abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 juli 2016 @ 15:37:31 #1
431857 peterkailey
*Tekst die users leuk vinden*
pi_163459534
Ik ben de laatste tijd veel aan het nadenken over geloof. Vroeger deed ik dat door allerlei geloven naast elkaar te zetten en te kijken wie gelijk zouden hebben maar tegenwoordig denk ik meer na over het aspect denken en geloven zelf.

Een van de dingen waar ik in ben gaan geloven is dat je als mens nooit volledig objectief kan zijn. Je wordt altijd beïnvloed door externe en interne factoren. Daarnaast is iets volledig bewijzen ook onmogelijk. Bewijs maar eens dat jij als mens niet gewoon droomt en alles en iedereen om je heen een projectie is van je droom. Of dat andere mensen een bewustzijn hebben. Je voelt dat het zo is en neemt het aan, maar rationeel gezien is dat onmogelijk.

Om die reden vraag ik me ook af of een geloof in God überhaupt redelijk is. Je zou zeggen als God bestaat, dan zou dat zeker redelijk moeten zijn (mits God om ons zou geven), maar dan geld weer de vraag, BESTAAT God? En even los van de ultieme realiteit: als je gelooft dat hij bestaat (want dat is het enige wat je kan, geloof heeft causaal geen invloed op de werkelijkheid, neem ik aan), is dan voelen dat God bestaat genoeg om dat te geloven of moet dat dan met bewijzen?

In dat laatste geval kom ik zelf voor een rationeel probleem te staan (net zoals met de vorige voorbeelden). De cirkelredenering die dan bij mij ontstaat is als volgt:

1. Bestaat God?
2. Zoeken naar bewijzen voor het bestaan van God
3. Kan je als mens die bewijzen wel eerlijk beoordelen en de juiste conclusie trekken over het bestaan van God?

Antwoord op deze vraag weet ik niet. Dus ga ik uit van een Ja of Nee.

Zo Nee, dan is het niet relevant om wel of niet te geloven in God omdat wij er niet toe in staat zijn. (eind van cirkel)

Zo ja, dan zou dit mogelijk moeten zijn omdat als God bestaat (en hij wilt dat wij hem vinden) hij ons de mogelijkheid gegeven moet hebben om aan de hand van de huidige bewijzen hem te kunnen vinden

Maar.... dan moet God wel bestaan, anders dan kan hij niet de bewijzen en ons vermogen gegeven hebben om hem te vinden.

Maar bestaat God dan (zodat hij ons de mogelijkheid en bewijzen kon geven)??

En zodoende kom ik weer bij het begin van de cirkel:

1. Bestaat God?
2. Zoeken naar bewijzen

Etc.

Om het nog even extra toe te lichten in andere woorden:
Als wij mensen 100% objectief waren, waren wij God geweest (omdat God qua bewustzijn de totale som van alles zou moeten overzien). Dit zijn wij echter niet (anders wisten we alles wel). Dus als God bestaat en hij wilt dat wij hem moeten vinden, zouden wij los van onze objectiviteit alsnog voldoende bewijs kunnen vinden. Maar om daarvan uit te gaan moet je wel eerst er vanuit gaan dat God bestaat. Dus eigenlijk kan pas er van uit gaan dat je onderzoek naar bewijzen valide is als je er al van uit gaat dat God bestaat.

Ik denk niet dat dat een goede manier is om iets te onderzoeken omdat wanneer je ergens al vanuit gaat je wordt beinvloed door je voorkeur (comfirmation bias). Hetzelfde als je al uitgaat van de evolutietheorie en op basis daarvan informatie gaat zoeken.

Er zijn dan trouwens ook altijd nog gelovigen die zeggen dat geloof in God helemaal geen speurtocht hoeft te zijn, en dat simpel om je heen kijken al genoeg bewijs moet geven voor het feit dat alles is 'ontworpen'. Met mijn menselijke geest denk ik dan inderdaad ook van, goh, het is wel allemaal heel mooi, dat kan toch niet zomaar ontstaan zijn? Maar eigenlijk is dat dan meer een gevoel dan een rationele gedachte. Maar is zo een gevoel dan corresponderend met de werkelijkheid of wellicht onjuist vanwege gebrek aan 100% objectiviteit? En zo ben ik weer terug bij af.

Edit:

Wat misschien ook zou kunnen is dat wij met onze ratio genoeg tools hebben om de juiste conclusies te trekken, maar hoe kan je dit aantonen? Dit lijkt me de meest voor de hand liggende stap voordat je uberhaubt onderzoek gaat doen toch?

[ Bericht 9% gewijzigd door peterkailey op 02-07-2016 15:53:58 ]
Op donderdag 12 augustus 2014 19:17 schreef yvonne het volgende:
peterkailey is de baas en jullie moeten allemaal buigen voor zijn grootheid.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 15:51:59 #2
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163459833
Je vooronderstelling is dat geloof in God rationeel en logisch moet zijn.

Terwijl geloof in God mijns inziens inherent niet rationeel en onlogisch is.

Verder stel je terechte vragen over de objectiviteit van de mens. Je stipt de beperktheid van de mens aan, en dan kan je je inderdaad afvragen of de mens uberhaupt ooit iets echt objectief kan weten. Over deze werkelijkheid alleen al, laat staan over zoiets ontastbaars als God.

Des te meer reden om te stellen dat geloof in God niet rationeel/logisch te bewijzen valt. Zolang je je vooronderstelling 'geloof in God moet rationeel/logisch zijn' aanhoudt kan je dus met een gerust hart geloof wegwuiven.

Maar op het moment dat je loslaat dat geloof in God rationeel of logisch moet zijn, is er van alles mogelijk.
Althans, zo zie ik het.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 15:59:41 #3
431857 peterkailey
pi_163459985
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 15:51 schreef Jovatov het volgende:
Je vooronderstelling is dat geloof in God rationeel en logisch moet zijn.

Terwijl geloof in God mijns inziens inherent niet rationeel en onlogisch is.

Verder stel je terechte vragen over de objectiviteit van de mens. Je stipt de beperktheid van de mens aan, en dan kan je je inderdaad afvragen of de mens uberhaupt ooit iets echt objectief kan weten. Over deze werkelijkheid alleen al, laat staan over zoiets ontastbaars als God.

Des te meer reden om te stellen dat geloof in God niet rationeel/logisch te bewijzen valt. Zolang je je vooronderstelling 'geloof in God moet rationeel/logisch zijn' aanhoudt kan je dus met een gerust hart geloof wegwuiven.

Maar op het moment dat je loslaat dat geloof in God rationeel of logisch moet zijn, is er van alles mogelijk.
Althans, zo zie ik het.
Maar wat ik me dan afvraag is dat ALS God bestaat, is het dan NOG STEEDS irrationeel om in God te geloven?
Of hoe zou dat dan in dat hypothetische geval werken?
pi_163460048
Als er een god is, zou je tenminste een aantal mensen in je leven tegenkomen, die recht doen aan wie je bent. Zulks is niet het geval? Je bent verloren. Hopeloos verloren.

Het idee van een god is compleet zinloos.

:r :r :r :r :r
  zaterdag 2 juli 2016 @ 16:17:31 #5
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163460368
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 15:59 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Maar wat ik me dan afvraag is dat ALS God bestaat, is het dan NOG STEEDS irrationeel om in God te geloven?
Of hoe zou dat dan in dat hypothetische geval werken?
Ik denk dat geloof in God nooit rationeel sluitend te maken is. Dus: Als God bestaat en je gelooft erin, dan maakt dat het geloof daarin nog niet tot een rationeel besluit.

Stel dat je een munt opgooit en je gelooft dat het op munt zal vallen, en dat doet hij. Het feit dat je goed hebt gegokt maakt het nog niet tot een rationeel besluit. Net als op welke kant de munt valt is het (volgens mij) niet rationeel mogelijk te weten of God bestaat
  zaterdag 2 juli 2016 @ 16:21:34 #6
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_163460478
Geloven in een god is absoluut mogelijk. Net zoals het mogelijk is om te geloven dat Sneeuwwitje echt bestaat.

En dat mag iedereen zelf weten. Zolang ze mij maar niet proberen te overtuigen dat ik hun visie moet volgen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_163460530
Er is een oplossing: je moet jezelf beloven - beloven - om NOOIT, NOOIT, NOOIT, NOOIT, NOOIT (meer) in de val te trappen. 'Emosies' - en al die onzinnige dingen meer - uitschakelen.

Dan red je 't wel. O+
pi_163462007
Ik vind het geen gek idee, en in mijn ervaring kan de realiteit het zich doen bewijzen door een aaneenvoeging van synchroniciteit te laten zien.
Voordat dit voor mij gebeurde werd mij dit verteld dat voorkomt wanneer je meer van je echte zelf wordt (echte zelf gedefinieerd als je ziel basically, die bestaat als bewustzijn los van de menselijke cultuur), door eerlijker te zijn naar jezelf en je omgeving, je passie te volgen (dus te doen wat jij leuk vind), en weet dat het verbonden is met alles.

En het heeft zichzelf aan mij persoonlijk sterk bewezen.
Los hiervan kan men ook de persoonlijke ervaring hebben dat men een ervaring heeft die bewustzijns-vergrotend is en dat inderdaad een soort ego-loos Gods perspectief duidt.

Daarnaast zijn de volgende argumenten sterk:
-We zien een leven dat intelligentie bevat, intelligente systemen en patronen. Bijv. in de wis en natuurkunde, die patronen hebben we ontdekt en niet bedacht.

-We hebben allemaal bewustzijn. Hoe is het in godsnaam mogelijk (no pun intended) dat uit zogenaamde dode materie allemaal de zelfde awareness doet verschijnen.

-Het menselijk bewustzijn heeft als mogelijkheid om alle abstracte dingen te ervaren zoals muziek, humor, dans, creativiteit etc.

Het komt dus neer op de vraag, is het logischer om er van uit te gaan dat al deze dingen als toeval zijn ontstaan uit dode materie?
Of het logischer dat een onderliggend intelligent bewustzijn dit bedacht heeft.

En de 2e optie komt overeen met ervaringen zoals synchroniciteit, bijna doods ervaringen, mystieke eenheids ervaringen, Gods ervaringen, gedeelde dromen, etc.

En ook laat quantum mechanica overigens zien dat materie niet bestaat als een vast deeltje zolang het nog niet geobserveerd wordt, maar als een golf van niet gemanifesteerde waarschijnlijkheden.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 17:43:31 #9
431857 peterkailey
pi_163462641
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 16:17 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Ik denk dat geloof in God nooit rationeel sluitend te maken is. Dus: Als God bestaat en je gelooft erin, dan maakt dat het geloof daarin nog niet tot een rationeel besluit.

Stel dat je een munt opgooit en je gelooft dat het op munt zal vallen, en dat doet hij. Het feit dat je goed hebt gegokt maakt het nog niet tot een rationeel besluit. Net als op welke kant de munt valt is het (volgens mij) niet rationeel mogelijk te weten of God bestaat
Mee eens. Maar dat houdt wel in dat de mens per definitie niet rationeel kan zijn lijkt me?
Want dan geldt dat toch voor alles?

[ Bericht 6% gewijzigd door peterkailey op 02-07-2016 17:54:06 ]
  zaterdag 2 juli 2016 @ 17:52:49 #10
431857 peterkailey
pi_163462852
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 17:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Ik vind het geen gek idee, en in mijn ervaring kan de realiteit het zich doen bewijzen door een aaneenvoeging van synchroniciteit te laten zien.
Voordat dit voor mij gebeurde werd mij dit verteld dat voorkomt wanneer je meer van je echte zelf wordt (echte zelf gedefinieerd als je ziel basically, die bestaat als bewustzijn los van de menselijke cultuur), door eerlijker te zijn naar jezelf en je omgeving, je passie te volgen (dus te doen wat jij leuk vind), en weet dat het verbonden is met alles.

En het heeft zichzelf aan mij persoonlijk sterk bewezen.
Los hiervan kan men ook de persoonlijke ervaring hebben dat men een ervaring heeft die bewustzijns-vergrotend is en dat inderdaad een soort ego-loos Gods perspectief duidt.

Daarnaast zijn de volgende argumenten sterk:
-We zien een leven dat intelligentie bevat, intelligente systemen en patronen. Bijv. in de wis en natuurkunde, die patronen hebben we ontdekt en niet bedacht.

-We hebben allemaal bewustzijn. Hoe is het in godsnaam mogelijk (no pun intended) dat uit zogenaamde dode materie allemaal de zelfde awareness doet verschijnen.

-Het menselijk bewustzijn heeft als mogelijkheid om alle abstracte dingen te ervaren zoals muziek, humor, dans, creativiteit etc.

Het komt dus neer op de vraag, is het logischer om er van uit te gaan dat al deze dingen als toeval zijn ontstaan uit dode materie?
Of het logischer dat een onderliggend intelligent bewustzijn dit bedacht heeft.

En de 2e optie komt overeen met ervaringen zoals synchroniciteit, bijna doods ervaringen, mystieke eenheids ervaringen, Gods ervaringen, gedeelde dromen, etc.

En ook laat quantum mechanica overigens zien dat materie niet bestaat als een vast deeltje zolang het nog niet geobserveerd wordt, maar als een golf van niet gemanifesteerde waarschijnlijkheden.
Interessante punten die je opnoemt. Ik heb ook wel van nature dat ik dan het idee krijg dat een ontwerp logischer is. Maar kan ik op die besluitvorming wel vertrouwen? Is het dan ook per se logischer?

Ik was net even weg van FOK! en zat nog even door te denken over het onderwerp/ Het feit dat we kunnen redeneren en logisch kunnen nadenken is op zich wel duidelijk. 1 + 1 = 2, bij deze heb ik iets logisch beredeneerd. Maar of dat ook op het niveau van 'wat is realiteit' mogelijk is heb ik nog mijn twijfels bij.. Als dat echt zo was dan zou iedereen op basis van deze realiteit op dezelfde conclusie uitkomen. Toch zie je dat iedereen op een andere manier denkt over de realiteit, wat aantoont dat onze overtuigingen niet alleen zijn gebaseerd op logica.

Daarnaast is het onderwerp een stuk complexer dan een simpel retorische situatie zoals jij bent een mens, mensen nemen zuurstof in zich op dus jij neemt zuurstof in je op. De dingen die je noemt zorgen ervoor dat ik gevoelsmatig uit ga van ontwerp, maar ik stel me zelf dan weer de vraag, is mijn conclusie die IK logischer vind dan de andere wel correct?

Zijn we daar toe in staat? Kunnen wij met de observaties die we nu hebben van de realiteit en de mens zeggen dat wij mensen instaat zijn de juiste conclusies te trekken over de realiteit? (lijkt weer een nieuwe cirkelredenering)

En stel nou eens voor dat dat vorige waar blijkt te zijn (ongeacht of wij dat kunnen bewijzen of niet), weet jij dan of de conclusie van jouw punten wijst op een God als persoon of een 'perfecte' balans van alles en niets tegelijkertijd (alsof het niet anders kon zijn). Of is dat misschien wel het zelfde?
pi_163464513
quote:
Zijn we daar toe in staat? Kunnen wij met de observaties die we nu hebben van de realiteit en de mens zeggen dat wij mensen instaat zijn de juiste conclusies te trekken over de realiteit? (lijkt weer een nieuwe cirkelredenering)
We kunnen wel het bewijsmateriaal aan de oppervlakte bestuderen maar het blijft een relatief perspectief en je zou eigenlijk je bewustzijn zodanig moeten 'overstijgen' of verdiepen om de diepere realiteit direct waar te kunnen nemen.
pi_163464572
De vraag of (er) (een) god bestaat is niet eens interessant.

De mens is van nature een door-en-door rot persoon. Door-en-door.

Wie dat tegenspreekt, leeft werkelijk niet in de realiteit.
pi_163464828
In een kankergezwel ontdekt men de schoonheid van het leven - naast - de mens.
pi_163464889
quote:
19s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 19:21 schreef OeJ het volgende:
De vraag of (er) (een) god bestaat is niet eens interessant.

De mens is van nature een door-en-door rot persoon. Door-en-door.

Wie dat tegenspreekt, leeft werkelijk niet in de realiteit.
Maar dat is gewoon niet waar.
Iedereen doet z'n best, en soms leren mensen dat je negatief met anderen om hoort te gaan (mensen die bijv. mishandeld geweest zijn mishandelen later zelf sneller mensen), en vaak gaat de definitie van iemand over zichzelf niet verder dan z'n eigen lichaam, waardoor men ook nog wel eens erg individualistisch kan zijn.

Maar kijk om je heen, kijk naar kinderen, over het algemeen zitten we vol met liefde, mensen zijn hele diep voelende wezens, die gewoon gelukkig willen zijn, maar ook om anderen geven.

En al ziet je het niet, doe dan je best om zelf het goeie voorbeeld te geven. En ik kan je garanderen, het cultiveren van liefde naar anderen en jezelf zal je gelukkiger maken, verwacht zelfs maar dat je een paar keer in tranen uit barst als je hier mee nieuw bent.
Hier wat gerelateerde studies m.b.t tot metta meditatie wat draait om lief hebben http://www.huffingtonpost(...)ons-t_b_5823952.html
pi_163465017
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 19:32 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Maar dat is gewoon niet waar.
Iedereen doet z'n best, en soms leren mensen dat je negatief met anderen om hoort te gaan (mensen die bijv. mishandeld geweest zijn mishandelen later zelf sneller mensen), en vaak gaat de definitie van iemand over zichzelf niet verder dan z'n eigen lichaam, waardoor men ook nog wel eens erg individualistisch kan zijn.

Maar kijk om je heen, kijk naar kinderen, over het algemeen zitten we vol met liefde, mensen zijn hele diep voelende wezens, die gewoon gelukkig willen zijn, maar ook om anderen geven.

En al ziet je het niet, doe dan je best om zelf het goeie voorbeeld te geven. En ik kan je garanderen, het cultiveren van liefde naar anderen en jezelf zal je gelukkiger maken, verwacht zelfs maar dat je een paar keer in tranen uit barst als je hier mee nieuw bent.
Hier wat gerelateerde studies m.b.t tot metta meditatie wat draait om lief hebben http://www.huffingtonpost(...)ons-t_b_5823952.html
LOL.

Overbodig om te zeggen, is hoe de mens liegt, bedriegt, moordt (al is het een karaktermoord), etc. Nee. Nee. Nee.
pi_163465116
quote:
19s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 19:36 schreef OeJ het volgende:

[..]

LOL.

Overbodig om te zeggen, is hoe de mens liegt, bedriegt, moordt (al is het een karaktermoord), etc. Nee. Nee. Nee.
Waarom denk je dat mensen dat doen? Uit wanhoop en een verstoorde geest door negatieve ervaring. It takes a victim to make a victim (en bijna iedereen in deze wereld is nog een victim van een negatieve cultuur).
pi_163465177
Men doet er verstandig aan om slechts diepe walging & minachting te voelen voor de mensen. Daar verandert geen meditatiesessie wat aan!
pi_163465239
quote:
19s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 19:41 schreef OeJ het volgende:
Men doet er verstandig aan om slechts diepe walging & minachting te voelen voor de mensen. Daar verandert geen meditatiesessie wat aan!
De wetenschap en ervaring zegt wat anders.
pi_163465288
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 19:39 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Waarom denk je dat mensen dat doen? Uit wanhoop en een verstoorde geest door negatieve ervaring. It takes a victim to make a victim (en bijna iedereen in deze wereld is nog een victim van een negatieve cultuur).
Ja, de vraag zijnde. Kanker toch op, jôh. Randdebiel. Kijk, dat is nu een conclusie waar men iets mee kan.
pi_163465783
Als er al een god is - hij vergist zich, hij vergist zich ongelooflijk.
pi_163465924
IK WIL HET NIET. IK WIL HET NIET!
pi_163466572
Het process van je alleen voelen en ongelukkig zijn is, naast een unieke ervaring, ervoor nodig om je zelf als gelukkig en verbonden te kunnen ervaren. Je kan het zelfs later waarderen.

Ik kan je vertellen dat het process overigens, hoe onwaarschijnlijk het kan lijken, wel mogelijk is, en niets meer dan openheid en doorzettingsvermogen vergt.
Probeer het nou maar gewoon, mediteer, wees lief, vergeef jezelf en anderen, praat met anderen en probeer dingen uit die je leuk lijken.
Maar de keus is aan jou. Succes.
pi_163466949
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 20:35 schreef alwaysbenice het volgende:
Het process van je alleen voelen en ongelukkig zijn is, naast een unieke ervaring, ervoor nodig om je zelf als gelukkig en verbonden te kunnen ervaren. Je kan het zelfs later waarderen.

Ik kan je vertellen dat het process overigens, hoe onwaarschijnlijk het kan lijken, wel mogelijk is, en niets meer dan openheid en doorzettingsvermogen vergt.
Probeer het nou maar gewoon, mediteer, wees lief, vergeef jezelf en anderen, praat met anderen en probeer dingen uit die je leuk lijken.
Maar de keus is aan jou. Succes.
ALS er een god was....

had ik zó mijn VRIJHEID terug,

wegens...

té slecht...té lelijk...té treurig.

meer (verstandigs) kan ik er niet over zeggen.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 21:37:44 #24
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_163468727
Het is niet te bewijzen. Door niemand niet. Dus waarom zou je je daar mee bezig houden.

Ik denk dat het er voor gelovigen vooral omgaat te vertrouwen op God. Dit zie je ook steeds terug komen in de bijbel. Het woord 'Emunah' wordt vaak vertaald als 'geloven' maar het woord 'vertrouwen' past beter.
Ook in de verhalen gaat het er constant op of mensen God vertrouwen dat hun God achter hen staat. En elke keer als ze niet meer op God vertrouwen gaat het mis. Zelfs bij Jezus toen die zich aan het kruis afvroeg 'waarom God hem verlaten had'.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_163469367
Djiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiies. Wat voel ik toch een minachting. Vooral voor de kat, die zou beter moeten weten.

:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r
:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')