abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165124668
Ik kom even meeposten, vooral omdat ik wat vragen heb.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 08:56 schreef Droopie het volgende:

[..]

Exact hoe ik er over denk, eigenlijk heel erg mooi verwoord wat ik bedoel met binding.
Sluit andere zaken ook niet uit, zoals stoornissen in je hoofd.
Wat mij betreft valt en staat het met binding (of een gemis) met anderen, maar vooral jezelf

Wel heb ik gemerkt dat mijn hoofd anders werkt dan de meeste anderen,
ik was een keer begonnen met het schrijven van een gedicht, maar daar ben ik halverwege mee gestopt door drukte, en andere omstandigheden.

Begin was, mijn hoofd had een heg, en eindigde met mijn hoofd heeft een hek.

Ik gooi hem er maar weer in :)

Prachtig filmpje, vanaf minuut 4 wordt ie super!
Het lijkt ook te kloppen met m'n eigen ervaringen met drugs, mijn verslavingsgevoeligheid was nooit lichamelijk, behalve dan bij tabak.

Ik ga hem zo wel nog een keer kijken, maar het laatste deel vond ik weer wat minder -en- het deed me denken aan een ander filmpje, waardoor ik de conclusie van dit filmpje in twijfel trek.

Het gaat om dit filmpje:
Hier de inhoud maar dan uitgeschreven voor diegenen die liever stukjes tekst lezen dan een filmpje van 3 kwartier

Wat jij vertelt, doet me vooral aan deze 2 stukjes denken:

quote:
I ran into this unnamed thing that absolutely unraveled connection in a way that I didn't understand or had never seen. And so I pulled back out of the research and thought, I need to figure out what this is. And it turned out to be shame. And shame is really easily understood as the fear of disconnection: Is there something about me that, if other people know it or see it, that I won't be worthy of connection?
en
quote:
But there's another way, and I'll leave you with this. This is what I have found: To let ourselves be seen, deeply seen, vulnerably seen ... to love with our whole hearts, even though there's no guarantee -- and that's really hard, and I can tell you as a parent, that's excruciatingly difficult -- to practice gratitude and joy in those moments of terror, when we're wondering, "Can I love you this much? Can I believe in this this passionately? Can I be this fierce about this?" just to be able to stop and, instead of catastrophizing what might happen, to say, "I'm just so grateful, because to feel this vulnerable means I'm alive." And the last, which I think is probably the most important, is to believe that we're enough. Because when we work from a place, I believe, that says, "I'm enough" ... then we stop screaming and start listening, we're kinder and gentler to the people around us, and we're kinder and gentler to ourselves.
Droopie, jouw filmpje gaat over het verketteren van verslaafden, terwijl je juist deze verslaafden opties zou moeten bieden in plaats van ze te straffen (door ze o.a. te isoleren).
Door ze te straffen, vluchten ze nog harder naar die escape van ze (drugs of een andere manier om dat kutgevoel weg te nemen) en dit werkt niet.

Het door mij geposte filmpje zegt dit ook, the need to feel connected is de kern van mijn filmpje en ik vond het vooral komisch dat de conclusies van beide filmpjes dezelfde zijn, het belangrijkste verschil is dat jouw filmpje specifiek over verslaving gaat en mijn filmpje vanuit een wat andere hoek, maar wel met veel emotionele overlap.
pi_165124772
Owja, de reden waarom ik de conclusie een beetje in twijfel trek, is omdat de conclusie zeg maar is dat het gaat om de connectie. Die connectie (de behoefte daaraan) lijkt wel een verslaving op zich te zijn.

Ik denk dat mede daarom veel niet-autisten zo erg bij elkaar willen klitten, ik zie dit bij m'n zusje en hoe ze zichzelf (en later ook haar eigen familie, waaronder ikzelf) de shit in hielp, door haar verslaving aan connectie.

Die behoefte aan connectie kan zelf ook weer uitmonden in een vastzittend schema, namelijk dat van het groupthinking. Het is heel lastig daar uit te geraken, vanwege de sociale druk (beetje zelfde idee waarom het lastig is de maffia te verlaten, als je er eenmaal in zit, is dat niet zo simpel meer).

Ik denk dat de conclusie zelf op zich niet het connecten is, maar dat het meer draait om het vervullen van de eigen basisbehoeften, maar stellen dat het uitsluitend om connectie gaat, vind ik te éénkennig, daar niet voor iedereen deze basisbehoeften de connectie-drang is en ik vind het wel belangrijk dit te nuanceren, maar ik vind beide filmpjes wel erg goed en verhelderend (ondanks deze conclusies, diens fouten voor mij ook weer leerzaam waren).

Bij de verslavingszorg/ondersteuning moet hier wel rekening mee gehouden worden, anders zit je straks met een 'onbehandelbare' restgroep en dat vind ik inhumaan.
pi_165124836
Oké, en dan nu de reden waarom ik hier kom posten ( :') ).

Ik ben zelf recentelijk weer gestopt met roken (wat voor mij altijd al de enige verslaving was die fysiek te lastig was om zomaar mee te breken), maar sindsdien wel meer aan de alcohol. Het funeste van niet meer roken, is dat 1 van m'n andere escapes (wiet) ook niet meer bruikbaar is en ik geen cake in huis heb liggen, omdat dat spul nergens hier in de buurt te krijgen is.

Het is allemaal wel onder controle op 't moment, maar mijn grootste probleem op dit moment is vooral...verveling :').

Ik heb gewoon nergens om heen te gaan en als ik al ergens heen ga, moet ik wel dat stoppen met roken in de gaten houden.

Op 't moment zuip ik soms flinke hoeveelheden (vorige week 2x een fles rum op 1 dag opgemaakt, minus een bodempje dat de volgende ochtend over was, maar meestal zuip ik minder :P ), maar ik weet dat dit vanzelf wel weer minder zal worden.

Het gedoe met communicatie laat ik wel voor een ander topic, maar bij mij is (mis)communicatie op 't moment m'n belangrijkste trigger.
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 12:47:31 #204
38824 crew  Droopie
pi_165125041
Hey Magnetronkoffie,

Mijn filmpje gaat idd over het verketteren van verslaafden omdat dit op de meeste plaatsen in de wereld ook zo gaat.
Conclusie van mijn filmpje is dat we ze moeten "omarmen" en niet vastzetten in gevangenissen.

Alleen in Nederland word je al redelijk omarmd.
Je krijgt bijna alles vergoed, binnen 2 maanden krijg je professionele hulp en persoonlijk heb ik geen stigma ervaren in de periode tijdens en na het stoppen.
Dat kan per persoon natuurlijk verschillen.

Ben op mijn werk dus zal later wel uitgebreider reageren.

Als je je verveelt kan je Inside Out kijken ;)
Leerzaam, erg leerzaam en vermakelijk en legt goed uit wat er met binding of gemis mee gebeurt.
Hell To The Liars
pi_165125172
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 12:47 schreef Droopie het volgende:
Hey Magnetronkoffie,

Mijn filmpje gaat idd over het verketteren van verslaafden omdat dit op de meeste plaatsen in de wereld ook zo gaat.
Conclusie van mijn filmpje is dat we ze moeten "omarmen" en niet vastzetten in gevangenissen.

Ben op mijn werk dus zal later wel uitgebreider reageren.

Als je je verveelt ga Inside Out kijken ;)
Leerzaam, erg leerzaam en vermakelijk en legt goed uit wat er met binding of gemis mee gebeurt.
Het ding is dat ik me verveel, omdat ik nergens heen kan gaan (ik wil juist bezig blijven buiten de deur i.v.m. stoppen met roken). Ik wil dus juist niet thuis zitten en filmpjes kijken, dat is nu precies wat ik wel aan het doen ben (ik ga altijd informatieve dingen opzoeken enzo wanneer ik me verveel).

Dat omarmen ben ik met je eens (bied ze een uitweg, een escape, een mogelijkheid! Gewoon een optie, een optie...), maar beide filmpjes doen dit door de conclusie te trekken dat iedereen deze connectie nodig heeft (dus verslaafden helpen door te focussen op het bieden van deze connectie voor iedereen) en dit is juist het stukje dat m.i. niet klopt.

Zo ga je verslaafden bij wie dit niet werkt, als een officieel en schijnbare onbehandelbare groep overhouden, maar ze zijn niet onbehandelbaar. Ze hebben alleen een andere behandeling nodig.

Wanneer je mensen vastzet, duw je ze juist terug in die hoek (in de hoek van de ellende) en dat werkt gewoon niet, daar ben ik het volledig mee eens. Ik heb dit zelf ook al ervaren, zelfs recentelijk erg veel, ook op fok maar ook compleet buiten fok.

Waarom plaatsen mensen anderen zo in het verdomhoekje denk je? Verslaafden haten brengt niks op, dat wordt in jouw filmpje erg duidelijk gemaakt aan o.a. het voorbeeld met de rattenkooi en het rattenpark met daarbij die 2 drinkbakken waarvan er 1 drugs bevat.

Dit is mijn ervaring ook wel, als de behoefte er niet is, blijft de verslaving weg.

Volgens mij draait het niet om connectie, maar om het waarom van deze connectie..en dat is erkenning. Maar erkenning kan je ook krijgen zonder die connectie. Het is denk ik bijna de juiste oplossing, maar net niet helemaal.

Erkenning is belangrijker, erkenning dat je bestaansrecht hebt en veel mensen zoeken deze erkenning bij andere mensen en dat doen ze meestal door connectie te maken met andere mensen. Maar connectie is niet het doel, maar slechts het middel om het eigenlijke doel te bereiken.

Als je mensen erkenning ontzegt (zoals drugsverslaafden werden verketterd in plaats van dat ze werden erkend), maak je de problemen alleen maar erger.

[ Bericht 2% gewijzigd door magnetronkoffie op 06-09-2016 13:02:24 ]
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 13:02:53 #206
38824 crew  Droopie
pi_165125284
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2016 12:56 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit is mijn ervaring ook wel, als de behoefte er niet is, blijft de verslaving weg.
Nou dat bleek bij mij een grijs gebied te zijn.
De verslaving is gebleven, alleen bij de uitvoering stopt het.
Oftewel ik blijf het soms verdomd missen, maar doen doe ik het niet.
Dit zal ik mijn leven moeten accepteren.

Wist jij dat er een heel mooi ander topic is :D
R&P / Alles over afkicken van een drugs en/of alcoholverslaving
Hell To The Liars
pi_165125548
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:02 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ja, want 4 juli daar al wat gepost, maar dat topic is een beetje dood :P.
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 13:16:18 #208
38824 crew  Droopie
pi_165125565
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:15 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja, want 4 juli daar al wat gepost, maar dat topic is een beetje dood :P.
Kunnen we leven in brengen ;)
Hell To The Liars
pi_165125590
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:16 schreef Droopie het volgende:

[..]

Kunnen we leven in brengen ;)
Maar is deze reeks dan niet een beetje overbodig?

TT andere topic: "Alles over afkicken van een drugs en/of alcoholverslaving"
TT deze reeks: "FOK!ers die willen stoppen met alcohol #5: Zomerstop"
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 13:21:51 #210
38824 crew  Droopie
pi_165125656
quote:
5s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:17 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar is deze reeks dan niet een beetje overbodig?

TT andere topic: "Alles over afkicken van een drugs en/of alcoholverslaving"
TT deze reeks: "FOK!ers die willen stoppen met alcohol #5: Zomerstop"
Eigenlijk was het idee om de hogere wiskunde over verslavingen in dat andere topic te stoppen.
En bv. je dagelijkse problemen/ eigen ervaringen in dit topic.

Maar maakt het eigenlijk ook uit he :D
Hell To The Liars
pi_165125669
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:02 schreef Droopie het volgende:

[..]

Vetgedrukte heb ik dus alleen maar bij tabak.

Wat trouwens wel vreemd is (en dit is niet specifiek de alcohol), is dat ik wel moeite heb om het te laten staan als het er is, maar als het er niet is, dan mis ik het normaalgesproken ook niet zo.
pi_165125681
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:21 schreef Droopie het volgende:

[..]

Eigenlijk was het idee om de hogere wiskunde over verslavingen in dat andere topic te stoppen.
En bv. je dagelijkse problemen/ eigen ervaringen in dit topic.

Maar maakt het eigenlijk ook uit he :D
Ik was vergeten dat dat topic er was, maar misschien een idee dat andere topic in de OP te zetten?
pi_165125873
Zeg Pest, niet iedereen haalt oude koeien uit de sloot hey. Ik vind sommige berichten ook wat hard overkomen en hebben veel "de beste stuurlui staan aan wal" gehalte en sommige dingen worden je echt door de strot geduwd. En dat vind ik naar om te lezen. Het is niet perse dit of dat wat helpt, je moet je eigen therapeut worden en je eigen weg vinden in het afkicken.
En ja het is moeilijk en je zal misschien nog wel 10x een terugval krijgen. En dan zit je echt niet te wachten op het welbekende "zie je wel, ik heb het toch gezegd" berichten. Zachte heelmeester maken stinkende wonden maar hell, je bent ermee bezig en dat verdient al een dikke pluim.

Ik lees je graag jongen dus blijf schrijven.
pi_165126817
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 13:37 schreef praadje het volgende:
Zeg Pest, niet iedereen haalt oude koeien uit de sloot hey. Ik vind sommige berichten ook wat hard overkomen en hebben veel "de beste stuurlui staan aan wal" gehalte en sommige dingen worden je echt door de strot geduwd. En dat vind ik naar om te lezen. Het is niet perse dit of dat wat helpt, je moet je eigen therapeut worden en je eigen weg vinden in het afkicken.
En ja het is moeilijk en je zal misschien nog wel 10x een terugval krijgen. En dan zit je echt niet te wachten op het welbekende "zie je wel, ik heb het toch gezegd" berichten. Zachte heelmeester maken stinkende wonden maar hell, je bent ermee bezig en dat verdient al een dikke pluim.

Ik lees je graag jongen dus blijf schrijven.
Bedankt voor je bericht. Ja, sorry dat ik de leukere berichten ook had verwijderd.

Morgen naar de detoxgroep. Kan eindelijk weer eens vertellen dat ik 10 dagen nuchter ben geweest en verwacht de weken daarna ook. Mijn familie steunt mij ook enorm in het niet-drinken (ondanks dat ze zelf veel drinken) omdat ze beseffen dat het problematisch is/was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2016 14:34:43 ]
pi_165126951
Chapeau, tien dagen is hartstikke goed. Maar denk niet dat je over een aantal weken nog nuchter bent, bekijk het per dag en bedank iedere nuchtere dag als een cadeautje. En als je over een paar weken nog nuchter bent dan pas kun je dat cadeautje uitpakken.
Je weet niet wat er morgen gebeurd, of volgende week. Als het dan misgaat is je terugval des te groter omdat je daar niet op gerekend had.

Goed bezig!

[ Bericht 0% gewijzigd door praadje op 06-09-2016 14:50:23 ]
pi_165127066
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 14:42 schreef praadje het volgende:
Chapeaum tien dagen is hartstikke goed. Maar denk niet dat je over een aantal weken nog nuchter bent, bekijk het per dag en bedank iedere nuchtere dag als een cadeautje. En als je over een paar weken nog nuchter bent dan pas kun je dat cadeautje uitpakken.
Je weet niet wat er morgen gebeurd, of volgende week. Als het dan misgaat is je terugval des te groter omdat je daar niet op gerekend had.

Goed bezig!
Daar heb je wel gelijk in denk ik.

De afgelopen drie dagen voel ik me beter dan ik me in maanden gevoeld heb. Kreeg gister op het vrijwilligerswerk de vraag of ik het hele weekend water had gedronken "want je ziet er zo fit uit". Mijn ouders vinden mij er ook beter uitzien. Een mooiere reden om zo door te gaan kan ik niet bedenken.
pi_165127101
Leuk is dat hey en vooral als anderen het ook zien. Ben je nog de deur uitgeweest vandaag? En wat staat er op het menu voor vanavond?
pi_165127187
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 14:52 schreef praadje het volgende:
Leuk is dat hey en vooral als anderen het ook zien. Ben je nog de deur uitgeweest vandaag? En wat staat er op het menu voor vanavond?
Ben vanochtend vroeg tabak gaan halen 5 minuten nadat de supermarkt openging. Nog sigaretje gerookt op het plein en voelde me als een zombie omdat ik weinig had geslapen en daarna veel koffie gedronken. Voelde me echt onwijs raar. _O- _O-

Ik ga vanavond voor het eerst zelf aardappels koken. Daarna bruine bonen maken met kruiden, 150 gram gebakken spekjes toevoegen, de hele zooi door elkaar gooien en dan jus erbij. Ben zeer benieuwd of het lukt.
pi_165127280
Aardappels in de pan met een lepeltje zout, aan de kook brengen en dan zachter zetten. Na 10 minuten er even inprikken met een vork. Zijn ze zacht dan afgieten met een theedoek er half over anders brand je je handen. Kort terug op het vuur en even droog laten koken. Heb je piccallily in huis? Is heerlijk om erbij te eten. Wordt een heerlijk maaltje.
En top dat je even eruit bent geweest.
pi_165127303

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 14:57 schreef PesteNoire het volgende:

[..]

Ben vanochtend vroeg tabak gaan halen 5 minuten nadat de supermarkt openging. Nog sigaretje gerookt op het plein en voelde me als een zombie omdat ik weinig had geslapen en daarna veel koffie gedronken. Voelde me echt onwijs raar. _O- _O-

Ik ga vanavond voor het eerst zelf aardappels koken. Daarna bruine bonen maken met kruiden, 150 gram gebakken spekjes toevoegen, de hele zooi door elkaar gooien en dan jus erbij. Ben zeer benieuwd of het lukt.
pi_165127727
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 14:50 schreef PesteNoire het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in denk ik.

De afgelopen drie dagen voel ik me beter dan ik me in maanden gevoeld heb. Kreeg gister op het vrijwilligerswerk de vraag of ik het hele weekend water had gedronken "want je ziet er zo fit uit". Mijn ouders vinden mij er ook beter uitzien. Een mooiere reden om zo door te gaan kan ik niet bedenken.
Sorry dat ik je succes-roes even kom beredeneren, maar denk je dat e.e.a. (medebij?) het gevolg is van:
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 17:43 schreef PesteNoire het volgende:
Hij heeft mij een verdubbeling van Vitamine B1 (thiamine) gegeven, Librium (of hoe het ook heet) tegen ontwenningsverschijnselen van de alcohol.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_165128555
quote:
5s.gif Op dinsdag 6 september 2016 15:30 schreef Koral het volgende:

[..]

Sorry dat ik je succes-roes even kom beredeneren, maar denk je dat e.e.a. (medebij?) het gevolg is van:

[..]

Daar zat ik van de week ook aan te denken. Vooral omdat ik enorm veel energie heb. De vrouw van de apotheek zei al dat ik met die hoeveelheden alcohol waarschijnlijk een tekort had.

De medicijnen tegen ontwenningsverschijnselen heb ik deze keer maar 3 dagen geslikt.
pi_165128950
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 15:04 schreef praadje het volgende:
Aardappels in de pan met een lepeltje zout, aan de kook brengen en dan zachter zetten. Na 10 minuten er even inprikken met een vork. Zijn ze zacht dan afgieten met een theedoek er half over anders brand je je handen. Kort terug op het vuur en even droog laten koken. Heb je piccallily in huis? Is heerlijk om erbij te eten. Wordt een heerlijk maaltje.
En top dat je even eruit bent geweest.
Ik heb het opgeschreven en ga het nu maken. :) Pan voor pan want ik heb nogal een gammel gasfornuis. Laat vanavond wel weten hoe het is gegaan.

quote:
Meen je dat? Dat is lief haha.
pi_165129199
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 16:13 schreef PesteNoire het volgende:

[..]

Daar zat ik van de week ook aan te denken. Vooral omdat ik enorm veel energie heb. De vrouw van de apotheek zei al dat ik met die hoeveelheden alcohol waarschijnlijk een tekort had.

De medicijnen tegen ontwenningsverschijnselen heb ik deze keer maar 3 dagen geslikt.
Ben geen dokter maar energie lijkt dus wel een dingetje? Ik moet toch ook even denken aan de post van MA over start energie (en de terugval).

Ik kan niet beoordelen welk deel van je energie komt door die vitamine B1 en welk deel je start energie is, maar stellende dat de mevrouw van de apotheek gelijk heeft: grote hoeveelheden alcohol verteren kost veel energie (!) terwijl je nu net energie nodig hebt om er vanaf te blijven. Wel een vicieuze cirkel vind je ook niet?

Ik hoop dat je iets anders vindt om al die geprikkelde sensoren, die hameren in je hoofd (n.a.v. je reactie 198) , tijdelijk te verdoven. ^O^ Of nog beter, dat je er weerstand tegen kunt bieden en zonder kunt ;)

Eet smakelijk alvast :Y)
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_165131163
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 16:48 schreef Koral het volgende:

[..]

Ben geen dokter maar energie lijkt dus wel een dingetje? Ik moet toch ook even denken aan de post van MA over start energie (en de terugval).

Ik kan niet beoordelen welk deel van je energie komt door die vitamine B1 en welk deel je start energie is, maar stellende dat de mevrouw van de apotheek gelijk heeft: grote hoeveelheden alcohol verteren kost veel energie (!) terwijl je nu net energie nodig hebt om er vanaf te blijven. Wel een vicieuze cirkel vind je ook niet?

Ik hoop dat je iets anders vindt om al die geprikkelde sensoren, die hameren in je hoofd (n.a.v. je reactie 198) , tijdelijk te verdoven. ^O^ Of nog beter, dat je er weerstand tegen kunt bieden en zonder kunt ;)

Eet smakelijk alvast :Y)
Ik denk dat het door vitamine B1 komt. Lichamelijk ben ik echt heel fit. Toen ik van de week ging wandelen werd ik bv ook totaal niet moe.

De prikkels van buitenaf en onrust in mijn hoofd is gewoon een onderdeel van schizofrenie. Het is in het verleden zelfs nog veel erger geweest (nu ben ik redelijk stabiel). Heb in 2006 een periode van 8 maanden gehad dat ik mijn kamer niet uitkwam en dag en nacht omdraaide.

De aardappels waren goed gelukt en de bruine bonen ook. Alleen die spekjes waren amper te eten. Had ze gewoon goed gebakken maar niet zulke beste kwaliteit. Volgende keer ander merk halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')