abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 14 september 2016 @ 21:05:39 #151
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165329599
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 19:31 schreef Diconnected het volgende:
Ik mag m'n sensor tot 31 december houden *O*
Yay wat fijn *O*
  Moderator zondag 25 september 2016 @ 13:09:20 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165551728
Mogen gebruikte lancetten en test strips eigenlijk in de chemobox ? Als je ze in een doosje/bakje doet met daarop geschreven prikgevaar ?

Of moet je die dingen bij de apotheek inleveren ? }:|
pi_165551877
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 13:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Mogen gebruikte lancetten en test strips eigenlijk in de chemobox ? Als je ze in een doosje/bakje doet met daarop geschreven prikgevaar ?

Of moet je die dingen bij de apotheek inleveren ? }:|
Teststrips gooi ik altijd bij het vuilnis. Lancetten doe ik in een naaldencontainer die ik inlever bij de apotheek. Geen idee of dat in een normale chemobox mag. Ik denk dat het wel echt in een naaldencontainer moet eigenlijk. Wel zo veilig.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2016 @ 09:04:59 #155
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165744136
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2016 13:15 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Teststrips gooi ik altijd bij het vuilnis. Lancetten doe ik in een naaldencontainer die ik inlever bij de apotheek. Geen idee of dat in een normale chemobox mag. Ik denk dat het wel echt in een naaldencontainer moet eigenlijk. Wel zo veilig.
Vorige week wezen bloedprikken voor de HbA1c, vandaag was het tijd voor de controle afspraak bij mijn gewaardeerde dvk c_/

En wonder boven wonder was het goed (voor de afwisseling) _O_ ; mijn nuchtere suikerwaarde was 6.3 en mijn HbA1c waarde is gedaald van een dikke 70 eind mei naar een kleine 35 nu *)

Ook mijn bloed druk was goed (140/80), en ik ben een kleine 4 kg aangekomen.
Niet verontrustend verder eigenlijk.

Mag het gaan proberen met een tabletje Metformine minder; ze was anders bang dat mijn bloedsuiker te laag werd en ik daardoor meer hypo's zou krijgen (niet dat ik daar nu last van hebt, helemaal niet eigenlijk)

Begin januari weer op controle kijken wat mijn HbA1c waarde dan is; mocht die dan nog binnen alle marges zitten met minder medicatie dan moet ik de medicatie die ik dan heb gewoon voortzetten en worden de controles verschoven naar 1 keer in het half jaar

Kortom; best tevreden ! *O* *)

Straks nog naar de tandarts voor controle kijken of die ook positief is. :+
pi_165745835
Ik moet eind deze maand bloedprikken en de week erop naar de DVK. Ik vrees het ergste... Ik wil liever niet hoger qua insuline. Ik spuit al 64 EH... + 2 Metformine 850. Ik zie het tezijnertijd wel.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:26:35 #157
22592 crew  Ole
pi_165751045
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 09:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vorige week wezen bloedprikken voor de HbA1c, vandaag was het tijd voor de controle afspraak bij mijn gewaardeerde dvk c_/

En wonder boven wonder was het goed (voor de afwisseling) _O_ ; mijn nuchtere suikerwaarde was 6.3 en mijn HbA1c waarde is gedaald van een dikke 70 eind mei naar een kleine 35 nu *)

Ook mijn bloed druk was goed (140/80), en ik ben een kleine 4 kg aangekomen.
Niet verontrustend verder eigenlijk.

Mag het gaan proberen met een tabletje Metformine minder; ze was anders bang dat mijn bloedsuiker te laag werd en ik daardoor meer hypo's zou krijgen (niet dat ik daar nu last van hebt, helemaal niet eigenlijk)

Begin januari weer op controle kijken wat mijn HbA1c waarde dan is; mocht die dan nog binnen alle marges zitten met minder medicatie dan moet ik de medicatie die ik dan heb gewoon voortzetten en worden de controles verschoven naar 1 keer in het half jaar

Kortom; best tevreden ! *O* *)

Straks nog naar de tandarts voor controle kijken of die ook positief is. :+
wow!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_165752041
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 09:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vorige week wezen bloedprikken voor de HbA1c, vandaag was het tijd voor de controle afspraak bij mijn gewaardeerde dvk c_/

En wonder boven wonder was het goed (voor de afwisseling) _O_ ; mijn nuchtere suikerwaarde was 6.3 en mijn HbA1c waarde is gedaald van een dikke 70 eind mei naar een kleine 35 nu *)

Ook mijn bloed druk was goed (140/80), en ik ben een kleine 4 kg aangekomen.
Niet verontrustend verder eigenlijk.

Mag het gaan proberen met een tabletje Metformine minder; ze was anders bang dat mijn bloedsuiker te laag werd en ik daardoor meer hypo's zou krijgen (niet dat ik daar nu last van hebt, helemaal niet eigenlijk)

Begin januari weer op controle kijken wat mijn HbA1c waarde dan is; mocht die dan nog binnen alle marges zitten met minder medicatie dan moet ik de medicatie die ik dan heb gewoon voortzetten en worden de controles verschoven naar 1 keer in het half jaar

Kortom; best tevreden ! *O* *)

Straks nog naar de tandarts voor controle kijken of die ook positief is. :+
Wauw dat is wel echt een ongelofelijk grote daling van je Hba1C zeg _O_
Respect hoor! Fijn dat verder alles ook goed was.
Je mag hier echt heel tevreden over zijn hoor ;)
  Moderator dinsdag 4 oktober 2016 @ 17:40:25 #159
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165753172
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:26 schreef Ole het volgende:

[..]

wow!
Het moest toch zaken van de dvk ? :+
En kijk nou eens ! Ben echt wel tevreden hoor ! ^O^

Is er eigenlijk nog een gezonde ondergrens aan de hb1ac waarden ? Dat hij niet hoger mag zijn dan 53 weet ik inmiddels

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 16:28 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Wauw dat is wel echt een ongelofelijk grote daling van je Hba1C zeg _O_
Respect hoor! Fijn dat verder alles ook goed was.
Je mag hier echt heel tevreden over zijn hoor ;)
Zal er vanavond ene extra koekje om eten :+ ;)
  Moderator / Miss SHO woensdag 5 oktober 2016 @ 08:14:06 #160
22592 crew  Ole
pi_165764262
Volgens mij 35 precies goed
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator woensdag 5 oktober 2016 @ 20:00:33 #161
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator / Miss SHO woensdag 5 oktober 2016 @ 20:15:18 #162
22592 crew  Ole
pi_165776463
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Woehoe ! ^O^ :9
tussen de 20 en 42 bij 'normale' mensen http://www.diep.info/Diab(...)info-Meer-over-HbA1c

Die van mij is steady 44 . Ook niet slecht
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_165973897
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:15 schreef Ole het volgende:

[..]

tussen de 20 en 42 bij 'normale' mensen http://www.diep.info/Diab(...)info-Meer-over-HbA1c

Die van mij is steady 44 . Ook niet slecht
Dat is zeker niet slecht nee ^O^

Ik zit al jaren tussen de 43 en 51

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier de laatste dagen een beetje aan het klooien. Merkte dat ik na PMT heel vaak een hypo had, ondanks dat ik niet heel actief meedoe altijd. Donderdag toch eens extra gemeten.
Voor de lunch (13 uur): 4.9
Voor PMT (14 uur): 9.0
Tijdens PMT dat ik nog niet actief had gedaan (14.30 uur): 10.4
Na PMT waarvan 10 minuten actief (15 uur): 4.7.
Kwartier na PMT (15.15 uur): 7.8 terwijl ik niks gegeten had.

Dus eerst zak ik in een half uur 6 punten :o :o :o en dan stijg ik er in een kwartier weer 3 terwijl ik niks gegeten heb. Maar vooral de daling vond ik zo eng en snel gaan. Ik heb hierdoor ook echt angst om gewoon te gaan sporten. En ik word ontzettend beroerd door deze schommelingen omdat mn lichaam dat verder niet gewend is omdat ik normaal heel stabiel zit.

En gisteren zat ik opeens de hele dag op 12/13 ondanks correcties. Dat is echt niks voor mij, dus toch aan het eind van de middag maar mn infuussetje gewisseld. En toen kwam ik er dus achter dat ik voor het eerst een spuitplek had :o Het was echt helemaal hard onder mn huid. had de avond ervoor pizza gegeten, dus veel insuline op 1 avond ( over 4 uur verspreid) binnen gekregen. Maar toch nog nooit eerder gehad. Nadat ik mn infuussetje had gewisseld zat ik daarna gewoon weer op 5.6 en sindsdien zit ik gewoon weer goed ^O^

Maar door dit soort dingen ga ik me echt niet lekker voelen en vooral die hoge waardes hebben ook veel invloed op mn energiepeil en stemming. Mn lichaam is het ook gewoon totaal niet gewend om boven de 10 te zitten, dus als ik dan op 12/13 zit heb ik ook meteen al alle typische hyperklachten.
pi_166082747
Ik heb een probleempje. :@ Ik ben vanmorgen dus wezen bloedprikken en dat moet helemaal nuchter. En ik heb me god geen idee of ik daarna gespoten heb. Ik heb gemeten en zat op 12, maar nu heb ik ook niet zoveel op (2 pakjes crackers).

Zal ik gewoon tot morgen wachten en dan weer spuiten? Of kan het heel erg kwaad als je 1 dag geen langwerkende insuline spuit?

Het is nu al zo laat, normaal spuit ik dus 's morgens na opstaan, of ik kan dit misschien aangrijpen om 's avonds te gaan spuiten? Dat heb ik denk ik eigenlijk ook liever.
pi_166415155
Hoi allemaal,

Ben eigenlijk een beetje bij toeval op dit forum (en deze specifieke thread) gestuit. Heb zelf al ruim 23 jaar type 1. In mijn eerste jaren gebruikte ik een mix-insuline, twee keer per dag, maar ben (gelukkig) al jaren over op losse langwerkende en kortwerkende insuline.

Kortgeleden heb ik meegedaan aan een proef met de Freestyle Libre. Ik had al twee keer eerder meegedaan aan een test met een CGM, maar die vielen me uiteindelijk tegen. De eerste moet rond 2004 geweest zijn, dat was een kastje van 200 gram dat 2 dagen aan mijn lijf gehangen heeft; welk merk dat was kan ik me niet meer herinneren. Wat ik nog wel weet was dat het de suiker bepaalde door steeds een beetje vloeistof door een onderhuids buisje te spoelen en dan het suiker erin te meten. Niet echt fantastisch, zeg maar, nog even los van hoe vermoeiend het dragen ervan was. De tweede test was een paar jaar terug, met een kleine sensor op mijn buik geplakt. Die heeft er 6 dagen gezeten, maar daarna had ik 3 weken lang last van huiduitslag en irritatie op de plek waar die gezeten heeft. Nadeel bij beide was je de meter niet realtime kon uitlezen.

Van begin af aan sta ik te boek als een "moeilijk instelbare patient". Jah, tof lijf heb ik -O-, want mijn leven is verder best wel gestructureerd te noemen. Ik ben gelukkig nog nooit flauwgevallen door een hypo of zo, maar soms is het profiel van een berg etappe in de Tour er niks bij, zullen we maar zeggen. Mijn hba1c is ook structureel wat aan de hoge kant (ergens 70-ish), maar eerlijk gezegd weet ik niet beter.

Wat ontbrak is inzicht in het continue verloop van mijn suiker. Met 4-5 vingerprikken per dag heb je slechts een evenredig aantal moment opnamen, terwijl de FSL me ineens nieuw inzicht gaf: mijn nachtelijke bloedsuikers (die zijn structureel aan de te lage kant, waardoor ik 's morgens steeds aan het stijgen ben) en ook zijn de pieken direct na maaltijden gewoon te hoog; ik moet mijn insuline eerder gebruiken. Dat heb ik met mijn vingerprikken nooit gemerkt.

Zelf had ik tot begin dit jaar nog nooit van de FSL gehoord, terwijl ik begrijp dat het al sinds 2014 op de markt is (het wordt alleen nog niet vergoed). Ik zie hier eerder in het topic wel iemand anders die melding maakt van de FSL, maar zijn er verder mensen die er ervaring mee hebben? Zelf zou ik eigenlijk niet meer zonder willen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Maurice76 op 04-11-2016 16:02:15 ]
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  vrijdag 4 november 2016 @ 22:31:09 #166
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_166423968
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:35 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik heb een probleempje. :@ Ik ben vanmorgen dus wezen bloedprikken en dat moet helemaal nuchter. En ik heb me god geen idee of ik daarna gespoten heb. Ik heb gemeten en zat op 12, maar nu heb ik ook niet zoveel op (2 pakjes crackers).

Zal ik gewoon tot morgen wachten en dan weer spuiten? Of kan het heel erg kwaad als je 1 dag geen langwerkende insuline spuit?

Het is nu al zo laat, normaal spuit ik dus 's morgens na opstaan, of ik kan dit misschien aangrijpen om 's avonds te gaan spuiten? Dat heb ik denk ik eigenlijk ook liever.
Heb je de gehele dag gemeten? En zit je de gehele dag hoog? Dan zou ik even wat units spuiten ja. Maar heb je alleen langwerkende insuline dus? Welke als ik vragen mag?
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_166424322
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:54 schreef Maurice76 het volgende:
Zelf had ik tot begin dit jaar nog nooit van de FSL gehoord, terwijl ik begrijp dat het al sinds 2014 op de markt is (het wordt alleen nog niet vergoed). Ik zie hier eerder in het topic wel iemand anders die melding maakt van de FSL, maar zijn er verder mensen die er ervaring mee hebben? Zelf zou ik eigenlijk niet meer zonder willen
goed om te horen dat het helpt :) heb het 1x genoemd bij de dokter, maar inderdaad niet vergoed en ze kende ook amper mensen die het gebruikten. dus toen hield het al snel op. Verder heb ik het niet echt nodig ofzo, zie liever een echte oplossing :P
Wel lastige situatie hoor, dat je zelfs met een stabiel patroon nog steeds alle kanten op schiet. hopelijk helpen deze nieuwe inzichten je.
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_166424515
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 22:31 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Heb je de gehele dag gemeten? En zit je de gehele dag hoog? Dan zou ik even wat units spuiten ja. Maar heb je alleen langwerkende insuline dus? Welke als ik vragen mag?
Ik had alleen gemeten toen ik me om 15:30 ineens afvroeg of ik wel gespoten had die dag. Toen was het 12. Ik heb uiteindelijk afgewacht tot de volgende ochtend met spuiten. Ik wist het écht niet meer (meestal kan ik het me nog wel herinneren of ik die dag gespoten heb) en wilde niet 2 keer 64EH spuiten. Ik heb Tresiba.
  vrijdag 4 november 2016 @ 22:54:16 #169
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_166424532
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:54 schreef Maurice76 het volgende:

Wat ontbrak is inzicht in het continue verloop van mijn suiker. Met 4-5 vingerprikken per dag heb je slechts een evenredig aantal moment opnamen, terwijl de FSL me ineens nieuw inzicht gaf: mijn nachtelijke bloedsuikers (die zijn structureel aan de te lage kant, waardoor ik 's morgens steeds aan het stijgen ben) en ook zijn de pieken direct na maaltijden gewoon te hoog; ik moet mijn insuline eerder gebruiken. Dat heb ik met mijn vingerprikken nooit gemerkt.

Zelf had ik tot begin dit jaar nog nooit van de FSL gehoord, terwijl ik begrijp dat het al sinds 2014 op de markt is (het wordt alleen nog niet vergoed). Ik zie hier eerder in het topic wel iemand anders die melding maakt van de FSL, maar zijn er verder mensen die er ervaring mee hebben? Zelf zou ik eigenlijk niet meer zonder willen.
Ik hoor beetje gemengde verhalen over de Libre. Als je te laag zit, dan is het niet nauwkeurig, maar boven de 18 ook niet. Maar heb ook gezien dat de Libre 8 zegt en dat het dan 4 is met de reguliere vingerprik. Er is wel gezegd dat als je eenmaal op de FSL overgaat, je eigenlijk zo min mogelijk moet prikken om zo dus geen gekke verschillen te zien. De FSL ziet wel al die trends.

Ik heb zelf ook een tijd overwogen de FSL te nemen, maar toen kreeg ik de Dexcom vanuit het ziekenhuis, dus dat scheelt wel. En de Dexcom is ook nauwkeuriger. Maar mocht je trouwens nog meer vragen hebben over de FSL, ben je bekend met Diabetestrefpunt? Daar is ook een heel topic over de FSL. :)
it's the map in my mind that sends me on my way.
  vrijdag 4 november 2016 @ 22:55:21 #170
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_166424551
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 22:53 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ik had alleen gemeten toen ik me om 15:30 ineens afvroeg of ik wel gespoten had die dag. Toen was het 12. Ik heb uiteindelijk afgewacht tot de volgende ochtend met spuiten. Ik wist het écht niet meer (meestal kan ik het me nog wel herinneren of ik die dag gespoten heb) en wilde niet 2 keer 64EH spuiten. Ik heb Tresiba.
Ah dan is wel verstandig ja, met zulke eenheden :+ :P maar fijne van Tresiba is dat het 48h werkt, dus je zal misschien wat hoger hebben gezeten maar zal niet veel schade hebben gegeven verder :).
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_166424581
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 22:53 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ik had alleen gemeten toen ik me om 15:30 ineens afvroeg of ik wel gespoten had die dag. Toen was het 12. Ik heb uiteindelijk afgewacht tot de volgende ochtend met spuiten. Ik wist het écht niet meer (meestal kan ik het me nog wel herinneren of ik die dag gespoten heb) en wilde niet 2 keer 64EH spuiten. Ik heb Tresiba.
Zet een kruisje in een agenda of kalender. Als ik mijn pillen niet in een doosje met dagen zou hebben, vergeet ik ook constant of ik wel of niet mijn medicatie heb genomen.
pi_166426842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 22:54 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Ik hoor beetje gemengde verhalen over de Libre. Als je te laag zit, dan is het niet nauwkeurig, maar boven de 18 ook niet. Maar heb ook gezien dat de Libre 8 zegt en dat het dan 4 is met de reguliere vingerprik. Er is wel gezegd dat als je eenmaal op de FSL overgaat, je eigenlijk zo min mogelijk moet prikken om zo dus geen gekke verschillen te zien. De FSL ziet wel al die trends.
In die twee weken heb ik het inderdaad 1 keer gehad dat er een hele rare waarde uit kwam. Maar ik denk dat dat ook iets met mijn lijf te maken heeft, want ik zag op de sensor eigenlijk consequent wel pieken direct na mijn maaltijden en met name het ontbijt (terwijl ik dan alleen 1 boterham met beleg eet). Die ene keer zat mijn suiker bij mijn ontbijt netjes ergens in de 6 of zo (maar 's nachts wel te laag gezeten, mijn suiker was wel aan het stijgen). Een uur later gaf de sensor een 20,2 aan; een vingerprik op mijn andere meter, een Accucheck Monitor, gaf een 11,3 aan. Twintig minuten en een stuk lopen later gaf de sensor nog maar 14,3 aan. Maar buiten dat ene voorval hebben de sensor en mijn Accucheck altijd binnen 1 a 2 punten van elkaar gezeten.

Het is inderdaad zo dat de sensor echt hoge waardes niet aankan; de grens ligt op iets van 21 of zo. Maar toen ik de sensor kreeg werd er ook wel gezegd dat als je suiker laag zat, of bij scherpe wisselingen, je altijd moest controleren met een vingerprik. Het grootste voordeel zie ik in de trend en historie, omdat dat het verloop inzichtelijk maakt.

quote:
Ik heb zelf ook een tijd overwogen de FSL te nemen, maar toen kreeg ik de Dexcom vanuit het ziekenhuis, dus dat scheelt wel. En de Dexcom is ook nauwkeuriger.
Ik denk dat ik de Dexcom een paar jaar geleden gehad heb, toen nog voor een proef. Een nadeel vond ik de harde naald (die van de FSL is flexibel) en dat er best nog wel wat plakmateriaal bij kwam kijken om de sensor op z'n plaats te houden en beschermen. Ik kreeg na een dag of 2 echt last van enorme jeuk onder die plakkers en toen die sensor er na 6 dagen af mocht, heb ik vervolgens 3 weken lang last gehad van irritatie en uitslag op die plek. Niet echt een succes, dus. Tijdens die proef was realtime uitlezen ook nog niet mogelijk, trouwens. Ik moest na afloop de sensor inleveren en dan een week later kon ik de resultaten met de DVK doorspreken. Bij de FSL heb ik geen enkele irritatie gehad van de plakker en ook na verwijderen voel ik er niets meer van.

Update: Ik heb eens wat afbeeldingen van de Dexcom opgezocht; ze hebben de vorm aangepast, maar ik herken het wel, met name de sticker waarmee hij op je buik geplakt zit. Het lijkt erop dat zij nu ook een flexibele testdraad gebruiken, waardoor ze ook een mechanisme hebben om het goed in te brengen.

quote:
Maar mocht je trouwens nog meer vragen hebben over de FSL, ben je bekend met Diabetestrefpunt? Daar is ook een heel topic over de FSL. :)
Nope, dus bedankt voor de pointer :). Ga ik zeker eens lezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Maurice76 op 05-11-2016 02:09:02 ]
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166428656
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 22:56 schreef mootie het volgende:

[..]

Zet een kruisje in een agenda of kalender. Als ik mijn pillen niet in een doosje met dagen zou hebben, vergeet ik ook constant of ik wel of niet mijn medicatie heb genomen.
Dan krijg je (ik iig) hetzelfde: heb ik nou een kruisje gezet en zo ja heb ik dan wel gespoten of gedachteloos een kruisje gezet? Of heb ik wel gespoten, maar vergeten een kruisje te zetten?

Zulke dingen werken helaas niet bij mij. :@
pi_166431775
Het is een gewoonte, waar je eigenlijk niet meer bewust bij nadenkt :{ .

Zelf heb ik iets soortgelijks met mijn langwerkende insuline, die ik 2x per dag gebruik: bij opstaan en bij gaan slapen. De ezelsbrug die ik heb is dat ik mijn gebruikte naalden pas in de ochtend opruim. Als ik mijn nachtlampje uitzet moet er dus 1 op mijn nachtkastje staan en als ik 's morgens de boel opruim moet ik er dus 2 hebben om weg te gooien. Voor mij werkt dat :).

Misschien kun je een dergelijke oplossing verzinnen voor je pillen?
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166433719
Hoi Maurice, dat was ik die hier ooit schreef over het aanschaffen van de FSL. (andere username nu)

Heb 'm voor familieleden besteld en voor een kennis. Die zijn er stuk voor stuk lyrisch over. Vooral omdat je bij wijze van spreken 100 x per dag kunt zien hoe je bloedsuiker zich houdt.
En niet meer die vervelende vingerprik hoeft te doen. Zij ijken nog wel zeg maar, d.m.v. de vingerprik eens per 2 weken bijv. maar de FSL wijkt amper af.

Ik las op internet ook veel enthousiaste gebruikers. De eerste dag geeft ie volgens mij een vertekend beeld, dan lijkt het of je heel laag zit. Dan zou ik zeker een contra-meting blijven doen.
  zaterdag 5 november 2016 @ 22:53:44 #176
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_166441774
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 01:59 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

In die twee weken heb ik het inderdaad 1 keer gehad dat er een hele rare waarde uit kwam. Maar ik denk dat dat ook iets met mijn lijf te maken heeft, want ik zag op de sensor eigenlijk consequent wel pieken direct na mijn maaltijden en met name het ontbijt (terwijl ik dan alleen 1 boterham met beleg eet). Die ene keer zat mijn suiker bij mijn ontbijt netjes ergens in de 6 of zo (maar 's nachts wel te laag gezeten, mijn suiker was wel aan het stijgen). Een uur later gaf de sensor een 20,2 aan; een vingerprik op mijn andere meter, een Accucheck Monitor, gaf een 11,3 aan. Twintig minuten en een stuk lopen later gaf de sensor nog maar 14,3 aan. Maar buiten dat ene voorval hebben de sensor en mijn Accucheck altijd binnen 1 a 2 punten van elkaar gezeten.

Het is inderdaad zo dat de sensor echt hoge waardes niet aankan; de grens ligt op iets van 21 of zo. Maar toen ik de sensor kreeg werd er ook wel gezegd dat als je suiker laag zat, of bij scherpe wisselingen, je altijd moest controleren met een vingerprik. Het grootste voordeel zie ik in de trend en historie, omdat dat het verloop inzichtelijk maakt.

[..]

Ik denk dat ik de Dexcom een paar jaar geleden gehad heb, toen nog voor een proef. Een nadeel vond ik de harde naald (die van de FSL is flexibel) en dat er best nog wel wat plakmateriaal bij kwam kijken om de sensor op z'n plaats te houden en beschermen. Ik kreeg na een dag of 2 echt last van enorme jeuk onder die plakkers en toen die sensor er na 6 dagen af mocht, heb ik vervolgens 3 weken lang last gehad van irritatie en uitslag op die plek. Niet echt een succes, dus. Tijdens die proef was realtime uitlezen ook nog niet mogelijk, trouwens. Ik moest na afloop de sensor inleveren en dan een week later kon ik de resultaten met de DVK doorspreken. Bij de FSL heb ik geen enkele irritatie gehad van de plakker en ook na verwijderen voel ik er niets meer van.

Update: Ik heb eens wat afbeeldingen van de Dexcom opgezocht; ze hebben de vorm aangepast, maar ik herken het wel, met name de sticker waarmee hij op je buik geplakt zit. Het lijkt erop dat zij nu ook een flexibele testdraad gebruiken, waardoor ze ook een mechanisme hebben om het goed in te brengen.

[..]

Nope, dus bedankt voor de pointer :). Ga ik zeker eens lezen.
Ja het verschilt echt per persoon hoe het gaat. Ken een aantal mensen die er ook super tevreden bij zijn, maar ook mensen die er toch mee zijn gestopt. Hopelijk gaat het bij jou ook resulteren in een beter Hba1c.

Ik heb tot nu toe geen klachten bij de Dexcom, ook niet van de pleister. Officieel moet ie 7 dagen blijven zitten, maar ik heb hem nu inmiddels 2,5 week erop. Wel extra pleister erover gedaan vorige week zodat ie het wat langer volhoudt. Maar ga hem morgen maar vervangen, begint nu ook wel wat losjes te zitten. En heb eigenlijk ook geen last van die naald, gewoon snel er in jassen en klaar. Zit nu in m'n arm, vind dat een fijnere plek dan buik eigenlijk.
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_166471327
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 22:53 schreef Diconnected het volgende:

En heb eigenlijk ook geen last van die naald, gewoon snel er in jassen en klaar. Zit nu in m'n arm, vind dat een fijnere plek dan buik eigenlijk.
Fijn dat je er wel goede ervaringen mee hebt :). Als ik de afbeelding van de Dexcom zag, heeft die tegenwoordig ook een flexibele naald?

En hoe ervaar je het gebruikgemak zo op je arm? Destijds bij de proef moest ik 'm op mijn buik dragen en dat is ook de plek die ik in de informatie tegenkom. E.e.a. zal ook te maken hebben met de lengte van de naald en de dikte van de huid. Wat me bij de FSL opviel was dat ik 'm op de buitenkant van mijn arm eigenlijk op de verkeerde plek had zitten, in verband met slapen: ik draai best veel en ging er dus ook regelmatig op liggen, waardoor die in mijn arm gedrukt werd. Heb jij daar geen last van met de Dexcom? De FSL is slechts een halve centimeter hoog, de Dexcom lijkt me dikker dan dat.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  maandag 7 november 2016 @ 21:03:17 #178
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_166486152
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 10:13 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Fijn dat je er wel goede ervaringen mee hebt :). Als ik de afbeelding van de Dexcom zag, heeft die tegenwoordig ook een flexibele naald?

En hoe ervaar je het gebruikgemak zo op je arm? Destijds bij de proef moest ik 'm op mijn buik dragen en dat is ook de plek die ik in de informatie tegenkom. E.e.a. zal ook te maken hebben met de lengte van de naald en de dikte van de huid. Wat me bij de FSL opviel was dat ik 'm op de buitenkant van mijn arm eigenlijk op de verkeerde plek had zitten, in verband met slapen: ik draai best veel en ging er dus ook regelmatig op liggen, waardoor die in mijn arm gedrukt werd. Heb jij daar geen last van met de Dexcom? De FSL is slechts een halve centimeter hoog, de Dexcom lijkt me dikker dan dat.
Ja de naald is semi flexibel. Ik heb er bijna geen last van als ik slaap eigenlijk. Een enkele keer dat ik niet lekker lig, maar dat is te behelpen. Kwestie van omdraaien :P Naald van Dexcom is wel langer (9mm) en gaat schuin erin. In het begin was ik bang me overal tegen aan te stoten, maar dat valt gelukkig mee. 1x gehad dat ik hem tijdens het afdrogen eraf trok, maar toen zat de pleister ook al los. Ik heb hem op de zijkant van m'n arm, en heel soms half op de achterkant/zijkant als iemand anders hem erin schiet (ik ben rechtshandig dus links erin schieten gaat iets makkelijker dan andersom).
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_166497010
Kamer wil diabeet zelf glucosemeter laten kiezen

http://nos.nl/l/2141957

quote:
De Tweede Kamer vindt dat mensen met suikerziekte zelf moeten kunnen bepalen wat voor glucosemeter ze gebruiken. Met die apparaten meten diabetes-patiënten hun bloedsuikerspiegel. Dat is nodig om te voorkomen dat ze te veel of te weinig insuline gebruiken.

Een Kamermeerderheid is het eens met PvdA-Kamerlid Bouwmeester dat minister Schippers de patiënt en de arts moet laten kiezen en niet de apotheek en de zorgverzekeraar.

Veel verschillende meters

Ongeveer een miljoen mensen in Nederland hebben diabetes. Er zijn veel verschillende meters op de markt en kinderen hebben bijvoorbeeld een ander exemplaar nodig dan iemand die de hele dag op kantoor zit. Zorgverzekeraars en apothekers proberen slim in te kopen om de kosten te drukken.

Bouwmeester benadrukt dat patiënten niet zomaar een meter moeten krijgen, maar een die past. De Diabetesvereniging onderzoekt welke apparaten goed zijn en welke niet. De vereniging komt ook met een online keuzehulp.

De PvdA wil dat Schippers zich bij die kwaliteitsmeting aansluit. Volgens Bouwmeester leidt het gebruik van goede apparaten ertoe dat mensen gezonder leven en bespaart dat uiteindelijk ook kosten.
In het artikel op de NOS site staat ook nog een filmpje met wat tekst en uitleg.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166497246
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 12:10 schreef Maurice76 het volgende:
Kamer wil diabeet zelf glucosemeter laten kiezen

http://nos.nl/l/2141957

[..]

In het artikel op de NOS site staat ook nog een filmpje met wat tekst en uitleg.
Lijkt me idd een goed plan. Ik had jarenlang de Accuchek Mobile en vond die heel fijn omdat alles in 1 was. Maar die werd later alleen nog maar vergoed als je problemen met je handen of ogen ofzo had. Inmiddels een jaar de Contour Next Link en daar ben ik ook wel aan gewend nu. Maar de AC Mobile met cassette vond ik toch wel handig, geen losse teststrips etc. Ging wel een stuk sneller het meten ook.
pi_166497605
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 12:23 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Lijkt me idd een goed plan. Ik had jarenlang de Accuchek Mobile en vond die heel fijn omdat alles in 1 was. Maar die werd later alleen nog maar vergoed als je problemen met je handen of ogen ofzo had.
Bij welke verzekeraar zit je dan? Want ik gebruik de Mobile op dit moment en het spul daarvoor wordt voor mij gewoon vergoed; zelf zit ik bij DSW. Ik zou liever overstappen op de FSL, maar zolang die niet vergoed wordt, is dat een beetje een dure aangelegenheid.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166497664
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 12:38 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Bij welke verzekeraar zit je dan? Want ik gebruik de Mobile op dit moment en het spul daarvoor wordt voor mij gewoon vergoed; zelf zit ik bij DSW. Ik zou liever overstappen op de FSL, maar zolang die niet vergoed wordt, is dat een beetje een dure aangelegenheid.
Ik zit bij Menzis. Ja de FSL zou ik ook echt heel graag willen hebben. Voor een gewone sensor kom ik niet in aanmerking omdat ik te goed ben ingesteld ( Hba1C tussen 43 en 51 laatste jaren)
Ik moet volgende week maandag weer naar de internist voor de jaarlijkse controle. Wel grappig, want dan is het ook Wereld Diabetes Dag :D
pi_166498216
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 12:41 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ik zit bij Menzis. Ja de FSL zou ik ook echt heel graag willen hebben. Voor een gewone sensor kom ik niet in aanmerking omdat ik te goed ben ingesteld ( Hba1C tussen 43 en 51 laatste jaren)
Ik moet volgende week maandag weer naar de internist voor de jaarlijkse controle. Wel grappig, want dan is het ook Wereld Diabetes Dag :D
Voor zo'n Hba1C zou ik tekenen :). Heb je dan ook weinig hypos en hypers? En heb je ook al ervaring opgedaan met de FSL?
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166498431
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:06 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Voor zo'n Hba1C zou ik tekenen :). Heb je dan ook weinig hypos en hypers? En heb je ook al ervaring opgedaan met de FSL?
Tja wat is weinig? :P In september heb ik 2 dagen gehad dat mn gemiddelde niet onder de 8 zat maar tussen de 8 en de 10. In oktober waren dat 4 dagen. Afgelopen maand heb ik 8 keer boven de 10 gezeten ( hoogste waarde = 13.3) en 9 hypo's gehad. Dus zeg maar 2 keer per week allebei ongeveer. Dat valt wel mee volgens mij ;)

En nee heb zelf geen ervaring met de FSL maar ken wel veel mensen die er 1 hebben en hoor er wel veel goede verhalen over. Lijkt mij wel fijn om gewoon vele inzicht te hebben in hoe je op bepaalde dingen reageert, ipv die 4-6 meetmomenten per dag. En het zou bijv helpen om mijn angst voor sporten wat minder te maken als je het daardoor beter in de gaten kunt houden.
  dinsdag 8 november 2016 @ 13:33:20 #185
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_166498905
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 12:23 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Lijkt me idd een goed plan. Ik had jarenlang de Accuchek Mobile en vond die heel fijn omdat alles in 1 was. Maar die werd later alleen nog maar vergoed als je problemen met je handen of ogen ofzo had. Inmiddels een jaar de Contour Next Link en daar ben ik ook wel aan gewend nu. Maar de AC Mobile met cassette vond ik toch wel handig, geen losse teststrips etc. Ging wel een stuk sneller het meten ook.
Maar die Contour Next Link die communiceert toch met je pomp? Dat is wel heel fijn denk ik :)
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_166498983
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:33 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Maar die Contour Next Link die communiceert toch met je pomp? Dat is wel heel fijn denk ik :)
Ja dat klopt idd, maar zoveel moeite is het niet om even je waarde los in de pomp in te voeren hoor, dat is zo gebeurd ( soms connect hij nl niet en dan doe ik ook gewoon zelf)
  dinsdag 8 november 2016 @ 13:41:10 #187
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_166499060
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:37 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja dat klopt idd, maar zoveel moeite is het niet om even je waarde los in de pomp in te voeren hoor, dat is zo gebeurd ( soms connect hij nl niet en dan doe ik ook gewoon zelf)
Ja is ook zo :P maar de mogelijkheid is er in ieder geval.
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_166499503
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:41 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Ja is ook zo :P maar de mogelijkheid is er in ieder geval.
Dat wel ja :)
pi_166500438
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:15 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Tja wat is weinig? :P In september heb ik 2 dagen gehad dat mn gemiddelde niet onder de 8 zat maar tussen de 8 en de 10. In oktober waren dat 4 dagen. Afgelopen maand heb ik 8 keer boven de 10 gezeten ( hoogste waarde = 13.3) en 9 hypo's gehad. Dus zeg maar 2 keer per week allebei ongeveer. Dat valt wel mee volgens mij ;)
Je bent in ieder geval beter ingesteld dan ik. Volgens de FSL was ik in die twee weken zo'n 60% van de tijd tussen de 4,0 en 10,0, 10% van de tijd zat ik te laag (meestal 's nachts terwijl ik sliep, liet de sensor me zien) en 30% te hoog. Ik hoop door langduriger gebruik van de FSL die 30% omlaag te brengen en de 60% omhoog.

Mijn hoogste van afgelopen periode was ergens richting 22, direct na een onbijt op een zondag. Ik kon die niet verklaren, want ik had weliswaar meer gegeten dan ik gebruikelijk doe op een doordeweekse dag, maar ik had ook best wel wat extra insuline gebruikt. Voor het ontbijt zelf zat ik nog gewoon goed.

Overdag heb ik zo'n 2 hypo's per week ongeveer.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166500650
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:36 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Je bent in ieder geval beter ingesteld dan ik. Volgens de FSL was ik in die twee weken zo'n 60% van de tijd tussen de 4,0 en 10,0, 10% van de tijd zat ik te laag (meestal 's nachts terwijl ik sliep, liet de sensor me zien) en 30% te hoog. Ik hoop door langduriger gebruik van de FSL die 30% omlaag te brengen en de 60% omhoog.

Mijn hoogste van afgelopen periode was ergens richting 22, direct na een onbijt op een zondag. Ik kon die niet verklaren, want ik had weliswaar meer gegeten dan ik gebruikelijk doe op een doordeweekse dag, maar ik had ook best wel wat extra insuline gebruikt. Voor het ontbijt zelf zat ik nog gewoon goed.

Overdag heb ik zo'n 2 hypo's per week ongeveer.
Ik hoop ook voor je dat dat door de FSL lukt dan ja! En die 60% omhoog gaat en die 30% omlaag. En wauw dat is wel een hele hoge waarde ja. Dat vind ik altijd frustrerend, als je hoog zit maar geen idee waarom. Ik zit gelukkig haast nooit boven de 15, van die 8 waardes die te hoog waren, waren er 7 nog onder de 11 en 1 keer 13.3 dus. En overdag 2 hypo's per week valt wel mee idd, dat heb ik dus ook zo'n beetje. ( maar ik heb dus geen idee wat er 's nachts gebeurd ;) )
pi_166501599
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:44 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ik hoop ook voor je dat dat door de FSL lukt dan ja! En die 60% omhoog gaat en die 30% omlaag. En wauw dat is wel een hele hoge waarde ja. Dat vind ik altijd frustrerend, als je hoog zit maar geen idee waarom.
Ik heb op het moment geen sensor meer, maar ik zit echt zo hard te twijfelen om ze toch te gaan kopen :{ . Waarom wordt dat spul nog niet gewoon vergoed? Er is wel een petitie gaande, maar mogelijk is die niet meer nodig als dat bericht van vanmorgen doorgaat. Dan ga ik echt direct over.

Het rare is ook dat ik bij iedere maaltijd wel een te hoge piek zie (ook een constatering die ik pas goed kon doen met de sensor), wat dus betekent dat ik mijn insuline te laat gebruik. Wel voor de maaltijd zelf, maar te kort ervoor. Nu moet ik mezelf echt wennen om eerder insuline te gaan gebruiken; old habits die hard :X . Van de drie maaltijden is mijn ontbijt echter wel degene met de sterkste piek - terwijl ik dan echt normaal maar 1 boterham eet met wat zoetig beleg (hagelslag oid). Die zondag had ik dan eerst nog een beschuitje en 2 mandarijntjes als afsluiting. Qua ratio heb ik voor een boterham ongeveer 3 eenheden Novo nodig ('s morgens iets meer dan 's middags), dus voor zo'n ontbijt kom ik ruwweg uit op 8E Novo. Maar ik had er 5 extra nodig om weer naar acceptabele waardes te zakken, dus dat snap ik echt niet, de verhouding kwam gewoon niet uit. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik door de nachtelijk te lage suikers 's morgens een overschot glucagen in mijn lijf heb, vrijgemaakt door mijn lever, waardoor mijn lijf zelf nog suikers aan het vrijmaken is. Beetje voer voor discussie met de DVK - maar die is een stuk zinvoller te voeren met zo'n curve in plaats van 4 vingerprikken per dag ;).

quote:
Ik zit gelukkig haast nooit boven de 15, van die 8 waardes die te hoog waren, waren er 7 nog onder de 11 en 1 keer 13.3 dus. En overdag 2 hypo's per week valt wel mee idd, dat heb ik dus ook zo'n beetje. ( maar ik heb dus geen idee wat er 's nachts gebeurd ;) )
Ik ken nog iemand die ook zoals jou een best wel goede instelling heeft. Die schrikt als ik zeg dat ik weer eens een 20 gescoord heb :P . Bij hem - en dus ook bij jou - ben ik dan wel erg benieuwd wat zo'n 24-uurs curve laat zien :).
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166645432
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 15:26 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ik heb op het moment geen sensor meer, maar ik zit echt zo hard te twijfelen om ze toch te gaan kopen :{ . Waarom wordt dat spul nog niet gewoon vergoed? Er is wel een petitie gaande, maar mogelijk is die niet meer nodig als dat bericht van vanmorgen doorgaat. Dan ga ik echt direct over.

Het rare is ook dat ik bij iedere maaltijd wel een te hoge piek zie (ook een constatering die ik pas goed kon doen met de sensor), wat dus betekent dat ik mijn insuline te laat gebruik. Wel voor de maaltijd zelf, maar te kort ervoor. Nu moet ik mezelf echt wennen om eerder insuline te gaan gebruiken; old habits die hard :X . Van de drie maaltijden is mijn ontbijt echter wel degene met de sterkste piek - terwijl ik dan echt normaal maar 1 boterham eet met wat zoetig beleg (hagelslag oid). Die zondag had ik dan eerst nog een beschuitje en 2 mandarijntjes als afsluiting. Qua ratio heb ik voor een boterham ongeveer 3 eenheden Novo nodig ('s morgens iets meer dan 's middags), dus voor zo'n ontbijt kom ik ruwweg uit op 8E Novo. Maar ik had er 5 extra nodig om weer naar acceptabele waardes te zakken, dus dat snap ik echt niet, de verhouding kwam gewoon niet uit. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik door de nachtelijk te lage suikers 's morgens een overschot glucagen in mijn lijf heb, vrijgemaakt door mijn lever, waardoor mijn lijf zelf nog suikers aan het vrijmaken is. Beetje voer voor discussie met de DVK - maar die is een stuk zinvoller te voeren met zo'n curve in plaats van 4 vingerprikken per dag ;).

[..]

Ik ken nog iemand die ook zoals jou een best wel goede instelling heeft. Die schrikt als ik zeg dat ik weer eens een 20 gescoord heb :P . Bij hem - en dus ook bij jou - ben ik dan wel erg benieuwd wat zo'n 24-uurs curve laat zien :).
Ja echt stom dat het nog niet vergoed wordt, maar hopelijk gaat dat snel gebeuren. Over een paar jaar zal het toch de standaard worden dat scannen ipv vingerprikken.
Lastig met dat pieken na je maaltijd en dat ontbijt wat je toen had. Echt frustrerend als het niet verklaarbaar is waarom je opeens zoveel extra insuline nodig hebt. Met dat soort dingen is een sensor helemaal handig ja.
Ik heb zaterdag mn pomp uitgelezen omdat ik vandaag naar de internist moest. Ik zit 70% van de tijd goed, 22% te hoog en 8% te laag. Maar dat te hoog is dan vaak nog wel tussen de 8 en de 11, dus dat valt nog reuze mee ;)

Vandaag is het Wereld Diabetes Dag en ik had mijn jaarlijkse afspraak bij de internist dus haha!
Maar alles was zoals gewoonlijk weer goed (HbA1c was 48) Moet de volgende keer wel extra dingen laten bloedprikken vanwege mn vermoeidheid (loop ik ook al voor bij slaapverpleegkundige maar hij wil nog paar extra dingen uitsluiten)

Bij hem kreeg ik gelukkig wel begrip voor mijn angst om te sporten (vanwege hypo's) en hij nam me wel serieus in tegenstelling tot mn dvk. Dus daar ben ik wel blij mee! Omdat mn HbA1c zo goed is zegt hij dat ik voor ik ga sporten echt wel wat hoger mag zitten de uren ervoor, zodat ik als ik ga sporten bijv op 10-12 zit. Want ik daal zo 6 punten in een half uur als ik sport. Dus als ik dan wat hoger zit dan kom ik niet in een hypo hopelijk. Want het is gewoon frustrerend als je wilt afvallen, gaat sporten, maar elke keer een hypo moet bij-eten. Dat schiet niet op. Maar hij snapte mn angst en frustratie wel en reageerde daar goed op. En ik kan dat dus prima hebben af en toe wat hoger zitten als ik daardoor wel kan sporten. Want hij vindt het jammer als ik daardoor belemmerd word vanwege mijn diabetes. Dat moet niet.
En kreeg nog wat veren in mn reet dat ik het allemaal zo goed doe en mogelijkheden van pomp goed gebruik enzo. Gesprek was maar 10 minuten, maar erg bevredigend dus ^O^
pi_166646104
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 11:10 schreef Sylvana het volgende:
Gesprek was maar 10 minuten, maar erg bevredigend dus ^O^
Mooi verhaal :) . Kan ik niet wat van jou overnemen? :P

Met sporten kun je inderdaad best zakken; het is bij mij een paar keer gebeurd tijdens het sporten zelf dat ik in een hypo schoot, dan is het echt gewoon einde oefening voor die sessie. Even wat suikers erin, een mini-marsje erbij om het wat langer te rekken. Ik doe het sporten inmiddels een jaar of vijf a zes, denk ik, en in al die tijd heb ik misschien 3 (tot 6?) hypo's gehad tijdens het sporten.

Zelf sport ik 1x in de week; niet om het afvallen, maar voor de lichamelijke conditie (scheelt overigens wel dat ik doordeweeks iedere dag minimaal een half uur in een stevig tempo loop tussen station en kantoor), beetje mix van cardio en spier. Wat me wel opvalt is dat ik daarna vaak een dag a twee dagen iets lager uitkom; waarschijnlijk een indicatie dat mijn Lantus versneld wordt opgenomen. Die injecteer ik altijd in mijn benen en kennelijk zet ik daar tijdens het sporten meer kracht op.

Het sporten doe ik altijd na het avondeten. Even de tijd geven om mijn eten wat te laten zakken en dan een uurtje op de apparaten aan de gang. Wat ik dan doe is dat ik bij het avondeten mijn insuline halveer (5E ipv 10E Novo), daar kom ik meestal wel goed mee uit. Ik piek weliswaar iets te hoog tijdens het sporten (zag ik op de sensor :P), maar het sporten corrigeert dat vrijwel meteen; na het sporten zit mijn bloedsuiker meestal goed of ietsje aan de lage kant.

Wat ik niet meer doe is dat ik ga sporten als mijn suiker vlak voor het avondeten (te) laag zit. Ook al werk je die bij met wat suikers, mijn ervaring is dat het dan tijdens het sporten opnieuw fout gaat en zich weer een nieuwe hypo aandient. Kennelijk is mijn lijf nog bezig om de aangesproken lichamelijke voorraden aan te vullen en dus suikers aan het onttrekken aan mijn bloedbaan.

Het zal voor iedereen natuurlijk anders zijn, al helemaal als je een pomp gebruikt. De enige manier om te leren wat je wel en niet kunt doen als je wilt sporten, is door te proberen en te accepteren dat het weleens fout kan gaan. Als je dan kunt bepalen waarom het fout ging, kun je daar in het vervolg mee rekening houden. Begin voorzichtig, liever wat te hoog dan te laag; van een keertje te hoog gaat je lichaam echt niet kapot ;). Ben je weleens gestrekt gegaan als gevolg van een hypo? Ik kan me voorstellen dat zoiets extra angst met zich meebrengt; zelf is me dat nog nooit overkomen, in de ruim 23 jaar dat ik het nu heb.

Ik heb overigens besloten om de komende periode drie sensoren aan te schaffen en die van eind november tot begin januari te gebruiken, aangezien de feestdagen eigenlijk altijd een uitdaging voor me zijn. In februari mag ik weer langs de internist, dus ergens eind januari / begin februari wil ik er weer 1 gebruiken. Dat geeft me een veel grotere looptijd om echt aan de gang te gaan met mijn suiker, want de eerste sensor eind oktober was toch vooral uitproberen en ervaren wat je er allemaal mee kunt doen.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166692900
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 11:53 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

-knip-
Bedankt voor jouw ervaring! Het is idd een kwestie van uitproberen. Ik heb TIJDENS het sporten nog geen hypo's, die komen pas uren later. Ik sport altijd 's ochtends tussen het ontbijt en de lunch in. Dus na het sporten meteen mn lunch eten zeg maar. Ik ben idd wel eens gestrekt gegaan door een hypo en ook 1 keer in coma geweest. Dus dat zorgt wel voor extra angst.

Ik zit er ook aan te denken om toch maar voor de feestdagen een startpakket van de Libre te bestellen. En dan iig 1 sensor tijdens de feestdagen te gebruiken. Ik ben 3 januari jarig, dus dan vraag ik maar een keer gewoon geld van bepaalde mensen, om de kosten wat minder voor mezelf te maken ;)
pi_166694401
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 14:50 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Bedankt voor jouw ervaring! Het is idd een kwestie van uitproberen. Ik heb TIJDENS het sporten nog geen hypo's, die komen pas uren later. Ik sport altijd 's ochtends tussen het ontbijt en de lunch in. Dus na het sporten meteen mn lunch eten zeg maar. Ik ben idd wel eens gestrekt gegaan door een hypo en ook 1 keer in coma geweest. Dus dat zorgt wel voor extra angst.
Dat van na het sporten herken ik. Gisteravond weer wezen sporten en bij thuiskomst een hypo, net als toen ik eigenlijk net in bed lag. En dan had ik al minder insuline gebruikt en bij de thee op de avond me tegoed gedaan aan kruidnoten :9. Wel vervelend van je knock-out ervaring -O- . Hoe lang heb je al suiker?

quote:
Ik zit er ook aan te denken om toch maar voor de feestdagen een startpakket van de Libre te bestellen. En dan iig 1 sensor tijdens de feestdagen te gebruiken. Ik ben 3 januari jarig, dus dan vraag ik maar een keer gewoon geld van bepaalde mensen, om de kosten wat minder voor mezelf te maken ;)
Heb je de sensor al eens eerder gebruikt? Aangezien je het hebt over het startpakket denk ik niet. Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar 1 sensor haalt dat krap. Als je het tot en met 3 januari wilt rekken, zou je 'm op z'n vroegst op 20 december moeten plaatsen, maar dan ga je al richting de kerstdagen zelf. Hou er rekening mee dat als je de sensor nog niet eerder gebruikt hebt, je ook een paar dagen voor jezelf nodig hebt om te "leren" wat het je allemaal aan informatie geeft :).

Ben wel benieuwd hoe het de komende feestdagen zal gaan.

Hou overigens rekening met een (lange) levertijd. Ik heb zelf gisterochtend de bestelling geplaatst en in de bevestigingsmail stond dat deze 3 tot 5 werkdagen na het verlaten van hun magazijn bij mij afgeleverd zou worden. Vond ik eigenlijk belachelijk lang ... maar ik denk dat ze hun distributie hier nog niet volledig op poten hebben, aangezien het nog niet vergoed wordt.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166694708
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:06 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Dat van na het sporten herken ik. Gisteravond weer wezen sporten en bij thuiskomst een hypo, net als toen ik eigenlijk net in bed lag. En dan had ik al minder insuline gebruikt en bij de thee op de avond me tegoed gedaan aan kruidnoten :9. Wel vervelend van je knock-out ervaring -O- . Hoe lang heb je al suiker?

[..]

Heb je de sensor al eens eerder gebruikt? Aangezien je het hebt over het startpakket denk ik niet. Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar 1 sensor haalt dat krap. Als je het tot en met 3 januari wilt rekken, zou je 'm op z'n vroegst op 20 december moeten plaatsen, maar dan ga je al richting de kerstdagen zelf. Hou er rekening mee dat als je de sensor nog niet eerder gebruikt hebt, je ook een paar dagen voor jezelf nodig hebt om te "leren" wat het je allemaal aan informatie geeft :).

Ben wel benieuwd hoe het de komende feestdagen zal gaan.

Hou overigens rekening met een (lange) levertijd. Ik heb zelf gisterochtend de bestelling geplaatst en in de bevestigingsmail stond dat deze 3 tot 5 werkdagen na het verlaten van hun magazijn bij mij afgeleverd zou worden. Vond ik eigenlijk belachelijk lang ... maar ik denk dat ze hun distributie hier nog niet volledig op poten hebben, aangezien het nog niet vergoed wordt.
Ik heb het 7 december 5 jaar. En nee ik heb hem dus niet eerder gebruikt nog. Bij het startpakket zit een reader en 2 sensors. Dus jij zou dan aanraden om dan toch bijvoorbeeld een volledige maand te doen van bijvoorbeeld half december tot half januari? En niet 1 sensor met alleen de feestdagen en dan later volgend jaar nog een keer?
Ik had op Facebook een berichtje geplaatst en daar zei iemand 3 werkdagen inderdaad.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat met de feestdagen, toch altijd lastig, helemaal als je in jouw geval nog spuit.

[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 16-11-2016 16:37:50 ]
pi_166697924
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:21 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ik heb het 7 december 5 jaar. En nee ik heb hem dus niet eerder gebruikt nog. Bij het startpakket zit een reader en 2 sensors. Dus jij zou dan aanraden om dan toch bijvoorbeeld een volledige maand te doen van bijvoorbeeld half december tot half januari? En niet 1 sensor met alleen de feestdagen en dan later volgend jaar nog een keer?
Ah, ik dacht dat er bij het startpakket maar 1 sensor zat. Met 2 kom je een maand door :). Mijn eigen ervaring is dat het enige dagen duurt voordat je aan patroon herkenning kunt gaan doen. Als je nog niet weet hoe je dagelijkse curve is, is dat in het begin wennen. Zeker als je aan je standaard patroon wilt sleutelen (al is het maar een beetje) als gevolg van wat je erin terugziet, is het wel handig als je het effect daarvan kunt inzien tijdens "normale" dagen. Als je meteen begint met de feestdagen, heb je ook direct curves die anders zijn dan je normaal hebt; je eet immers meer en anders dan je gewend bent en je eet ook op andere tijdstippen, etc.

Sowieso heeft de sensor ook een dag nodig om goed in te stellen op je lijf, werd tegen mij gezegd tijdens de sessie waarbij de leverancier het presenteerde. Geen idee of dat ook zo is, maar in ieder geval moet de sensor het eerste uur "acclimatiseren", voordat je 'm uberhaupt uit kunt lezen.

quote:
Ik had op Facebook een berichtje geplaatst en daar zei iemand 3 werkdagen inderdaad.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat met de feestdagen, toch altijd lastig, helemaal als je in jouw geval nog spuit.
Hopelijk een stuk beter als ik het kan uitlezen :). Dat kan dan 40 keer per dag als ik het nodig vind :P. Met vingerprikken doe je dat niet, hehe. Ben ook benieuwd of het jou nieuwe inzichten gaat verschaffen :).
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166713224
Nieuwe sensoren kwamen vandaag binnen, meteen eentje geplaatst. Komende periode proberen mijn suiker beter in de hand te krijgen, structureel dingen aanpassen en dan hopelijk een stuk onbezorgder de feestdagen in! *O*
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_166713536
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 14:19 schreef Maurice76 het volgende:
Nieuwe sensoren kwamen vandaag binnen, meteen eentje geplaatst. Komende periode proberen mijn suiker beter in de hand te krijgen, structureel dingen aanpassen en dan hopelijk een stuk onbezorgder de feestdagen in! *O*
Yay! Veel succes ^O^

Net mijn rijbewijs opgehaald en hij is ondanks mn diabetes gewoon 10 jaar geldig :o *O*
Terwijl je altijd hoort dat dan maar 5 jaar geldig is en datum van rijbewijs vanaf je goedkeuring is. Maat bij mij is datum ook gewoon vanaf aanvraag vorige week. Dus ik raak geen weken/maanden "kwijt" ^O^
pi_166714271
Laatste trimester zwangerschap in.
Een suiker waar iedereen van staat te kijken. Laatste hba1c was 45. De internist zei zelfs dag hij wel wat hoger mocht de volgende keer.
Tot op heden nog 0 aangekomen (in het begin veel afgevallen)
Kindje is iets of wat klein geschat, niet standaard voor diabetes patiënt...maar hij doet het verder goed :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')