Dat kan je wel willen, maar als er een gezagsverhouding is en zij levert arbeid is er al vrij snel sprake van een (verkapt) dienstverband. En dan draai jij dus op voor premies en loonheffingen.quote:Op maandag 20 juni 2016 16:17 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb een klein bedrijfje en wil graag iemand inhuren voor een simpel klusje. Ik zat te denken aan de 16-jarige dochter van een kennis.
Nu wil ik dat natuurlijk graag allemaal legaal uitbetalen, maar ik wil haar eigenlijk niet in dienst nemen, omdat ik af en toe een klusje voor haar heb. Wil m.a.w. als freelancer met haar werken. Ik heb ook geen verdere werknemers.
Vroeg me af hoe dat belastingtechnisch werkt. Stel ik betaal haar ¤4 per uur, kan ik haar dat dan gewoon geven, en zij geeft dit later op bij de belasting? of moet ze ook facturen met btw gaan versturen?
Dit.quote:Op maandag 20 juni 2016 17:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan je wel willen, maar als er een gezagsverhouding is en zij levert arbeid is er al vrij snel sprake van een (verkapt) dienstverband. En dan draai jij dus op voor premies en loonheffingen.
Maar men vindt dat onethisch.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:08 schreef hottentot het volgende:
Maak er 6,00 van en doe het zwart, iedereen blij.
wat lul jij nu? Ken genoeg die voor minder werkenquote:Op maandag 20 juni 2016 21:59 schreef Vincentoo het volgende:
Ik vind ¤4 euro per uur vrij weinig voor iemand van 16. Tegenwoordig werkt niemand meer voor het minimumloon...
Loop eens een supermarkt binnen, de helft van het personeel zal minder dan die ¤4,- verdienen.quote:Op maandag 20 juni 2016 21:59 schreef Vincentoo het volgende:
Ik vind ¤4 euro per uur vrij weinig voor iemand van 16. Tegenwoordig werkt niemand meer voor het minimumloon...
Maar niet van het 16 jarige persoon. Ik heb zelf ook in de supermarkt gewerkt op die leeftijd en kreeg toch altijd wel tussen de ¤5 en ¤5,50 per uur. ¤4 euro vind ik meer iets wat je aan 14 jarige geeft ofzo...quote:Op dinsdag 21 juni 2016 06:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Loop eens een supermarkt binnen, de helft van het personeel zal minder dan die ¤4,- verdienen.
Supermarkten die 60% boven het minimum uitbetalen, lijkt mij eerder uitzondering dan regel.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 12:46 schreef Vincentoo het volgende:
[..]
Maar niet van het 16 jarige persoon. Ik heb zelf ook in de supermarkt gewerkt op die leeftijd en kreeg toch altijd wel tussen de ¤5 en ¤5,50 per uur. ¤4 euro vind ik meer iets wat je aan 14 jarige geeft ofzo...
Je moet voor het gemak even loslaten dat jouw ervaring gelijk staat aan de ervaring van iedereen. Goed dat jij meer betaalt heb gekregen bij de supermarkt, maar dat is echt niet de standaard. De meesten die in supermarkten werken zullen het minimum verdienen of ze trekken het salaris omhoog door de reserveringen erbij in te betalen. Dan lijkt het meer. Ze willen niet voor niets zo jong mogelijke werknemers.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 12:46 schreef Vincentoo het volgende:
[..]
Maar niet van het 16 jarige persoon. Ik heb zelf ook in de supermarkt gewerkt op die leeftijd en kreeg toch altijd wel tussen de ¤5 en ¤5,50 per uur. ¤4 euro vind ik meer iets wat je aan 14 jarige geeft ofzo...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |