quote:Oh leuk, dan moet ik daar toch ook maar eens langskomen
Op dinsdag 3 december 2002 11:40 schreef Bastard het volgende:[..]
Als je bedoelt of je over een afstand tarot kaarten kan leggen moet ik ja zeggen.
Laatst is dat geprobeerd op #truth (jaja, erg leuk chat kanaal) en met succes.
quote:Wha ha ha, geweldig!!
Op dinsdag 3 december 2002 10:41 schreef Schorpioen het volgende:
Tarot is toch iets fascinerends he!Lees je reply nog eens waar ik op reageerde, Anemoon.
"Je diepere zelf" => De Hogepriesteres
"Liever alles lekker oppervlakkig houden" => Zwaarden 2
"Bang voor zichzelf en de eigen schaduwkantjes" => De Maan
De kaartkeuze was dus niet geheel toevallig
Ga je er geld voor vragen binnenkort??
quote:Heb ik weleens gedaan, per telefoon. Ging goed hoor!
Op dinsdag 3 december 2002 11:23 schreef Kore het volgende:
Zou dat nou zo met iedereen op afstand kunnen werken? Dus als je diegene niet persoonlijk kent? (waar ik voor het gemak maar van uitga)
alvast thnx
quote:Je hebt in Den Haag toch ook zo'n * ) boekenwinkel? Daar zullen ze wel tarot kaarten hebben. In Utrecht iig wel.
Op dinsdag 3 december 2002 23:21 schreef IrfieJ het volgende:
wie weet waar ik in den haag ergens tarot kaarten kan kopen?alvast thnx
Ik heb een vraagje aan de misschien wat ervarener tarotleggers, hoe doen jullie dat als er kaarten op hun kop in een reading verschijnen? Interpreteer je ze gewoon hetzelfde en draai je ze weer rechtop, of hecht je er speciale betekenis aan? En hoe zorg je dan dat ze uberhaupt omgedraaid terecht kunnen komen? Draai je ze bewust om tijdens het schudden, of laat je gewoon "gebeuren wat er gebeurt"?
Ikzelf zorg eigenlijk altijd bij het schudden dat alle kaarten rechtop blijven en gebruik het hele idee van omgekeerde kaarten ook nooit.
Het klopt welzeker als een bus, want ik maak me de laatste
tijd nogal zorgen over de progressie van mijn afstudeerwerk en mijn gebrek aan motivatie om hieraan te werken.
Bovendien, wat is de kans dat je 3x dezelfde kaart trekt:
=(1/78)^3 = 0.00021 % kans op 3x dezelfde kaart
en dan ook nog een die precies mijn emo-staat beschrijft. Aan de kaarten ligt het niet, want die heb ik dus 3 dagen geleden gekocht en zijn gewoon hagelnieuw/niet beschadigd.
Dit is voor mij ieg een reden om wat minder sceptisch te zijn tov tarot. Ben benieuwd wat er uit Keltische kruis lezingen gaat komen (wanneer ik daar aan toe ben)
[Dit bericht is gewijzigd door Jaggunsu op 10-04-2003 13:41]
quote:Ook voordat Schorpioen en ik elkaar beter leerde kennen, kon Schorpioen tot een erg accurate legging komen...
Op dinsdag 3 december 2002 12:47 schreef Kore het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk op afstand EN iemand die je niet *persoonlijk* kent, dus totaal geen gesprekken mee gevoerd hebt, via geen enkel medium. Alleen maar dat je de naam kent. Via iets als irc heb je toch ook weer rechtstreeks een contact met iemand. (ik zal het wel weer eens opnieuw installen)
quote:Mooi
Op zaterdag 30 november 2002 17:56 schreef Anemoon het volgende:
In tarot is overigens alles verwerkt.Zo heb je daarin vertegenwoordigd:
· de astrologie
· de vier elementen
· de archetypen
· numerologie
· kabballah
· de oude verborgen kennis (al vanaf de sumeriërs)
· wicca (pentagrammen)
· de I Tjing
· de oude Chinese filosofie (bijv. Confucius)
· allerlei symboliek die zijn geschiedenis heeft in de vrijmetselarij. (zwaarden, kroontjes, lemniscaten, duiven, lauwerkransen, hagedissen, slangen, kastelen, leeuwtjes, sphinxjes (bijv. rad van fortuin)
· de joods/hebreeuwse tradities (die ook weer voortkomen uit de VM)
· de oude hoofse cultuur (schildknaap/page, koning, koningin, keizerin, ridder)
Er zouden rechtstreeks verbanden zijn tussen:
Tarot & Kabbalah (als parallel soort identiek systeem), Numerlogie, Astrologie; Alchemie.
Ik kom hier weer op het getal 10 uit dat zo belangrijk is, met 9 (3*3) als einde van een cyclus en 11 als begin van een hogere cyclus.
Daarnaast is er een relatie met de Hermetica en het getal 9
Het getal 22 heeft hier ook mee te maken.
En zo kom je weer op 33 (11+22) (=3*11); dus er zit een zeer goed doordacht systeem in, en wellicht meerdere dubbele bodems..
De verborgen kennis van de Sumeriers, Egyptenaren, de Gnosis etc. en voila we zitten weer bij de Vrijmetselarij.
Tarot is een mooi systeem; ik vraag me alleen af of het een gevaar van subjectieve disinfo kan voortbrengen.
Ook kun je van een tarotlegging de quintessens bepalen, door alle waardes van de kaarten die er liggen op te tellen, en dan de afzonderlijke cijfers van de uitkomst bij elkaar op te tellen tot je een getal onder de 22 krijgt. De troefkaart die hierbij hoort geeft de achterliggende situatie van de vraag aan.
Wat ik pas onlangs geleerd heb is dat je ook de geboortekaart en jaarkaarten van mensen bepaald kan worden, door de cijfers van de geboortedatum op te tellen, en daar de bijbehorende kaart bij te zoeken.
Ik vind het allemaal enorm fascinerend, alleen vraag ik me steeds meer af waar de basis van numerologie en tarot ligt... Daarover tast ik in het duister, het enige wat ik kan doen is de in mijn ogen fenomenale resultaten die je ermee bereikt gewoon maar te accepteren...
Ik zweer overigens bij de Rider-Waite tarotkaarten, ik heb ook een Crowley-set, maar daar heb ik geen binding mee om de een of andere reden, de plaatjes zijn wel mooi, maar kan er niet goed associaties bij maken. Wat ik om de een of andere reden een moeilijke kaart blijf vinden om goed te duiden is deze:

Wat is jullie basisbetekenis bij deze kaart?
Ik duid hem zelf meestal als: kalmte, bezinning, vooral ook geloof eigenlijk. Vind hem de wat religieuzere variant van kaart 2, de Hogepriesteres.
In een tarotlegging die ik vorig jaar heb gedaan vroeg een vrouw mij of ze ook voor haar zoon een vraag kon stellen. Ze wilde graag weten hoe het hem zal vergaan nu hij in Amerika zit. Ik deed een 3 kaarten legging (verleden, heden, toekomst) en de hogepriester stond bij het heden. Normaal gesproken vertel ik de persoon dan meer over het zoeken naar diepere inhouden van het leven en die religieuze ervaring laat ik er meestal bij hangen omdat dat doorgaans niet op zijn plaats was. In dit geval had ik echter heel sterk de neiging om juist die religieuze ervaring en roeping erbij te halen. Wat bleek.... haar zoon was net ingewijd tot priester
Zo zie je maar weer, gewoon op je gevoel afgaan als het op het interpreteren van de kaarten aankomt.
Jompels,
Slaapmeisje
quote:Thnks,
Op donderdag 10 april 2003 18:27 schreef Schorpioen het volgende:
Er zijn idd directe verbanden tussen tarot en vele andere gebieden, maar ik weet daar zelf nog weinig van af. Wel weet ik een heel klein beetje wat van numerologie. Idd het getal 10 komt terug in het kleine arcana, de 'gewone' kaarten dus, maar ook in het grote arcana, de troefkaarten. Ik weet er te weinig van af nog, maar bijv de 1 (aas) staat voor de kiem, voor in gang zetten, dadenkracht, 2 staat voor dualisme, conflicten, verdeeldheid.Ook kun je van een tarotlegging de quintessens bepalen, door alle waardes van de kaarten die er liggen op te tellen, en dan de afzonderlijke cijfers van de uitkomst bij elkaar op te tellen tot je een getal onder de 22 krijgt. De troefkaart die hierbij hoort geeft de achterliggende situatie van de vraag aan.
Wat ik pas onlangs geleerd heb is dat je ook de geboortekaart en jaarkaarten van mensen bepaald kan worden, door de cijfers van de geboortedatum op te tellen, en daar de bijbehorende kaart bij te zoeken.
Ik vind het allemaal enorm fascinerend, alleen vraag ik me steeds meer af waar de basis van numerologie en tarot ligt... Daarover tast ik in het duister, het enige wat ik kan doen is de in mijn ogen fenomenale resultaten die je ermee bereikt gewoon maar te accepteren...
Interessant over die geboortedatum.
Ik heb na diverse bronnen te hebben bestudeerd het idee dat er een HEEL belangrijke reden moet zijn dat ons getallenstelsel gebaseerd is op het decimale getalsstelsel: 10.
Schorpioen ga zo door, want in dit tempo komt alles sneller boven drijven wat we willen weten..
quote:Dat is zeker interessant. Iemand heeft mijn geboortekaart bepaald en hem ook geinterpreteerd. Die kwam best overeen. Ook de jaarkaart van dit jaar was een schot in de roos. Geboren op 5-11-1977, de jaarkaart wordt dan berekend door uit te gaan van 5-11-2002, het lopende jaar dus. Hier kwam kaart 12 uit, de Gehangene. Staat voor nieuw inzicht, de wereld op zijn kop, en dat klopt zo ontzettend goed, ik zit nu echt in een overgangsperiode op veel persoonlijke gebieden, veel dingen worden op zijn kop gezet. Het bizarre was dat deze veranderingen *exact* op mijn 25e verjaardag begonnen met een ontmoeting van iemand die veel invloed heeft gehad.
Op donderdag 10 april 2003 18:49 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Thnks,
Interessant over die geboortedatum.
quote:Numerologie vind ik erg fascinerend maar nog raadselachtiger dan tarot. Ik zal hier eens een nieuw topic over openen, want ik wil er absoluut meer over weten.
Ik heb na diverse bronnen te hebben bestudeerd het idee dat er een HEEL belangrijke reden moet zijn dat ons getallenstelsel gebaseerd is op het decimale getalsstelsel: 10.
Hoe bereiden jullie je voor op een legging? Ik heb zojuist geprobeerd een Keltisch kruis te leggen, maar ik kon er niet echt een goed 'verhaal' van maken. Ik probeer eerst mijzelf goed te ontspannen en mijn hoofd 'gedachtenloos' te maken. Vervolgens spreek ik hardop mijn vraag uit en begin ik de kaarten te schudden, ondertussen proberend om in mijn gedachten op de vraag te blijven focussen. Vervolgens verdeel ik de stapel in 3 stapeltjes, voeg ze weer in willekeurige volgorde bij elkaar en leg ik de 1e kaart. Bij iedere kaart sta ik even 'stil' en probeer ik na te gaan wat de kaart bij mij oproept. Als alles gelegd is probeer ik er een verhaal van te maken, en dat lukt op zich wel, ik heb alleen niet echt een idee of mijn interpretatie goed is. Ik heb het gevoel dat het een beetje vergezocht is wat ik zeg, en dat er gewoon geen iota van klopt.
Hebben jullie tips hoe ik tot een betere/duidelijkere lezing cq. interpretatie kan komen? Hoe proberen jullie de kaarten te 'lezen'?
Alleen serieuze reacties svp
Verder kijk ik naar de getallen van de kaarten en kan ik vaak aangeven of iets verder of dichter bij de toekomst ligt en geef ik een algemene tijdsaanduiding van dagen, weken, maanden oid.
Hoe duidelijker je vraag, hoe duidelijker ook vaak het antwoord is. Probeer dus ook veel aandacht te besteden aan het formuleren van je vraag. Verder gewoon lekker veel oefenen en relax, hoe meer je probeert geforceerd een verhaal te krijgen, hoe moeilijker het wordt.
Ook adviseer ik je om een Tarotjournaal bij te houden. Schrijf alle leggingen op met jouw interpretatie. Zo kun je eventuele vorderingen bijhouden of later nog eens teruglezen.
Jompels,
Slaapmeisje
quote:Dat voorbereiden is voor iedereen anders. Ik moet zelf altijd wel helemaal geconcentreerd zijn en rustig. Dit doe ik door riem, schoenen, bril enzo uit te doen, wierookje branden en even rustig concentreren op de vraag. Vervolgens schud ik de kaarten, spreid ik ze en pak ze er vrij snel uit, waarbij ik voor mezelf per kaart zeg waar ze voor staat. Dan leg ik ze op de goede positie, en dan pas draai ik ze een voor een om.
Op donderdag 10 april 2003 19:06 schreef Jaggunsu het volgende:
Zo te zien zijn er hier nogal wat ervaren tarotleggers, meteen maar ff gebruik van makenHoe bereiden jullie je voor op een legging? Ik heb zojuist geprobeerd een Keltisch kruis te leggen, maar ik kon er niet echt een goed 'verhaal' van maken. Ik probeer eerst mijzelf goed te ontspannen en mijn hoofd 'gedachtenloos' te maken. Vervolgens spreek ik hardop mijn vraag uit en begin ik de kaarten te schudden, ondertussen proberend om in mijn gedachten op de vraag te blijven focussen. Vervolgens verdeel ik de stapel in 3 stapeltjes, voeg ze weer in willekeurige volgorde bij elkaar en leg ik de 1e kaart. Bij iedere kaart sta ik even 'stil' en probeer ik na te gaan wat de kaart bij mij oproept. Als alles gelegd is probeer ik er een verhaal van te maken, en dat lukt op zich wel, ik heb alleen niet echt een idee of mijn interpretatie goed is. Ik heb het gevoel dat het een beetje vergezocht is wat ik zeg, en dat er gewoon geen iota van klopt.
Hebben jullie tips hoe ik tot een betere/duidelijkere lezing cq. interpretatie kan komen? Hoe proberen jullie de kaarten te 'lezen'?
Het duiden is iets wat je gewoon moet leren, je leert vanzelf de juiste associaties bij de kaarten te maken...
quote:ben niet echt een expert hoor
Zo te zien zijn er hier nogal wat ervaren tarotleggers, meteen maar ff gebruik van makenHoe bereiden jullie je voor op een legging? Ik heb zojuist geprobeerd een Keltisch kruis te leggen, maar ik kon er niet echt een goed 'verhaal' van maken. Ik probeer eerst mijzelf goed te ontspannen en mijn hoofd 'gedachtenloos' te maken. Vervolgens spreek ik hardop mijn vraag uit en begin ik de kaarten te schudden, ondertussen proberend om in mijn gedachten op de vraag te blijven focussen. Vervolgens verdeel ik de stapel in 3 stapeltjes, voeg ze weer in willekeurige volgorde bij elkaar en leg ik de 1e kaart. Bij iedere kaart sta ik even 'stil' en probeer ik na te gaan wat de kaart bij mij oproept. Als alles gelegd is probeer ik er een verhaal van te maken, en dat lukt op zich wel, ik heb alleen niet echt een idee of mijn interpretatie goed is. Ik heb het gevoel dat het een beetje vergezocht is wat ik zeg, en dat er gewoon geen iota van klopt.
En stel wat makkelijke vragen om te oefenen, misschien antwoorden die je al weet (bv over je verleden). Dan twijfel je misschien wat minder en leer je de werking van de kaarten goed kennen.
succes
quote:Het keltisch kruis is de legging die ik heel erg vaak gebruik, eigenlijk gebruik ik bijna alleen deze legging. Je haalt er vaak erg veel uit, en is ook te gebruiken bij vagere vragen.
Wat ik doe, ik bepaal eerst wat de vraag is, zodat dat duidelijk is, en dan schud ik de kaarten. Tijdens het schudden concentreer ik me niet op de vraag maar alleen op het schudden. Je onderbewuste weet de vraag toch al, dus hoef je er ook niet gefixeerd meer op te zijn.
Verdelen in 3 stapels doe ik ook, maar dat is maar een ritueel, maakt in wezen niks uit wat je doet.
Ik leg eerst alle kaarten en daarna ga ik ze pas omdraaien. In het keltisch kruis heb je in wezen 5 paren, die reageren ahw op elkaar. Als je die ook als paar interpreteert, haal je er meer betekenis uit dan wanneer je ze alleen op zichzelf bekijkt. De betekenis van de afzonderlijke kaarten worden ook heel erg bepaald door de omliggende kaarten. Er zijn ook nog andere verbanden, bijv de kaart 3 (bewuste aspect) heeft ook een relatie met de uitkomstkaart: de persoonlijke verwachting tegenover de daadwerkelijke uitkomst. Eigenlijk krijg je echt duidelijke resultaten als je de hele legging ziet als 1 geheel: alle kaarten staan in wezen met elkaar in verbinding, je kan ze niet apart zien.
Of je interpretatie klopt weet je vaak ook niet, maar als ik echt gefocust ben, dan gebeurt het ook wel dat ik intuitief "weet" dat de interpretatie gewoon goed is. En dat klopt dan vrijwel altijd ook wel, is erg mooi om mee te maken, nog steeds.
Maar aan de andere kant gebeurt het ook vaak dat ik bepaalde kaarten, of soms zelfs een hele legging niet kan plaatsen, en in dat geval is het misschien beter om daar maar aan voorbij te gaan, iig niet krampachtig proberen er toch een betekenis aan te hangen.
Maar voor alles geldt dat na veel oefenen het steeds beter gaat. Ik weet niet of je nu alleen voor jezelf legt, of ook voor anderen? Ik merkte bij mezelf dat mijn capaciteiten pas echt een enorme sprong namen toen ik voor anderen ben gaan kaartleggen. Voor jezelf ben je vaak toch niet objectief genoeg, waardoor je dingen ziet die je wil zien, en ook dingen juist niet ziet omdat ze in je blinde vlek liggen zeg maar.
quote:Dat heb ik nu ook precies zo ervaren. Ik ben al vrij snel voor anderen gaan leggen en eerst zelfs nog met het boek erbij. Helaas had ik toen nog steeds mijn twijfels of ik wel objectief genoeg bezig was omdat ik die mensen ook kende. Verder merkte ik ook dat juist het boek erbij mijn leerproces in de weg stond en toen ben ik gaan vertrouwen op mijn eigen gevoelens en interpretaties van de kaarten.
Op donderdag 10 april 2003 19:24 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik weet niet of je nu alleen voor jezelf legt, of ook voor anderen? Ik merkte bij mezelf dat mijn capaciteiten pas echt een enorme sprong namen toen ik voor anderen ben gaan kaartleggen. Voor jezelf ben je vaak toch niet objectief genoeg, waardoor je dingen ziet die je wil zien, en ook dingen juist niet ziet omdat ze in je blinde vlek liggen zeg maar.
Pas toen ik voor vrienden of familie van die bekenden en zelfs voor volslagen onbekenden (tijdens mijn waarzegsteroptreden voor een bedrijf) ging leggen was ik een stuk zekerder over mijn tarotleggingen.
Jompels,
Slaapmeisje
Tja, ik ben pas 3 dagen bezig, dus ik verwacht nog niet dat ik megagoed de kaarten kan lezen....
Wel doe ik al jaren onspannings- en concentratieoefeningen, dus wat dat betreft heb ik het gevoel dat ik vrij goed geconcentreerd kan blijven tijdens de legging.
Ik heb dus nog niet kaarten voor iemand anders gelezen, sterker nog: niemand in mijn omgeving weet er iets vanaf. (ik werk nou eenmaal in een hoogtechnologische omgeving waar dit soort dingen niet geaccepteerd zijn)
Die tip om een duidelijke vraag te stellen over een probleem dat ik had in het verleden klinkt erg goed, misschien kan ik dan wat makkelijker interpreteren.
Is het misschien beter om het eerst maar bij simpele leggingen te houden? Ik ken/doe eigenlijk alleen een dagelijkse 1kaarts legging en het Keltisch kruis, hebben jullie nog goeie tips voor een simpelere legging?
Jompels,
Slaapmeisje
code:1 = de centrale issue3
1 2
4
1 2 3
Soort van korte snelle legging, die je naar wens zou kunnen uitbreiden, afhankelijk waar meer info benodigd is.
1 = Het verleden
2 = Het Nu
3 = Een mogelijke uitkomst
Vooral erg geschikt voor een korte vraag ![]()
O en Schorpioen... Ik zal kijken of ik wat verder op de numerologie en tarot-relaties in kan gaan.. Ik weet namelijk nog meer van dat soort leuke dingen zoals je geboortedatum ![]()
[Edit]
Zag net dat slaapmeisje ook al deze legging had voorgesteld... duh..
[/Edit]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |