abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163640764
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 13:56 schreef hottentot het volgende:

[..]

Je realiseert je wat het gevolg is van wat jij eigenlijk wilt?

De regel is: Alle wcd's in één ruimte dienen al dan niet geaard te zijn.

Wat jij voorstelt: Alle wcd's in een woning dienen al dan niet geaard te zijn. Dat is onwerkbaar en veel te duur. Al zou men die regel maken, toch amper iemand die zich eraan houd. Ik zou die regel in elk geval zelf aan de kant trappen als ik ergens een groep bijplaats.
Ik snap de consequenties en dat men daarom de normen niet te strikt heeft gemaakt. Maar ik pak dan in mijn eigen geval liever in één keer door. MIjn geluk is dat ik in een oud huis woon, wat betekent ddat het aantal aansluitpunten vrij beperkt is. Daardoor ben ik tegen relatief lage kosten en met beperkte inspanning klaar.
pi_163649574
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 13:34 schreef emceeiteepro het volgende:

[..]

¤37.500? Damn.

Ik heb in mijn eindwoning (95 m2, drie slaapkamers) alles vervangen op de bestaande inbouwdozen en centraal dozen na.
Nieuwe installatiedraad getrokken naar alle dozen, nu met aardedraad. Alle wcd's en schakelmateriaal vervangen. Drie leddimmers.
Nieuwe groepen voor vaatwasser, combi magnetron, kookgroep pet perilex wcd voor inductie, nieuwe groep voor wasdroger, toekomstige zonnepanelen, nieuwe groep voor extra wcd's in de woonkamer (AV apparatuur op eigen groep) en een nieuwe groep voor stroom in de tuin. Nieuwe groepenkast (abb haf) met drie maal aardlek en in totaal nu 10 16A groepen en een 2x16A kookgroep.

Waarom zoveel groepen? Omdat als de bekabeling al gescheiden tot de meterkast is de meerprijs te verwaarlozen is. ¤12,15 voor een 16A flexomaat. Om samen te voegen op één automaat kost een lasdoos en 3 Wago klemmen. En meer rommel in de meterkast.

Alle schakelmateriaal en wcd's zijn praxis huismerk, is gelijk aan Kopp met ander afdekraam. Op zaterdagochtend met 25% korting gehaald.

Aanleggen was wel eenvoudig, want alle uitbreiding was in de binnenwanden, deze zijn metalstud. Dus niet frezen maar holle wand dozen plaatsen.

Totale kosten ex arbeidsloon ¤1650,-

Hoeveel uren arbeid zat er in jouw ¤37.500,-?
Véél!
2 man hebben alleen al 2 weken lopen freesen. Daarna 2 weken fulltime kabel en buizen leggen met 2 man.
Ook nog inbouwspotjes uitboren etc. Na het stucen...
pi_163650165
Wat een geld zeg.

Ik ben me aan t inlezen in die NENnormen en als ik het goed zie, zijn ze niet wettelijk verplicht. Dat zou dan dus ook in de situatie van TS gelden.
Als je op een andere manier een veilige situatie creëert, mag dat dus ook. Aldus wikipedia.
Roept weer heel andere vragen op, maar die sleep ik wel naar mijn eigen topic. Nadat ik mijn aannemer heb gesproken ;)
pi_163653872
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 13:56 schreef hottentot het volgende:
Ik zou die regel in elk geval zelf aan de kant trappen als ik ergens een groep bijplaats.
Laatst een paar nieuwe wdc's bijgeplaatst. Overal flexbuis hier ( :'( ), geen haar op mijn hoofd dat ik de bestaande wdc's ook allemaal ga voorzien van randaarde.
Moest eens een buis voorzien van nieuwe bedrading, ben uren bezig geweest, flex schoot los op aansluiting stugge buis in het plafond, gelukkig zat er nog een oude draad in maar het was wel een heel gezeik.
  maandag 11 juli 2016 @ 22:56:30 #55
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_163678120
daarom in het geval van flex (of in het algemeen) de oude bedrading op 1 na eruit trekken, en met de draad die over is:

A: De nieuwe bedrading erin trekken of B; Daar de trekveer aanknopen :)
pi_163685950
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 19:46 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Véél!
2 man hebben alleen al 2 weken lopen freesen. Daarna 2 weken fulltime kabel en buizen leggen met 2 man.
Ook nog inbouwspotjes uitboren etc. Na het stucen...
2 man voor 2 weken frezen op 95m2? Man heb je al je muren eruit gefreesd? Ik zit op 70m2 en was (met alles frezen) met 2 man na anderhalve dag klaar.

Na het stucen inbouwspots uitboren? Ik heb daar hele vervelende ervaring mee. Doe het altijd voor het stucen. Geen vervelende schades?
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163687279
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 12:18 schreef draadstalig het volgende:

[..]

2 man voor 2 weken frezen op 95m2? Man heb je al je muren eruit gefreesd? Ik zit op 70m2 en was (met alles frezen) met 2 man na anderhalve dag klaar.

Na het stucen inbouwspots uitboren? Ik heb daar hele vervelende ervaring mee. Doe het altijd voor het stucen. Geen vervelende schades?
Ik heb geen m2 genoemd. Gaat om ruim 250 m2.
Het uitboren is perfect gegaan!

Ik ben regelmatig gaan kijken. Die jongens hebben goed doorgewerkt!

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2016 13:29:04 ]
pi_163687370
Ooh te enthousiast gelezen :)

200 m2 zijn goeie afstanden ja :)

Goed dat het uitboren zo is verlopen. Heb regelmatig hier schades bij zien ontstaan. Ontzettend zonde!!
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_163687415
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 13:30 schreef draadstalig het volgende:
Ooh te enthousiast gelezen :)

200 m2 zijn goeie afstanden ja :)

Goed dat het uitboren zo is verlopen. Heb regelmatig hier schades bij zien ontstaan. Ontzettend zonde!!
Hebben het gedaan na een week of 2 drogen. Geen scheurtje, afbrokkelen etc tegengekomen.
De stucadoor was er ook wel blij mee :D.
pi_163687565
Ja bij die laatste opmerking kan ik mij iets voorstellen. Volledige vlakken stuct het makkelijkst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')