Een zet- of krimpscheur in een voeg is geen verontrustend iets (van het "zetten"), maar wat mij bevreemd in deze foto's is dat de scheur door de (hele) stenen heen loopt, m.a.w. in de gaten houden en regelmatig foto's maken.quote:Op maandag 13 juni 2016 09:55 schreef Nicap_tm het volgende:
Mijn vragen:
Zou het kwader kunnen worden? Oftewel, is het erg?
Waarom komt er een scheur in?
Ha, ha, ha, is mij dat lachenquote:Op maandag 13 juni 2016 10:09 schreef zeer het volgende:
Zeg altijd maar zo beter een scheurtje in de gevel dan een gevel in je scheur.
Niet dat ik weet.quote:Op maandag 13 juni 2016 10:24 schreef dimmak het volgende:
Een hele vreemde plek voor die scheur. Is er wat aan de binnenkant verankerd?
Zijn er nergens dilataties in de gevel?quote:Op maandag 13 juni 2016 10:27 schreef Nicap_tm het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof het grote kozijn op de stenen drukt en ze laat scheuren.
Komt er zo aan. Ik voeg hem toe aan de startpost.quote:Op maandag 13 juni 2016 10:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Als het gewicht van het kozijn dit veroorzaakt heb je iets om je zeer veel zorgen over te maken. Dat is dan ook onwaarschijnlijk.
Hoe is de bouwhoogte links en rechts van het kozijn? Is deze gelijk of zijn er verschillen in bouwhoogte?
Heb je voor een goed beeld een foto van de hele voorgevel?
Mail is reeds verstuurd. Ben benieuwd wat hun antwoord is.Wil wel een beetje beslagen van het ijs komen, dus vandaar dit topic :-)quote:Op maandag 13 juni 2016 11:12 schreef dimmak het volgende:
Zonder tekening kunnen wij hier weinig mee vrees ik. Ik zou de aannemer er naar laten kijken. Hij weet hoe het zit.
Wij zijn samen met nog een 2/1 kap de enigen die dit hebben. Maar het andere huis is nog niet opgeleverd(wel bijna). Daar is niets te zien. Zag de scheur ook pas nadat het andere huis volledig dichtgemetseld was.quote:Op maandag 13 juni 2016 11:52 schreef vannelle het volgende:
Hebben je buren dit probleem ook dat je weet?
Of in geval van vrijstaand: Soortgelijke huizen?
Dat is gewoon gekeimd metselwerk en ligt een paar cm terug in de gevel, heeft helemaal niks met de scheurvorming te maken.quote:Op maandag 13 juni 2016 12:21 schreef halfway het volgende:
Zoals je ziet is de scheur boven breder dan onder, hetgeen dus inhoud dat het door aan het buigen is, vermoedelijk door de 2 enorme kolommen witte stenen naast de kozijnen, ik zou je verzekering erachter zetten, want aannemers kunnen lullen als Brugman.
Opgelost, slotje.quote:Op maandag 13 juni 2016 12:32 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dat is gewoon gekeimd metselwerk en ligt een paar cm terug in de gevel, heeft helemaal niks met de scheurvorming te maken.
Ja, je kon wel kiezen voor een kruipruimteluik. Dan lieten ze wat meer ruimte over onder de vloer. Hier is het gewoon aangevuld tot de onderrand van de funderingsbalk.quote:Op maandag 13 juni 2016 12:33 schreef ueberduitser het volgende:
Nog even wat, is hier kruipruimteloos gebouwd?
quote:
Onderrand funderingsbalk? Dan heb je dus wel een kruipruimte? Of is er aangevuld to bovenkant funderingsbalk?quote:Op maandag 13 juni 2016 12:53 schreef Nicap_tm het volgende:
[..]
Ja, je kon wel kiezen voor een kruipruimteluik. Dan lieten ze wat meer ruimte over onder de vloer. Hier is het gewoon aangevuld tot de onderrand van de funderingsbalk.
quote:Op maandag 13 juni 2016 15:32 schreef bouwboertje het volgende:
Zeker als je de groene lijnen langs het witte vlak laat lopen waar de gevel net iets terug ligt. De groene kruisende lijnen komen dan idd precies biven de scheur uit....
Meest logische verklaring.quote:Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat het hier een hoekwoning betreft ?
Het is een 2 onder 1 kap, het zijn allebei hoekwoningen.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:39 schreef ueberduitser het volgende:
[..]![]()
Wat wil je doen? en waar heeft het mee te maken?
[..]
Meest logische verklaring.
Dan snap je dus echt niets van dilateren, sorry. Dat de gevel 2cm terug ligt heeft nergens wat mee te maken. En dat de kruisende lijnen toevallig boven de scheur uitkomt is, zoals ik zeg, toeval.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:43 schreef bouwboertje het volgende:
Ik wil niks doen maar keek even naar jouw groene en rode lijnen spel die je op de foto hebt getrokken. Jij hebt je groene vlak strak langs het kozijn getrokken.
Het verschil in gevel loopt echter langs het witte, terugliggende vlak. Als je die verticale lijn aanhoud en dan je kruisende lijnen trekt komt het snijvlak van de groene lijnen exact boven de scheur te zitten....
Waarom haal je dan dat abacadabra-verhaal erbij dan? en het is trouwens een dilatatievoeg, met 2x een a.quote:Op maandag 13 juni 2016 16:04 schreef bouwboertje het volgende:
Ik snap voor een leek echt wel iets van het hoe en waarom van een dilitatievoeg, maar goed.
Heb nog geen bericht van de aannemer. Maar stel dat je gelijk hebt, wat zou een oplossing kunnen zijn om verdere scheuring tegen te gaan?quote:Op maandag 13 juni 2016 16:12 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Waarom haal je dan dat abacadabra-verhaal erbij dan? en het is trouwens een dilatatievoeg, met 2x een a.
Ik heb bewust die lijn direct naast het kozijn getrokken, omdat daar m.i. een dilatatie hoort.
Ik vind de verklaring van onze Uber Duister wel aannemelijk. Blijf het een vreemd scheurtje vinden. Zit ook te denken aan verkeerd geplaatste spouwankers. Begrijp dat het gaat om een nieuwe woning waar nog garantie op zit. Zou kijken of je met een fototoestel met warmte detectie kan zien wat er op die plek gebeurt. Misschien wel specie resten die het buitenblad een klein duwtje geven.quote:Op maandag 13 juni 2016 23:30 schreef Nicap_tm het volgende:
[..]
Heb nog geen bericht van de aannemer. Maar stel dat je gelijk hebt, wat zou een oplossing kunnen zijn om verdere scheuring tegen te gaan?
Een gleuf aanbrengen op de plek van de groene lijn? Of is dat niet mogelijk, ben geen bouwvakker
Laat dat de aannemer maar uitzoeken. Eerst de oorzaak vinden, dan pas een oplossing bedenken.quote:Op maandag 13 juni 2016 23:30 schreef Nicap_tm het volgende:
Maar stel dat je gelijk hebt, wat zou een oplossing kunnen zijn om verdere scheuring tegen te gaan?
Om nu al een oplossing voor te stellen is de verkeerde manier. Zoals ik zei eerst uitzoeken wat de oorzaak is, dan de oplossing erbij vinden.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 06:44 schreef jpajs het volgende:
Oplossing zou zijn stenen uitkappen en nieuwe plaatsen. Dan te gelijk kijken wat de oorzaak zou zijn. Als het inderdaad zetting is zoals Uber zegt denken aan Mufor wapening of een lintvoeg wapening.
Er zijn mogelijkheden om dit soort scheurtjes in stenen, bijna onzichtbaar, weg te werken. Maar als het een nieuwe woning zou dan ging ik voor vervangen van de stenen.
quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:47 schreef Resistor het volgende:
Voor als iemand anders dit topic ooit nog tegen gaat komen met een zoekopdracht:
http://www.apkvastgoed.nl/lay/media/documenten/scheurenwijzer.pdf
Waarom denk je dat ik er zelf niets bij zet qua wat ik er van denk?quote:Op dinsdag 14 juni 2016 09:03 schreef ueberduitser het volgende:
[..]![]()
Handig!
Alleen welke is hier nu van toepassing he?
Het betreft wel een zuidgevel. Ook staat hij in het Noorden, maar niet in het NAM gebied. Ik woon in Zuid-west Drenthe.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 06:44 schreef jpajs het volgende:
[..]
Nog een vraag is het een zuidgevel waar de zon de hele dag op staat. Dan zou je nog kunnen denken aan thermische opwarming. Toevallig niet het noorden van het land en een NAM scheurtje, zit dan nog op een rare plek.
Ik heb even geen lange ladder, dus of er een scheur boven het kozijn zit kan ik niet zien. Wellicht dat ze langskomen om te kijken, dan kan ik het aangeven.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:40 schreef ueberduitser het volgende:
Laat dat de aannemer maar uitzoeken. Eerst de oorzaak vinden, dan pas een oplossing bedenken.
Er moet overigens nog ergens wel een scheur zitten als het goed is en ik vermoed een horizontale, ergens boven in, boven het grote kozijn bijvoorbeeld.
Er zijn twee redenen om te dilateren, namelijk een bouwfysische en een bouwtechnische reden. Een bouwtechnische reden is, zoals de naam al aangeeft, noodzakelijk vanuit bouwtechnische redenen. Dit kan onder andere zijn:quote:Op maandag 13 juni 2016 15:46 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dan snap je dus echt niets van dilateren, sorry. Dat de gevel 2cm terug ligt heeft nergens wat mee te maken. En dat de kruisende lijnen toevallig boven de scheur uitkomt is, zoals ik zeg, toeval.
Waarom?quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:40 schreef ueberduitser het volgende:
Er moet overigens nog ergens wel een scheur zitten als het goed is en ik vermoed een horizontale, ergens boven in, boven het grote kozijn bijvoorbeeld.
In mijn verhaal kantelt het hele linker deel en als er onder een scheur zit, zal er boven toch ook een scheur moeten zitten.quote:
quote:Op dinsdag 14 juni 2016 12:45 schreef _VoiD_ het volgende:
als het linker deel kantelt, zou je een verticale scheur bovenin de gevel moeten zien, niet onderin (aangezien boven de trekspanning het grootste zijn). Ook zou je dan in de constructieve binnenmuur scheurvorming moeten zien.
Tnx voor de uitleg. Nu nog even afwachten wat de aannemer ervan zegt. Dus waarschijnlijk is het een keer overschilderen en dan zou je het niet meer zien.(als de scheuren niet echt groter worden).quote:Op dinsdag 14 juni 2016 12:21 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Voor een gemetselde borstwering wordt geadviseerd om te dilateren als de lengte 5x meer is dan de hoogte. Dit is hier niet het geval, dus zou je deze scheur niet verwachten. Zo op het oog lijkt mij dit echter wel een scheur ten gevolge van verhindering van vervorming. Mogelijk speelt ook mee dat er een donkerrode en wit gekeimde steen zijn gebruikt. De rode baksteen wordt in de zomer significant warmer, en zal dus meer willen uitzetten dan de witte stenen. Doordat deze aan elkaar gemetseld zijn, kan dit leiden tot een verhindering van vervorming, wat weer kan resulteren in te grote trekspanningen in de gevel.
Ik durf wel met zekerheid te stellen dat deze scheur geen gevolgen zal hebben voor de constructie (mits voldoende verankerd aan het binnenspouwblad) en dat het ook niet de verwachting is dat de scheurvorming zal toenemen in de toekomst.
Ik ga het zelf ook niet overschilderenquote:Op dinsdag 14 juni 2016 22:57 schreef Barrah het volgende:
Ik zou sowieso wachten met overschilderen tot is vastgesteld dat de scheur over langere tijd niet groter wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |