abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164519671
ik heb op mijn pc dual boot windows 7 en ubuntu.
nu wil ik windows weg hebben en dat is al gelukt door de partities naar ext4 te formatteren met gparted maar hoe moet ik nu grub aanpassen en kan ik de partities koppelen?
pi_164520662
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 14:17 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik heb op mijn pc dual boot windows 7 en ubuntu.
nu wil ik windows weg hebben en dat is al gelukt door de partities naar ext4 te formatteren met gparted maar hoe moet ik nu grub aanpassen en kan ik de partities koppelen?
1. Backup maken van je Ubuntu partitie
2. Gparted opstarten vanaf een usb of cd'tje
3. (Oude) Partitie van Windows verwijderen zodat het lege ruimte wordt
4. Partitie van Ubuntu vergroten met de lege ruimte

Er is een hele kleine kans dat hrt mis gaat maar dan heb je de backup.
pi_164521372
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 14:49 schreef d4v1d het volgende:

[..]

1. Backup maken van je Ubuntu partitie
2. Gparted opstarten vanaf een usb of cd'tje
3. (Oude) Partitie van Windows verwijderen zodat het lege ruimte wordt
4. Partitie van Ubuntu vergroten met de lege ruimte

Er is een hele kleine kans dat hrt mis gaat maar dan heb je de backup.
Opstart usb maken van gparted?
Nooit geweten dat dat kan, ok bedankt.
:)

[ Bericht 12% gewijzigd door vaginabeheerder op 14-08-2016 15:25:26 ]
pi_164523526
Je Ubuntu live usb-stick heeft ook gewoon Gparted aan boord.
pi_164524501
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2016 16:28 schreef KomtTijd... het volgende:
Je Ubuntu live usb-stick heeft ook gewoon Gparted aan boord.
Ok bedankt
pi_164525221
weet iemand hoe je dit:

for i in G M K; do du -ah | grep [0-9]$i | sort -nr -k 1; done | head -n 11

kan combineren met dit:

for i in *.jpg; do jpegoptim "$i" --strip-all; done

dus dat hij de 10 grootste bestanden pakt en dan jpegoptim er op toepast.. of gaat dat niet :?
..///
pi_164538616
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 17:43 schreef wipes66 het volgende:
weet iemand hoe je dit:

for i in G M K; do du -ah | grep [0-9]$i | sort -nr -k 1; done | head -n 11

kan combineren met dit:

for i in *.jpg; do jpegoptim "$i" --strip-all; done

dus dat hij de 10 grootste bestanden pakt en dan jpegoptim er op toepast.. of gaat dat niet :?
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk met die eerste? Gewoon "du -a | sort -nr" doet ws hetzelfde voor je, weliswaar met lange nummers maar geen lelijke hack om het te sorteren?

Iets van for i in $(du -a | sort -nr | head -11); do jpegoptim "$i" --strip-all; done zou dan voldoende zijn.

Hoewel je dan nog met de nummers ertussen zit dus dat werkt minder. Mogelijk beter iets van:

for i in $(ls **/*.jpg --sort=size | tail -10); do ....
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164539210
Ik heb een zeer oude (10 jaar) maar erg trage laptop terug gevonden. Die werkt nog, maar zoals gezegd enorm traag.

Ik wil er terug mee aan de slag. Maar Google Chrome OS zou ik naar het schijnt niet kunnen installeren. Zou ik er evt. eens Linux op kunnen proberen en hoe doe ik dit zonder veel problemen?
Cindy De Vuyst
pi_164539440
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 00:25 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb een zeer oude (10 jaar) maar erg trage laptop terug gevonden. Die werkt nog, maar zoals gezegd enorm traag.

Ik wil er terug mee aan de slag. Maar Google Chrome OS zou ik naar het schijnt niet kunnen installeren. Zou ik er evt. eens Linux op kunnen proberen en hoe doe ik dit zonder veel problemen?
Ubuntu live bootdingetje (DVD of wat zal het zijn?) downloaden en proberen?

(Ik zou ook niet te hoge verwachtingen stellen trouwens..)
pi_164540044
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 00:31 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ubuntu live bootdingetje (DVD of wat zal het zijn?) downloaden en proberen?

(Ik zou ook niet te hoge verwachtingen stellen trouwens..)
Ik heb nog een oude USB liggen, kan ik het daarvan proberen? Wat als ik Linux maar niets vind is mijn USB danig iets waard of gooi ik hem beter weg?

Waarom geen hoge verwachtingen hebben ven Linux? Ik neem aan dat Linux een licht besturingssysteem is waardoor ik sneller zal kunnen werken dan het veel zwaardere Windows XP?
Cindy De Vuyst
pi_164540266
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 00:55 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Ik heb nog een oude USB liggen, kan ik het daarvan proberen? Wat als ik Linux maar niets vind is mijn USB danig iets waard of gooi ik hem beter weg?

Waarom geen hoge verwachtingen hebben ven Linux? Ik neem aan dat Linux een licht besturingssysteem is waardoor ik sneller zal kunnen werken dan het veel zwaardere Windows XP?
Dan moet je iig niet aan Mint of Ubuntu oid beginnen. Dan zou ik LXLE aanraden.

http://www.lxle.net/
pi_164543515
quote:
Oh sorry, ik was niet echt duidelijk. Bedoelde idd dat de claim dat Linux oude hardware nieuw leven inblaast een beetje gedateerd is, zeker als je een standaard versie draait en desktop dingen wil gaan doen. AchJa's LXLE advies klinkt iig nog veelbelovender. :)
pi_164543972
quote:

[..]

Je USB-stick blijft gewoon een USB-stick. Je mag hem weggooien of blijven gebruiken, wat je wilt.
quote:
Je aanname dat linux een besturingssysteem is, is al fundamenteel fout. Linux is slechts een kernel. Er bestaan ontelbaar veel besturingssystemen die de Linux kernel gebruiken. Sommige daarvan zijn idd 'licht' maar je hoeft natuurlijk geen wonderen te verwachten. 10 jaar oude hardware wordt niet magisch 2x zo snel of zo. En licht betekent vaak ook: spartaans.
De meeste moderne desktop-distributies (zoals o.a. Ubuntu) zijn best wel zwaar.
pi_164545120
Het is een oude laptop, ik wil het gerust proberen en zou vooral internetten en mailen met dat ding.
Ik zag deze themes passeren.

Wat zijn zo de minimum vereisten om Ubuntu of Mint te draaien?
Cindy De Vuyst
pi_164545345
Minimum-eisen betekenen IMHO niet zo veel meer tegenwoordig; ja je kunt het vast draaien op een P4 met 1G geheugen, de vraag is meer of je er blij van zou worden.

Probeer het gewoon uit. Het mooie van Ubuntu en ik neem aan Mint en misschien LXLE ook wel is dat je het gewoon vanaf een USB stickie ofzo uit kunt proberen zonder installatie of wat dan ook. Na installatie is het mogelijk wat sneller qua laadtijden, dat moet je er dan even bij denken.
pi_164545394
Dat soort vragen kun je met een simpele google-query makkelijk zelf beantwoorden:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

Maar ik ben het eens met LintuxCx, ga het gewoon proberen. Daar heb je veel meer aan, en het is sowieso gratis.
pi_164545573
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 10:51 schreef einzeinz het volgende:
Het is een oude laptop, ik wil het gerust proberen en zou vooral internetten en mailen met dat ding.
Ik zag deze themes passeren.

Wat zijn zo de minimum vereisten om Ubuntu of Mint te draaien?
Kom op, dit soort van eenvoudige vragen kun je zelf ook vinden op de Ubuntu en Mint sites. Lees je eens wat meer in: https://sites.google.com/site/computertip/Home

Wat je ook zoekt, Linux is ingewikkelder dan Google Chrome OS. Het eerder genoemde CloudReady is stukken eenvoudiger. DIG / Ervaring met Google Chrome OS
pi_164548964
Linux is tegenwoordig best ok.
Toch is het mijn ervaring dat je vroeger of later toch een keer moet gaan googlen en wat via de terminal moet klooien.

Voor mij geen probleem want vindt t leuk om er een beetje mee te experimenteren en wat meer van linux te leren (weet m'n weg er redelijk in te vinden inmiddels)

Maar heb je daar allemaal geen zin in, dan ben je beter af met windows.

Trouwens ik heb mint op een hele oude laptop gehad en het werkt. Maarja niet snel zoals hierboven al genoemd is.
Do what you love, love what you do!
pi_164549250
Ik probeer om via mijn BIOS de boot aan te passen, om zo via USB op te starten maar die optie staat er niet tussen.

-Optical Drive
-Hard drive
-Floppy disk
Cindy De Vuyst
pi_164549732
Waarschijnlijk kun je in de Bios geen USB-boot selecteren, maar in je bootorder menu wel. Kortom even herstarten en "change boot order" of iets dergelijks kiezen ipv je bios.

Met dusdanig oude hardware komt het ook wel eens voor dat niet alle USB-poorten gebruikt kunnen worden om van te booten, of zelfs dat het moederbord uberhaupt geen USB-boot ondersteunt. In dat laatste geval zit er niets anders op dan een CD'tje branden.
pi_164550140
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2016 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:
Waarschijnlijk kun je in de Bios geen USB-boot selecteren, maar in je bootorder menu wel. Kortom even herstarten en "change boot order" of iets dergelijks kiezen ipv je bios.

Met dusdanig oude hardware komt het ook wel eens voor dat niet alle USB-poorten gebruikt kunnen worden om van te booten, of zelfs dat het moederbord uberhaupt geen USB-boot ondersteunt. In dat laatste geval zit er niets anders op dan een CD'tje branden.
Ik heb geen toestel om cd's te branden, dat is dus geen optie. Heb zelfs geen cd's liggen hier.
Op mijn huidige/recente laptop kan ik ook niet booten, als ik de opstartmogelijkheid verander slaat mijn pc uit!
Cindy De Vuyst
pi_164550186
Weet je wel zeker dat je USB-stick bootable is dan? Hoe heb je hem aangemaakt?
pi_164550479
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2016 14:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Weet je wel zeker dat je USB-stick bootable is dan? Hoe heb je hem aangemaakt?
Met unetbootin en gewoon de .iso geselecteerd. Op de G:/schijf (usb) geinstalleerd. Was ergens tussen 2 en 3 GB.
Cindy De Vuyst
pi_164551280
unetbootin is een draak van een tool waar het nog wel eens misgaat. Als je vanaf Windows flasht (wat ik aanneem), dan kan je beter universal usb installer gebruiken. Die tool is wat vriendelijker, gaat altijd goed en kan ook iso's downloaden voor je vanuit een ruime keuze aan distro's.

http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/