangrijk genoeg om geld aan uit te geven. Ze reduceren ze liever tot stereotyperingen want daar verdienen ze geld mee. ”

Het gaat dan vooral om de atracties Monsieur Cannibale en Carnaval Festival. De eerste is een grote kannibaal – een stereotypering van een zwarte man – omringd door kookpotten, de tweede is een collectie van 275 poppen, met daarin vijf donkere figuren: Afrikaanse bosjesmannen.

Tegenover Nu.nl zegt een woordvoerder van het pretpark in Kaatsheuvel dat de Efteling graag ‘een dagje uit wil zijn voor iedereen, ongeacht geslacht, ras, politieke of seksuele voorkeur’. Om die reden wil het park nu met de actiegroep in gesprek. ‘We horen graag wat de pijnpunten zijn, zoals we dat bij elke klacht doen.’

De woordvoerder laat ook weten dat het niet de eerste klachten zijn die De Efteling over dit onderwerp ontvangt. ‘Maar het zijn er nooit heel veel geweest’.

In februari dit jaar haalde Monsieur Cannibale de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Daarin schreef journaliste Gisela Williams over haar ervaringen in het pretpark:

“ Bij de attractie Monsieur Cannibale was een enorme figuur met een koksmuts op zijn hoofd en een lepel door zijn neus. Een racistische stap terug naar de tijd van de VOC. ”

Bron: Joop.nl
Ik heb zelf een idee voor een karakter verzonnen. Hij heet Moshe Shecklestein:

Ik heb er ook een attractie omheen verzonnen. Je moet in een bak staan en dan moet je zoveel mogelijk geld graaien, voordat Moshe dat heeft gedaan.

Dit moet je allemaal binnen de tijd dat deze muziek loopt:

Ik heb het voorgelegd aan de Efteling, maar de medewerkers van de Efteling vinden het racistisch/antisemitisch, LOL, wat een onzin, want BLANKE VLA HOLLE BOLLE GIJS JA TOCH MENSEN!!!!?1
pi_163578243
Maar wie is die rare blanke?
pi_163578290
Wat een raar geschreeuw in de OP.
pi_163578340
Ik wist niet dat er bij de attractie een Surinaamse vlag hing en kleine wasjes/grote wasjes werd afgespeeld en uit slaapbedjes bestond? Vervelend trouwens om over dit soort stereotypen te spreken, ik vind het absoluut niet kloppen. Waarom jij wel TS ?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_163578362
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:54 schreef truthortruth het volgende:
Ik wist niet dat er bij de attractie een Surinaamse vlag hing en kleine wasjes/grote wasjes werd afgespeeld en uit slaapbedjes bestond? Vervelend trouwens om over dit soort stereotypen te spreken, ik vind het absoluut niet kloppen. Waarom jij wel TS ?
Omdat ik er iets mee probeer aan te tonen.
pi_163578437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:55 schreef dingeman het volgende:

[..]

Omdat ik er iets mee probeer aan te tonen.
Zoals?
pi_163578536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:41 schreef dingeman het volgende:

[..]

De blanke poppen in de Efteling zijn allemaal heel erg verschillend, dat maakt de poppen al veel menselijker. Sommige hebben zelfs een naam (Holle Bolle Gijs).

Die kannibaal is gewoon een enge aap-achtige pop die een zwarte man moet voorstellen.

Ik snap niet waarom mensen dit soort karikaturen willen verbieden. Je kunt mensen niet figuurlijk gezien inwikkelen in bubbeltjesplastic. Maar het is verder wel een racistische karikatuur natuurlijk, en ik snap wel dat sommige donkere mensen moeite hebben om hun kindje in één van die kookpotten te zetten.

Als er een pop stond met een grote neus en een keppeltje waar je geld in moet doen zodat hij gaat dansen op 'Hava Nagila', dan was die pop al vrij snel verdwenen.

Maar goed, als de Efteling zichzelf in de markt wil zetten als oubollig en racistisch moeten ze dat lekker zelf weten.
pi_163578609
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:02 schreef dingeman het volgende:
[..]
Er is racisme genoeg, en zeker hier op fok. Maar dit is toch echt 'in the eye of the beholder' . Er is werkelijk niet iets of iemand die ik kan koppelen aan dat karikatuur.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_163578644
quote:

[..]

Het is gewoon een karikatuur van iets. Zo werkt dat.
pi_163578656
Mensen die echte mensen koppelen aan een karikatuur zijn misdadigers.

Daar ga ik aangifte tegen doen.
pi_163578666
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:07 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het is gewoon een karikatuur van iets. Zo werkt dat.
Idd, net als die joodse karikatuur in de OP.
pi_163578694
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:07 schreef Danny86 het volgende:
Mensen die echte mensen koppelen aan een karikatuur zijn misdadigers.

Daar ga ik aangifte tegen doen.
Een karikatuur is heel vaak gekoppeld aan echte mensen ...
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:10:13 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_163578700
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:46 schreef dingeman het volgende:

Ik heb zelf een idee voor een karakter verzonnen. Hij heet Moshe Shecklestein:
[ afbeelding ]

Je chargeert nogal, maar het zou me niet verbazen als er een vergelijkbaar ogend karakter in Fata Morgana staat, eigenlijk.

Ik ben ooit in een 'cultureel dorp' in Zuid-Afrika geweest, waar traditionele dorpjes waren nagebouwd en acteurs in bijbehorende traditionele kledij rondliepen. Uiteraard vooral een toeristenattractie, maar ik vond de mensen die daar rondlopen best een beetje lijken op de 'Afrikanen' in Carnaval Festival. Net zoals de mensen die voor toeristen in Volendamse klederdracht rondlopen best wat weg hebben van de 'Nederlanders' daar.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_163578708
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:08 schreef dingeman het volgende:

[..]

Idd, net als die joodse karikatuur in de OP.
Het hangt er een beetje vanaf. De karikatuur van een Nederlander in Thailand is iemand in zijn trainingspak die 50 is en een meisje aan de hand heeft van 20
pi_163578725
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:10 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Je chargeert nogal, maar het zou me niet verbazen als er een vergelijkbaar ogend karakter in Fata Morgana staat, eigenlijk.

Ik ben ooit in een 'cultureel dorp' in Zuid-Afrika geweest, waar traditionele dorpjes waren nagebouwd en acteurs in bijbehorende traditionele kledij rondliepen. Uiteraard vooral een toeristenattractie, maar ik vond de mensen die daar rondlopen best een beetje lijken op de 'Afrikanen' in Carnaval Festival. Net zoals de mensen die voor toeristen in Volendamse klederdracht rondlopen best wat weg hebben van de 'Nederlanders' daar.
Ook een goed vb.
pi_163578827
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:09 schreef dingeman het volgende:

[..]

Klopt, het is een karikatuur. Daarom is het belangrijk dat je begrijpt dat die karikatuur niet op iedereen slaat. Als je echter een hele groep echte mensen gaat bestempelen als die karikatuur heb je een probleem.
pi_163578868
quote:

[..]

En blijft een karikatuur. Dat is de functie.
pi_163579119
quote:

[..]

Hoe zou jij een karikatuur van een kannibaal tekenen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:44:27 #19
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163579394
quote:
Die kannibaal is gewoon een enge aap-achtige pop die een zwarte man moet voorstellen.
|:(

Nee. De kannibaal moet een kannibaal voorstellen.

Wat begrijp je daar niet aan?
pi_163579424
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:44 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

|:(

Nee. De kannibaal moet een kannibaal voorstellen.

Wat begrijp je daar niet aan?
Maar waarom is die dan niet blank, zoals alle andere figuren in de Efteling? (Behalve Carnaval Festival)
pi_163579456
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:46 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar waarom is die dan niet blank, zoals alle andere figuren in de Efteling? (Behalve Carnaval Festival)
Omdat kannibalisme voor kwam in Afrika en vooral Nieuw-Guinea.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:47:58 #22
452947 frietenstamp
pi_163579460
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:46 schreef Physsic het volgende:

[..]

Waarom is gras groen? 8)7
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:48:24 #23
452947 frietenstamp
pi_163579470
OMG Hoeveel van deze achterlijkheid gaan we nog importeren?
pi_163579475
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:47 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Omdat kannibalisme voor kwam in Afrika en vooral Nieuw-Guinea.
Wat doet dat er toe? Ik dacht dat het een fictieve sprookjeswereld was.
pi_163579490
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:48 schreef frietenstamp het volgende:
OMG Hoeveel van deze achterlijkheid gaan we nog importeren?
je wil dat ik mijn bek hou he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')