abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:40:25 #251
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165705647
Double dapple en white dapple teckels ;(.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:42:03 #252
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165705675
Al die naakte chihuahua gedrochten dan, vinden mensen zo leuk, klein kaal en lelijk.
Gefokt uit het afvalputje van de chihuahua en de naakthonden genenpoel.
Liggen ze lekker allemaal epileptisch te spartelen met hun patella's en waterhoofdjes :r
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_165705689
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:35 schreef Samzz het volgende:

[..]

Kleiner, maar niet uitgesloten. Geteste honden zonder een erfelijk gebrek geven dat gebrek niet door. Dat betekent niet dat bepaalde kwaaltjes niet op kunnen zetten, maar dat is meestal een geval van nurture.
Maar dan pleit je dus voor het genetisch testen van honden voordat je ze laat voortplanten, dat heeft dus weinig te maken met het wel of niet aanschaffen van een rashond. En hoe wil je dat allemaal testen dan? Op alle mogelijke genetische afwijkingen? Dan onderzoek je dus alleen de expressie van mogelijke gebreken bij de voorouders?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_165705714
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:37 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Nou, neem bv die chihuahua hype, daar gaan ze allemaal merle doorheen kruisen ( van de teckels of de collies ) en die defecten die bij dat merle gen horen, die zijn vreselijk dominant.
Maar ja, leuke kleine mixjes met mooie kleuren he. En dan allemaal zonder stamboom en lekker 700 euro voor een pup vragen, en duurder als ze kleiner zijn en leuke kleurtjes hebben en odd eyes en zo, je wil niet weten wat voor een ellende daar allemaal uit komt...
Dan zou je dus überhaupt niet willen dat die merle (?) honden zich voortplanten, of het nou binnen hun eigen ras is of dat je ze kruist met iets anders.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:45:21 #255
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165705717
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:43 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Maar dan pleit je dus voor het genetisch testen van honden voordat je ze laat voortplanten, dat heeft dus weinig te maken met het wel of niet aanschaffen van een rashond. En hoe wil je dat allemaal testen dan? Op alle mogelijke genetische afwijkingen? Dan onderzoek je dus alleen de expressie van mogelijke gebreken bij de voorouders?
Bij rashonden wordt dat bij de goede rassen juist al allemaal gedaan, er zijn zelfs rassen met een kleine genenpoel waar er met beleid outcross plaats mag vinden hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_165705791
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:22 schreef Njosnavelin het volgende:
Wat betreft die discussie over die king Charles spaniel hierboven: die gezondheidsproblemen zijn bij de meeste rashonden wel in meer of mindere mate aanwezig. Als je echt een gezonde hond wil kun je beter voor een mix gaan, kwestie van simpele genetica. Vind de opmerkingen hierboven dan ook wat hypocriet, to be honest.
Daarnaast zitten de asielen vol met honden en worden er nog altijd veel honden afgemaakt. Waarom mensen überhaupt nog voor een rashond gaan zal voor mij dan ook altijd onbegrijpelijk blijven.
En die hondenshows... :')
Ah ja de asielen zit echt vol hoor poeh poeh.. en de honden die er zitten zijn ook niet voor iedereen. Ik heb in ieder geval geen behoefte aan een stafford, herder of jack russell De leuke hondjes zijn zo weg. Mijn asielhond komt uit Belgie omdat hier niks boeiends zat dus tsja.. Meerdere asiels halen al honden uit het buitenland om de asiels juist op te vullen.Een mix waarvan je niets weet heb je ook geen idee wat voor problemen er allemaal inzitten dus dat is een beetje onzin. En tsja je hebt idd slechte fokkers, net zoals ik genoeg stichtingen ken voor buitenlandse hondjes waar je beter geen hond vandaan kan halen. Er is altijd wel wat te zeiken. Het grootse probleem is nog altijd de broodfok.. misschien moeten die mensen die goedkoop een `rashond`willen maar het niet kunnen betalen, maar een herplaatser nemen. Is dat probleem ook opgelost! ^O^

Hier komt er volgende week een prachtige rashond bij die ook naar de show gaat *O* 8-) O+ O+
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:50:20 #257
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165705805
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:43 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Maar dan pleit je dus voor het genetisch testen van honden voordat je ze laat voortplanten, dat heeft dus weinig te maken met het wel of niet aanschaffen van een rashond. En hoe wil je dat allemaal testen dan? Op alle mogelijke genetische afwijkingen? Dan onderzoek je dus alleen de expressie van mogelijke gebreken bij de voorouders?
Een goede fokker test zijn of haar honden op erfelijke gebreken die in een ras voor kunnen komen. Heeft een hond een erfelijk gebrek dan wordt er met die hond niet gefokt. Zo vergroot je de kans op genetisch gezonde honden. Betekent wederom niet dat ze nooit wat zullen krijgen, je moet als eigenaar ook gewoon verantwoord met je hond omgaan.

Bij een broodfokker of oeps-nestje kun je niet spreken van zicht op erfelijke gebreken. Betekent niet dat de honden uit een oeps-nestje allemaal ongezond zijn, maar de kans op een erfelijk gebrek is aanwezig omdat er nooit gekeken is naar de gezondheid van een dier. Aan de buitenkant zie je niet wat er van binnen kapot kan zijn.

De honden van een bevriende fokster worden bijvoorbeeld allemaal getest op aanleg ED, HD en nog een aantal tests die ik zo niet ken. En alleen honden met een negatieve uitslag mogen meedoen in het fokprogramma.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:52:11 #258
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165705836
Als in, negatief op ED en HD.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:53:20 #259
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165705858
Oh ja, wat is je probleem met shows dan eigenlijk?
Ja er gebeurt wel eens iets, maar wat ik nu in die 16 jaar dat ik shows bezoek toch echt vooral zie zijn duizenden mensen die op een leuke manier samen iets doen met hun honden, en die honden die lopen te genieten, want die zijn getraind en die vinden het leuk. Honden die het niet leuk vinden om te showen worden doorgaans niet vaak uitgebracht want die bakken er niks van in de ring :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 2 oktober 2016 @ 12:56:22 #260
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165705923
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:53 schreef oh-oh het volgende:
Oh ja, wat is je probleem met shows dan eigenlijk?
Ja er gebeurt wel eens iets, maar wat ik nu in die 16 jaar dat ik shows bezoek toch echt vooral zie zijn duizenden mensen die op een leuke manier samen iets doen met hun honden, en die honden die lopen te genieten, want die zijn getraind en die vinden het leuk. Honden die het niet leuk vinden om te showen worden doorgaans niet vaak uitgebracht want die bakken er niks van in de ring :D
Mwa, ik vind het belonen van extremen wel twijfelachtig hoor. Neem bijvoorbeeld de Shar pei die ik net noemde. En voor een paar maand terug in Brussel werd een duidelijk kreupele Duitse herder winnaar. Dat klopt gewoon niet.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_165706019
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:50 schreef Samzz het volgende:

[..]

Een goede fokker test zijn of haar honden op erfelijke gebreken die in een ras voor kunnen komen. Heeft een hond een erfelijk gebrek dan wordt er met die hond niet gefokt. Zo vergroot je de kans op genetisch gezonde honden. Betekent wederom niet dat ze nooit wat zullen krijgen, je moet als eigenaar ook gewoon verantwoord met je hond omgaan.

Bij een broodfokker of oeps-nestje kun je niet spreken van zicht op erfelijke gebreken. Betekent niet dat de honden uit een oeps-nestje allemaal ongezond zijn, maar de kans op een erfelijk gebrek is aanwezig omdat er nooit gekeken is naar de gezondheid van een dier. Aan de buitenkant zie je niet wat er van binnen kapot kan zijn.

De honden van een bevriende fokster worden bijvoorbeeld allemaal getest op aanleg ED, HD en nog een aantal tests die ik zo niet ken. En alleen honden met een negatieve uitslag mogen meedoen in het fokprogramma.
De kans op een erfelijk gebrek is natuurlijk altijd aanwezig. Je test dat binnen rashonden omdat de kans op het tot expressie komen van recessieve (en dus bij ouders onzichtbare) aandoeningen groot is bij het delen van (verre) voorouders. Het is dus een extra risico dat je verkleint als je binnen eenzelfde ras wilt voortplanten. Je test dan ook alleen maar op enkele aandoeningen, want op alle mogelijke aandoeningen gaan testen zou een taak van tienduizenden euro's zijn.
Het risico op het tot expressie komen van die kwalen is nou eenmaal kleiner als je honden met verschillende voorouders mixt. Dus dan is er al minder noodzaak om überhaupt te hoeven testen.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:00:16 #262
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165706034
Ja daar ben ik het wel mee eens, het zijn rassen waar ik niet eens naar ga kijken hoor. Maar daar wordt nu wel allemaal wat kritischer naar gekeken toch, door de raad?
Geloof dat die BOB herder op Crufts vorig jaar weer een hoop los heeft gemaakt, terecht.
Maar naast de ongezonde rassen ( en ik blijf erbij, alleen de koper kan dit veranderen, net als broodfok, kijk eens goed naar wat je koopt en waarom je dit wil aub!! ) zijn er toch echt heel erg veel mooie en gezonde rassen te vinden, en vooral erg veel honden die het heel erg leuk vinden om te showen.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_165706045
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:53 schreef oh-oh het volgende:
Oh ja, wat is je probleem met shows dan eigenlijk?
Ja er gebeurt wel eens iets, maar wat ik nu in die 16 jaar dat ik shows bezoek toch echt vooral zie zijn duizenden mensen die op een leuke manier samen iets doen met hun honden, en die honden die lopen te genieten, want die zijn getraind en die vinden het leuk. Honden die het niet leuk vinden om te showen worden doorgaans niet vaak uitgebracht want die bakken er niks van in de ring :D
Dat voorbeeld wat Sam noemde van die shar pei zegt voor mij genoeg.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:03:00 #264
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165706117
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:59 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

De kans op een erfelijk gebrek is natuurlijk altijd aanwezig. Je test dat binnen rashonden omdat de kans op het tot expressie komen van recessieve (en dus bij ouders onzichtbare) aandoeningen groot is bij het delen van (verre) voorouders. Het is dus een extra risico dat je verkleint als je binnen eenzelfde ras wilt voortplanten. Je test dan ook alleen maar op enkele aandoeningen, want op alle mogelijke aandoeningen gaan testen zou een taak van tienduizenden euro's zijn.
Het risico op het tot expressie komen van die kwalen is nou eenmaal kleiner als je honden met verschillende voorouders mixt. Dus dan is er al minder noodzaak om überhaupt te hoeven testen.
Ik denk echt dat die aanname gewoon niet klopt.
Ik zou wel eens willen weten wat er uit zou komen als alle da's gebreken zouden inventariseren en dan kijken naar rashond/stamboomloos.
Het aantal honden met een stamboom dat in het asiel terecht komt is ook echt maar heel klein bijvoorbeeld. Alleen al omdat ze toch vaak bewuster aangeschaft worden. Want wat Multi zegt is waar hier in NL zie je vooral klapkaken , herders en jack russels. En ik denk dat er daarvan maar heel erg weinig een stamboom hebben.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:03:43 #265
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165706144
quote:
15s.gif Op zondag 2 oktober 2016 13:00 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Dat voorbeeld wat Sam noemde van die shar pei zegt voor mij genoeg.
Dus 1 voorbeeld in het voordeel van jouw standpunt is genoeg om je van iets te overtuigen?
Was mijn leven maar zo simpel :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:06:49 #266
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165706218
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 12:59 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

De kans op een erfelijk gebrek is natuurlijk altijd aanwezig. Je test dat binnen rashonden omdat de kans op het tot expressie komen van recessieve (en dus bij ouders onzichtbare) aandoeningen groot is bij het delen van (verre) voorouders. Het is dus een extra risico dat je verkleint als je binnen eenzelfde ras wilt voortplanten. Je test dan ook alleen maar op enkele aandoeningen, want op alle mogelijke aandoeningen gaan testen zou een taak van tienduizenden euro's zijn.
Het risico op het tot expressie komen van die kwalen is nou eenmaal kleiner als je honden met verschillende voorouders mixt. Dus dan is er al minder noodzaak om überhaupt te hoeven testen.
Tuurlijk. Maar door te testen maak je de kans op expressie kleiner en kleiner. Overigens kiest een fokker zelf op hoeveel zaken hij/zij test. En dat zie je dan ook terug in de prijs.

Bij een mix weet je nagenoeg niks van de voorouders (dus ook niet welke (voor)ouders zij gemeen hebben, claimen dat mixjes gezonder zijn is daarom best gevaarlijk want dat weet je gewoonweg niet. In mijn ervaring zijn de meeste problemen te vinden bij honden uit de broodfok en onzorgvuldige mixjes. Maar goed, N=1, dus of het veel zegt...
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:07:41 #267
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165706236
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 13:06 schreef Samzz het volgende:

[..]

Tuurlijk. Maar door te testen maak je de kans op expressie kleiner en kleiner. Overigens kiest een fokker zelf op hoeveel zaken hij/zij test. En dat zie je dan ook terug in de prijs.

Bij een mix weet je nagenoeg niks van de voorouders (dus ook niet welke (voor)ouders zij gemeen hebben, claimen dat mixjes gezonder zijn is daarom best gevaarlijk want dat weet je gewoonweg niet. In mijn ervaring zijn de meeste problemen te vinden bij honden uit de broodfok en onzorgvuldige mixjes. Maar goed, N=1, dus of het veel zegt...
Er zijn heel veel rassen waarbij testen verplicht is hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:07:46 #268
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165706239
Ik heb jaren bij een vrij groot asiel gewerkt en nog geen procent van de honden die daar binnen komen had een stamboom :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:08:22 #269
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165706256
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 13:07 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Er zijn heel veel rassen waarbij testen verplicht is hoor.
Dat weet ik. De standaard verplichte testen, maar ik doelde op aanvullende tests.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:08:29 #270
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165706259
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 13:07 schreef Samzz het volgende:
Ik heb jaren bij een vrij groot asiel gewerkt en nog geen procent van de honden die daar binnen komen had een stamboom :).
Nou ja dat bedoel ik dus, dat is wel echt zo, hoe denk jij dat het komt?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:09:14 #271
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165706282
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 13:08 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat weet ik. De standaard verplichte testen, maar ik doelde op aanvullende tests.
Bij de chinezen halen we zelfs constant geld op voor de ontwikkeling van nieuwe testen :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:09:34 #272
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165706294
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 13:08 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Nou ja dat bedoel ik dus, dat is wel echt zo, hoe denk jij dat het komt?
Niet nadenken over wat wordt aangeschaft. In alle opzichten.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_165706327
Dat is het ook vaak..mensen zien bepaalde rassen in het asiel, maar kleine kans dat ze een stamboom hebben. Met stamboom worden herplaatst via de fokker of de vereniging. En ja zal er best wel eens eentje in het asiel terecht komen. De fokker van mijn Weimaraner heeft een Weim met stamboom uit het asiel gehaald en nieuw baasje voor gezocht.. maar die mensen hadden de fokker(uit Frankrijk) ook gewoon niets verteld dus tsja.. Dan kan je ook weinig doen.
pi_165706347
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 13:03 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Dus 1 voorbeeld in het voordeel van jouw standpunt is genoeg om je van iets te overtuigen?
Was mijn leven maar zo simpel :D
Simpel denken maakt best wel gelukkig, kan ik je vertellen ;)

Nee die shows heb ik gewoon niks mee, is gewoon niet mijn ding. Als ik een dagje honden wil kijken ga ik wel naar de geusselt eind september, kan ik ook nog met ze zwemmen :P
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 2 oktober 2016 @ 13:13:05 #275
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_165706378
Wij halen ook geregeld naakthonden uit asiels ,dan gaan ze bij iemand in de opvang en worden ze binnen de groep altijd zo geplaatst. Stamboom of geen stamboom, daar kijken we niet eens naar hoor, ze worden wel geholpen als ze geplaatst worden. Zo ben ik ook aan mijn broodfokhondje gekomen. Geen cent voor gegeven, die hond was al twee keer dik betaald door mensen met 4.5 maand oud.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')