quote:
(en @Vonkenboer)
Men verkleint de diameter verder van de ventilator omdat er tegen het einde van het kanaal minder debiet is (er is al debiet verdwenen naar de eerdere ruimtes). Door een grotere diameter toe te passen verlaagt gewoon de luchtsnelheid. De luchtsnelheid is hetgeen oa de geluidshinder veroorzaakt. Niet hoger dan 1,5 of 2m/s is wat maximaal in eindstukken terecht mag komen. Door grotere diameters toe te passen verlaag je de de luchtsnelheid, maar verander je niet het debiet(*). Een lage luchtsnelheid betekent ook veel minder weerstand (=minder verlies, meer rendement) omdat de weerstand/drukverlies kwadratisch afhankelijk is van de luchtsnelheid.
Normaal verkleint men ook de leiding omdat een kleinere diameter nu eenmaal goedkoper is, makkelijker te plaatsen/etc.
Debiet= Volume per tijd (afhankelijk van hoeveel je wil, wat de leidingverliezen zijn en de ventilator kan leveren, dat blijft eigenlijk ongewijzigd).
Voor het leidingsysteem zelf druk je beter uit als Debiet=Oppervlakte x Snelheid.
Waarbij oppervlakte dus de dwarse doorsnede is van het kanaal.
Waarbij snelheid de snelheid van de lucht door het kanaal. Zoals gezegd is dat een belangrijke lawaaibron.
Je ziet dus: Oppervlakte vergroten bij eenzelfde debiet is de snelheid verlagen.
Zoals Jean601 zegt zou je ook regelkleppen kunnen plaatsen, wat bij mij misschien enkel voor het dichtste ventiel nodig zal zijn. Het debiet in het begin van de installatie net na de ventilator is immers het hoogste, dus ter hoogte van het eerste ventiel zal de luchtsnelheid het hoogst zijn. Overal regelkleppen plaatsen zou ik wel wat overkill vinden en het is ook gewoon een verliespost.
@Jean601: kanalen zijn zeker niet extreem groot, de ventielen dan weer wel (naar verhouding), gezien het hier vooral slaapkamers zijn, is het totale benodigde debiet ook niet heel hoog.
(*) Nu is het wel zo dat je door grotere kanalen op het einde, minder totale weerstand/drukverlies hebt door de leidingen, waardoor je ventilator meer debiet kan leveren. Toch verandert dat debiet niet in gebruik omdat dit een vast werkingspunt is op een ventilatorcurve en de weerstand van de kanalen niet plots verandert.
Berekeningen enzo post ik hier niet, want ik ben vrij zeker dat de Nederlandse normen afwijken van de onze en veel afhankelijk is van de unit, de gekozen kanalen, etc. Ik voorzie ook afzuiging waar het niet nodig is (om een balans te bereiken), waardoor een en ander niet zomaar te kopiëren is door andere K&Wers. Elke installatie is wat dat betreft wel uniek.