Ik ben op dit moment Linux Mint (ik start met de Cinnamon desktop) aan het downloaden. Ironisch genoeg haalt mijn internetverbinding 1,6 MB/s (maximale snelheid anno 2016 in Nederland op dit VDSL-lijntje op 2300 meter afstand van de centrale

) terwijl het bestand 1,6 GB groot is.
Op dit moment heb ik een antieke computer waarvan de hardware dateert uit 2009-2011 (i5-750, HD 7850, SATA II/USB 2.0 op het moederbord, geen SSD). Het plan is om ergens in de eerste helft van 2017 een systeem samen te stellen met een Zen-CPU van 8 kernen of een Kirby Lake/Skylake CPU van 4 kernen (tenzij de prijzen worden verlaagd) en een RX 490 en een M.2 SSD. Een systeem waarmee je gemakkelijk kan doublebooten (al zou dat met simpelweg een SSD gekoppeld aan SATA II al veel beter gaan dan nu

). Op dat nieuwe systeem wil ik zoveel mogelijk onafhankelijk van Windows worden, het streven is om 100% te halen maar ik vrees dat dat niet zal lukken. Ik zal op mijn nieuwe systeem Windows installeren maar slechts voor die programma's die ik onder Linux niet aan de praat krijg. Bij games zal ik proberen om ze met Wine en CSMT en zo (als er nog andere software wordt gebruikt, dat moet ik als noob uitzoeken) werkende te krijgen wanneer enkel DX11 wordt gebruikt. Ik ga met Fraps (of een alteranatief) de performance vergelijken bij een benchmark of een stukje wat geschikt is voor een test (zware belasting) en dan beoordelen of dat de performance volstaat.
Ik houd Windows 10 achter de hand en zo gauw de prijs ok is ga ik in ieder geval Quantum Break spelen (DX12). Wat enkel goed draait op Windows zal ik op Windows draaien maar wat ik op Linux kan draaien ga ik op Linux draaien.
Waarom deze radicale verandering?
Ik ben Windows zat. Ik mag dan voor sommige programma's geen keuze hebben maar waar ik wel een keuze heb laat ik me niet meer dwingen om Windows te gebruiken. Een aantal mensen merkten op dat ik Linux zou moeten gebruiken als ik Windows zat ben, ze hebben gelijk, daar waar het kan.
Om goed voorbereid te zijn voor mijn nieuwe systeem probeer ik het komende half jaar of langer alvast Linux uit. Ik ga uitproberen of dat alle hardware die ik heb werkt (mechanisch toetsenbord, muis met instelbare DPI voor twee settings), zo niet, dan zal ik de support van Linux uitproberen, naar het schijnt is de gemeenschap redelijk ijverig met het zoeken naar oplossingen. Ik gebruik de tijd om alternatieve programma's te zoeken voor zo ver het nodig is. Zo ben ik veeleisend met mijn mediaspeler, ik gebruik met heel erg veel plezier MPC-HC met madVR omdat het programma geweldig tweakbaar is, heel erg veel en slimme functies bevat en omdat madVR het beeld er beter uit doet zien (ten koste van flink wat GPU-power maar dat is ok). Ik ga moeten uitzoeken hoe ik Steam werkende krijg in de Linux-omgeving en hoe ik hierbij de spellen kan laden van waar ze reeds zijn geïnstalleerd. Zodoende kan ik bij mijn nieuwe systeem direct het meeste in Linux doen en Windows gebruiken in geval van nood.
Ik hoop dat veel mensen het gaan doen, want dat is de beste stimulans om Linux beter te maken en om ervoor te zorgen dat developers voor Vulkan en OpenGL gaan kiezen in plaats van voor DX12 en DX11 terwijl voor de zakelijke en meer praktische software ook open standaarden worden gekozen. We weten van Steam dat het monitort hoe de games worden gebruikt, als voldoende mensen ze via Steam spelen dan krijgen de developers dat te horen.
Het moet hier niet teveel over Windows gaan maar toch even een korte uitleg over wat voor mij de druppel was die de emmer deed overlopen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zal de komende maanden laten weten hoe het overstappen verloopt en wat er wel en niet goed gaat, wat voor 'problemen' ik tegenkom en wat de oplossingen zijn, als ik ze vind. Ter lering en vermaak. Wanneer ik er niet uitkom zal ik hier eens een bal opwerpen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-08-2016 05:08:23 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL