abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165566756
Haaai, ik kom even binnenstormen. *O*

Vroeger jaaarenlang gitaarles gehad, maar om de één of andere reden ben ik ermee gestopt. :') Ik zag zeker buiten een vogeltje voorbij vliegen. :')

Dus nu zit ik al enkele weken te azen op een nieuwe gitaar en het wordt een Yamaha FG800 denk ik. In combinatie met een Innox standaard ofzo. Maar om te voorkomen dat deze wanhoopspoging weer onder een laag stof verdwijnt wil ik graag een tros snaren erbij bestellen. Natuurlijk geen idee wat precies, want ik heb al keuzemoeite bij het pindakaaspad in de Dekamarkt. :')

Ik lees goede verhalen over D'Addario, Elixir en fosfor-brons dit-dat. Maar alsnog zijn er een miljoen keuzes. Heeft iemand de gouden tip zodat ik van dat type even een berg in kan slaan? Dank!

Edit: Woei, ik heb maar even gas gegeven. De volgende zijn het geworden. Lekker testen zodra de fabriekssnaren op zijn. Ik heb het niet meteen exotisch (en duur) gemaakt. Is ook nog helemaal niet nodig. Kan niet wachten!!
- Martin Strings MSP4100 SP Phosphor Bronze Light
- Dunlop DAP1254
- D'addario EJ16

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2016 03:52:23 ]
pi_165576100
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 23:48 schreef Stratotanker het volgende:
Haaai, ik kom even binnenstormen. *O*

Vroeger jaaarenlang gitaarles gehad, maar om de één of andere reden ben ik ermee gestopt. :') Ik zag zeker buiten een vogeltje voorbij vliegen. :')

Dus nu zit ik al enkele weken te azen op een nieuwe gitaar en het wordt een Yamaha FG800 denk ik. In combinatie met een Innox standaard ofzo. Maar om te voorkomen dat deze wanhoopspoging weer onder een laag stof verdwijnt wil ik graag een tros snaren erbij bestellen. Natuurlijk geen idee wat precies, want ik heb al keuzemoeite bij het pindakaaspad in de Dekamarkt. :')

Ik lees goede verhalen over D'Addario, Elixir en fosfor-brons dit-dat. Maar alsnog zijn er een miljoen keuzes. Heeft iemand de gouden tip zodat ik van dat type even een berg in kan slaan? Dank!

Edit: Woei, ik heb maar even gas gegeven. De volgende zijn het geworden. Lekker testen zodra de fabriekssnaren op zijn. Ik heb het niet meteen exotisch (en duur) gemaakt. Is ook nog helemaal niet nodig. Kan niet wachten!!
- Martin Strings MSP4100 SP Phosphor Bronze Light
- Dunlop DAP1254
- D'addario EJ16

[ afbeelding ]
Gefeliciteerd met je nieuwe hobby! Vind je de gitaar wel fijn spelen? Dat is misschien belangrijker dan de snaren, om gemotiveerd te blijven er mee door te gaan. :)
pi_165580680
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 14:16 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je nieuwe hobby! Vind je de gitaar wel fijn spelen? Dat is misschien belangrijker dan de snaren, om gemotiveerd te blijven er mee door te gaan. :)
Ik had exact dezelde gedachte!! :D
pi_165581859
Jazeker! Het is zeker geen kwestie van over één nacht ijs gaan of een blinde aankoop geweest. Ik heb meer dan een half jaar geleden de F310, F370, FG700, FG720, FS en enkele anderen getest. Uiteindelijk wilde ik voor de FG700 gaan, maar toen kwam het bericht dat de 800 serie in de pijplijn zat. Uiteindelijk druk met andere dingen, maar wel ingelezen en het lijstje compleet gemaakt. Enorm veel spijt dat ik het ooit heb laten verslonzen en pijn in mijn klauwen ga ik toch wel weer krijgen. Vorige week de FG820 in mijn handen gehad, heerlijk apparaat. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2016 18:25:16 ]
pi_165595910
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 18:24 schreef Stratotanker het volgende:
Jazeker! Het is zeker geen kwestie van over één nacht ijs gaan of een blinde aankoop geweest. Ik heb meer dan een half jaar geleden de F310, F370, FG700, FG720, FS en enkele anderen getest. Uiteindelijk wilde ik voor de FG700 gaan, maar toen kwam het bericht dat de 800 serie in de pijplijn zat. Uiteindelijk druk met andere dingen, maar wel ingelezen en het lijstje compleet gemaakt. Enorm veel spijt dat ik het ooit heb laten verslonzen en pijn in mijn klauwen ga ik toch wel weer krijgen. Vorige week de FG820 in mijn handen gehad, heerlijk apparaat. ^O^
Heb je ook andere merken geprobeerd?

Als de snaren soepel gespannen zijn, de actie laag is en als je niet te hard drukt met je vingers of knijpt met je duim, dan kan het meevallen met de pijn. :)
  Moderator dinsdag 27 september 2016 @ 09:28:46 #256
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_165595977
:@ ik merk dat ik een beetje vast zit ik improviseer eigenlijk alleen maar dat gaat steeds beter en het lijkt steeds meer op gitaar spelen alleen ik denk dat ik stapje moet gaan zetten en dus weer iets moet gaan oefenen...

Ik kom ook nog niet verder dan de open akkoorden en de F en de B een enkel barré accoord en een aantal toonladdertjes. Verder een handvol aan loopjes en rifjes maar ik denk dat ik maar weer eens wat tutorials moet gaan volgen maar me daar toe zetten....

Elke dag één/twee uur pielen geen probleem maar gefocussed iets doen is lastiger.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_165601901
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 09:22 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Heb je ook andere merken geprobeerd?

Als de snaren soepel gespannen zijn, de actie laag is en als je niet te hard drukt met je vingers of knijpt met je duim, dan kan het meevallen met de pijn. :)
In de winkel van alles bespeeld, onder andere een Cort Earth en een Takamine als ik het goed herinner. De actie is sowieso een stuk lager dan de Spaanse die ik voorheen had. Ik herinner mezelf nog dat ik daar echt hard voor moest werken. Volgens mij werd dat destijds juist ook als voordeel benoemd aangezien je dan het fingerspitzgeful kan ontwikkelen.

Gisteravond even de theorie van het fretboard doorgenomen. Het valt op dat er veel verschillende methodes zijn. Sommige vanuit logica en associatie anderen vanuit simpelweg positierammen en verder weinig theorie over het hoe-en-waarom. Ik leer het makkelijkste vanuit de theorie, dus begin even bij noot, octaaf, fret, pitch, etc. Dan pak ik de associatie zo weer op met practice-rinse-repeat.

Ik had deze gevonden, vanavond even bekijken of de oefeningen mij liggen.
DL - Guitar Fretboard Workbook

O+

quote:
2s.gif Op dinsdag 27 september 2016 09:28 schreef Bosbeetle het volgende:
:@ ik merk dat ik een beetje vast zit ik improviseer eigenlijk alleen maar dat gaat steeds beter en het lijkt steeds meer op gitaar spelen alleen ik denk dat ik stapje moet gaan zetten en dus weer iets moet gaan oefenen...

Ik kom ook nog niet verder dan de open akkoorden en de F en de B een enkel barré accoord en een aantal toonladdertjes. Verder een handvol aan loopjes en rifjes maar ik denk dat ik maar weer eens wat tutorials moet gaan volgen maar me daar toe zetten....

Elke dag één/twee uur pielen geen probleem maar gefocussed iets doen is lastiger.
Toevallig had ik hier gisteren een leuke video over gezien. Normaal gesproken krijg ik jeuk van overhyperactieve selfbranding Amerikanen, maar na een paar minuten (en andere videos) kreeg ik wel een prettig gevoel bij deze gast. Hij gaat in op hetgeen je hier omschrijft, misschien heb je er iets aan. Overigens heb ik geen idee wat je niveau is, dus misschien weet je het allemaal al. Inclusief relatieadvies.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2016 14:25:09 ]
pi_165650173
Hallo, ik ben ook een beginneling en oefen (nog) iedere dag met veel plezier! Beetje akkoorden oefenen, toonladers onder de knie proberen te krijgen, beetje meespelen op makkelijke nummers, etc.

Ik zou graag met onderstaand nummer willen meespelen alleen kom ik er maar niet achter welke akkoorden er gebruikt worden. Het zijn er maar 2 of 3 (volgens mij).

Weet trouwens niet of dit topic hiervoor bedoeld is maar is er iemand die weet welke akkoorden dit zijn?

Vanaf 1:00
pi_165670631
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 17:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Hallo, ik ben ook een beginneling en oefen (nog) iedere dag met veel plezier! Beetje akkoorden oefenen, toonladers onder de knie proberen te krijgen, beetje meespelen op makkelijke nummers, etc.

Ik zou graag met onderstaand nummer willen meespelen alleen kom ik er maar niet achter welke akkoorden er gebruikt worden. Het zijn er maar 2 of 3 (volgens mij).

Weet trouwens niet of dit topic hiervoor bedoeld is maar is er iemand die weet welke akkoorden dit zijn?

Vanaf 1:00
Hoi Robbie,

Daar wil ik je best mee helpen, maar voor je het antwoord leest in de spoiler tag, is het misschien beter om eerst je gehoor te oefenen. Luister naar de akkoorden en speel dan de akkoord op de gitaar die je denkt te horen. Herhaal dat tot je het juiste akkoord te pakken hebt. Ook kun je bijvoorbeeld luisteren naar de hoogste klank die je hoort en op zoek gaan naar dezelfde toonhoogte met de gitaar. Zo weet je dat de akkoorden niet open gespeeld worden.

Het helpt daarbij om al zoveel mogelijk akkoorden te kennen en als je de akkoorden speelt, goed proberen te onthouden hoe de akkoorden klinken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Drieklank op 30-09-2016 15:47:02 ]
pi_165670801
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 15:39 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Hoi Robbie,

Daar wil ik je best mee helpen, maar voor je het antwoord leest in de spoiler tag, is het misschien beter om eerst je gehoor te oefenen. Luister naar de akkoorden en speel dan de akkoord op de gitaar die je denkt te horen. Herhaal dat tot je het juiste akkoord te pakken hebt. Ook kun je bijvoorbeeld luisteren naar de hoogste klank die je hoort en op zoek gaan naar dezelfde toonhoogte met de gitaar. Zo weet je dat de akkoorden niet open gespeeld worden.

Het helpt daarbij om al zoveel mogelijk akkoorden te kennen en als je de akkoorden speelt, goed proberen te onthouden hoe de akkoorden klinken.

Dat is inderdaad nog een probleem, akkoorden herkennen. Een goede tip trouwens, luisteren naar de hoogste klank en dan de juiste snaar en fret daarbij zoeken! Dan weet je direct waar je ongeveer moet zitten met je greep. Kan ik zeker wat mee.

Bedankt voor je antwoord en de tips!
pi_165670914
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 september 2016 15:49 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Dat is inderdaad nog een probleem, akkoorden herkennen. Een goede tip trouwens, luisteren naar de hoogste klank en dan de juiste snaar en fret daarbij zoeken! Dan weet je direct waar je ongeveer moet zitten met je greep. Kan ik zeker wat mee.

Bedankt voor je antwoord en de tips!
Graag gedaan. Die D mineur is wel tricky: volgens wordt het zo gespeeld:

E x
A 5
D 7
g x
b 6
e x

En bij de opslag wordt de hoge e wel gefret. :P
  Moderator vrijdag 30 september 2016 @ 15:57:54 #262
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_165670990
Hoe doe je dat dempen van die tussensnaren eigenlijk?

E x
A 2
D x
g 5
b 5
e x

Bijvoorbeeld... hoe krijg je die D snaar stil? Ik kom niet verder dan hem dempen met mijn wijsvinger maar het lijkt me niet de juiste manier eigenlijk
pi_165671054
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 15:54 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Graag gedaan. Die D mineur is wel tricky: volgens wordt het zo gespeeld:

E x
A 5
D 7
g x
b 6
e x

En bij de opslag wordt de hoge e wel gefret. :P
Thanks. Ik ga er vanavond eventjes voor zitten :)
  vrijdag 30 september 2016 @ 16:46:48 #264
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_165671973
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 september 2016 15:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe doe je dat dempen van die tussensnaren eigenlijk?

E x
A 2
D x
g 5
b 5
e x

Bijvoorbeeld... hoe krijg je die D snaar stil? Ik kom niet verder dan hem dempen met mijn wijsvinger maar het lijkt me niet de juiste manier eigenlijk
Hoezo niet juist?

Rechterwijsvinger neem ik aan?
Als je alles wil aanslaan heb je geen keus eigenlijk
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_165673167
Je legt de wijsvinger van je linkerhand inderdaad op de snaren. Ik heb nog een leuke beginners uitdaging: Wake Me Up van Avicii met een ontspannen gevoel precies in de maat meespelen op 100% van de snelheid.
pi_165673950
Ik plaats hier ook ff een berichtje, spam er de spam spam

Stonehawk (metal/stoner/riff metal) zoekt een getalenteerd en ervaren 2e gitarist.
Ben je een ervaren gitarist met schrijf en podium ervaring en ben je tussen de 23 en 32 jaar, kom je uit Friesland/Groningen
En lijkt het je tof om in Stonehawk te spelen?
Stuur dan een mail naar stonehawkmetal@gmail.com

Meer info op http://facebook.com/stonehawkmetal
Muziek op http://youtube.com/stonehawkmetal

Cheers!
  FOK!fotograaf maandag 3 oktober 2016 @ 20:57:14 #267
842 Zorro
Z
pi_165736546
WTF!:

Veel Lick Library lessen van gevolgd, toffe kerel, fantastische gitarist.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_166278956
Schaamteloze crosspost: onze nieuwe cd is na 12 jaar eindelijk uit!

Nu druk bezig mijn oefen- en optreedsetje (wil voor oefenen lichtere en compactere spulletjes hebben) weer voor elkaar te maken. Geluidjes uitzoeken enzo. Gedoe hoor!
Volgend jaar weer optreden. Best zin in. :)
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_166279236
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 10:47 schreef Cynic het volgende:
Schaamteloze crosspost: onze nieuwe cd is na 12 jaar eindelijk uit!

Nu druk bezig mijn oefen- en optreedsetje (wil voor oefenen lichtere en compactere spulletjes hebben) weer voor elkaar te maken. Geluidjes uitzoeken enzo. Gedoe hoor!
Volgend jaar weer optreden. Best zin in. :)
Klinkt goed! Het is niet per se mijn smaak, maar ik vind het toch mooi hoe helder alles klinkt en hoe je de verschillende instrumenten makkelijk van elkaar kunt onderscheiden: je hoort bijvoorbeeld heel goed wat de basgitaar doet, zonder dat het overheerst. Daar kunnen veel populaire bands nog van leren, denk ik zo. Gefeliciteerd met deze prestatie. :)

Ik hoor hier trouwens heel duidelijk Placebo in, klopt dat, zijn zij een inspiratie geweest? ;)
pi_166281862
Dit heb ik nu bijelkaar gezet voor het oefenen.

Het klinkt alleen zo goed dat ik er ook maar eens een optreden mee moet gaan proberen.
En dan eventueel 2 Orange PPC212 kasten erbij. :)
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  dinsdag 8 november 2016 @ 16:17:46 #271
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_166502743

Hadden ze in '58 al tremolo pedals? Of in ieder geval het effect.

Edit: Ja. (Google is best handig)

[ Bericht 3% gewijzigd door Ingolstadt op 08-11-2016 16:22:56 ]
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  dinsdag 8 november 2016 @ 22:58:14 #272
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_166514283
hoe doen jullie dat met Wah? op het ritme van de drums mee, of bij elke noot? (bij mix van slag en lickjes, algemeen dus zegmaar) ik krijg t niet echt lekker 'vloeiend'.
Lachen joh.
  donderdag 10 november 2016 @ 16:43:56 #273
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_166563198
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:58 schreef Pajanus het volgende:
hoe doen jullie dat met Wah? op het ritme van de drums mee, of bij elke noot? (bij mix van slag en lickjes, algemeen dus zegmaar) ik krijg t niet echt lekker 'vloeiend'.
Geen vaste regeltjes, 100% op gevoel en gehoor... Wah is ook niet aan of uit maar is soms een beetje of bijna helemaal ingetrapt.
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 16:54:37 #274
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166563410
Na twee jaar gitaar spelen over mijn stereo (wel een ouderwetse met een gitaar knopje en wat low pass filtertjes dus helemaal crap is het ook niet) zit ik na te denken over een versterker waar moet ik op letten?
pi_166565008
Misschien helpt het om eerst een doel te formuleren. Is de versterker alleen voor thuisgebruik? Met of zonder ingebouwde effecten? Vooral voor een mooi clean geluid of voor distortion? Enzovoorts.

Ik heb zelf een Vox VT40+ versterker. Ik zocht een bescheiden versterker voor thuisgebruik die op een laag volume toch een mooi en zwaar geluid kan produceren. Ik woon in een gehorig appartement en de buren irriteren zich wel erg snel aan alles wat ze horen.

De VT40+ (60W, 10 inch speaker, geen buizen) is daarom eigenlijk al veel te luid. Verder dan een kwart van het volume/power level kan ik de versterker niet open draaien.Voor thuisgebruik adviseer ik daarom een kleine digitale versterker met weinig vermogen.

De ingebouwde effecten zijn aanvankelijk leuk om mee te spelen, maar ondanks de praktisch oneindig hoeveelheid sounds die de versterker kan produceren, klinkt het allemaal min of meer hetzelfde. Verschillende instellingen leiden af van het serieus oefenen en vooruitgang maken. Ik vind het ook een gedoe om steeds aan de knoppen te draaien of de versterker te resetten om het geluid te krijgen wat ik wil. Ik kan daarom geen versterker aanraden met ingebouwde effecten.

Ik heb ook eens een 40W Roland Cube in de winkel uitgeprobeerd, maar daar had ik een steriel en nep gevoel bij. Ik vermoed dat soortgelijke versterkers, zoals de Peavy Vypyr, Line6 Spider en Fender Mustang niet kwalitatief beter zullen presteren dan mijn Vox. Het is allemaal digitaal en concurrerend in dezelfde prijsklasse.

Mijn Vox heeft een prachtige clean, maar een overheersende bas en troebelheid dat niet of nauwelijks verholpen kan worden met het draaien aan de EQ knoppen. De versterker blijft, met welke instelling dan ook, in de basis hetzelfde klinken. De distortion is lelijke rotherrie, maar ik ben er sinds kort achter dat je met een kussen voor de speaker een zware, strakke, agressieve distortion kan krijgen op een laag volume.

Als ik zelf nog eens een versterker zou kopen, da zou ik kijken in de richting van Blackstar 1W buizenversterker. Geen toeters en bellen, maar misschien wel een veel mooier basisgeluid op een laag volume voor woonkamergebruik tot laat in de avond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')